2021-11-17, 15:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Nu börjar årets julbord att ta emot inbokningar. Jag såg en reklam nu i en mindre stad (60k invånare) där det kostar 799kr per person.

Vad är det för jävla trams priser man sätter på julbord nu för tiden? Är folk så jävla korkade att de tappat respekten för engar så mycket att man betalar 800 spänn för att käka en buffé av svensk husmanskost?
Det får mig att tänka på alla dom som gnäller på bensin kostnaden men köper LOKA för 34 kr på Bensinmackar.
Vad fan har hänt med samhället, har respekten och kunskapen för vad pengars värde faktiskt innebär sjunkit så lågt? 800 kr kan man göra väldigt mycket mer än och bara äta sig mätt på en restaurang?
För en barn familj med två barn blir det en bra bit över 3200 kr om man ska dricka något annat än vatten...
Det här tycker jag vittnar om hur korkade svenskar har blivit. Vi har 0 konsekvenstänk och ambivalenta i våra val att spendera pengar för å ena sidan gnäller vi på små justeringar av priser men fläskar upp 800 spänn för sånt här. Detta är ett symptom på vårt politiska klimat också.
Min farmor och farfar, ni vet den äldre generationen som skapat det samhälle vi förstör idag, vänder sig i graven om man köper vanlig mat för 800 spänn på restaurang.
Vad tänker ni?

Ingen tvekan om att branschen försöker ta igen vad de förlorat under pandemin. De räknar iskallt med att betalningsviljan hos företagen är hög och att de anställda kräver julluncher.
Citera
2021-11-17, 16:04
Medlem
Vill man "bara äta lite julmat" åker man med fördel till ex. IKEA.
Julens mat äter man givetvis hemma, men jag tycker om att en gång per jul gå ut på restaurang och äta ett redigt julbord, men då är det just överdådigheten och kvalitén jag vill åt.
Jag har inget emot att lägga över tusen kronor på ett bra julbord; det är få gånger jag är ute och äter över ett år, men när man festar, festar man rejält.
Gott öl, glögg, snaps är ett måste, och en mindre restaurang med lugn miljö.
Sittningen skall vara i timmar.
Citera
2021-11-17, 16:11
Medlem
Jr.Sopranos avatar
I sammanhanget är 800 kr inte speciellt mycket pengar. Ska man äta trerätters på en någorlunda restaurang så kommer man ofta över det priset, med dryck så vida överstiger man det. Som alltid på restaurang så överstiger priset så klart självkostnadspris, alltså priset det hade kostat att laga motsvarande själv. Det man betalar för är upplevelsen, alltså känslan av att äta på restaurang, slippa stöket med att tillaga, servera och diska själv, lokalen, atmosfären och så vidare. Det finns olika kvalitet på julbord, men gör man sin research innan kan man hitta julbord som absolut är värda sitt pris. Att äta fabrikslagad skina med Abbas sill, i en gammal fabrikslokal är så klart inte kul, men det finns julbord där personalen gör det mesta från grunden och där brukar det vara rätt trevligt.
Det man får fråga sig är om man har råd att lägga de här 800 kr på ett julbord eller om man behöver dem till annat. Jag har varit på flertalet restauranger där upplevelsen som sådan inte har varit värt notan tyvärr, men vad det gäller julbord är det sällan jag känt så.
Citera
2021-11-17, 16:15
Medlem
HVIT.s avatar
Ja, jag skulle aldrig betala dessa priser för överprisade köttbullar, skinka och prinskorvar, men jag blir bjuden av arbetsgivare och kunder och då kan jag väl ställa upp. Gött med lite gratis sprit och julöl också! Ho ho ho 🤶🏻
Citera
2021-11-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Nu börjar årets julbord att ta emot inbokningar. Jag såg en reklam nu i en mindre stad (60k invånare) där det kostar 799kr per person.

Vad är det för jävla trams priser man sätter på julbord nu för tiden? Är folk så jävla korkade att de tappat respekten för pengar så mycket att man betalar 800 spänn för att käka en buffé av svensk husmanskost?

Det får mig att tänka på alla dom som gnäller på bensin kostnaden men köper LOKA för 34 kr på Bensinmackar.

Vad fan har hänt med samhället, har respekten och kunskapen för vad pengars värde faktiskt innebär sjunkit så lågt? 800 kr kan man göra väldigt mycket mer än och bara äta sig mätt på en restaurang?

För en barn familj med två barn blir det en bra bit över 3200 kr om man ska dricka något annat än vatten...

Det här tycker jag vittnar om hur korkade svenskar har blivit. Vi har 0 konsekvenstänk och ambivalenta i våra val att spendera pengar för å ena sidan gnäller vi på små justeringar av priser men fläskar upp 800 spänn för sånt här. Detta är ett symptom på vårt politiska klimat också.

Min farmor och farfar, ni vet den äldre generationen som skapat det samhälle vi förstör idag, vänder sig i graven om man köper vanlig mat för 800 spänn på restaurang.
Vad tänker ni?

En skaplig 3-rätters brukar väl ligga runt 800 kr/näbb! Men det går säkert att hitta billigare alternativ. Ikea brukar väl ha någon billigare variant tex.
Citera
2021-11-17, 16:31
Medlem
flukkes avatar
En vanlig varmrätt på restaurang brukar väl kosta runt 300:-
Lägg till förrätt och efterrätt så landar du på 600:- per person ca för en lördagsmiddag ute.
Tycker inte att ytterligare 200 är något att bråka om när man ser till variationen man får, om det är ett bra julbord
Citera
2021-11-17, 16:32
Medlem
Paris24s avatar
Jag minns när den julbordsliknande buffen på Viking Line och Silja till Helsingfors ingick gratis i priset. Suck.

TS är naturligtvis typexempel på hur vi har en enorm inflation i Sverige. Sannolikt blir det 1000-kronorsgräns snart.
Citera
2021-11-17, 16:37
Medlem
Homo-fils avatar
Så 800 är för mycket för dig.

Hade du hellre gått på ett julbord som kostade 150kr?
Citera
2021-11-17, 16:43
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Det är givetvis inte billigt men jag vette fan om jag håller med om att de är särskilt dyrt. Besöker jag min lokala pub landar notan på närmare 200kr för en enkel pastarätt och en pizza under 100kr är svår att hitta. Var ute i helgen och käkade brunch, 5st pannkakor och lite bacon kostade 295kr. Visserligen ett lite finare ställe men ändå.

Tack och lov går man inte på julbord dagligen men jämför man är 799kr inte något att klaga om. Allt blir dyrare och det många egentligen borde klaga över är att löneutvecklingen inte följer inflationen.
Citera
2021-11-17, 16:50
Moderator
Tystnads avatar
Ja det var det sjukaste jag sett.
Trodde inte på detta först så googlade på min stad och ta mig sjutton.....

Var något ställe som tog ca 1200 kr!! visserligen ingick "show" och ett glas öl eller "vin"..

Nä det är rena skiten!

sista ggr jag var på julbord med företaget kostade bara vatten 25 spänn ! på skitstället.
Med sådan priser blir det självklart en massa som har sprit med sig och halsar den precis innan dom går in, resultatet blir ju därefter en massa odrägliga kanonfulla typer.

Nä tack slut med detta nu.
Citera
2021-11-17, 17:04
Medlem
Kommer att tänka på en tjej jag jobbade med ett tag. Hon hade jobbat på restaurang. Hon åt inte julbord ute på grund av det.

Hon hade nämligen sett hur maten behandlades.

Lite ot iofs.
Citera
2021-11-17, 17:09
Medlem
Vi äter julbordet hemma, mysigare o lugnare.
Rena piratpriser på julborden ute, men vissa kör en light variant på after work, mest småplock o billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in