2012-12-14, 16:12
Medlem
swimp78s avatar
De är väl inte jättedyra idag, men nog får man betala några tusenlappar för ett original.
Citera
2013-01-10, 10:32
Medlem
Är sjukligt brydd om hur kon du åt som ekologisk biff igår hade det under sin livstid, men har inte snackat med dina gamla föräldrar på en månad.

Det är rätt äckel-medelklass för mig.
Citera
2013-01-10, 17:50
Medlem
basseakers avatar
Jag tycker många av dem har något sorts behov av att hålla uppe en fin fasad för att verka överklass.
t.ex älskar de att prata om hur mycket pengar de tjänar, de tror att 30k efter skatt en månad skulle sätta dem på samma nivå som överklassen.
De är livsrädda för att det ska komma ut att de röker cannabis, helt seriöst har aldrig mött räddare människor. De smyger så otroligt mycket eftersom cannabis är en tattardrog.

"full hela helgen nykter på måndag
kommer bara ihåg att man spytt till man somna
klaga på vädret, den flyktiga sommarn
åka raggarbil och lyssnar på fronda
utomlands och badar en vecka
helst i en ort där alla talar svenska
full idiot innan planet har lättat
har packat kaviar det ska vara som hemma
familjesemester, en sån som man skiljer sig efter
inget blir bättre, lämnad av frugan och dricker därefter
delad vårdnad dom är dina till helgen
jul och gran och älskar USA
bil och brud och matkultur och hur det var
ett liv som på film från ikea blir superbra
om man kan få det levererat nu idag
livet runt i en folkavagn eller på stureplan där dricker folk champagne
det är samma skrot och korn, det är samma get och bock
där alla somnar och vaknar till tv-shop"

- Organismen

Tycker den texten summerar rätt bra.

Edit: Jag är medelklass nu men skulle säga att min familj gjorde en klassresa medans jag växte upp.
Har vuxit upp med både medeklass och under. Umgås mest med de från underklassen eftersom de inte är lika fästa vid pengar som medelklass grabbarna. Vet folk som undviker en för att betala tbx 200kr trots att de har ett jobb de gärna pratar om hur mycket det drar in på. Tycker också att det känns som att de måste bevisa sig själva för sina vänner hela tiden som om det vore någon sorts tävling.

Ett jävla vurmandes för överklassen i den här tråden också, inte så att ni själva är en typisk svensson som vill vara överklass?
Senast redigerad av basseaker 2013-01-10 kl. 18:45.
Citera
2013-01-15, 19:35
Medlem
Klä och bete sig ungt och samtidigt spela smart är typiska medelklassfenomen.
Citera
2013-01-18, 01:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Intressant tråd. Jag kan precis som TS störa mig på dessa människor. Dvs, medelklass som vill verka lite bättre och lite mera belevade än vad de i själva verket är.

Man har stor behov av att framstå som berest och världsvan. Vin- och whiskeysnobberi fast man inte kan något. Förutfattade meningar om och kring världspolitiken (Bush är ond och Obama är god), för det har man läst i media.

Man bor troligen i lägenhet i innerstan av någon av våra tre större städer. Troligen i Stockholm, men troligen är man inte infödd Stockholmare utan inflyttad.

Visst, för att inte säga stort behov av att hävda sig föreligger. Man ser givetvis ned på WT, men även på medelsvenssons (eftersom man själv inte anser sig vara en). Sen tror jag även att man ser ned på överklassen, för de har ju antagligen inte tjänat ihop sina pengar på ett ärligt vis, eller så har man ärvt pengarna. Ofta en påtaglig besserwisserattityd kan spåras.

Man vill vara unik, men är inget annat än en svensson.

Äger man en bil är man fast förvissad om att det är en "lyxbil", även om det så står Volvo V70, VW Passat, eller Audi A6 på den.

Riktiga lyxmärketn som Aston Martin, jaguar, rolls royce, ferrarri osv har man inte råd. med. Därför sneglar man på bimärken somm vill vara premium och inte riktigt lyckas. Typ Volvo och Audi.

Troligen så röstar man på något av de borgerliga partierna och nu kanske i allt högra grad på Miljöpartiet. En stor portion av naivitet och okunnighet kan spåras.
Citera
2013-02-17, 22:52
Medlem
ragingcows avatar
Jag kanske är ute och cyklar nu men tycker se en tendens att medelklassfolk nästan alltid har en stor mängd alkohol hemma i nåt förråd eller nåt med öl,vin och olika spritsorter för de verkar nästan bara dricka i hemmet de undviker krogen.

Tänker mer på hur jag växt upp i arbetarklassen då är det mer att man köpte sig en kasse öl just då när man visste att man ville dricka tex på fredagen.
Citera
2013-02-18, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Jag kanske är ute och cyklar nu men tycker se en tendens att medelklassfolk nästan alltid har en stor mängd alkohol hemma i nåt förråd eller nåt med öl,vin och olika spritsorter för de verkar nästan bara dricka i hemmet de undviker krogen.

Tänker mer på hur jag växt upp i arbetarklassen då är det mer att man köpte sig en kasse öl just då när man visste att man ville dricka tex på fredagen.

det är säkert en korrekt observation, men det är knappast tacky då ambitionen att hävda sig saknas. att köpa "fina" drycker och placera ut dem strategiskt i hemmet för maximal exponering mot gäster är däremot ett tacky medelklass fenomen.
Citera
2013-02-18, 00:32
Medlem
ragingcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COTW
det är säkert en korrekt observation, men det är knappast tacky då ambitionen att hävda sig saknas. att köpa "fina" drycker och placera ut dem strategiskt i hemmet för maximal exponering mot gäster är däremot ett tacky medelklass fenomen.
Tänker mer på att de ser ner på de som super ner sig ute på krogen samtidigt som de själva dricker flera vinare under helgen till sina fina middagar.
Citera
2013-02-18, 17:30
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:

Mina föräldrar har alltid haft en samling av diverse viner, whiskey och spritsorter hemma. Inte för att de ska kunna supa ned sig varje fredag-lördag utan för att alltid ha när man vill. Även mina släktingar kör på denna metoden.

Citat:
Tänker mer på att de ser ner på de som super ner sig ute på krogen samtidigt som de själva dricker flera vinare under helgen till sina fina middagar.

Mina föräldrar tror jag inte ser ned på ungdomar som super till på helger, men när vuxna med barn och lite ansvar beter sig på det sättet tittar de säkerligen snett på dem.
Det var länge sedan min föräldrar, eller någon annan vuxen släkting för den delen, drack sig så berusade att de kunde kallas fulla. De har heller inget emot att ta något glas ute på kogen.
Å andra sidan kan man knappast kalla dem tacky medklass.
Citera
2013-03-01, 01:54
Medlem
Triremers avatar
Kanske är det bara en egen observation men medelklassen är dålig på att festa till det.
WT har sina fulölsfester efter att de varit i Tyskland. Överklassen har champagne, öl, sprit och sitt ladd.

WT har sina raggarfester och skit. De så kallade stekarna har Stockholmsveckorna osv. Vad har medelklassen?

Medelklassen smuttar på sitt Amaronevin eller tar med en öl från Nils Oscar som de tvunget ska dricka ur glas.

Not: alla "stekare" är inte överklass.
Senast redigerad av Triremer 2013-03-01 kl. 01:57.
Citera
2013-03-01, 18:06
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Kanske är det bara en egen observation men medelklassen är dålig på att festa till det.
WT har sina fulölsfester efter att de varit i Tyskland. Överklassen har champagne, öl, sprit och sitt ladd.

WT har sina raggarfester och skit. De så kallade stekarna har Stockholmsveckorna osv. Vad har medelklassen?

Medelklassen smuttar på sitt Amaronevin eller tar med en öl från Nils Oscar som de tvunget ska dricka ur glas.

Not: alla "stekare" är inte överklass.

Medelklassen har fester med vänner och familj där en eller två personer (sällskapets alkoholister) dricker för mycket. De andra blir inte ens salongsberusade på alkoholdryckerna som man noggrant valt ut för att de ska matcha maträtterna.
Självklart dricker man öl (utom den fulaste fulölen) ur glas. Man vill ju ha en ordentlig skumkrona! Jag, god medelklassman, umgicks med mycket arbetarklasskids när jag var i 20-årsåldern. Jag fick ofta kommentarer om att jag dragit med mig vin eller finöl eller alla ingredienser till en Tom Collins, medan de snusande knegarna runtomkring mig satt och blandade hembränt med coca cola och drack Pripps o.dyl.
Citera
2013-03-01, 18:40
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Medelklassen har fester med vänner och familj där en eller två personer (sällskapets alkoholister) dricker för mycket. De andra blir inte ens salongsberusade på alkoholdryckerna som man noggrant valt ut för att de ska matcha maträtterna.
Självklart dricker man öl (utom den fulaste fulölen) ur glas. Man vill ju ha en ordentlig skumkrona! Jag, god medelklassman, umgicks med mycket arbetarklasskids när jag var i 20-årsåldern. Jag fick ofta kommentarer om att jag dragit med mig vin eller finöl eller alla ingredienser till en Tom Collins, medan de snusande knegarna runtomkring mig satt och blandade hembränt med coca cola och drack Pripps o.dyl.

Inget fel på så kallad finöl men att dricka det på fest är lite skitnödigt. Själv är jag från ett fint område och har vänner från andra fina områden i Sverige. Är det fest dricker man sprit, champagne, vin eller öl. Ölet brukar då vara ljus lager som t.ex. Hof. Så kallad finöl som dricks ut glas dricker man till mat eller lugnare tillställningar.

Är det fest så är det. Medelklassen kan dock inte släppa sin skitnödighet utan måste dricka ale och amarone. Överklassen bryr sig inte, de behöver inte hävda sig. De dricker gärna Pripps Blå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in