2022-02-10, 18:37
Medlem
BennyGunns avatar
Jag antar att paradiset med sol, alkohol och fitta till slut blir till vardag och sen blir man kvar dr med sina inre demoner. Det gr inte att fly frn sig sjlv genom att leka porrstjrna och vara dyngfull i en bar 24/7. Verkligheten kommer alltid i kapp.

Har sjlv sttt p minst sagt speciella personer nr jag rest runt i Thailand. Mnga r bittra och alkoholiserade. Mnga hade ven ett vldigt trasigt liv innan dom flyttade till Thailand.

Thailand passar bst att semestra i tycker jag. En kort period dr man flyr frn verkligheten i Sverige och njuter av framfrallt god mat och billig l. Sedan passar man ven p att knulla lite luder ocks.
Sen ker man hem till Sverige och stmplar in p jobbet igen tills nsta flykt utomlands br av.
Citera
2022-02-10, 18:43
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Kul trd fr oss som varit i landet ett antal ggr och frstr vad som r bra vad som kan g snett mm,
Sant att mnga (trasiga) mnniskor kt dit rejlt fel, som varit dr 1 gng kt hem slt allt fr att bostta sig i Landet,

Mnga sger Sverige r skit mm, till viss del med vad som pgr just nu,men skulle aldrig falla mig in i tanken att lmna landet fr gott, Sverige kan vara fantastiskt, rcker gott med 5 mnader om ret 1 Nov sista Mars i Thailand,

Vissa har trffat sin lskling ,och byggt hus nnstanns uppe i Isaan,men efter ngra mnader fr dom lappsjuka och d brjar gnllandet,och det bara fortstter,,,,,

S efter det blir ju frsta anhalt Pattaya eller Hua Hin mjligen Chiang Mai, billigt, ltt att ta sig runt mm mm ven dr fortstter gnllandet,dom jag pratat med under mina 22 r r att vissa expats aldrig egentligen haft ett liv innan, dom har gnllt hela sitt liv s det r egentligen inget nytt,
Att bostta sig i Thailand och sitta p en bar och gnlla dagligen r ju bara ett tecken p att man inte mr bra,sett hrt mnga ja

Rd
1:Bostt dig inte i Thailand om du inte varit dr minst 10 tal ggr under minst 5-10 r och ftt en uppfattning om vad som egentligen gller
2:Tnk till fre du gr det , har du ekonomin fr det + det dubbla ,har du inte avst
3:Skaffa rutiner dagligen, trna, spela golf/Tennis med andra Normala Expats
4:Visst kan det vara trevligt med expatsvnner, men kolla upp dom noga under en tid, alla r inte vad dom sger sig vara
5:Sist men inte minst, avst alkohol minst ngra dagar i veckan, detta r nog det strsta problemet med dom gnllande Expatsen ;-)
Fel/rtt ?
Citera
2022-02-10, 18:45
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Folk som en gng i tiden blev frlskade i Thailand och Sydostasien och som senare kom att flytta dit(antingen vid pension eller tidigare), s kallade 'expats'.

Ibland(lngt ifrn alltid) blir dessa expats allt mer tjuriga och klagande nr de vl har bott i landet en lngre tid. Gnllet ser man inte minst p ntet/sociala medier. Vad handlar det frmst om?

r det systemet, thai-folket eller kulturkrocken som i lnga loppet stter ner humret p vissa? Eller r det kat alkoholintag(sedan flytten sterut) som tillslut tar ut sin rtt i nedsatt humr? Eller ngot annat?
De flyttade dit och trodde att alla deras problem skulle lsas, men sakta inser de att problemet inte var Sverige utan dem sjlva.
Citera
2022-02-10, 19:22
Medlem
Maken till skadeglad och deprimerande trd har ej skdats p detta forum. Underbart!
Citera
2022-02-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Ojjj, lttkrnkt hrding?
Kul kille, du fr nog tnka till lite lngre...

Bor utomlands, backpackat...

Vi mnniskor dras till det abstrakta, inte s konstigt. Lite som att en person hade satt sig och bajsat mitt p plattan

Vilka r "Vi mnniskor"?
Du och dina coola polare inkluderat Sebastian Dawkins?

Frstr inte riktigt dina argument.
Kom med ngot som emotsger mina upplevelser om du har upplevt annat. Jag r ppen fr att ndra min sikt och erknna fel eller mtas halvvgs.

Du r (frmodligen) en vuxen individ som kan samtala utan att blanda in Sebastian Dawkins i brist p annat.
Citera
2022-02-10, 19:34
Medlem
ker man p semester till Thailand r det varmt, billigt och underbart istllet fr svenska vintern.

Men bor man dr ett tag kommer andra saker uppenbaras. Orkar ej googla fram listor nu men finns garanterat en hel del internationella rankingar dr Thailand placerar sig smre n Sverige.

Dock r min egen erfarenhet att expats kritiserar Sverige mycket mer n sitt nya hemland.
Citera
2022-02-10, 19:49
Medlem
BennyGunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
1:Bostt dig inte i Thailand om du inte varit dr minst 10 tal ggr under minst 5-10 r och ftt en uppfattning om vad som egentligen gller
2:Tnk till fre du gr det , har du ekonomin fr det + det dubbla ,har du inte avst
3:Skaffa rutiner dagligen, trna, spela golf/Tennis med andra Normala Expats
4:Visst kan det vara trevligt med expatsvnner, men kolla upp dom noga under en tid, alla r inte vad dom sger sig vara
5:Sist men inte minst, avst alkohol minst ngra dagar i veckan, detta r nog det strsta problemet med dom gnllande Expatsen ;-)
Fel/rtt ?
1: Ja det stmmer nog. Dom flesta, om inte alla expats har varit i Thailand innan dom flyttade dit p heltid. Men dom flesta som flyttat dit har nog inte varit dr drygt 10 gnger.
2. Det r nog hr det knakar lite i fogarna fr dom flesta. Spargrisen blir snabbt tom om man inte lever ansvarsfullt. Ekomiska bekymmer eskalerar snabbt till bitterhet mot precis allt.
3. Stmmer bra. Mnga saknar riktiga hobbys. Supa och knulla rknas inte dit ven om det r kul. Finns dock mnga bodybuilders som bor i Thailand och trnar hrt. Dom verkar leva gott.
4. Stmmer ocks. Mnga skumma personer p barerna med intressanta brottsregister.
5. Instmmer hr med. Allt fr mnga r alkoholiserade.
Senast redigerad av BennyGunn 2022-02-10 kl. 19:53.
Citera
2022-02-10, 20:05
Medlem
Inte fr att jag har varit med om det hr fenomenet, knner ingen som flyttat dit. Men jag tror man kan sammanfatta det ganska enkelt. Det r losers som flyttar dit. De gnller fr att de r bittra ver att inte ha gjort ngot av sina liv.
Citera
2022-02-10, 20:12
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Skrev mitt inlgg medans du postade s vi ligger vldigt nra varandra i tnk och min egen erfarenhet av gnllande expats.

Mnga har en naiv ide om att de ven kan ha en egen affrsrrelse fr att dryga ut kassan.

Trffade p en snubbe som drev ett hotell i Thailand. Han gillade ursprungligen att dyka.det var s han hamnade dr.

Han jobbade 12 timmar i dygnet. 7 dagar i veckan. Han konstaterade krasst att visst r det billigt i Thailand, men ven inkomsterna r lga. Han hade inte haft tid att dyka p sju r.
Citera
2022-02-10, 20:39
Medlem
Bor hr sen 4 r tillbaka och vldigt sant det ni sger. Dom ldre svenska gubbarna dom bara gnller p allt, och dom flesta yngre i min lder 20-30 r vill lna pengar hela tiden. Men efter 4 r s har jag hittat ett bra umgnge med bde svenskar och thai och lite rutiner och njuter till fullo!
Citera
2022-02-10, 20:54
Moderator
tobess avatar
Har det hr inte ocks lite att att gra med begrnsade umgngeskretsar? Kommer oskt att tnka p gamla gnlliga surgubbar och krringar p mindre orter hr. Bitterheten kommer som ett brev p posten samtidigt som tristessen.

Nr folk frst flyttar utomlands s r det kul och spnnande, ny kultur, nya mnniskor, nya stllen, bttre vder och allt det dr.

Efter en tid inser dom att de alltid kommer att vara en utlnning i andras gon, s umgnget blir till slut endast expats i samma situation. Till sist sitter dom dr, p samma stlle, med samma personer och gr samma saker, dag ut och dag in. Inte en del av det samhlle dom lever i, men ven rotlsa i hemlandet.

Om man inte p riktigt kan integrera sig i det samhlle man bor i s gr det sdr. Oavsett om man bor i Sverige, Spanien eller Thailand.
Citera
2022-02-10, 21:07
Medlem
Vi kan brja med att reda ut begrepp.

Exapt r du bara under en omstndighet. Om din nuvarande anstllare i ditt hemland skickar dig utomlands utan frutsttningar att sl dig ner, oftast tidsbegrnsat.

Om du sker ett lokalt jobb i ett land - du r invandrare.
Du bostter dig i ett land p lderns hst - du r invandrare.
Du stannar kvar permanent efter ett jobb - du blir invandrare.

Expat har blivit ett ord vita mnniskor anvnder fr att undvika att inse att dom r invandrare beroende p att invandrare r bruna.

Folk blir bittra och frsker uttrycka sin egen verlgsenhet nr dom bor i lnder dr folk r bruna. Har sett det i varje land jag arbetat i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in