2022-02-14, 17:49
Medlem
Selfefficacys avatar
Visste du om att dina föräldrar inte sparat åt dig? Det hade ju underlättat om du frågat. Så hade du ju kunnat jobba extra och kunnat fixa både körkort och en billig första bil.
Vi sparar inte extra till våra barn men vi sparar och investerar generellt. Barnen kommer självklart att få ta del av det senare. Men jag gillar inte tanken att bara ge en stor summa pengar till en nybliven 18åring utan att det finns en speciell anledning. Vill inte att pengarna ska försvinna pga festande, meningslös konsumtion etc. Hjälper gärna till att betala för en utbildning eller ett första boende etc. Man måste lära sina barn innebörden av pengar och ansvaret som kommer med det. Den tacksamhet jag känner för vår familjs ekonomiska situation vill jag ge vidare till våra döttrar.
Citera
2022-02-14, 17:50
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Ja, själv fick jag inte en krona från mina föräldrar när jag fyllde 18 eller när jag gick ut gymnasiet. Detta är någonting jag irriterar mig över än i dag, då det blivit rejält mycket svårare för mig att få en bra "kickstart" i vuxenlivet. Jag har inte haft råd att ta körkort och skaffa bil, vilket lett till att det automatiskt blivit mycket svårt att få jobb. Inte heller har jag haft råd att flytta hemifrån i unga 20 års åldern, utan är i 25-års åldern och bor fortfarande hemma. Inga besparingar har jag heller att tala om, och även fast jag har mat för dagen och tak över huvudet känns det jobbigt ekonomiskt för mig. Många andra i samma årskull som mig fick fonder på typ 100 tusen när de gick ut gymnasiet, så de hade råd att investera både i att skaffa körkort, bil, eget boende och även ha kvar pengar i aktier.

Jag kan förstå om ens föräldrar knappt har några pengar att tala om när boende, transport, mat m.m. är betalt, men de allra flesta föräldrar tjänar tillsammans 40 tusen efter skatt eller mer i månaden. Det är mer än tillräckligt för att kunna spara undan säg så lite som 500 kr i månaden till sitt/sina barn. Det blir 120 000 kr på 20 år, och om de läggs i en fond/portfolio kan de lätt vara värda minst det dubbla över en så lång tid, d.v.s. en kvarts miljon.

Vad anser ni? Är det verkligen för mycket begärt att ens föräldrar lägger undan 500 kr i månaden (250 kr per förälder) till ens barn så att det kan få en ärlig chans till en bra start på vuxenlivet när tiden är kommen? Det är så fruktansvärt snålt med föräldrar som tjänar medel och inte har skyhöga bokostnader, men ändå inte sparar undan en en krona till sina barn. Vad fick ni själva när ni fyllde 18 alt. gick ut gymnasiet?

Skyll allt på dina föräldrar, hade det inte varit dom så hade du skyllt på någon annan.
Att ta körkort kostar inte en förmögenhet men du vill väll få det hemskickat i guldbrev utan att anstränga dig.

Har en ung kille nu på jobbet som också är född med fel föräldrar, han sparar 90% av sin lön och jäkligt fort kom han upp i ett par hundra tusen, hans första mål är 1 miljon innan han är 24, men då behöver han ha lite draghjälp ifrån börsen också.

Jag fick ingenting, det var det vanliga förr.
Citera
2022-02-14, 17:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
För mig är det fullständigt obegripligt med föräldrar som inte sparar till barnen. Skulle det vara bättre för barnet att gå nån sorts "livets hårda skola"?

Det handlar ju inte om att ge barnet flera hundra tusen som kan användas fritt. Det ska ju vara för vettiga saker som körkort och bostad. Det måste ju finnas villkor för pengarna. Annars blir det ju bara leva life och yada yada..
Citera
2022-02-14, 17:54
Medlem
Stackars dig då.
Fick inte en krona heller.
Flyttade till Australien när jag va 19 med 5000kr på fickan. Kom hem när jag va 22 utan en krona på fickan. Va bara å börja om på 0.
Tog mig några månader efter jag fixat ett jobb att ha en bra buffert å någonstans att bo.
Du sitter hemma å skyller på dina päron. Så jävla patetiskt. Men typiskt för millennium barn.
Med lite handlingskraft hade du flyttat för längesen.

Du är garanterat en av dom som kommer skriva på ett forum om ca 30år att dina föräldrar lever upp DITT arv också.

Dra upp byxorna din jävla tönt
Citera
2022-02-14, 17:56
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Vad fick ni själva när ni fyllde 18 alt. gick ut gymnasiet?
Fick ett par tusen vid studenten och en del gamla möbler m.m. till första lägenheten som var en hyreslägenhet så hade inga större behov av pengar till bostad och körkort tog jag för sparpengar från mitt jobb när jag var 22 år ...idag kan man ju ta lån från CSN för körkort eller ev. få inom militären och vissa gymnasium.
Alltid trevligt med lite ekonomisk hjälp men ställer man sig i bostadskö tidigt och inte är för bortskämd så löser det sig ändå.
Citera
2022-02-14, 17:59
Medlem
tycker TS ska ställa sina föräldrar mot väggen ock fråga varför inte hen fått 100 tusen på 18 årsdagen
Citera
2022-02-14, 18:00
Medlem
Citat:
Jaså. Vad säger det om föräldrarnas lämplighet?

Att de inte tänker på framtiden, ansvar och så vidare.... vilket kan peka på andra brister i deras föräldraskap. För 40 år sen behövde det inte betyda något, men i dag gör det det. Även någon hundralapp i månaden kan bli lite på 18 år, vilket kanske kan hjälpa när det är dags för körkort tex
Det är annorlunda i dag mot när jag föddes, väldigt få sparade åt sina barn då för det behövdes inte, det fanns gott om billiga hyreslägenheter, bostadsrätter var snorbilliga jämfört med i dag och det fanns gott om enkla jobb så ungdomar kunde finansiera sina egna körkort, flytta hemifrån osv I dag är det väldigt annorlunda, mycket tuffare.
Senast redigerad av Mon81 2022-02-14 kl. 18:16.
Citera
2022-02-14, 18:05
Medlem
Om alla föräldrar sparade pengar till sina barns 18-årsdagar så hade ingen haft en "kickstart" som TS påstår då alla hade haft pengar.
Citera
2022-02-14, 18:07
Medlem
TS är söndercurlad precis som flesta av dagens ungdomar. Blir en jobbig uppförsbacke för er med guldsked i mun men det blir säkert folk av er också. Eller inte........
Citera
2022-02-14, 18:09
Medlem
Vissa har inte råd, vissa dåliga planera, vissa snåla, vissa kan inte bättre 😔
Citera
2022-02-14, 18:26
Medlem
richfucks avatar
Jag fick exakt NOLL kronor av mina föräldrar när jag flyttade hemifrån.

Jag gnällde inte en enda gång på mina föräldrar, ena söp bort alla pengar, den andra va så fattig att den inte kunde ha sparat något.

Idag är jag mångmiljonär, sluta gnäll och börja jobba istället. Skaffa eget driv, bästa läxan ever.
Citera
2022-02-14, 18:38
Medlem
graFFes avatar
Hela barnbidraget går till pojken.
Fick motsvarande från mina föräldrar när jag blev myndig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in