2012-07-11, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Har själv växt upp i arbetarklass familj, men jag har/haft kompisar som tillhör medelklassen det som jag har observerat på mina besök är följande.

Får familjen besök av en vän eller släkt så måste hela familjen vara samlade även om det skulle vara pappans gamla lumparkompis så måste även barnen vara hemma.

Har ett matbord i vardagsrummet utöver det som är i köket där middagar vid fest/födelsedagar och högtider äts.

Har mer än två bilar fast det bara är mamma och pappa som kan köra.

Barn i från medelklassen lyder blint auktoritets personer oavsett om personen i fråga beter sig korrekt eller inte.

Att ha en eller flera hundar är standard.

Somrarna tillbringas på landsstället oavsett om barnen vill det eller inte.

Om huset har en källarvåning så brukar ungarna ha gjort om våningen till sin egen lekplats i form av pingisbord,bandymål,mjukmattor,saccosäckar och en massa leksaker på det.

Väldigt formella tex om nån tar studenten då är det nån som utbringar en skål med orden hurra hurra hurra!

Har nog aldrig träffat nåt medelklass barn som inte gick på nån fritidssysselsättning efter skolan som fotboll,innebandy,hockey,pianolektioner,dans mm.

En annan sak som har slagit mig med medelklass familjer är den där jävla snålheten, oftast när man var hemma hos en polare så ropade föräldrarna till sitt barn att middagen var klar, då sa polaren -jag ska bara käka middag ,du kan vänta på mitt rum så länge! hur fan tänker två vuxna när sitt barns kompis sitter på övervåningen utan middag så hade min morsa aldrig gjort fast att hon var fattig som en kyrkråtta.

Väldigt intressanta iaktagelser, jag är också arbetarbarn och har märkt exakt samma saker. Är i unga 20-årsåldern och jag har ca 40% arbetarvänner och 60% medelklass + ett par högadliga vänner.

Har någon av föräldrarna vänner över så måste ungarna vara där, det går även inte för sig att bjuda hem vänner då...

Det med matbord i vardagsrummet, stämmer.

Har mer än 2 bilar fast bara föräldrarna har körkort stämmer till viss del. Jag har ett par vänner som har 1-2 bilar mer än familjemedlemmar som har körkort.

Barn i medelklassen lyder blint.... Ingen av mina vänner har blivit tillsagd eller liknande, men det är alltid lyda utan att ifrågasätta. I bland undrar man om vännen har någon egen vilja. Har vänner till mig som inte får vara ute till stängning på krogen, inte får flytta till Lund/Uppsala pga nationslivet, inte får disponera sin egen tid själva när det gäller hemtentor etc på högskolenivå utan det bestämmer föräldrarna. Det handlar om olika personer 20+

Det med hundarna är dock inte applicerbart på mina medelklassvänner.

Somrar på landsstället stämmer till viss del.

Och sedan det där med snålheten.... Oavsett om jag känner en arbetargrabb/flicka sedan innan eller om det är första gången jag är hemma hos denna har jag nog alltid blivit bjuden på mat och detsamma har gällt i mitt hem. Det är väldigt sällan det sker i medelklasshem. Alla mina medelklassvänner tycker dock att mina föräldrar är extremt trevliga och givmilda.

Överlag känns medelklassfamiljer "pretto" och arbetarfamiljer känns mer flexibla och jordnära. Det som är intressant är att mina högadliga vänner är mer "arbetaraktiga" i sitt uppförande, mycket mindre pretto.
Citera
2012-07-12, 11:14
Medlem
Fattar inte varför folk ens beskriver sig själva som arbetarklass då begreppet är utspelat i Sverige. Många här verkar ha en klass-syn från tidigt 1900 tal.

Sverige är en enda stor medelklass med undantag.
Citera
2012-07-14, 18:20
Medlem
Olof.Palmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Fattar inte varför folk ens beskriver sig själva som arbetarklass då begreppet är utspelat i Sverige. Många här verkar ha en klass-syn från tidigt 1900 tal.

Tja, det beror på hur man ser saken. Marxister hävdar ju att alla - åtminstone någonstans mellan 85 och 99 % - är arbetarklass då de saknar kontroll över produktion/kapital och inte kan försörja sig när herrn som kontrollerar kapitalet tar ifrån dem arbetet. Nog om det....

Du har både rätt och fel. De ekonomiska skillnaderna mellan medel- och arbetarklass har minskats kraftigt sedan andra världskrigets slut och framför allt efter Olof Palme. Materiellt är det ofta väldigt svårt att se skillnad (hej och hå, skattetryck och lånefest). Men det var faktiskt inte länge sedan. Därför lever kulturella skillnaderna kvar, något som bjuder oss på ganska mycket humor när den gamla arbetarklassens söner och döttrar så desperat försöker ta till sig borgerliga manér.

Jag får väl bjuda på ett par iakttagna (och säkert redan beskrivna) fenomen:

* Bajsnödig, inflyttad medelklass försöker ofta tvätta bort sin gamla dialekt när de flyttar till Stockholm. Sanslöst roligt!

* Någonstans sörjer TM-mannen sin förlorade klassidentitet. Farfar som jobbade på bruket vrider sig i graven över hur sonsonen ser ut, vore han vid liv skulle han spotta snus över TM-mannens späda kropp och oslipade glasögon. Därför leker TM-mannen arbetare. Hur det går till skiljer sig från TM-man till TM-man, oftast begränsar sig arbetarengagemanget till moderathat och dylika politiska åsikter. Den bajsnödiga jakten på "ljust och fräscht"-livet och kattrövskaffet kan han ju under inga omständigheter kompromissa bort.

* Dåligt pengasinne. TM-mannen kan till skillnad från övre medelklass och överklass inte hålla i pengar, främst då han aldrig haft några men också eftersom den bajsnödiga jakten på lycka och "ljust och fräscht"-livet ständigt kräver nya resurser. Det blir lite som kalla kriget för Sovjetunionen, hur flashiga system han än köper måste han ständigt pyttsa ut mer pengar (som egentligen inte finns) i ett krig som han måste fortsätta (ja som hela hans nyfunna identitet bygger på) men som han aldrig kan vinna

Tur som nog bor TM-mannen i lånefestens förlovade land Sverige. TM-mannen kan därför vara skuldsatt upp till halsen från första egna boendet till dödsbädden. Missförstå mig inte, det är inget fel att låna pengar till ett bra boende. TM-mannens lånevanor skiljer sig dock från den vanlige svenskens.

Jag jobbade tidigare på en riktig schackrar- och krämarbank. Ni vet, en sån där som ger lån åt de som inte borde få lån. Inga namn nämns. Nåväl, TM-mannen amorterar inte på sitt lån och ser inget värde i att vara skuldfri. Pengar är pengar, begrepp som "egna pengar" och "lånade pengar" finns inte. TM-mannen tar gärna på sig ytterligare en kredit med 18,6 % ränta för att kunna köpa den där lattefärgade soffan han egentligen inte behöver. Jag är helt övertygad om att pengarna i 80 % av fallen går till saker de inte behöver. Ni anar inte hur många TM-män som nästan brustit ut i gråt av lycka när jag givit dem betalningsfri månad på deras tredje kredit. Jag är glad att jag valde bildningens väg och slutade, så mycket misär var det.
Senast redigerad av Olof.Palme 2012-07-14 kl. 18:25.
Citera
2012-07-14, 18:45
Medlem
Olof.Palmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wafer_Madness
Den listan var fruktansvärt träffsäker. Jag bor granne med många av dessa ryggradslösa lämmlar. Fuck them. De är väldigt närbesläktade med de föraktade "Lattemammorna", som ägnar år åt att hålla designade caféer i rullning, och bidrar till lattefieringen av hela stadsdelar. Senaste offret var Fridhemsplan.

Man kan tillägga att det går att sälja bajs till dessa människor, bara det är rätt förpackat. De gillar att köpa charkprodukter över disk, gärna i specialbutiker, för den "genuina känslan". De betalar dubbla priset på kött för förmånen av ett brunt omslagspapper och lite småprat med slaktaren.

Lite mer exakt: förpacka bajset rätt, döp det till något italienskt (ungefär som när fattigmanstugget senapskål blev rucola), sälj det på saluhall och basunera ut att det är det allra senaste. TM-män och lattefolk kommer att slåss om exemplaren.
Citera
2012-07-15, 01:07
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wafer_Madness
Den listan var fruktansvärt träffsäker. Jag bor granne med många av dessa ryggradslösa lämmlar. Fuck them. De är väldigt närbesläktade med de föraktade "Lattemammorna", som ägnar år åt att hålla designade caféer i rullning, och bidrar till lattefieringen av hela stadsdelar. Senaste offret var Fridhemsplan.

Man kan tillägga att det går att sälja bajs till dessa människor, bara det är rätt förpackat. De gillar att köpa charkprodukter över disk, gärna i specialbutiker, för den "genuina känslan". De betalar dubbla priset på kött för förmånen av ett brunt omslagspapper och lite småprat med slaktaren.
Och nästa offer verkar bli Hornstull. Det värsta är att 'den sista utposten' Hägersten verkar ligga risigt till på sikt. Gentrifieringen är skonigslös.

Det här är ju sanslöst kul samtidigt som det är djupt tragiskt. Några hemmagjorda 'hippsters' vill döpa östra ringvägen till "Lower Ring Side -L.R.S"
Vet inte om man ska skratta eller gråta:
http://www.dn.se/pa-stan/mer-pa-stan/ringside--den-sista-ronden-om-soder
Senast redigerad av 526 2012-07-15 kl. 01:13.
Citera
2012-07-15, 05:23
Medlem
Douche-chills avatar
Förutom klyschorna som vitmålad parkett och latte (mer för ett par år sedan) är saker som anteckningsböcker från butikskedjan "Ordning & Reda", genusperspektiv, lägga handlad mat i medtagen tygkasse, litet arsle, ängslig artighet och designlampor som ser ut som ihopknycklat vitt papper – typiska tacky medelklassfenomen.

Citat:
De flesta här beskriver ju skrytprodukter som vissa i medelklassen använder.

Så här skulle jag snarare säga det är:

Lyckan är gjord, hela familjen ska till Liseberg.
Lätta
Felix ketchup
SIA glass (med "ny" smak eller Ben och Jerry (Guuu va lyxigt).
Marabou i någon "ny" smak. (Guuu va lyxigt)
SF bio.
Kebab-pizza.
Robert Gustafsson
Stor TV och hemmabio system.
Dyra och fina kläder (som man har 1-2 plagg av) klassas som Lacoste och GANT eller ännu mer lyxiiit : Ralph Lauren.
Köper aldrig vin för över 65-70 SEK om det inte är bag in box.
Semestern styr till Turkiet eller Thailand.
Tonåringarnas semestrar på Grekisk party Ö eller Bulgarien etc.
Herrgårdsvagn så man får plats med barnens sportutrustning och alla papp-påsar med saker när man ska till STUUUUUUGAN som man spenderar varenda millisekunder av fritid i. "Oj, nu är det helg igen, då måste vi åka ut till stuuuuuugan"
Oj, nu är det helg, då blir det Coca Cola och Dill/Grill chips.
Medelklasstonåringar: Sjunger Levels och 7 Nation Army i allsång så fort man blir full.
Gyllene Tider.

Bra inprickade punkter – om det vore Folkhems-Svensson som analyserades i tråden! nu är det inte det.
Citera
2012-07-15, 19:18
Medlem
Aleopas avatar
Citat:

Eller hur. Alla har ju hembiträde och är entreprenörer nu. Ingen som säljer sin arbetskraft längre!
Citera
2012-07-18, 17:13
Medlem
TSK1453s avatar
Ouch jag känner mig träffad.
Citera
2012-07-19, 00:17
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Ouch jag känner mig träffad.
Jo visst, men hur ska man ha det då om man inte har det "ljust och fräscht" - Mörkt och sunkigt?

Jag hatar den skitnödiga medleklassen och deras patetiska falska försök att leka fina, men man måste ju vara praktisk också.
Hur ska man egentligen klä sig om man inte ska vara bluetrash? Man kan ju inte ha rosa stekarskjortor och seglarkläder, och inte heller klä sig i addidasoverall. Vad ska man ha för soffa om man inte har den feta stora? Vad återstår det för stil som en vettig människa kan ha?
Citera
2012-07-19, 10:15
Medlem
Enzymes avatar
Citat:

Jag tror du blandar ihop begreppen. Visst har alla fått det bättre rent ekonomiskt men det finns ju fortfarande en arbetarklass i Sverige. Begreppet klass har inte så mycketatt göra med vad man tjänar som många felaktigt tror.
Citera
2012-07-19, 14:14
Medlem
flashm0bs avatar
Det där med att man inte fick äta med sina medelklasskompisar (själv arbetarklass) det var väldigt tydligt när jag växte upp. Hemma hos andra arbetarbarn blev hela ungskocken kallad till middag om den serverades medan man var där men hemma hos medelklassen fick man vänta på rummet.

Min hypotes om detta är att medelkassen bor dyrt och äter billigt. De förköper sig på boendet och har sen en benhård matbudget för att klara ammorteringarna. När och där jag växte upp på åttiotalet så var det inte ovanligt att inkomstförhållandena var helt motsatta mellan klasserna än förväntat: pappa som var byggnadsarbetare tjänade mer i månaden än de sammanlagda inkomsterna hos medelklasskompisens föräldrar - likaledes grannar - där pappan var gymnasielektor och mamman adjunkt. Vårt hus var dessutom billigt i inköp och ammorteringar eftersom farsan kunde fixa upp det själv medan deras var dyrt då det behövde vara inflyttningsfärdigt. De kunde inte ens måla en veranda själva, så allt sånt kostade ju extra. De kunde inte bjuda mig för de hade exakt sex portioner - fyra till middag och två till lunchlådorna.

Sen hade vi helt olika matkulturer. Jag kommer ihåg en gång när jag blev inbjuden att äta med dem (jag tror min kompis hade påpekat att hon alltid fick mat hos oss och de ville ta seden dit de gröna-vågen-kommit (ack ja, alla dessa gröna vågare som upptäckte att landet var fullt med oss bönder...)). Det funkade sådär. De hade vinaigrette till spaghettin, istället för ketchup. Godare tycker jag som vuxen - skitäckligt tyckte jag som åttaåring. Dessutom kunde ingen av dem egentligen laga mat (det var innan matporr blev en medelklassgrej) och allt de gjorde smakade bamba. Där gick en lunch i sopen för dem, liksom...
Citera
2012-07-19, 19:47
Medlem
Att vara Dylanolog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här