2021-11-17, 13:54
Medlem
Nu brjar rets julbord att ta emot inbokningar. Jag sg en reklam nu i en mindre stad (60k invnare) dr det kostar 799kr per person.

Vad r det fr jvla trams priser man stter p julbord nu fr tiden? r folk s jvla korkade att de tappat respekten fr pengar s mycket att man betalar 800 spnn fr att kka en buff av svensk husmanskost?

Det fr mig att tnka p alla dom som gnller p bensin kostnaden men kper LOKA fr 34 kr p Bensinmackar.

Vad fan har hnt med samhllet, har respekten och kunskapen fr vad pengars vrde faktiskt innebr sjunkit s lgt? 800 kr kan man gra vldigt mycket mer n och bara ta sig mtt p en restaurang?

Fr en barn familj med tv barn blir det en bra bit ver 3200 kr om man ska dricka ngot annat n vatten...

Det hr tycker jag vittnar om hur korkade svenskar har blivit. Vi har 0 konsekvenstnk och ambivalenta i vra val att spendera pengar fr ena sidan gnller vi p sm justeringar av priser men flskar upp 800 spnn fr snt hr. Detta r ett symptom p vrt politiska klimat ocks.

Min farmor och farfar, ni vet den ldre generationen som skapat det samhlle vi frstr idag, vnder sig i graven om man kper vanlig mat fr 800 spnn p restaurang.
Vad tnker ni?
Citera
2021-11-17, 13:59
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Nu brjar rets julbord att ta emot inbokningar. Jag sg en reklam nu i en mindre stad (60k invnare) dr det kostar 799kr per person.

Vad r det fr jvla trams priser man stter p julbord nu fr tiden? r folk s jvla korkade att de tappat respekten fr pengar s mycket att man betalar 800 spnn fr att kka en buff av svensk husmanskost?

Det fr mig att tnka p alla dom som gnller p bensin kostnaden men kper LOKA fr 34 kr p Bensinmackar.

Vad fan har hnt med samhllet, har respekten och kunskapen fr vad pengars vrde faktiskt innebr sjunkit s lgt? 800 kr kan man gra vldigt mycket mer n och bara ta sig mtt p en restaurang?

Fr en barn familj med tv barn blir det en bra bit ver 3200 kr om man ska dricka ngot annat n vatten...

Det hr tycker jag vittnar om hur korkade svenskar har blivit. Vi har 0 konsekvenstnk och ambivalenta i vra val att spendera pengar fr ena sidan gnller vi p sm justeringar av priser men flskar upp 800 spnn fr snt hr. Detta r ett symptom p vrt politiska klimat ocks.

Min farmor och farfar, ni vet den ldre generationen som skapat det samhlle vi frstr idag, vnder sig i graven om man kper vanlig mat fr 800 spnn p restaurang.
Vad tnker ni?

800 spnn fr magsjuka, nej tack.
Galet r vad det r.
Citera
2021-11-17, 14:00
Medlem
Ghastens avatar
Ja priserna r helt sjuka nufrtiden.
Men visst kostar det nr dem har massor med olika matrtter.
Vi vanliga ddliga fr kpa och ta hemma istllet.
Citera
Medlem
xposures avatar
t helvete fr dyrt i mitt tycke!
Julbord kkar jag hemma p julafton.
Fattar rligt talat inte hur folk ens orkar ta julbord gng p gng.
Finns f saker man blir s trtt p att ta som julmat.
Citera
Medlem
maxatdunders avatar
Beror p, att umgs ska inte behva kosta pengar egentligen men om det nu ska spenderas den summan pengar gr det bst med familjen, hur ofta kkar man ute med familjen tnker jag, vissa brnner 2000 kr varje mnad p att kka ute dagligen s d kan man dra ner p det istllet och avvrja lite pengar till familjen.
Citera
2021-11-17, 14:01
Avstngd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Vad tnker ni?

Jag gissar p att 50% av dessa julbord ts av personer som inte betalar det sjlv utan fretagen bjuder.
Jag hller med om att priserna r p tok fr hga mot vad sjlva maten egentligen kostar och p detta pris ska man sen lgga p hemska mngder alkohol.
Citera
2021-11-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Ja priserna r helt sjuka nufrtiden.
Men visst kostar det nr dem har massor med olika matrtter.
Vi vanliga ddliga fr kpa och ta hemma istllet.

Citat:
Ursprungligen postat av xposure
t helvete fr dyrt i mitt tycke!
Julbord kkar jag hemma p julafton.
Fattar rligt talat inte hur folk ens orkar ta julbord gng p gng.
Finns f saker man blir s trtt p att ta som julmat.

Citat:
Ursprungligen postat av Loeptik
800 spnn fr magsjuka, nej tack.
Galet r vad det r.

Jag tror det r att fretagen kper som driver upp priserna. Folk r fan efterblivna, r man privat kund och kper julbord och inte tjnar ngot annat syfte n en trevlig stund frtjnar man att frlora dom pengarna.
Citera
2021-11-17, 14:02
Medlem
Citat:

Vad tnker ni?

Julmat r otroligt verskattat och det lter mycket men jag betalar hellre 800 fr ett bra julbord n 400 fr ett mediokert.
Citera
2021-11-17, 14:02
Medlem
Kan hlla med priserna r tyvrr satta fr fretag som skiter i kostnaderna d dom fr drar bort moms m.m privata personer gr mer sllan och bara r en liten procent av bokningarna. Sen tycker jag att det finns julbord med andra teman typ skaldjur som ligger i samma prisklass och det kan vara vrt om man nu vill spendera sna pengar! Men att ta kttbullar, skinka och sill fr 800:- r ljligt dessutom vet dom att snittet inte ter mer n en normal lunch tallrik.
Citera
2021-11-17, 14:04
Medlem
xposures avatar
Citat:
Jag tror det r att fretagen kper som driver upp priserna. Folk r fan efterblivna, r man privat kund och kper julbord och inte tjnar ngot annat syfte n en trevlig stund frtjnar man att frlora dom pengarna.

Absolut!
Nstan alla fretag bjuder ju p julbord, klart att det r lnsamt utav helvete.
Fattar inte ens att de riktar sig mot privatpersoner.
Citera
2021-11-17, 14:05
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:

Ja garanterat, sedan fr man frga sig om maten verkligen motsvarar det hutlsa priset, annars kostar det som bekant mer n det smakar.
Citera
2021-11-17, 14:06
Medlem
Vi har ju extrema skatter i sverige och de som investerat i en bar eller krog och betalar groteska hyror vill sjlvklart ocks tjna pengar.

dyrt javisst men r det ett viltbord och med riktigt bra mat s kanske det nd inte r s dyrt om man har bra ln.

man ter ju bara julbord 1 gng om ret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in