2022-02-10, 21:43
Medlem
feemaxxxs avatar
Har beskt Thailand mnga gnger och i brjan drmde jag om att bostta mig dr.blev aldrig av och jag r rtt glad ver det.
Visst r det kul dr, men om man i turistorterna tar bort supandet, hororna och stranden, finns inte s mycket kvar att gra.
Har trffat mnga expats under ren, och utmrkande r att pengaproblem, man spenderade det mesta i sparande i en bar/restaurang som inte ger ngon vidare inkomst. Ett liv med en Thaitjej dr kantas tjat om pengar, svartsjuka och draman.
Klart som fan man blir bitter
Citera
2022-02-10, 22:32
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ANewWayToSayHooray
Mnga ker vl dit fr pleasure och sen nr de har gjort alla de sakerna paradiset har att erbjuda s inser de vl att det inte gr att fly ifrn sig sjlv och det spelar ingen roll om man har tusen tals vackra brudar att vlja mellan, en vacker strand och all tid i vrlden att bara slappa och ha det gtt p inte r tillrckligt fr att gra en lycklig. Lycka kommer inifrn helt enkelt.

Bra svar
Citera
2022-02-10, 22:58
Medlem
526s avatar
Gammal, fattig och alkad i ett u-land . . men solen skiner. Another shitty day in paradise
Citera
2022-02-10, 23:01
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Efter ett tag mrker dom vl att ingen hemma i Sverige bryr sig om alla "det r 30-grader just nu"-inlgg
Dagens Bsta!

Haha, det r precis s, vem fan bryr sig om 400 strandbilder o vrme nr life rullar p hemma liksom. Det r spnnande frsta kortet.
Citera
2022-02-11, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Har varit frbi Hua Hin och bott p hostel.
En del hostel drevs av svenska expats, en del hade vsterlndska expats som bodde dr sjlva lngre perioder och som satt och hckade i receptionen fr att trakassera frbipasserande resenrer med perversa historier.

Frsta kvllen i Hua Hin (ngrar att jag ens satte foten dr) berttade en svensk man fr mig om att han knullat en 16-ring veckan innan och trodde jag och min sambo var intresserade av historien.

Talar frn mina upplevelser. Sjlvklart kan det variera.

Om det r folk som bor p hostels s r det frmodligen ngon typ av longstayturister...
Citera
2022-02-11, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Dagens Bsta!

Haha, det r precis s, vem fan bryr sig om 400 strandbilder o vrme nr life rullar p hemma liksom. Det r spnnande frsta kortet.

r det verkligen s mnga som gr till stranden? Av dom jag knner som bott i Thailand ngra r r det ett ytterst ftal som drar till stranden, knappt att folk gr till poolen, ngot som de, och jag ocks, gjorde frekvent i brjan.
Citera
2022-02-11, 02:48
r ett dekadent land med gulingar.
Finns en anledning varfr inte riktiga miljonrer slr sig ner dr.
Deras kultur r s frmmande.
Citera
2022-02-11, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
Bor hr sen 4 r tillbaka och vldigt sant det ni sger. Dom ldre svenska gubbarna dom bara gnller p allt, och dom flesta yngre i min lder 20-30 r vill lna pengar hela tiden. Men efter 4 r s har jag hittat ett bra umgnge med bde svenskar och thai och lite rutiner och njuter till fullo!

Ja, det r till 95 procent gubbdjvlar i 65 och uppt som r expats och fan alla r mer eller mindre psykfall.
Citera
2022-02-11, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
r det verkligen s mnga som gr till stranden? Av dom jag knner som bott i Thailand ngra r r det ett ytterst ftal som drar till stranden, knappt att folk gr till poolen, ngot som de, och jag ocks, gjorde frekvent i brjan.

Sant. Jag tror att man instingtivt fattar att fr mycket sol r skadligt. Har man gjort uppehll blir stranden kul igen.
Citera
2022-02-11, 04:06
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Mnga har en naiv ide om att de ven kan ha en egen affrsrrelse fr att dryga ut kassan.

Trffade p en snubbe som drev ett hotell i Thailand. Han gillade ursprungligen att dyka.det var s han hamnade dr.

Han jobbade 12 timmar i dygnet. 7 dagar i veckan. Han konstaterade krasst att visst r det billigt i Thailand, men ven inkomsterna r lga. Han hade inte haft tid att dyka p sju r.

Och dr har du typiskt ett moment 22.

Du skapar ngot men detta ngot blir ett monster dr du mste st ut med hejdls byrkrati, hlla uppe arbetstillstnd, muta snutar, eventuellt krngla med visum, kan inte lmna hotellet fr d gr det t helvete eller personal blser dig, etc, etc.

S brjar man dricka med gsterna i baren varje dag och, ja, den visan kan vi vl alla och hur det brukar att sluta.

Och ingen fritid fr man och man brjar undra, "men skulle inte detta vara paradiset som alla snackar om som kommer ner hr och turistar i tv veckor"?

Ovan behver inte vara s i alla fall och kanske inte i detta fall men ett bra exempel. Kunde lika vl ha varit en bar. Eller restaurang. Eller liknande.

Kudos nd att han har startat ett hotell ven om jag nu inte vet vilken typ/standard och liknande men man skapar ett monster men alternativet, att vara fattig utan inkomst, blir till att man blir slav under sitt eget skapande.

Och, alternativet att ka tillbaka till Sverige, kanske inte ens finns som ett alternativ p kartan lngre av olika orsaker.

Jag har sett detta tusen gnger i olika former.
Citera
2022-02-11, 04:09
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexpat
Vi kan brja med att reda ut begrepp.

Exapt r du bara under en omstndighet. Om din nuvarande anstllare i ditt hemland skickar dig utomlands utan frutsttningar att sl dig ner, oftast tidsbegrnsat.

Om du sker ett lokalt jobb i ett land - du r invandrare.
Du bostter dig i ett land p lderns hst - du r invandrare.
Du stannar kvar permanent efter ett jobb - du blir invandrare.

Expat har blivit ett ord vita mnniskor anvnder fr att undvika att inse att dom r invandrare beroende p att invandrare r bruna.

Folk blir bittra och frsker uttrycka sin egen verlgsenhet nr dom bor i lnder dr folk r bruna. Har sett det i varje land jag arbetat i.

Nja, sdr p den va?

"An expatriate or "expat" is somebody who leaves their country of origin and settles abroad for an extended period of time, often permanently."
Citera
2022-02-11, 04:13
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ

Bodde mnga r i Phuket.

Sg knappt en strand som beskare. Det fanns dr. Det togs fr givet. Man gjorde annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in