Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 20:27
  #3949
Medlem
TobiasBeechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
Skillnaden är nog att i Green Street så var det grabbar som var råa och lite "studsig" som gärna tar en fight, med all rätt. Det känns som de TM medelålders Johan som är 49år som går runt med kragen uppe gärna tror att världen ska böja sig när han kommer gåendes från företagslunchen för á 270kr (viktigt att det är dyrt och syns) till kontoret igen, en sån där som får direkt högt blodtryck om det är någon som är "ivägen" och blir förbannad. Johan med uppvikt krage är en sån som ligger på tutan påväg upp till Åre när det är en lokalbo som är ute och åker och inte vill hålla 20km/h över hastighetsgränsen, då kokar Johan och vid bensinmacken går ut och skriker "Fattar du inte att vi har bråttom eller". Kan ha fel dock.

En likhet mellan huliganerna och TM är att märket räknas, jävligt mycket, precis som goda gärningar räknas för en sann kristen. Många huliganer är pissfattiga men tror de är ascoola när de klär sig i dyra kläder. Precis som att TM-Johan, 49, som tutar i sin leasade silvriga Volvo V90 tycker att han är ascool när han lägger ut femtusen på en rock som han har kragen uppvikt på. Kanske tar han en svartvit bild när han sitter med dyra solbrillor, rocken och ett medelålders skäggstubb i grått och svart när han håller en stor stark när han precis landat i stugan i Åre. Eller så har han bytt om till dyra skidkläder fast han inte åker skidor första dagen. TM kan ha bra med pengar men det vanliga är att man maxar lönen med lån och konsumtion. Inte konsumtion av mat då även om den också kan kosta, utan konsumtion av varenda dyr sällanköpsprodukt som existerar om det är trendigt i TM-kretsen. Vem vet, en dag kanske TM-män och en del kvinnor ska ta mc-kort och köpa en sportig motorcykel fast de innerst inne är totalt ointresserade. TM är löneslavar som aldrig blir rika på aktier oavsett hur mycket de pratar om smarta investeringar och har en bok av Warren Buffet hemma, de hade kunnat vara lite rika i alla fall med rätt ekonomisk disciplin.
Citera
2024-04-11, 05:47
  #3950
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
Jag har senaste tiden förundrats över de män som bär rock alternativ trenchcoat med kragen uppvikt, de har alltid känts som åldersnojjiga 40-50-åriga män med karriärsjobb och där man vill verka som man ”fortfarande har det i sig”. Idag slog det mig att de nog passar in i facket TM? Någon mer som observerat dessa män och har en bättre spaning?

Här känner jag mig träffad, aj fan! Vad för märken borde jag köpa innan jag tömmer garderoben?
Citera
2024-04-13, 19:34
  #3951
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Hockey är lite "industristad i norra-sverige -bourgeoisi" De som bygger vräkiga nyfunkisvillor i områden som i folkmun kallas "gräddhyllan" "utsikten" osv. Ofta ganska kulturlösa - kulturkonsumtion består av att köpa familjebiljett till lokala mello-genrepet för 1400 kr per unge , eller gå "med alla man känner" på såna där julshower där Peter Jöback och Tommy Körberg, möjligtvis måns zelmerlöw, uppträder.

Kvinnorna har ofta poncho och "fint" porslin, mannen har bakgrund som nån form av duktig säljare eller entreprenör inom industri , högre mellanchef, eller handlar med bilar. Han gillar hockey. Klart grabben ska lira. Dottern rider. Han tycker att Solsidan "är så jävla träffande" och att Ove, är "mitt i prick, typisk jante-figur". Han är lite stolt över att han tycker Wesley Snipes är en riktigt bra svart skådis. Han gillar kvalitetsöl och vill ha lite färgglada glasögonbågar, och nån lite gräll färg på jacka eller byxor. Man vill ju inte skämmas för sig själv.

Och ja, han är storkonsument i charken på stora ica maxi i stan. Där stås det på fredagarna med frugan och det ska väljas och plockas och smakas, varje besök tar minst 25 minuter och kostar i genomsnitt 2500 kronor. Han gillar känslan av serviceanda och att folk jobbar framför honom på beställning. Det påminner om en annan tid, som han aldrig upplevt men saknar. Där man inte behövdes skämmas för att man kunde unna sig lite av livets goda. Han gillar också att andra ser att han står där, och att de ser att han beställer mycket. Faktum är att han också gillar att ta extra tid på sig och att folk får vänta i kö efter honom. För hans bild av flärd är finchark, att få betjäning, och att få vara först i kön. Det är livsluft.
Oj, vad träffande på min hemstad och det är ändå en stad med 55.000 innevånare och mera "tjänstemannastad" än "industristad".

Något som alltid slagit mig när det gäller TM i medelstora städer är männens kompletta avsaknad av allmänbildning och intresse för kultur. Allmänbildningen kommer från när man råkat zappa in på någon Discovery-dokumentär och musiken är samma Iron Maiden och Metallica som man lyssnade på i pojkrummet (70-talister). I bästa fall har man börjat uppskatta AC/DC i mogen ålder.

Är det så att de ungdomarna som var allmänbildade och kulturellt intresserade flyttade till storstan?
Citera
2024-04-13, 23:12
  #3952
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Oj, vad träffande på min hemstad och det är ändå en stad med 55.000 innevånare och mera "tjänstemannastad" än "industristad".

Något som alltid slagit mig när det gäller TM i medelstora städer är männens kompletta avsaknad av allmänbildning och intresse för kultur. Allmänbildningen kommer från när man råkat zappa in på någon Discovery-dokumentär och musiken är samma Iron Maiden och Metallica som man lyssnade på i pojkrummet (70-talister). I bästa fall har man börjat uppskatta AC/DC i mogen ålder.

Är det så att de ungdomarna som var allmänbildade och kulturellt intresserade flyttade till storstan?

Kanske, men om vi tar gymnasieskolor som Norra Real, Östra Real, Viktor Rydberg, Södra Latin, Enskilda, Lundsberg, Sigtuna, Adolf Fredriks mfl i Stockholm, Katedralskolan i Uppsala och sedan kompletterar med typ Sigrid Rudebeck, Samskolan och Hvitfeldtska i Göteborg samt Katedralskolan i Lund, då har du mer eller mindre ringat in hela den framtida akademikerklassen i Sverige. De där skolorna har som explicit eller uttalat mål att fostra unga kulturbarn åt borgarklassen och resterande aktörer, det finns ett tusental, är överflödiga i sammanhanget (med några få undantag). En bekant till mig gick på ett kommunalt gymnasium i en bruksort med kanske 35-40k invånare i kommunen och enligt henne så är det max 5-10% från skolan som har pluggat vidare på högskola/universitet och nästan ingen har "lyckats" på allvar. Jag tror med andra ord att de dominerande kommunala skolorna, vars klientel i huvudsak är proletärt eller arbetarklassigt, erbjuder en undermålig service åt deras kunder (avseende såväl grundskola som gymnasium) på dessa marginella orter och bidrar till att effektivt "döda" prolernas motivation för högre bildning. Visst är det möjligt att personer som brinner för kulturella ambitioner överger "hålan", men jag befarar ändå att det vanligaste är att lågan dessvärre aldrig tänds hos vederbörande.
__________________
Senast redigerad av anwe8 2024-04-14 kl. 00:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback