2012-07-19, 19:53
Medlem
sthlmvasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
En annan sak som har slagit mig med medelklass familjer är den där jävla snålheten, oftast när man var hemma hos en polare så ropade föräldrarna till sitt barn att middagen var klar, då sa polaren -jag ska bara käka middag ,du kan vänta på mitt rum så länge! hur fan tänker två vuxna när sitt barns kompis sitter på övervåningen utan middag så hade min morsa aldrig gjort fast att hon var fattig som en kyrkråtta.

Fy fan , det hatade jag med, var hos en polare och skulle åka hem 20 för då skulle familjen ha "familjetimme" , så jävla pajjig grej. Men trots jag var där till 20 bjöd dom aldrig på mat.

Hatar fitt-mamman än idag för det.
Citera
2012-07-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashm0b
Det där med att man inte fick äta med sina medelklasskompisar (själv arbetarklass) det var väldigt tydligt när jag växte upp. Hemma hos andra arbetarbarn blev hela ungskocken kallad till middag om den serverades medan man var där men hemma hos medelklassen fick man vänta på rummet.

Alltså jag är uppvuxen i en blandmiljö med mest industriarbetare, och jag känner verkligen INTE igen detta..

Detta att arbetarklassen skulle vara en varm gemenskap där hela grannskapets skara utav ungar varmt samlades runt middagsbordet. Glöm det...

Nej så gick det verkligen inte till där jag växte upp!

"MAAAT" ropade mamman i familjen, och då satt man kvar i rummet och väntade medans kompisen lommade iväg ut i köket och snabbt slevade i sig den ketchupindränkta och sönderkokta arbetarklasspagettin. Det var så det gick till hemma hos i stort sett alla. Det ansågs dock vara allmänt ohyffsat att dröja kvar onödigt länge ute i köket om man hade kompis på besök iofs.

Rent allmänt sett blev man vänligare och trevligare bemött hemma hos komisar vars föräldrar var tjänstemän.
Senast redigerad av Macke85 2012-07-19 kl. 22:13.
Citera
2012-07-19, 23:17
Medlem
JohnBasilones avatar
Har ni någonsin tänkt på att ni kanske inte blev bjudna på mat för att dom inte orkar stå och laga extra mat ifall att nån kommer och äter eller för att dom tog för givet att ni får mat hemma?
Citera
2012-07-20, 01:56
Medlem
Man skriver massa skit på flashback,det är tacky!!
Citera
2012-08-01, 19:28
Medlem
Triremers avatar
Att åka till Monte Carlo och klä upp sig för att sedan ta "stekiga" bilder vid t.ex. en lyxyacht. Nej ingen tror att det är din yacht bara för att du klätt upp dig.

Att skriva yacht när vi har ordet jakt i svenskan.

Att referera till sin stuga eller sitt torp som ett lantställe eller sommarhus. Det spelar ingen roll om det ligger i Blekinge och har utedass. Fint ska det vara.
Citera
2012-08-01, 20:32
Medlem
AriGold-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Att åka till Monte Carlo och klä upp sig för att sedan ta "stekiga" bilder vid t.ex. en lyxyacht. Nej ingen tror att det är din yacht bara för att du klätt upp dig.

Eller människor som har en profilbild på facebook där de poserar framför dyra bilar från en utställning. Bilar som de aldrig kommer ha råd att äga oftast dessutom.
Citera
2012-08-01, 20:35
Medlem
Skinrippers avatar
99% av alla idioter på Flashback som kämpar för att inte försöka vara allt det ni är. Tacky kallas det inte,det heter idioter
Citera
2012-08-02, 00:13
Medlem
Smakarsprits avatar
Måste slänga in lite själv. Alldeles för många medelklassare försöker framställa sig så mycket rikare än vad de är,
1: föräldrarna har jobb på något företag/möjligtvis att en av dem arbetar vid något skrivbord på Landstinget och tror att de betyder mycket för företaget (det skryts lite lagom om jobbet men inte så mycket etc. "hmm jaa Peter, ja han har ju ääääntligen fått det omålat på sitt kontor, gud vilken tid det har tagit, visst har det Peter?")

2: Skryter gärna om någon vän som de har som är rikare än de själva, gärna att de pratar gått om den personen som de vore dennes bästa kompisar etc. "Ja Mange som Peter känner han var nyligen över till USA, han bodde på The Ritz Carlton hotell med dubbelsvit, han tog även en helikopter tur över frihetsgudinnan, ja han är alltid över till USA på våren, ja vi själva börjar bli lite sugna på att åka över dit, visst är vi Peter?"

3: Hänger gärna på Twitter och facebook,försöker vara "med" genom dessa "sociala-networks" och spenderar lönen på en ipad (det ska gärna skrytas lite på kontoret om att Peter att han jajamänsan har köpt en ipad eller "paddan" som de gärna kan slänga ut sig för att vara ännu lite mer "med") de följer gärna någon svensk "kändis" typ som Peter Moberg eller Ernst Kirchsteiger och nämner gärna på middagen att "Ernst han var ju på småland nu, såg du vilka fantastiska kräftor han hade fångat" typ som att de var en av de få lyckligt lottade som fick möjligheten att följa han

4: Kanske en riktigt klassiker, får ta ett saftigt lån för att betala av en ny Audi som de har beställt från Tyskland, allt för att det ska se ut som de har allt minsann har råd att slanta upp för den nyaste årsmodellen av Audi A4 (sen att det är den minsta motorn i den och att de knappt hade råd med extra utrustning nämner de givetvis inte ) och så får de möjlighet att skryta lite nästa gång de blir bjudna på middag eller är på fotbollsträning med sonen.

5: Åker årligen på en "lyx semester" gärna till någon "lyxig ort" så som St tropez (givetvis någon vecka i närheten av kändisveckan då det fortfarande är billigt) eller något annan ort i närheten av St tropez, för det är ju så lyxiiiigt att åka till franska riverian det skryts ju gärna lite om att det var bra väder "Och efter det så avslutade jag och Peter kvällen med en flaska rosé på stranden"

6: Alla lyxmiddagar som dessa personer/familjer ska hålla hemma med oxfilé och så vidare behöver jag inte nämna, ni fattar nog.

Sammanlagt så tror dessa familjer att de är så mycket bättre än alla andra...tyvärr är det inte så för att de lever precis på gränsen till vad deras månadsbudget klarar bara för allt visa alla andra att de har det gått ställt.
Citera
2012-08-02, 02:30
Medlem
Omega-klocka eller Rolex Submariner.
Senast redigerad av gondolinklyka 2012-08-02 kl. 02:32.
Citera
2012-08-02, 12:48
Medlem
AriGold-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Omega-klocka eller Rolex Submariner.

Knappast särskilt tacky om man har en äkta.
Citera
2012-08-02, 13:12
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold-
Knappast särskilt tacky om man har en äkta.

Jo.

Vulgärt skrytiga och nyrika personer som köper svindyra klockor är oerhört tacky.
Citera
2012-08-02, 13:29
Medlem
AriGold-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jo.

Vulgärt skrytiga och nyrika personer som köper svindyra klockor är oerhört tacky.

Jag ser inte hur en Speedmaster eller Submariner är skrytig och nyrik. Det är snarare ganska vanliga klockor eftersom du får en bra klocka för en hygglig peng. Något som är däremot är tacky är människor som köper stora blaffiga klockor som är roseguldsfärgade och så är det en billig parfymklocka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in