2022-02-15, 14:36
Medlem
[quote=RudyardKipling|79100836

En hundring i månaden med 0% ränta blir 21.600,- efter 18 år.

Att ösa hundratusentals kronor på en 18-20-22-åring är i de flesta fall att göra barnen en enorm björntjänst. De lär sig inte i en viktig ålder att förstå pengars värde och det kan förstöra för dem när de kommer upp i en ålder att sätta bo.

Hellre då hjälpa dem ekonomiskt med en bostad eller en bil, men då genom punktinsatser. Personligen om jag hade sparat tusentals kronor i månaden och gnetat och försökt skapa en säck pengar till dem och det blåst det på fest, resor och misslyckade bilköp och alla pengar var borta efter 12 månader så hade det nog påverkat min relation till barnet.
.[/QUOTE]

Jag håller med om att man inte ska lägga en stor summa pengar i händerna på en artonåring, men att se till så man kan hjälpa dem ekonomiskt med tex körkort tycker jag är ganska självklart och litegrann minimum av ansträngning. Även 21 tusen hjälper när det gäller körkort, vilket jag tycker att till och med någon lågavlönade borde klara av. Men givetvis kan allting hända, en period hos tex soss och de sparade pengarna är borta, eller något liknande.
Citera
2022-02-15, 18:15
Medlem
Jag instämmer med TS, i alla fall om man har den möjligheten! Det behöver inte vara mycket, det växer mycket under 18 år på börsen.

Mina föräldrar sparade en del men gjorde misstaget att låta mig få allt när jag fyllde 18. Ung och dum som jag var festade jag upp hälften på en sommar (reste över landet, gick på många festivaler). Resten använde jag för att dryga ut CSN istället för att arbeta lite vid sidan om.

Jag öskar att dem hade haft som krav att det skulle gå till körkort och insats till boende.
Citera
2022-02-15, 21:06
Medlem
Nu är jag så gammal att jag förstås inte fick några pengar när jag flyttade hemifrån. Mina föräldrar hade inte den ekonomin att de kunde sätta av pengar till oss barn. Men en fantastiskt trygg och fin uppväxt ordnade de och det är jag väldigt tacksam för.

Vi har sparat undan barnbidraget till våra barn, i fonder, och det har väl gått hyfsat bra ändå. Och de pengarna satt på konton i deras namn. Om det är så att de inte kan hantera pengarna och slösar bort dem på dumheter så har man helt enkelt misslyckats med uppfostran. Då är det tveksamt om det hjälper att vänta till senare med att ge dem pengarna. Nej, att sitta som "god man" till sina barn när de är myndiga, och portionera ut pengarna när man känner för det... det är ju rent sjukt.
Citera
2022-02-15, 22:31
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Ja, själv fick jag inte en krona från mina föräldrar när jag fyllde 18 eller när jag gick ut gymnasiet. Detta är någonting jag irriterar mig över än i dag, då det blivit rejält mycket svårare för mig att få en bra "kickstart" i vuxenlivet. Jag har inte haft råd att ta körkort och skaffa bil, vilket lett till att det automatiskt blivit mycket svårt att få jobb. Inte heller har jag haft råd att flytta hemifrån i unga 20 års åldern, utan är i 25-års åldern och bor fortfarande hemma. Inga besparingar har jag heller att tala om, och även fast jag har mat för dagen och tak över huvudet känns det jobbigt ekonomiskt för mig. Många andra i samma årskull som mig fick fonder på typ 100 tusen när de gick ut gymnasiet, så de hade råd att investera både i att skaffa körkort, bil, eget boende och även ha kvar pengar i aktier.

Jag kan förstå om ens föräldrar knappt har några pengar att tala om när boende, transport, mat m.m. är betalt, men de allra flesta föräldrar tjänar tillsammans 40 tusen efter skatt eller mer i månaden. Det är mer än tillräckligt för att kunna spara undan säg så lite som 500 kr i månaden till sitt/sina barn. Det blir 120 000 kr på 20 år, och om de läggs i en fond/portfolio kan de lätt vara värda minst det dubbla över en så lång tid, d.v.s. en kvarts miljon.

Vad anser ni? Är det verkligen för mycket begärt att ens föräldrar lägger undan 500 kr i månaden (250 kr per förälder) till ens barn så att det kan få en ärlig chans till en bra start på vuxenlivet när tiden är kommen? Det är så fruktansvärt snålt med föräldrar som tjänar medel och inte har skyhöga bokostnader, men ändå inte sparar undan en en krona till sina barn. Vad fick ni själva när ni fyllde 18 alt. gick ut gymnasiet?

Varför ska föräldrar ge bort ett ekonomiskt startpaket till sina barn när de fyller arton? Allt beror väl på vad föräldrarna vill, vad de har råd med och vad de anser att ens barn är värda?

Att du inte "haft råd" att ta körkort och skaffa bil, beror på att du inte värderat det behovet tillräckligt mycket. Du är 25 år och bor hemma och borde därmed ha alla möjligheter i världen att spara pengar om du bara jobbade lite. Rent krasst, varför jobbar du inte heltid? Då skulle varken bil eller körkort vara utanför räckhåll.

Jag fick inte ett öre när jag fyllde arton och inte heller när jag gick ut gymnasiet. Jag förtjänade mina pengar på jobb. När andra slappade efter plugget, jobbade jag så mycket det gick i en fabrik, eller hade en massa enstaka ströjobb där jag kunde dra in några kronor. För den som vill jobba, finns det alltid jobb.
Citera
2022-02-15, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Ja, själv fick jag inte en krona från mina föräldrar när jag fyllde 18 eller när jag gick ut gymnasiet. Detta är någonting jag irriterar mig över än i dag, då det blivit rejält mycket svårare för mig att få en bra "kickstart" i vuxenlivet. Jag har inte haft råd att ta körkort och skaffa bil, vilket lett till att det automatiskt blivit mycket svårt att få jobb. Inte heller har jag haft råd att flytta hemifrån i unga 20 års åldern, utan är i 25-års åldern och bor fortfarande hemma. Inga besparingar har jag heller att tala om, och även fast jag har mat för dagen och tak över huvudet känns det jobbigt ekonomiskt för mig. Många andra i samma årskull som mig fick fonder på typ 100 tusen när de gick ut gymnasiet, så de hade råd att investera både i att skaffa körkort, bil, eget boende och även ha kvar pengar i aktier.

Jag kan förstå om ens föräldrar knappt har några pengar att tala om när boende, transport, mat m.m. är betalt, men de allra flesta föräldrar tjänar tillsammans 40 tusen efter skatt eller mer i månaden. Det är mer än tillräckligt för att kunna spara undan säg så lite som 500 kr i månaden till sitt/sina barn. Det blir 120 000 kr på 20 år, och om de läggs i en fond/portfolio kan de lätt vara värda minst det dubbla över en så lång tid, d.v.s. en kvarts miljon.

Vad anser ni? Är det verkligen för mycket begärt att ens föräldrar lägger undan 500 kr i månaden (250 kr per förälder) till ens barn så att det kan få en ärlig chans till en bra start på vuxenlivet när tiden är kommen? Det är så fruktansvärt snålt med föräldrar som tjänar medel och inte har skyhöga bokostnader, men ändå inte sparar undan en en krona till sina barn. Vad fick ni själva när ni fyllde 18 alt. gick ut gymnasiet?
Jag tror att många vuxna gör bort sig när de ger barnen hundra tusen när de fyller 18.
Det leder till att barnen inte värdesätter pengarna utan går på krogen och reser bort de mesta. Många fortsätter sitt slösaktiga beteende så att det slutar med att barnen faktiskt blir skuldsatta. Få är så kloka att de använder pengarna som startkapital till en bostad.

Betydligt viktigare att lära barnen hantera pengar. Förklara vad som händer när man lånar pengar och hur räntan och avgifter påverkar ett lån. Lära sig jämföra priser så att man handlar klokt. Titta på kilopriser på mat. Gå in på ICA och köp 1,5 liter läsk för 15 kronor eller köp 0,5 liter i kiosken för 30 kr.
Helt enkelt är det många som inte har lärt sig hantera pengar vilket gör att de slösar bort gåvan + fortsätter under hela livet.

Jobbade varannan lördag när jag gick på gymnasiet. Betalade nästan hela körkortet själv men fick några körlektioner i födelsedagspresent. Började hantera mitt sparkonto när jag var 13 år och samtidigt köpte jag mina första aktiefonder. Varje lördag skrev jag upp hur kursutvecklingen var och gjorde egna diagram.
Citera
2022-02-15, 23:27
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Nu är jag så gammal att jag förstås inte fick några pengar när jag flyttade hemifrån. Mina föräldrar hade inte den ekonomin att de kunde sätta av pengar till oss barn. Men en fantastiskt trygg och fin uppväxt ordnade de och det är jag väldigt tacksam för.

Vi har sparat undan barnbidraget till våra barn, i fonder, och det har väl gått hyfsat bra ändå. Och de pengarna satt på konton i deras namn. Om det är så att de inte kan hantera pengarna och slösar bort dem på dumheter så har man helt enkelt misslyckats med uppfostran. Då är det tveksamt om det hjälper att vänta till senare med att ge dem pengarna. Nej, att sitta som "god man" till sina barn när de är myndiga, och portionera ut pengarna när man känner för det... det är ju rent sjukt.

Du låter extremt naiv och dessutom handlar det inte om att portionera ut något utan att ha kontrollen. En "god man" eller varför inte kalla det för förälder som detta ju faktiskt gäller har bland annat som uppgift att leda sitt barn rätt i livet varför inte också ekonomiskt. Här gjorde ni en miss och till resten, självklart sparar ni i ert namn i kapitalförsäkring (så går pengarna till barnen om ni avlider)

Upprepar finns inga fördelar med att inte ha sparandet i ert namn som föräldrar.
Citera
2022-02-15, 23:38
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackkalle
Börja med att skaffa dig ett yrke? 100 lax sparar du lätt ihop på ett år, om 3 år har du en bra kontantinsats och kan fixa en lägenhet DOCK med ett lån, du kan greja det!
Det är inte många Svenssons som kan lägga undan 8500 kr per månad.

Dom flesta har billån, hög hyra m.m. och det blir inte 8500 kr över när alla räkningar är betalda. Jag säger inte att det kan bli så men så är verkligheten.
Citera
2022-02-16, 00:42
Medlem
För att dom inte är värt det kanske
Citera
2022-02-16, 06:51
Medlem
flashbackkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Det är inte många Svenssons som kan lägga undan 8500 kr per månad.

Dom flesta har billån, hög hyra m.m. och det blir inte 8500 kr över när alla räkningar är betalda. Jag säger inte att det kan bli så men så är verkligheten.
Kanske, men bor man fortfarande hemma dom TS gör så är det verkligen ingen omöjlighet.
Citera
2022-02-16, 06:57
Medlem
neuron-drones avatar
Vad kostar man om man bor hemma från 20 till 25 utan att betala en spänn? Ganska mycket. Och på det ska föräldrarna spara. Ja jösses.
Citera
2022-02-16, 07:45
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackkalle
Kanske, men bor man fortfarande hemma dom TS gör så är det verkligen ingen omöjlighet.
Aha du tänkte så. Ja då är det fullt möjligt, speciellt om man saknar hyran.
Citera
2022-02-16, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittknullare
Du är uppe tidigt på morgnarna du!

Bor i Kina. Annan tidszon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto