2021-11-17, 14:59
Medlem
Fast julbord r ju inte bara julbord julbord.
Det kan skilja en hel del mellan dem i kvalitet.
r det ett gng msterkockar i en trevlig o varm milj s kan det f kosta.
Citera
2021-11-17, 15:01
Medlem
Att ta mycket betalt r inte alltid en dlig strategi, p s vis gr man tjnsten eller produkten mer attraktiv och exklusiv. Och eftersom personer r villiga att betala s finns uppenbarligen marknaden.

Personligen tycker jag inte det r vrt nrmare 5 tkr fr att ta julbord med familjen. ter den mycket hellre hemma i lugn och ro.

Men med fretaget gr jag det, och d kan ju kostnaden dras av p ett helt annat stt.
Citera
2021-11-17, 15:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Ja allts 99% av alla som besker ett julbord r ju dr i egenskap av fretag s r det ju av den enkla anledningen att det r fr dyrt s ngonstans har jag ju redan rtt p frhand nr jag skapar trden. Men sen finns de dom som ska hvda sig och sga att 800 kr fr en mltid inte r mycket, men jag tycker det oavsett hur mycket pengar jag har eller skulle ha. Det r inte rimligt helt enkelt.

800 kr x 4 kan jag gra vrldens jvla sjukaste middag med galna ingredienser hemma fr min familj som uppskattas till 5000x procent mer fr att jag gjort det sjlv och man slipper slips och prlhalsbandet. Men jag ska sluta argumentera, det r lnlst. Folk fattar inte vad knsla fr gemenskap och allt annat som man gr miste om nr man vljer att spenda tid med familj och nra vnner p ett julbord - s stelt och sterilt det bara kan bli. 0 knsla. Alla tjejer i vrlden om man ska p dejt hade uppskattat hemlagad mat ihop n och betala fr ett dyrt julbord.

Frst och frmst: alla kanske inte r lika bra p att laga mat som du. Jag har polare som knappt kan koka pasta. n mindre lgga in egen sill eller griljera en skinka.

Sen betalar man inte bara fr maten nr man gr ut och kkar. Man betalar fr servicen, lokalen, att slippa diska osv.

Mnga julbord suger pung och serveras i skittrkiga lokaler av personal som hatar sina liv. Sen finns det riktigt bra julbord. Det gller att slla.
Citera
2021-11-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Frst och frmst: alla kanske inte r lika bra p att laga mat som du. Jag har polare som knappt kan koka pasta. n mindre lgga in egen sill eller griljera en skinka.

Sen betalar man inte bara fr maten nr man gr ut och kkar. Man betalar fr servicen, lokalen, att slippa diska osv.

Mnga julbord suger pung och serveras i skittrkiga lokaler av personal som hatar sina liv. Sen finns det riktigt bra julbord. Det gller att slla.

Aja, vi r inte verrens fr att laga mat r knappast ngot som krver hgskolepong utan snarare brist p vilja. Men jag frstr att alla r olika. Jag har min syn, du har din. Jag anser att det r ptok fr dyrt p alla stt och vis fr vad man fr fr produkt. Men alla r olika och jag respektera din sikt och synvinkel i frgan.

Jag har ocks varit p julbord massor med gnger i jobbsammanhang. Kan man bjuda en potentiell kund som genererar en stor summa pengar att dra ur mtet s r det absolut inte ngra pengar fr ett fretag, om man tnker s.

men fr en familj frstr jag inte tanken ht.

God jul i frskott!
Citera
2021-11-17, 15:06
Medlem
Som flera av er redan gissat s betalar man inte sjlv utan lter fretaget gra det.

Kan allts bli 1500 spnn utan att ngon bryr sig egentligen.
Citera
2021-11-17, 15:07
Medlem
cerns avatar
Julbord r otroligt verskattat och med verpriserna s blir det bara skrattretande.
Citera
2021-11-17, 15:12
Medlem
ja visst r det sjukt 800 kr fr julbord, dryck tillkommer ox p det kanske dricks ox ock garderob med ock sen taxi hem
ter hellre 10 st 80 kronors pizzor eller bjuder hem 10 pers p julbord kostar nog samma inkl ngra l var om man kper det sjlv

fr er som inte kan fixa ett enkel julbord fr er eller era nrmaste kan jag tipsa om att en del krogar har gratis julbord p julafton i alla fall i staden jag bor i, ven rda korset ,svenska kyrkan ock frlsis brukar ha det
Senast redigerad av diseledvin 2021-11-17 kl. 15:27.
Citera
2021-11-17, 15:22
Medlem
IceEyess avatar
Begriper inte hypen med julbord. I verlag r bde vdret och maten identisk med hur en midsommar firas.
Citera
2021-11-17, 15:25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Men ass kolla hr, du gnller skert nr Netflix hjer sitt abonnemang med 20 kr i mnaden men samtidight r du beredd att betala 800 kr fr 1timmas mat+snack runt ett bord? Frstr du orimligheten?

Jag vet nr netflix hjde sitt abonnemang s gick kunder i taket. Folk ringer in och gnller ver hjningar om 20-30 kr i mnaden. Men r fullt beredda att betala 800 kr fr en mltid. r inte det lite sjukt eller? Tycker inte du att det r en konstig prioritering d?
Jag gnller inte om Netflix, jag betalar fr det, HBO Max och Disney+, samt Spotify.
Du gr antaganden om mig baserade p hur du uppfr dig, gr inte det.
Jag tycker 800 kr fr en mltid r en fullt rimlig prioritering, tydligen tycker inte du det.
Det betyder inte att jag beter mig orimligt, det betyder att jag tjnar bra och inte tycker 800 kr r hela vrlden, varfr gr detta dig upprrd?
Det r t ex billigare n att tanka fullt, det r billigare n en schysst kavaj, det r billigare n ett mnadskort p lokaltrafiken. Det r allts inte s mycket.

Jag har dessutom lagar julmat hemma under mnga r, fr hela familjen inklusive slktingar, och jag r trtt p det nu nr vi r frre. Ett fint julbord p en bra krog med god service r ett perfekt stt att tillbringa julaftonseftermiddagen. Sen gr vi hem till klappar, gran och kanske lite bubbel och smplock. Att du inte uppskattar det r inte mitt problem, och inget att bli irriterad p mig fr.
Skt dig sjlv och ditt fattiga liv istllet.
Senast redigerad av mikaels 2021-11-17 kl. 15:31.
Citera
2021-11-17, 15:41
Avstngd
Teddyrosevelt har rtt i det att fr ett antal 800 kr fr man extremt lyxig mngdmat om
man lagar hemma - vet ocks att jag kper ett knippe premiumpizzor till frysen eftersom
man inte har allt detta hemma,

Men man skulle p 2 - helst 3 eller fler kunna kpa kalla delikatesser - rkt l tuna/svrdfisk
o dyra frdiga fgelktt - rkt hjortstek - rkt lg mm o lite premiumbrd o -bakverk o -lsk
o glass fr dessa pengar - mat som INTE tillagas utan r frdigt.

Nr det gller ikea skulle jag bara kunna ta brd ostkaka lax o gratngerna.

Ikeas julbord r i stort smre n SC430s vardagsmat s det gr fetbort
Citera
2021-11-17, 15:47
Medlem
Har trden ett serist syfte, eller r det bara nnu en "s jvla dyrt att ta ute, Svensson r korkad, laga mat sjlva" - trd?

Frst och frmst. Det r en gigantisk skillnad p julbord och julbord.
Ikea har fr 199 kr om det skulle duga fr er?
Finns antal stllen hr i stan som har fr 300-500 kr. r det lagom pris?

800 kr r inte dyrt, om det innebr ett brett utbud av mat av god kvalitet, med en bra service samt en trevlig milj.
Precis som med allt annat.
r Volvo dyrt fr du kan kpa en Dacia till 1/5 av priset?
Citera
2021-11-17, 15:49
Medlem
Det r ju i huvudsak fr fretag julbord p restaurang r prissatta.
Svrt att se s mnga springa p julbord hela december som privatpersoner, eller familjer.
Men gr man p ett julbord ute, som par kanske, som inte lagar eller ter s mycket julmat hemma, har liten slkt, etc. behver det ju inte vara fel heller.
Men som sagt, i huvudsak r det ju fr fretag.

Jag r vldigt matintresserad och lagar vldigt mycket julmat sjlv, men ter ocks lite ute i tjnsten. Oftare frr dock, men jag bokade fr ngon vecka sedan fr mig och tv kunder julbord p Sjmagasinet i Gteborg. De tar 795:- ex dryck vilket sklart r mycket pengar. Men d ska man komma ihg att det r en av de dyrare restaurangerna hela ret i Gteborg. De har trevlig mat, trevlig milj, helt enkelt. Var bttre fr 10 r sen och tillbaka, men hller fortfarande bra klass.
Pongen jag vill komma till r att om man stter deras 795:- i relation till vilket jvla random-Scandichotell eller basic-restaurang som helst dr de tar allt mellan 499:- till 799:- tycker jag inte 795:- r s farligt.

Vad som blir billigt eller dyrt blir lite olika beroende p vad man jmfr med. 795:- r mycket fr hyfsat vanlig mat, men betalar man det p en bttre restaurang dr man vet det r lagat med eftertanke utan kompromisser knns det helt OK, gentemot ngot annat basic fr 200:- mindre.

Sidospr hr r att man mste ju vara lite matlagningsintresserad sjlv, eller tminstone uppskatta att g ut p restaurang hyfsat frekvent, fr att kunna gra en bedmning om 800:- r mycket eller litet.
Det r klart du kan f mycket fr pengarna om du kper din julmat p Lidl och dukar upp hemma. Men det r en felaktig jmfrelse. D har men inte fattat grejen med varken bttre restaurangmat (frutsatt du gr till ett bttre stlle) eller upplevelsen av att helt enkelt ta ute. Man betalar ju fr ett koncept.
Inte bara fr maten.
Senast redigerad av M.J.A 2021-11-17 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in