Jag säger inte detta för att håna någon. Jag tycker genuint det är tragiskt. Och det finns många som är glada och trivs med sina livsval. Men nu var ju frågan varför de blir griniga...
Citat:
Ursprungligen postat av
Novus4212
Skrev mitt inlägg medans du postade så vi ligger väldigt nära varandra i tänk och min egen erfarenhet av gnällande expats.
Jo. När drömmen övergår i verklighet är det inte lika roligt längre... då saknar man snö, kyla, höga skatter och Systembolaget
Såg en sorglig syn i Filippinerna för några år sedan. Vit man med lokal fru, svärmor och en hop blandrasbarn på restaurang. Både ungarna och frugan satt och bläddrade i sina telefoner, mannen läste en tidning och svärmor såg mest besvärad ut. Förmodligen språkbarriären. Ingen pratade med någon annan så länge jag satt där. Jag såg bara hur sorglig hela situationen verkade... Undrar om någon av dem var lycklig?
Man behöver ha klart för sig att man inte bara gifter sig med en kvinna, man gifter sig med hela hennes släkt. Som alla behöver pengar till att köpa hus, starta företag, operationer... Den som inbillar sig att det är svensk/västerländsk kärlek kommer i många fall känna sig rejält blåst. Och då räcker inte den svenska förtidspensionen till att leva rullan längre, som det var tänkt.