2021-11-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Och tillägg:

800 kronor (inkl moms) är absolut ingenting idag. Det motsvarar 45 minuters debitering av en sömnig konsult. Eller ca 1 övertidstimma för mig.

Jämför du med motsvarande etablisemang i andra länder (USA, Tyskland, Japan), så är det också sjukt billigt och prisvärt.

Det vittnar ju om att det är väldigt enkelt att tjäna pengar om man har utbildning. Lycka till att skrapa ihop 800 kr timman utan kontakter och utan dator/system/blabla. Men återigen har det inte med prissättningen på julbord att göra. Alltså, din egna plånbok ska inte bestämma hur mycket du är beredd att betala för saker som inte är värda detta.

Jag förstår att det finns båtar som kostar 10 miljoner men du kan inte köpa en båt för 10 miljoner som inte är värd 10 miljoner, vilket inget julbord som kostar 800 kr p/p är värt. Det är för mycket pengar för vad man betalar för punkt. Du får sill, köttbullar, janssons och liknande precis som en kinesisk krog med lika mycket rätter kan ta 120 kr för buffé kan inte julbord bli 800 kr per person. Det förstår ju vem som helst och jag skiter faktiskt i att restauranger måste tjäna pengar. Idag har alla branscher fått för sig att man ska bli miljonär genom yrket, så har det inte alltid varit men särskilt restauranger som alltid har varit ett pissjobb ska konkurrera med IT branschers lönsamhet och då blir det såhär, när du som tjänar mycket är beredd att betala 800 kr för något som är värt max 250 kr så dras priserna upp och vanligt folk blir drabbat.

Jag tycker det är helt sjukt egentligen, men det kommer en kollaps snart när folk som t.ex räddar liv i vården tröttnar på att IT gubbar som du kan trycka på en knapp, öppna ett excel ark och filosofera lite kring en lösning, sedan trycka iväg ett mejl och debitera för en arbetsdag medans folk får springa och kämpa för att tjäna hälften så mycket. Den kraschen och när hierarkin faller då vill inte jag vara bland dom som ridit på vågen. Vi har sett det förut i Sovjet när de bönderna som det gick bra för åkte rakt in i gulag av ren avundsjuka och vi kommer se det igen, sanna mina ord.
Citera
2021-11-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Men du är ju precis lika korkad som dom jag försöker beskriva i trådstarten. Det spelar väl ingen roll hur mycket du tjänar utan det är ju vad faktiskt saker och ting kostar på marknaden som är det väsentliga. En liter mjölk är lika dyr för bill gates som den är för dig och du är bara dum om du vräker dig med pengar bara för att du tjänar mer. Så fort man tappar konceptet om pengar och varors värde bara för att man har mycket pengar är du nere på botten snabbt när pengarna slutar komma in.

Det är så man blir rik, så fort du börjar tumma på priser om du driver ett företag kommer du åka bort snabbt och likadant bör ske i privatlivet. De riktigt duktiga företagarna jag känner är så "snåla" att du anar inte. Minsta lilla krona är utmätt och beräknad i företag - annars är du rökt!

Eller så är det du som är korkad och dumsnål.

Självklart köper man bättre kvalitetsvaror och äter på finare ställen om man har pengar.
man tar inte med sig miljoner i graven eller barn som inte fått bra grejer och bra kvalitets grejer och mat under sin uppväxt plus fickpengar.

förövrigt så är 22kr för loka på bensinmack inge speciellt.De tjänar inget på bensin så de måste tjäna på varorna de säljer istället och eftersom folk inte handlar nåt på småbutiker och bensinmackar måste de självklart ha ett högre pris för att butiken ska kunna vara kvar.

Det är just dumsvenskar som brukar bli snåla hos småbutiker som inte tjänar ett piss för 5-10kronors skull medan de inte vågar säga ett skit när de handlar hos barer osv som tjänar stora pengar på att sälja dyra drinkar.
Citera
2021-11-17, 14:50
Inte fasen är det billigare med all inclusive Gran Canaria över julen. 40k en vecka 3 pers i samma rum🙄
Citera
2021-11-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Eller så är det du som är korkad och dumsnål.

Självklart köper man bättre kvalitetsvaror och äter på finare ställen om man har pengar.
man tar inte med sig miljoner i graven eller barn som inte fått bra grejer och bra kvalitets grejer och mat under sin uppväxt plus fickpengar.

förövrigt så är 22kr för loka på bensinmack inge speciellt.De tjänar inget på bensin så de måste tjäna på varorna de säljer istället och eftersom folk inte handlar nåt på småbutiker och bensinmackar måste de självklart ha ett högre pris för att butiken ska kunna vara kvar.

Det är just dumsvenskar som brukar bli snåla hos småbutiker som inte tjänar ett piss för 5-10kronors skull medan de inte vågar säga ett skit när de handlar hos barer osv som tjänar stora pengar på att sälja dyra drinkar.

Jag ifrågasätter all konsumtion som inte är rätt efter marknadspriser. BillGates köper inte en båt för 10 miljoner som är värd 9 miljoner. Med den mindsetet blir du aldrig rik. Man ska aldrig betala mer än vad saker är värt och att äta köttbullar och sill för 800 kr per person är definitionen på dålig känsla för ekonomi! Det skriker white trash hantering och absolut inte någon gedigen ekonomisk bakgrund på dig.
Citera
2021-11-17, 14:54
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vad som gör mig upprörd är att folk fattar inte hur mycket pengar 800 kronor är och vad dom betalar för. Det låter ju hemskt trevligt och spendera julafton på en restaurang, hoppas din familj inte lider av din otroligt låga beskaffenhet på julafton att du köper dig fri från kultur och gemenskap. Stackars barn.

När du inte ser 15 kronor som vad 15 kronor faktiskt är, har du i mina ögon förlorat.
800 kr är inte så mycket pengar för ett trevligt restaurangbesök, och familjen älskar det.
Varför tycker du det visar på ’låg beskaffenhet’?
Helt onödigt personangrepp från din sida istället för en vettig diskussion.

Jag kunde ju i så fall kalla dig för en snål fattiglapp som inte kan pynta upp ynkliga 800 kr för en middag, tycker du det är ett bra sätt att diskutera?
Citera
2021-11-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Inte fasen är det billigare med all inclusive Gran Canaria över julen. 40k en vecka 3 pers i samma rum🙄

Ne de kan man säkert diskutera, men då har du iaf en upplevelse och lite annat. Ett sketet julbord i en torr lokal med uppklädda svenskar och betala 800 kr låter som döden för mig. Det är snarare ett straff än en trevlig tillställning
Citera
2021-11-17, 14:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nu börjar årets julbord att ta emot inbokningar. Jag såg en reklam nu i en mindre stad (60k invånare) där det kostar 799kr per person.

Vad är det för jävla trams priser man sätter på julbord nu för tiden? Är folk så jävla korkade att de tappat respekten för pengar så mycket att man betalar 800 spänn för att käka en buffé av svensk husmanskost?

Det får mig att tänka på alla dom som gnäller på bensin kostnaden men köper LOKA för 34 kr på Bensinmackar.

Vad fan har hänt med samhället, har respekten och kunskapen för vad pengars värde faktiskt innebär sjunkit så lågt? 800 kr kan man göra väldigt mycket mer än och bara äta sig mätt på en restaurang?

För en barn familj med två barn blir det en bra bit över 3200 kr om man ska dricka något annat än vatten...

Det här tycker jag vittnar om hur korkade svenskar har blivit. Vi har 0 konsekvenstänk och ambivalenta i våra val att spendera pengar för å ena sidan gnäller vi på små justeringar av priser men fläskar upp 800 spänn för sånt här. Detta är ett symptom på vårt politiska klimat också.

Min farmor och farfar, ni vet den äldre generationen som skapat det samhälle vi förstör idag, vänder sig i graven om man köper vanlig mat för 800 spänn på restaurang.
Vad tänker ni?

800kr är väl inte speciellt mycket för en rejäl middag nu för tiden om maten är god och vällagad? På ett julbord brukar det finnas 20-30 rätter som är tillverkade av ett hundratal ingredienser av ett flertal kockar. Det är klart det blir dyrare än om du smetar på lite tomatsås på en utkavlad deg och strör på lite skinka och champinjoner.

Nu får jag julbord genom kneget men annars hade jag absolut pröjsat 800kr för att gå privat.
Citera
2021-11-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
800 kr är inte så mycket pengar för ett trevligt restaurangbesök, och familjen älskar det.
Varför tycker du det visar på ’låg beskaffenhet’?
Helt onödigt personangrepp från din sida istället för en vettig diskussion.

Jag kunde ju i så fall kalla dig för en snål fattiglapp som inte kan pynta upp ynkliga 800 kr för en middag, tycker du det är ett bra sätt att diskutera?

Men asså kolla här, du gnäller säkert när Netflix höjer sitt abonnemang med 20 kr i månaden men samtidight är du beredd att betala 800 kr för 1timmas mat+snack runt ett bord? Förstår du orimligheten?

Jag vet när netflix höjde sitt abonnemang så gick kunder i taket. Folk ringer in och gnäller över höjningar om 20-30 kr i månaden. Men är fullt beredda att betala 800 kr för en måltid. Är inte det lite sjukt eller? Tycker inte du att det är en konstig prioritering då?
Citera
2021-11-17, 14:56
Medlem
link71s avatar
Skulle aldrig tänka mig käka ute med familjen för dom summorna.
Maten man lagar hemma till jul är inte så billigt heller, men blir så mycket godare med allt hem gjort.
Som tur är det ej min tur att stå för maten utom köttbullarna hoppas jag.
Mvh
Citera
2021-11-17, 14:58
Medlem
Därför man äter julbord på Ikea tills man verkligen sprängs av mättnad, 149kr inget tjafs och ofast lika bra som mormors julbord
Citera
2021-11-17, 14:58
Medlem
DontWantWars avatar
Gör eget mini-julbord. Mycket godare och mycket billigare.

Ni nazister får sluta gå och sprida covid-19
Citera
2021-11-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
800kr är väl inte speciellt mycket för en rejäl middag nu för tiden om maten är god och vällagad? På ett julbord brukar det finnas 20-30 rätter som är tillverkade av ett hundratal ingredienser av ett flertal kockar. Det är klart det blir dyrare än om du smetar på lite tomatsås på en utkavlad deg och strör på lite skinka och champinjoner.

Nu får jag julbord genom kneget men annars hade jag absolut pröjsat 800kr för att gå privat.

Ja alltså 99% av alla som besöker ett julbord är ju där i egenskap av företag så är det ju av den enkla anledningen att det är för dyrt så någonstans har jag ju redan rätt på förhand när jag skapar tråden. Men sen finns de dom som ska hävda sig och säga att 800 kr för en måltid inte är mycket, men jag tycker det oavsett hur mycket pengar jag har eller skulle ha. Det är inte rimligt helt enkelt.

800 kr x 4 kan jag göra världens jävla sjukaste middag med galna ingredienser hemma för min familj som uppskattas till 5000x procent mer för att jag gjort det själv och man slipper slips och pärlhalsbandet. Men jag ska sluta argumentera, det är lönlöst. Folk fattar inte vad känsla för gemenskap och allt annat som man går miste om när man väljer att spenda tid med familj och nära vänner på ett julbord - så stelt och sterilt det bara kan bli. 0 känsla. Alla tjejer i världen om man ska på dejt hade uppskattat hemlagad mat ihop än och betala för ett dyrt julbord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in