2022-02-10, 13:26
Medlem
Knucklehugss avatar
Nr jag gjorde min jorden runt resa och hamnade i Thailand s stmmer faktiskt TS pstende om griniga expats. Det handlar om ldre skandinaviska mn som sitter i urtvttade badbyxor och linne p deras egna ihopsnickrade lokala pubar och som spyr galla ver precis allt i norden. Maken p pessimistisk vrldssyn r svr att hitta ngonstans i vrlden. Jag vet inte vad det beror p, och varfr just Thailand r en gta.

Nr jag hamnade p i Filippinerna och i synnerhet p mindano s var det helt annorlunda, det var en possitiv jargong, laidback och gemytligt men Thailand r fr mig Asiens kloak fr alla sorters mnniskor.
Citera
2022-02-10, 13:47
Medlem
Tror det till stor del r en frga om ekonomi. Mnga som flyttat hit fr lnge sen har inte ftt en hgre inkomst, eller marginellt hgre inkomst, samtidigt som landet blivit betydligt dyrare n vad det var fr typ 10 r sen.

Sen att dessa personer kanske budgeterade fr ett litet, billigt boende eftersom "man nd inte r hemma s mycket i Thailand" gr att man inte trivs riktigt hemma heller. Bara en sn sak att det inte var s charmigt att ha kket p balkongen dr man ska trngas med tvttstll, ihopvikbar garderob frn IKEA och AC-aggregat nr man lagar mat. Att det dessutom r 50 grader dr nr lunchen ska tillredas gr inte saken bttre.

Fr det var tydligen s att det varken gott eller charmigt att ta gatukkens broken rice och grapau gai, varje dag, sittandes p en obekvm plaststol, vid gatan med rttor springandes runt benen, moppar och bilar som str p tomgng precis bredvid, ngot som man verkligen lngtade till nr man slet p bruket i Bygde innan flytten.

Dessa personer br sklart inte inne i stan eller vid havet, bor dom i Bangkok bor dom i On Nut eller nnu lngre bort. Sklart p en soi som alltid bli rejlt versvmmad vid minsta regn s det blir ett helvete att ta sig hem eller ut gr inte saken bttre.

Att varje gng man ska ngonstans behva krngla med moppetaxi, BTS och taxis eftersom man inte har rd med bil i sin budget gr ocks sitt. (Nu kommer folk att sga att man inte behver bil i Bangkok, och visst, man kanske inte mste ha det, men ALLA jag knner som ngonsin kpt en bil har ocks i fortsttningen hllit sig med bil eftersom det faktiskt r vldigt praktiskt)

Att sen kanske ha en gammal, trtt och grinig fru kan skert gra sitt, detta ihop med fritidsintresset alkohol, som man i brjan hade som social grej, men eftersom det blivit dyrt att dricka p krogen grs detta mestadels hemma, i den lilla lgenheten man inte trivs i.

Allt blir ocks vardag, man har sett "allt" i sitt nromrde gr ju inte saken bttre heller. Det r inte s spnnande att g och fnstershoppa i ngon av de finare varuhusen, man har ju nd inte rd att kpa ngot dr, att strosa runt p ngon av alla de marknader man gillade som turist r nu bara trist.

Vdret r inte heller s roligt efter ngra r, och inget man direkt njuter av, det bara dr dr och r inget man blir glad av.

Byrkratin kan vara jobbig, och har man inte nog med pengar att betala en agency fr att fixa med detta s fr man snllt finna sig att ka till Immigrations och fixa och dona med alla papper som krvs.

S, det finns mycket som kan gra det jobbigt och trist att bo i Thailand, men jag tror det mesta kommer frn en dlig ekonomi.

Har man mycket pengar kan man bo riktigt bra, ha en maid s man knappt behver lyfta ett finger hemma, chauffr ocks om man inte gillar att kra sjlv, ett bra, stort och modernt boende med trevlig personal och ett fint poolomrde (som mnga inte bryr sig om att g till efter ngra r i Thailand), spendera tid p golfbana, gym och ngon av dom fina restaurangerna som finns i stan med sina lika vlbestllda vnner. Visst, till viss del stmmer det att lycka kommer inifrn, men har man en god ekonomi och en orosfri, bekvm och rolig vardag som man dessutom har mjlighet att gra mer omvxlande r det lttare att vara njd.
Citera
2022-02-10, 14:02
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Folk som en gng i tiden blev frlskade i Thailand och Sydostasien och som senare kom att flytta dit(antingen vid pension eller tidigare), s kallade 'expats'.

Ibland(lngt ifrn alltid) blir dessa expats allt mer tjuriga och klagande nr de vl har bott i landet en lngre tid. Gnllet ser man inte minst p ntet/sociala medier. Vad handlar det frmst om?

r det systemet, thai-folket eller kulturkrocken som i lnga loppet stter ner humret p vissa? Eller r det kat alkoholintag(sedan flytten sterut) som tillslut tar ut sin rtt i nedsatt humr? Eller ngot annat?

Fr mycket fritid skulle jag gissa, har inga andra bekymmer.
Citera
2022-02-10, 14:12
Medlem
Jag har ocks mnga ggr funderat p om jag skulle vilja stanna kvar p ngon plats som jag beskt som turist.

Men man mrker att stannar man ett par veckor p samma plats s blir det en daglig rutin som antingen krver god ekonomi eller att man helt enkelt inte har rd att leva som turist och d blir livet ganska trkigt.

Jag tror att mnga fastnar i det. De har brnt broarna till Sverige och hemlandet, kt till billiga Thailand och tnkt leva gott "turistliv". Mrker sedan att nr ren gr s hjs levnadsstandarden i Thailand, det byggs, snickras och kostnaderna kar. Thailndarna sjlva kper fina hus som vi bara kan drmma om i Sverige och de kr fina bilar och ja livet lunkar p.

Ssom en pensionr vars inkomst egentligen mest urholkas med tiden blir livet lite trist att bara sitta dr och glo p livet runtomkring.

De mrker helt enkelt att den dr goa situationen att leva p pensionrsinkomsten inte rckte till riktigt.

Jag tror dock de hade gnllt lika mycket i Sverige.

Tror dock fortfarande att om man r beredd att jobba eller har andra goda inkomster s r livet gott i Thailand och ven i andra lnder dr det mesta r billigare n i Sverige.
Citera
2022-02-10, 14:50
Medlem
sandyhells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Tror det till stor del r en frga om ekonomi. Mnga som flyttat hit fr lnge sen har inte ftt en hgre inkomst, eller marginellt hgre inkomst, samtidigt som landet blivit betydligt dyrare n vad det var fr typ 10 r sen.

Sen att dessa personer kanske budgeterade fr ett litet, billigt boende eftersom "man nd inte r hemma s mycket i Thailand" gr att man inte trivs riktigt hemma heller. Bara en sn sak att det inte var s charmigt att ha kket p balkongen dr man ska trngas med tvttstll, ihopvikbar garderob frn IKEA och AC-aggregat nr man lagar mat. Att det dessutom r 50 grader dr nr lunchen ska tillredas gr inte saken bttre.

Fr det var tydligen s att det varken gott eller charmigt att ta gatukkens broken rice och grapau gai, varje dag, sittandes p en obekvm plaststol, vid gatan med rttor springandes runt benen, moppar och bilar som str p tomgng precis bredvid, ngot som man verkligen lngtade till nr man slet p bruket i Bygde innan flytten.

Dessa personer br sklart inte inne i stan eller vid havet, bor dom i Bangkok bor dom i On Nut eller nnu lngre bort. Sklart p en soi som alltid bli rejlt versvmmad vid minsta regn s det blir ett helvete att ta sig hem eller ut gr inte saken bttre.

Att varje gng man ska ngonstans behva krngla med moppetaxi, BTS och taxis eftersom man inte har rd med bil i sin budget gr ocks sitt. (Nu kommer folk att sga att man inte behver bil i Bangkok, och visst, man kanske inte mste ha det, men ALLA jag knner som ngonsin kpt en bil har ocks i fortsttningen hllit sig med bil eftersom det faktiskt r vldigt praktiskt)

Att sen kanske ha en gammal, trtt och grinig fru kan skert gra sitt, detta ihop med fritidsintresset alkohol, som man i brjan hade som social grej, men eftersom det blivit dyrt att dricka p krogen grs detta mestadels hemma, i den lilla lgenheten man inte trivs i.

Allt blir ocks vardag, man har sett "allt" i sitt nromrde gr ju inte saken bttre heller. Det r inte s spnnande att g och fnstershoppa i ngon av de finare varuhusen, man har ju nd inte rd att kpa ngot dr, att strosa runt p ngon av alla de marknader man gillade som turist r nu bara trist.

Vdret r inte heller s roligt efter ngra r, och inget man direkt njuter av, det bara dr dr och r inget man blir glad av.

Byrkratin kan vara jobbig, och har man inte nog med pengar att betala en agency fr att fixa med detta s fr man snllt finna sig att ka till Immigrations och fixa och dona med alla papper som krvs.

S, det finns mycket som kan gra det jobbigt och trist att bo i Thailand, men jag tror det mesta kommer frn en dlig ekonomi.

Har man mycket pengar kan man bo riktigt bra, ha en maid s man knappt behver lyfta ett finger hemma, chauffr ocks om man inte gillar att kra sjlv, ett bra, stort och modernt boende med trevlig personal och ett fint poolomrde (som mnga inte bryr sig om att g till efter ngra r i Thailand), spendera tid p golfbana, gym och ngon av dom fina restaurangerna som finns i stan med sina lika vlbestllda vnner. Visst, till viss del stmmer det att lycka kommer inifrn, men har man en god ekonomi och en orosfri, bekvm och rolig vardag som man dessutom har mjlighet att gra mer omvxlande r det lttare att vara njd.

Och nr livet i Thailand inte blev som tnkt, s mste man rationalisera sitt beslut fr sig sjlv, och intalar sig att allt r nd mkt jvligare i Swe.
Citera
2022-02-10, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandyhell
Och nr livet i Thailand inte blev som tnkt, s mste man rationalisera sitt beslut fr sig sjlv, och intalar sig att allt r nd mkt jvligare i Swe.

Eller s r det de som r missnjda som hrs i Thailand, men inte de njda.

P samma stt som de som rationaliserar sin tillvaro i Sverige, intalar sig att det r bttre hr n dr.
Senast redigerad av SvenPP 2022-02-10 kl. 14:59.
Citera
2022-02-10, 16:13
Medlem
I just de lnderna r det till stor del skrpet frn Sverige som valt att flytta dit.

Allt frn smkriminella till lgintelligenta strulpellar.
Tror nog att en stor del av svenskarna som bostter sig i Filipinerna och Thailand har ngon slng av ADHD och det skulle vara intressant att se ngon studie kring intelligensen hos dessa.

Missfrst mig rtt. Har trffat en hel del vsterlnningar som bosatt sig p landet i t.ex Thailand och har genuin familj. Dessa bygger skolor och gr gott fr sig - i regel r dessa intelligenta och utt sett lyckliga och vnliga mnniskor.

Det r just de som sitter p sin egna bar de ppnat p ngon gata i Hua Hin och sitter och dricker l p hela dagarna medan de skamlst glor p varenda kvinna som gr frbi (Inte helt olikt vra invandrare i Sverige).

I regel r dessa missnjda med Sverige och r ppna med sitt hat mot fosterlandet. Samtidigt spenderar de varenda vaken stund med att kommentera grejer p Facebook och rra igng meningslsa diskussioner istllet fr att frska njuta av tillvaron de frsatt sig i.

Tyvrr blir nog ingen gladare av att sitta och dringa Singha frn 10-22 varje dag och ska konversationer med andra vsterlndska mn.
Det mrkligaste jag upplevde under mina resor var dessa mns skamlsa ppenhet kring tal om horor och kvinnor.

Nr man satt och chillade i lobbyn p sitt hostel eller liknande var det inte ovanligt att ngon svensk gubbe skulle ska kontakt, man brjar prata och det spills snabbt ver i hur dligt Sverige r pga invandrare, deras kvinnosyn yada yada. Sen gr det ver till att svenska kvinnor r skit och Thaibrudar r bst.
Sen vips s ppnar de upp sig om hur mnga horor de knullar senaste veckan och hur priserna gtt upp p ett schysst ligg.

Man behver inte ens svara, konversationen kommer leda dit i alla fall.

Det r djupt trasiga, ensamma och sorgliga mnniskor som inte kunnat ha normala, sunda relationer i hemlandet med sitt eget folk.
Ser ingen skillnad p bittra srskrivande facebookkrigare i Thailand och valfri frortsriddare i Sverige. Bda r skrp och delar mycket mer n de sjlva hade erknnt.
Citera
2022-02-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
... p ngon gata i Hua Hin... i lobbyn p sitt hostel

Ditt urval kanske inte r representativt.

Har aldrig hckat p "hostel" nr jag varit i Asien.
Citera
2022-02-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Ditt urval kanske inte r representativt.

Har aldrig hckat p "hostel" nr jag varit i Asien.

Har varit frbi Hua Hin och bott p hostel.
En del hostel drevs av svenska expats, en del hade vsterlndska expats som bodde dr sjlva lngre perioder och som satt och hckade i receptionen fr att trakassera frbipasserande resenrer med perversa historier.

Frsta kvllen i Hua Hin (ngrar att jag ens satte foten dr) berttade en svensk man fr mig om att han knullat en 16-ring veckan innan och trodde jag och min sambo var intresserade av historien.

Talar frn mina upplevelser. Sjlvklart kan det variera.
Citera
2022-02-10, 17:06
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Har varit frbi Hua Hin och bott p hostel.
En del hostel drevs av svenska expats, en del hade vsterlndska expats som bodde dr sjlva lngre perioder och som satt och hckade i receptionen fr att trakassera frbipasserande resenrer med perversa historier.

Frsta kvllen i Hua Hin (ngrar att jag ens satte foten dr) berttade en svensk man fr mig om att han knullat en 16-ring veckan innan och trodde jag och min sambo var intresserade av historien.

Talar frn mina upplevelser. Sjlvklart kan det variera.
En klonad Joakim Medi* ?

Om det hnde vid plattan eller ngon annanstans i Hua hin, varfr inte bara sga att
du och sambon inte var intresserade.
No comments and good bye?

Men du kanske fr ut ngot av att provocera?

Gary G striked again, pedophil*
Senast redigerad av Romper 2022-02-10 kl. 17:12. Anledning: .
Citera
2022-02-10, 17:41
Medlem
goofers avatar
Nr man semestrar flyter de dagar man har dr p och pengar rullar ivg, allt kostar mer n vad man tnkt sig.

Att sen bo dr innebr att man mste hushlla med pengarna och tillslut slr tristessen till.

Mnga blir frustrerade av att sitta i paradiset men saknar ekonomi fr att leva fullt ut.

Dagarna blir lngtrkiga och slutar oftast med att de sitter p ngon bar dagtid med geners happy hour.

Fr de som flyttar ut p landet (isan oftast) blir det nnu vrre.

Thai r inte som vi och att umgs med bara thai blir vldigt frustrerande i lngden.

I Thailand ska man ha bra ordning p ldret och leva livet, k hem sen nr pengarna inte lngre rcker.

Det r billigt i Thailand fr thai.

Men om vi vill roa oss i Thailand kostar det.
Citera
2022-02-10, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
En klonad Joakim Medi* ?

Om det hnde vid plattan eller ngon annanstans i Hua hin, varfr inte bara sga att
du och sambon inte var intresserade.
No comments and good bye?

Men du kanske fr ut ngot av att provocera?

Gary G striked again, pedophil*

Fr att det r rtt intressant att lyssna p en tragisk mnniskans livsde och besatthet av att betala fr sin krlek frsts.

Vi mnniskor dras till det abstrakta, inte s konstigt. Lite som att en person hade satt sig och bajsat mitt p plattan, det r ju jvligt ckligt och mrkligt beteende, men visst kan du inte sluta titta p olyckan?

Frstr om du knner dig trffad. Jag lyssnar grna p dina torskhistorier om du vill det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in