Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Har själv växt upp i arbetarklass familj, men jag har/haft kompisar som tillhör medelklassen det som jag har observerat på mina besök är följande.
Får familjen besök av en vän eller släkt så måste hela familjen vara samlade även om det skulle vara pappans gamla lumparkompis så måste även barnen vara hemma.
Har ett matbord i vardagsrummet utöver det som är i köket där middagar vid fest/födelsedagar och högtider äts.
Har mer än två bilar fast det bara är mamma och pappa som kan köra.
Barn i från medelklassen lyder blint auktoritets personer oavsett om personen i fråga beter sig korrekt eller inte.
Att ha en eller flera hundar är standard.
Somrarna tillbringas på landsstället oavsett om barnen vill det eller inte.
Om huset har en källarvåning så brukar ungarna ha gjort om våningen till sin egen lekplats i form av pingisbord,bandymål,mjukmattor,saccosäckar och en massa leksaker på det.
Väldigt formella tex om nån tar studenten då är det nån som utbringar en skål med orden hurra hurra hurra!
Har nog aldrig träffat nåt medelklass barn som inte gick på nån fritidssysselsättning efter skolan som fotboll,innebandy,hockey,pianolektioner,dans mm.
En annan sak som har slagit mig med medelklass familjer är den där jävla snålheten, oftast när man var hemma hos en polare så ropade föräldrarna till sitt barn att middagen var klar, då sa polaren -jag ska bara käka middag ,du kan vänta på mitt rum så länge! hur fan tänker två vuxna när sitt barns kompis sitter på övervåningen utan middag
så hade min morsa aldrig gjort fast att hon var fattig som en kyrkråtta.
Får familjen besök av en vän eller släkt så måste hela familjen vara samlade även om det skulle vara pappans gamla lumparkompis så måste även barnen vara hemma.
Har ett matbord i vardagsrummet utöver det som är i köket där middagar vid fest/födelsedagar och högtider äts.
Har mer än två bilar fast det bara är mamma och pappa som kan köra.
Barn i från medelklassen lyder blint auktoritets personer oavsett om personen i fråga beter sig korrekt eller inte.
Att ha en eller flera hundar är standard.
Somrarna tillbringas på landsstället oavsett om barnen vill det eller inte.
Om huset har en källarvåning så brukar ungarna ha gjort om våningen till sin egen lekplats i form av pingisbord,bandymål,mjukmattor,saccosäckar och en massa leksaker på det.
Väldigt formella tex om nån tar studenten då är det nån som utbringar en skål med orden hurra hurra hurra!
Har nog aldrig träffat nåt medelklass barn som inte gick på nån fritidssysselsättning efter skolan som fotboll,innebandy,hockey,pianolektioner,dans mm.
En annan sak som har slagit mig med medelklass familjer är den där jävla snålheten, oftast när man var hemma hos en polare så ropade föräldrarna till sitt barn att middagen var klar, då sa polaren -jag ska bara käka middag ,du kan vänta på mitt rum så länge! hur fan tänker två vuxna när sitt barns kompis sitter på övervåningen utan middag
så hade min morsa aldrig gjort fast att hon var fattig som en kyrkråtta.Väldigt intressanta iaktagelser, jag är också arbetarbarn och har märkt exakt samma saker. Är i unga 20-årsåldern och jag har ca 40% arbetarvänner och 60% medelklass + ett par högadliga vänner.
Har någon av föräldrarna vänner över så måste ungarna vara där, det går även inte för sig att bjuda hem vänner då...
Det med matbord i vardagsrummet, stämmer.
Har mer än 2 bilar fast bara föräldrarna har körkort stämmer till viss del. Jag har ett par vänner som har 1-2 bilar mer än familjemedlemmar som har körkort.
Barn i medelklassen lyder blint.... Ingen av mina vänner har blivit tillsagd eller liknande, men det är alltid lyda utan att ifrågasätta. I bland undrar man om vännen har någon egen vilja. Har vänner till mig som inte får vara ute till stängning på krogen, inte får flytta till Lund/Uppsala pga nationslivet, inte får disponera sin egen tid själva när det gäller hemtentor etc på högskolenivå utan det bestämmer föräldrarna. Det handlar om olika personer 20+
Det med hundarna är dock inte applicerbart på mina medelklassvänner.
Somrar på landsstället stämmer till viss del.
Och sedan det där med snålheten.... Oavsett om jag känner en arbetargrabb/flicka sedan innan eller om det är första gången jag är hemma hos denna har jag nog alltid blivit bjuden på mat och detsamma har gällt i mitt hem. Det är väldigt sällan det sker i medelklasshem. Alla mina medelklassvänner tycker dock att mina föräldrar är extremt trevliga och givmilda.
Överlag känns medelklassfamiljer "pretto" och arbetarfamiljer känns mer flexibla och jordnära. Det som är intressant är att mina högadliga vänner är mer "arbetaraktiga" i sitt uppförande, mycket mindre pretto.