2012-03-24, 15:18
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag uppfattar tråden mer som en sorts upplistning av typiska urbana och lite skrytiga medelklassmarkörer. Thacky är väl i grund och botten något som är smaklöst och nyrikt - men eftersom den urbana medelklassen idag har lyckats tillskansa sig en ganska uniform smak med hög lägstanivå, tack vare inredningstidningar och liknande - så syftade jag med thacky mer på skrytiga medelklassgrejer snarare än på direkt smaklösa grejer. Men homestylingestetiken är väl i regel ganska thacky, eller? "Ljust och fräscht"-mäklarestetiken taget till sin extrem känns mer som smaklöst spenderbyxigt på än som nåt seriöst designintresserade sysslar med.

Förstår du hur jag menar nu då?
Förstår du vad jag menar nu då?
Kan du förstå mig på den punkten nu då?
"Ljust och fräscht" är väldigt tacky, det är ett som är säkert. Och det heter "TACKY", vilket i grund och botten innebär "smaklöshet". Du menar ju inte lite diffust och skevt om jag säger så.

Jag överväger starkt att obstinat vägra förstå vad du menar eftersom du själv inte verkar helt bekant med begreppen, men för enkelhetens skull går jag med på att förstå dig.
Citat:
Ursprungligen postat av 526
”Typisk urban medelklass” är själva definitionen av tacky medelklassfenomen.
Mot denna bakgrund vill jag då fråga: Kan man vara medelklass och bo i en stad utan att vara tacky?
Citera
2012-03-24, 16:07
Medlem
Towans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Tycker de där snordyra Globalknivarna med knivstället borde komma in här. För de pengarna kan man få fan så mkt bättre kvalite.

Jag tycker att de är helt lysande, men jag har å andra sidan inte testat så många knivar.
Citera
2012-03-24, 16:39
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towan
Jag tycker att de är helt lysande, men jag har å andra sidan inte testat så många knivar.
Jag har Globalknivar

Men det är sant som du säger, de är väldigt bra. Till mitt försvar vill jag även påpeka att de var en present.
Citera
2012-06-18, 18:02
Medlem
Här kommer ett objekt som är så otroligt Tacky att det inte går att beskriva i ord, detta är själva essensen av Tacky-medelklass ā la extremt vulgärt uttryckt (med uppenbarligen stora ekonomiska tillgångar) och ändå osar det av en klockren anda av överklass wannabe kännetecken av astronomiska mått.

Bland de ur sammanhanget taget klassiska vackra mattorna och i övrigt mestadels smakfulla lösöret så finner vi sådana groteska hädelser såsom (velour/siden?)-soffor ā senaste tackymodell tillsammans med sådana otroligt sjuka saker som teleskärmar och givetvis för att uppnå den absoluta höjden och därmed klassificera sig som själva essensen av Tacky-medelklass så kan vi lägga till ett överdrivet renoverat kök och ett spa

Objektet: http://w4.objektdata.se/mediapresentation/bildlista.aspx?template=bildlistastorext&develop=& firmanr=13040&objGid=OBJ13040_1186477088&dbSpace=1 3040&id=952900609&groupName=&mediaGid=&site=wp
Senast redigerad av Overintendent 2012-06-18 kl. 18:12.
Citera
2012-06-18, 18:38
Medlem
ansiktsbokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overintendent
Här kommer ett objekt som är så otroligt Tacky att det inte går att beskriva i ord, detta är själva essensen av Tacky-medelklass ā la extremt vulgärt uttryckt (med uppenbarligen stora ekonomiska tillgångar) och ändå osar det av en klockren anda av överklass wannabe kännetecken av astronomiska mått.

Bland de ur sammanhanget taget klassiska vackra mattorna och i övrigt mestadels smakfulla lösöret så finner vi sådana groteska hädelser såsom (velour/siden?)-soffor ā senaste tackymodell tillsammans med sådana otroligt sjuka saker som teleskärmar och givetvis för att uppnå den absoluta höjden och därmed klassificera sig som själva essensen av Tacky-medelklass så kan vi lägga till ett överdrivet renoverat kök och ett spa

Objektet: http://w4.objektdata.se/mediapresentation/bildlista.aspx?template=bildlistastorext&develop=& firmanr=13040&objGid=OBJ13040_1186477088&dbSpace=1 3040&id=952900609&groupName=&mediaGid=&site=wp

Du definierar idioti utan mänskligt motstycke. Siden är vad soffor brukar kläs i, problemet är bara soffornas modell. Sen så tycker du att det är smakfullt med skräpmöbler från blandade tidsepoker. Det om något är tacky. Att bildskärmen är stor i ett dedikerat tv-rum är tacky enligt dig , berätta gärna varför.

Du är dummare än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. En avundsjuk råtta.
Citera
2012-06-18, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ansiktsbokaren
Du definierar idioti utan mänskligt motstycke. Siden är vad soffor brukar kläs i, problemet är bara soffornas modell. Sen så tycker du att det är smakfullt med skräpmöbler från blandade tidsepoker. Det om något är tacky. Att bildskärmen är stor i ett dedikerat tv-rum är tacky enligt dig , berätta gärna varför.

Du är dummare än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. En avundsjuk råtta.

Nu är det ju dock så att du redan målat in dig själv i ett hörn med din intellektuella litenhet och därmed inte hör hemma på någon annan plats än i ett mörkt hörn bärandes dumstrut.

Sen i vanlig manér kommer du med svensson-floskler såsom: "du är avundsjuk", samt en ovilja att förstå att det är väldigt sjukt med inte mindre än teleskärm i tre rum.

Utöver det sade jag enbart att "i övrigt mestadels smakfulla lösöret", givetvis inte inkluderat de väldigt tveksamma saker som också fanns. Sen kanske du inte är tillräckligt skarp för att se det, men det är så att sofforna är inte alla i samma material.
Citera
2012-07-05, 14:50
Medlem
echaufferads avatar
Att aktivt söka sig till de genuint rika i sitt närområde och krusa för dessa.
Citera
2012-07-05, 16:17
Medlem
Dreijers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overintendent

Är du helt från vettet? Dina argument saknar helt mening.

Påstår du sedan att svensk "medelklass" skulle ha råd att bosätta sig där? Ha ha.
Citera
2012-07-10, 14:02
Medlem
De flesta här beskriver ju skrytprodukter som vissa i medelklassen använder.

Så här skulle jag snarare säga det är:

Lyckan är gjord, hela familjen ska till Liseberg.
Lätta
Felix ketchup
SIA glass (med "ny" smak eller Ben och Jerry (Guuu va lyxigt).
Marabou i någon "ny" smak. (Guuu va lyxigt)
SF bio.
Kebab-pizza.
Robert Gustafsson
Stor TV och hemmabio system.
Dyra och fina kläder (som man har 1-2 plagg av) klassas som Lacoste och GANT eller ännu mer lyxiiit : Ralph Lauren.
Köper aldrig vin för över 65-70 SEK om det inte är bag in box.
Semestern styr till Turkiet eller Thailand.
Tonåringarnas semestrar på Grekisk party Ö eller Bulgarien etc.
Herrgårdsvagn så man får plats med barnens sportutrustning och alla papp-påsar med saker när man ska till STUUUUUUGAN som man spenderar varenda millisekunder av fritid i. "Oj, nu är det helg igen, då måste vi åka ut till stuuuuuugan"
Oj, nu är det helg, då blir det Coca Cola och Dill/Grill chips.
Medelklasstonåringar: Sjunger Levels och 7 Nation Army i allsång så fort man blir full.
Gyllene Tider.
Senast redigerad av nordkorean 2012-07-10 kl. 14:06.
Citera
2012-07-10, 14:38
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean

[....]

Men det är ju just skrytprodukter som "tacky" handlar om
Skrytigt, försöka vara smakfull och "lyxig" och "speciell" genom att köpa dyrt eller svåråtkomligt eller sånt man inbillar sig är orginellt. Det genomskinliga konsumerandet av utvalda produkter och företeelser för att Bli Någon. Det är Tacky.

Det du räknar upp med felix ketchup och kebabpizza är ju vardagsprodukter som medelsvensson använder, det har väl inget med trådens ämne att göra.
Senast redigerad av swimp78 2012-07-10 kl. 14:40.
Citera
2012-07-10, 16:24
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean

Lyckan är gjord, hela familjen ska till Liseberg.
Lätta
Felix ketchup
SIA glass (med "ny" smak eller Ben och Jerry (Guuu va lyxigt).
Marabou i någon "ny" smak. (Guuu va lyxigt)
SF bio.
Kebab-pizza.
Robert Gustafsson

Stor TV och hemmabio system.
Dyra och fina kläder (som man har 1-2 plagg av) klassas som Lacoste och GANT eller ännu mer lyxiiit : Ralph Lauren.
Köper aldrig vin för över 65-70 SEK om det inte är bag in box.
Semestern styr till Turkiet eller Thailand.

Tonåringarnas semestrar på Grekisk party Ö eller Bulgarien etc.
Herrgårdsvagn så man får plats med barnens sportutrustning och alla papp-påsar med saker när man ska till STUUUUUUGAN som man spenderar varenda millisekunder av fritid i. "Oj, nu är det helg igen, då måste vi åka ut till stuuuuuugan"
Oj, nu är det helg, då blir det Coca Cola och Dill/Grill chips.
Medelklasstonåringar: Sjunger Levels och 7 Nation Army i allsång så fort man blir full.
Gyllene Tider.

De fetmarkerade tycker jag är väldigt svensson
Citera
2012-07-10, 16:53
Medlem
ragingcows avatar
Har själv växt upp i arbetarklass familj, men jag har/haft kompisar som tillhör medelklassen det som jag har observerat på mina besök är följande.

Får familjen besök av en vän eller släkt så måste hela familjen vara samlade även om det skulle vara pappans gamla lumparkompis så måste även barnen vara hemma.

Har ett matbord i vardagsrummet utöver det som är i köket där middagar vid fest/födelsedagar och högtider äts.

Har mer än två bilar fast det bara är mamma och pappa som kan köra.

Barn i från medelklassen lyder blint auktoritets personer oavsett om personen i fråga beter sig korrekt eller inte.

Att ha en eller flera hundar är standard.

Somrarna tillbringas på landsstället oavsett om barnen vill det eller inte.

Om huset har en källarvåning så brukar ungarna ha gjort om våningen till sin egen lekplats i form av pingisbord,bandymål,mjukmattor,saccosäckar och en massa leksaker på det.

Väldigt formella tex om nån tar studenten då är det nån som utbringar en skål med orden hurra hurra hurra!

Har nog aldrig träffat nåt medelklass barn som inte gick på nån fritidssysselsättning efter skolan som fotboll,innebandy,hockey,pianolektioner,dans mm.

En annan sak som har slagit mig med medelklass familjer är den där jävla snålheten, oftast när man var hemma hos en polare så ropade föräldrarna till sitt barn att middagen var klar, då sa polaren -jag ska bara käka middag ,du kan vänta på mitt rum så länge! hur fan tänker två vuxna när sitt barns kompis sitter på övervåningen utan middag så hade min morsa aldrig gjort fast att hon var fattig som en kyrkråtta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in