2011-01-30, 22:38
Medlem
Bruttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Så vitt jag vet finns det inget krav på att det måste vara en arkitekt som ritar ett hus, och med tanke på att arkitekt är en skyddad titel (om jag inte minns fel) så blir det en slags kvalitetsstämpel. Sen om det i princip alltid är arkitekter som ritar villor och det blir lite kaka på kaka har jag ingen aning om.
Arkitekttiteln är faktiskt inte skyddad i Sverige, så vem som helst som kan utan att begå brott titulera sig "arkitekt".
Således är alla hus arkitektritade vilket får sagda ord att vara meningslös, precis lika meningslös som en designad telefon/whatever då alla produkter är designade.
Citera
2011-01-31, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse.Kongo
Mycket riktigt njöt det av maten trots att jag personligen vaggats in att gilla dumplings. Alltså inget man njuter av fulla drag första gången. Sen när de är klara (skrapade tallrikar) kommer mycket riktigt meningen som jag väntat på. "Nu kan vi säga till Marie och Peter att vi OCKSÅ ätit dumplings".
Haha! Men som sidenote: inte är väl dumplings speciellt svårt att tycka om från första tuggan?
Citera
2011-01-31, 16:07
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Jag blev sporrad till att ta reda på vad symbolerna står för. Med detta nu gjort vore det roligt att höra om vad med dessa platser, tider eller samhällsformer som lockar särskilt. Det finns här kanske historier att berätta som skulle intressera fler än mig.
Vi kan ju säga såhär; om de saker som räknats upp i den här tråden tillhör tacky medelklassfenomen så tycks ju ett romantiserande av segregerade apartheidsamhällen där den vita överklassen är allt och den svarta underklassen inget vara ett tacky överklassfenomen.
Citera
2011-01-31, 16:12
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cul.De.Sac
Jag kunde inte hålla med mer. Musik i mina öron!

Jag känner så vansinnigt många människor runt 30-strecket som är intelligenta och högt utbildade men som fullständigt och totalt saknar bildning. Att läsa en bok är fullständigt otänkbart för många av dessa personer... Precis som du identifierar så är dock intresse för sport, matlagning, surroundsystem, tv-program och kunskap om "statusprylar" som t.ex. espressomaskiner legio. Komplexa sammanhang och diskussioner undviker man helst då det känns lite 'jobbigt'.

Jag vill nog se ett samband med den utbildningsfilosofi som vi odlat i Sverige där man utbildar sig till det man ska arbeta med och ingenting annat. I t.ex. England där jag pluggade är det synnerligen vanligt att man efter en utbildning i klassiska språk eller filosofi tar ett elegant kliv in i finansvärlden i The City. Helt enkelt därför att man värderar kunskap på ett annat plan och erkänner att den som kan hantera att lära sig gammelgrekiska, latin och logik - honom kan vi lära allt han behöver veta när han väl börjar jobba. I Stockholms konsultvärld har jag hört uttalanden som "nej, vi anställer enbart från Handels i Stockholm"..... Inte undra på att de organisationer som befolkas av en utbildad men obildad medelklass kan begå samma misstag som begåtts tusen gånger tidigare i historien, helt enkelt för att samtliga har samma snäva perspektiv och är stöpta i samma form.

Nej, länge leve den del av borgerligheten som fortfarande har förstånd att uppskatta bildningens värde i samhället!
Hur vanligt är det att börja jobba i finansvärlden med en filosofi- eller språkutbildning i grunden, och vilka jobb får dessa killar? Vilka firmor är det som hellre utbildar personal som saknar relevant utbildning än anställer personal som redan har relevant utbildning från t ex LSE, HEC eller liknande?

Är du säker på att du inte menar att det finns gott om lirare i finansvärlden som _även_ har filosofi eller klassiska språk i grunden?
Citera
2011-01-31, 17:07
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Hur vanligt är det att börja jobba i finansvärlden med en filosofi- eller språkutbildning i grunden, och vilka jobb får dessa killar? Vilka firmor är det som hellre utbildar personal som saknar relevant utbildning än anställer personal som redan har relevant utbildning från t ex LSE, HEC eller liknande?

Är du säker på att du inte menar att det finns gott om lirare i finansvärlden som _även_ har filosofi eller klassiska språk i grunden?

I den anglosaxiska världen är det av större betydelse var du har studerat än ämnet i sig. Har du en BA, MA eller PhD (med toppbetyg) från Oxford, Cambridge eller något av Ivy-league universiteten i USA så spelar din ämnesinriktning mindre roll. Att du kommit in i dessa skolor och tagit examen är en kvalitetsstämpel i sig - det visar att du är av rätt virke och en målmedveten person. Som tidigare antytts är det inte helt sällsynt att individer med examen i filosofi eller historia från något av toppuniversiteten börjar jobba inom bank- och finansbranschen. Å andra sidan kanske de människorna har ett ytterst brett och effektivt kontaktnät och att deras studieinriktning inte inverkar så mycket som man kunde tro.
Citera
2011-01-31, 17:20
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
I den anglosaxiska världen är det av större betydelse var du har studerat än ämnet i sig. Har du en BA, MA eller PhD (med toppbetyg) från Oxford, Cambridge eller något av Ivy-league universiteten i USA så spelar din ämnesinriktning mindre roll. Att du kommit in i dessa skolor och tagit examen är en kvalitetsstämpel i sig - det visar att du är av rätt virke och en målmedveten person. Som tidigare antytts är det inte helt sällsynt att individer med examen i filosofi eller historia från något av toppuniversiteten börjar jobba inom bank- och finansbranschen. Å andra sidan kanske de människorna har ett ytterst brett och effektivt kontaktnät och att deras studieinriktning inte inverkar så mycket som man kunde tro.
Jag tror att det handlar mer om din sista gissning där än att det skulle vara så jävla eftertraktat med folk från rätt lärosäten inom Londons finansvärld att de skulle hora ut sig på det sättet. Annars brukar man ju främst höra att har man inte en relevant master från rätt uni, plus sommarkurser från andra, liknande uni's och/eller relevanta sommarjobb på rätt firma och är över 25 så har man inte en chans på toppjobben. Att denna brutala konkurrens skulle vara helt oberoende av VAD man studerat för att firmorna gärna internutbildar folk som fullständigt saknar koll ens på grundläggande ekonomiska teorier och så vidare känns inte helt överrensstämmande.

Men att det funkar fint för någon med rätt efternamn att plugga filosofi eller latin för att sedan valsa in och plocka ett välbetalt jobb med minimalt ansvarsområde, och att detta är rätt vanligt, det har jag inga problem med att tro.
Citera
2011-01-31, 17:22
Medlem
tantaluss avatar
Citat:

Corporate finance, aktieanalys och management consulting ar tre yrkesroller dar jag kanner folk som endast har examina i Politics, Philosophy & Economics (PPE) respektive historia fran Oxford eller Cambridge. De sag Excel forsta gangen under trainingen och hade lite att hamta in pa svenskarna som pluggat pa Handels - men min erfarenhet ar att de ar mycket skarpa och ar i princip helt ikapp efter ett ar eller max tva.

Citat:
Vi kan ju säga såhär; om de saker som räknats upp i den här tråden tillhör tacky medelklassfenomen så tycks ju ett romantiserande av segregerade apartheidsamhällen där den vita överklassen är allt och den svarta underklassen inget vara ett tacky överklassfenomen.

Ha, ha! OT bakom spoiler:

Citera
2011-01-31, 17:31
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Jag tror att det handlar mer om din sista gissning där än att det skulle vara så jävla eftertraktat med folk från rätt lärosäten inom Londons finansvärld att de skulle hora ut sig på det sättet. Annars brukar man ju främst höra att har man inte en relevant master från rätt uni, plus sommarkurser från andra, liknande uni's och/eller relevanta sommarjobb på rätt firma och är över 25 så har man inte en chans på toppjobben. Att denna brutala konkurrens skulle vara helt oberoende av VAD man studerat för att firmorna gärna internutbildar folk som fullständigt saknar koll ens på grundläggande ekonomiska teorier och så vidare känns inte helt överrensstämmande.

Men att det funkar fint för någon med rätt efternamn att plugga filosofi eller latin för att sedan valsa in och plocka ett välbetalt jobb med minimalt ansvarsområde, och att detta är rätt vanligt, det har jag inga problem med att tro.

Det funkade sa fram till Big Bang och amerikanska investmentbankers allvarliga intrade pa scenen da Londons finansvarld gick fran stillsam herrklubb till cut throat competitive. trewq har ratt och har givit dig ett bra svar: det ar kalibern pa folk som raknas till 80% och kontakterna till 20%, savida du inte ska halla pa med private banking forstas - da ar ju kontaktnatet en mycket viktigare del av kompetensen an sa.

An idag valjer de skarpaste britterna att lasa mer klassiska utbildningar istallet for "yrkesskolor" av svensk modell och rekryteringen aterspeglar detta.
Senast redigerad av tantalus 2011-01-31 kl. 17:34.
Citera
2011-01-31, 17:50
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Corporate finance, aktieanalys och management consulting ar tre yrkesroller dar jag kanner folk som endast har examina i Politics, Philosophy & Economics (PPE) respektive historia fran Oxford eller Cambridge. De sag Excel forsta gangen under trainingen och hade lite att hamta in pa svenskarna som pluggat pa Handels - men min erfarenhet ar att de ar mycket skarpa och ar i princip helt ikapp efter ett ar eller max tva.
Där ser man, jag har väl fått helt fel uppfattning av hur hård konkurrensen är i Londons finansvärld. Men å andra sidan vet jag att JP Morgan kör (eller kört, om de slutat med det) utbildningar (ganska korta, en eller två terminer har jag för mig) för bland annat community college-liknande studenter i London och i princip garanterat arbete efter avklarad utbildning...

Citat:
Ha, ha! OT bakom spoiler:

Varför hedra ett apartheidsamhälle på grund av att apartheidsamhället som tog över visade sig vara värre?
Citera
2011-01-31, 18:14
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Där ser man, jag har väl fått helt fel uppfattning av hur hård konkurrensen är i Londons finansvärld. Men å andra sidan vet jag att JP Morgan kör (eller kört, om de slutat med det) utbildningar (ganska korta, en eller två terminer har jag för mig) för bland annat community college-liknande studenter i London och i princip garanterat arbete efter avklarad utbildning...

For att aterknyta till topic: den engelska intelligenta ovre medelklassen tror stenhart pa bildning och darfor laser de elitstudenterna PPE eller historia istallet for ekonomi. Nar investmentbankerna vill rekrytera the best of the best sa hittar de dem darfor pa dessa utbildningar snarare an pa beancounterskolorna Det ar samma britter som skuldsatter sig for att kopa uppslagsverk och andra inbundna bocker som du postade om for nagra manader sedan.

Citat:
Varför hedra ett apartheidsamhälle på grund av att apartheidsamhället som tog över visade sig vara värre?

Det har gar rejalt OT. Skicka ett PM eller starta en trad i lampligt forum och PM:a mig lanken sa fortsatter vi dar. Mode och livsstilsforumet skulle mojligen kunna anvandas for att diskutera P.K. van der Byls kostymer och playboyliv men jag antar att det inte ar det du ar ute efter.
Citera
2011-02-03, 11:04
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Att skjuta in engelska ord i talad svenska (för att verka världsvan eller- ännu värre påstå att svenskan är fattig på ord/uttryck)

En som skjuter in utländska uttryck (däribland engelska) mer än de flesta är Horace Engdahl. Se till exempel hans tal vid Svenska Akademiens högtidssammankomster från den tid han var ständig sekreterare (vilket bör omfatta sammankomsterna åren 1999-2008). Talen finns transkriberade (http://www.svenskaakademien.se/web/H...ankomsten.aspx) och vissa av radiosändningarna verkar finnas tillgängliga (http://sverigesradio.se/sida/sok.asp...komst&x=0&y=0).

Engdahl har ju dragit till försvar av svenskans ställning som huvudspråk, bland annat i den akademiska världen, där man ibland har velat låta svenska stå tillbaka för engelska. Jag kan tänka mig att hans användande av utländska uttryck är ett mycket medvetet drag för att visa att hans försvar av svenskans särställning inte ska förväxlas med en ovilja att låta språket förändras av influenser utifrån.
Citera
2011-02-03, 12:45
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Att skjuta in engelska ord i talad svenska (för att verka världsvan eller- ännu värre påstå att svenskan är fattig på ord/uttryck)

Det gor jag mig nog skyldig till i storre utstrackning an de flesta vilket har mer med uppvaxt, studier, arbetssprak och forhallanden att gora an klasstillhorighet. Jag talar helt enkelt betydligt mer engelska an svenska under en genomsnittlig dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in