Citat:
Och tillägg:
800 kronor (inkl moms) är absolut ingenting idag. Det motsvarar 45 minuters debitering av en sömnig konsult. Eller ca 1 övertidstimma för mig.
Jämför du med motsvarande etablisemang i andra länder (USA, Tyskland, Japan), så är det också sjukt billigt och prisvärt.
800 kronor (inkl moms) är absolut ingenting idag. Det motsvarar 45 minuters debitering av en sömnig konsult. Eller ca 1 övertidstimma för mig.
Jämför du med motsvarande etablisemang i andra länder (USA, Tyskland, Japan), så är det också sjukt billigt och prisvärt.
Det vittnar ju om att det är väldigt enkelt att tjäna pengar om man har utbildning. Lycka till att skrapa ihop 800 kr timman utan kontakter och utan dator/system/blabla. Men återigen har det inte med prissättningen på julbord att göra. Alltså, din egna plånbok ska inte bestämma hur mycket du är beredd att betala för saker som inte är värda detta.
Jag förstår att det finns båtar som kostar 10 miljoner men du kan inte köpa en båt för 10 miljoner som inte är värd 10 miljoner, vilket inget julbord som kostar 800 kr p/p är värt. Det är för mycket pengar för vad man betalar för punkt. Du får sill, köttbullar, janssons och liknande precis som en kinesisk krog med lika mycket rätter kan ta 120 kr för buffé kan inte julbord bli 800 kr per person. Det förstår ju vem som helst och jag skiter faktiskt i att restauranger måste tjäna pengar. Idag har alla branscher fått för sig att man ska bli miljonär genom yrket, så har det inte alltid varit men särskilt restauranger som alltid har varit ett pissjobb ska konkurrera med IT branschers lönsamhet och då blir det såhär, när du som tjänar mycket är beredd att betala 800 kr för något som är värt max 250 kr så dras priserna upp och vanligt folk blir drabbat.
Jag tycker det är helt sjukt egentligen, men det kommer en kollaps snart när folk som t.ex räddar liv i vården tröttnar på att IT gubbar som du kan trycka på en knapp, öppna ett excel ark och filosofera lite kring en lösning, sedan trycka iväg ett mejl och debitera för en arbetsdag medans folk får springa och kämpa för att tjäna hälften så mycket. Den kraschen och när hierarkin faller då vill inte jag vara bland dom som ridit på vågen. Vi har sett det förut i Sovjet när de bönderna som det gick bra för åkte rakt in i gulag av ren avundsjuka och vi kommer se det igen, sanna mina ord.