2021-11-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Och tillgg:

800 kronor (inkl moms) r absolut ingenting idag. Det motsvarar 45 minuters debitering av en smnig konsult. Eller ca 1 vertidstimma fr mig.

Jmfr du med motsvarande etablisemang i andra lnder (USA, Tyskland, Japan), s r det ocks sjukt billigt och prisvrt.

Det vittnar ju om att det r vldigt enkelt att tjna pengar om man har utbildning. Lycka till att skrapa ihop 800 kr timman utan kontakter och utan dator/system/blabla. Men terigen har det inte med prissttningen p julbord att gra. Allts, din egna plnbok ska inte bestmma hur mycket du r beredd att betala fr saker som inte r vrda detta.

Jag frstr att det finns btar som kostar 10 miljoner men du kan inte kpa en bt fr 10 miljoner som inte r vrd 10 miljoner, vilket inget julbord som kostar 800 kr p/p r vrt. Det r fr mycket pengar fr vad man betalar fr punkt. Du fr sill, kttbullar, janssons och liknande precis som en kinesisk krog med lika mycket rtter kan ta 120 kr fr buff kan inte julbord bli 800 kr per person. Det frstr ju vem som helst och jag skiter faktiskt i att restauranger mste tjna pengar. Idag har alla branscher ftt fr sig att man ska bli miljonr genom yrket, s har det inte alltid varit men srskilt restauranger som alltid har varit ett pissjobb ska konkurrera med IT branschers lnsamhet och d blir det shr, nr du som tjnar mycket r beredd att betala 800 kr fr ngot som r vrt max 250 kr s dras priserna upp och vanligt folk blir drabbat.

Jag tycker det r helt sjukt egentligen, men det kommer en kollaps snart nr folk som t.ex rddar liv i vrden trttnar p att IT gubbar som du kan trycka p en knapp, ppna ett excel ark och filosofera lite kring en lsning, sedan trycka ivg ett mejl och debitera fr en arbetsdag medans folk fr springa och kmpa fr att tjna hlften s mycket. Den kraschen och nr hierarkin faller d vill inte jag vara bland dom som ridit p vgen. Vi har sett det frut i Sovjet nr de bnderna som det gick bra fr kte rakt in i gulag av ren avundsjuka och vi kommer se det igen, sanna mina ord.
Citera
2021-11-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Men du r ju precis lika korkad som dom jag frsker beskriva i trdstarten. Det spelar vl ingen roll hur mycket du tjnar utan det r ju vad faktiskt saker och ting kostar p marknaden som r det vsentliga. En liter mjlk r lika dyr fr bill gates som den r fr dig och du r bara dum om du vrker dig med pengar bara fr att du tjnar mer. S fort man tappar konceptet om pengar och varors vrde bara fr att man har mycket pengar r du nere p botten snabbt nr pengarna slutar komma in.

Det r s man blir rik, s fort du brjar tumma p priser om du driver ett fretag kommer du ka bort snabbt och likadant br ske i privatlivet. De riktigt duktiga fretagarna jag knner r s "snla" att du anar inte. Minsta lilla krona r utmtt och berknad i fretag - annars r du rkt!

Eller s r det du som r korkad och dumsnl.

Sjlvklart kper man bttre kvalitetsvaror och ter p finare stllen om man har pengar.
man tar inte med sig miljoner i graven eller barn som inte ftt bra grejer och bra kvalitets grejer och mat under sin uppvxt plus fickpengar.

frvrigt s r 22kr fr loka p bensinmack inge speciellt.De tjnar inget p bensin s de mste tjna p varorna de sljer istllet och eftersom folk inte handlar nt p smbutiker och bensinmackar mste de sjlvklart ha ett hgre pris fr att butiken ska kunna vara kvar.

Det r just dumsvenskar som brukar bli snla hos smbutiker som inte tjnar ett piss fr 5-10kronors skull medan de inte vgar sga ett skit nr de handlar hos barer osv som tjnar stora pengar p att slja dyra drinkar.
Citera
2021-11-17, 14:50
Inte fasen r det billigare med all inclusive Gran Canaria ver julen. 40k en vecka 3 pers i samma rum🙄
Citera
2021-11-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Eller s r det du som r korkad och dumsnl.

Sjlvklart kper man bttre kvalitetsvaror och ter p finare stllen om man har pengar.
man tar inte med sig miljoner i graven eller barn som inte ftt bra grejer och bra kvalitets grejer och mat under sin uppvxt plus fickpengar.

frvrigt s r 22kr fr loka p bensinmack inge speciellt.De tjnar inget p bensin s de mste tjna p varorna de sljer istllet och eftersom folk inte handlar nt p smbutiker och bensinmackar mste de sjlvklart ha ett hgre pris fr att butiken ska kunna vara kvar.

Det r just dumsvenskar som brukar bli snla hos smbutiker som inte tjnar ett piss fr 5-10kronors skull medan de inte vgar sga ett skit nr de handlar hos barer osv som tjnar stora pengar p att slja dyra drinkar.

Jag ifrgastter all konsumtion som inte r rtt efter marknadspriser. BillGates kper inte en bt fr 10 miljoner som r vrd 9 miljoner. Med den mindsetet blir du aldrig rik. Man ska aldrig betala mer n vad saker r vrt och att ta kttbullar och sill fr 800 kr per person r definitionen p dlig knsla fr ekonomi! Det skriker white trash hantering och absolut inte ngon gedigen ekonomisk bakgrund p dig.
Citera
2021-11-17, 14:54
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vad som gr mig upprrd r att folk fattar inte hur mycket pengar 800 kronor r och vad dom betalar fr. Det lter ju hemskt trevligt och spendera julafton p en restaurang, hoppas din familj inte lider av din otroligt lga beskaffenhet p julafton att du kper dig fri frn kultur och gemenskap. Stackars barn.

Nr du inte ser 15 kronor som vad 15 kronor faktiskt r, har du i mina gon frlorat.
800 kr r inte s mycket pengar fr ett trevligt restaurangbesk, och familjen lskar det.
Varfr tycker du det visar p lg beskaffenhet?
Helt ondigt personangrepp frn din sida istllet fr en vettig diskussion.

Jag kunde ju i s fall kalla dig fr en snl fattiglapp som inte kan pynta upp ynkliga 800 kr fr en middag, tycker du det r ett bra stt att diskutera?
Citera
2021-11-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Inte fasen r det billigare med all inclusive Gran Canaria ver julen. 40k en vecka 3 pers i samma rum🙄

Ne de kan man skert diskutera, men d har du iaf en upplevelse och lite annat. Ett sketet julbord i en torr lokal med uppkldda svenskar och betala 800 kr lter som dden fr mig. Det r snarare ett straff n en trevlig tillstllning
Citera
2021-11-17, 14:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nu brjar rets julbord att ta emot inbokningar. Jag sg en reklam nu i en mindre stad (60k invnare) dr det kostar 799kr per person.

Vad r det fr jvla trams priser man stter p julbord nu fr tiden? r folk s jvla korkade att de tappat respekten fr pengar s mycket att man betalar 800 spnn fr att kka en buff av svensk husmanskost?

Det fr mig att tnka p alla dom som gnller p bensin kostnaden men kper LOKA fr 34 kr p Bensinmackar.

Vad fan har hnt med samhllet, har respekten och kunskapen fr vad pengars vrde faktiskt innebr sjunkit s lgt? 800 kr kan man gra vldigt mycket mer n och bara ta sig mtt p en restaurang?

Fr en barn familj med tv barn blir det en bra bit ver 3200 kr om man ska dricka ngot annat n vatten...

Det hr tycker jag vittnar om hur korkade svenskar har blivit. Vi har 0 konsekvenstnk och ambivalenta i vra val att spendera pengar fr ena sidan gnller vi p sm justeringar av priser men flskar upp 800 spnn fr snt hr. Detta r ett symptom p vrt politiska klimat ocks.

Min farmor och farfar, ni vet den ldre generationen som skapat det samhlle vi frstr idag, vnder sig i graven om man kper vanlig mat fr 800 spnn p restaurang.
Vad tnker ni?

800kr r vl inte speciellt mycket fr en rejl middag nu fr tiden om maten r god och vllagad? P ett julbord brukar det finnas 20-30 rtter som r tillverkade av ett hundratal ingredienser av ett flertal kockar. Det r klart det blir dyrare n om du smetar p lite tomatss p en utkavlad deg och strr p lite skinka och champinjoner.

Nu fr jag julbord genom kneget men annars hade jag absolut prjsat 800kr fr att g privat.
Citera
2021-11-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
800 kr r inte s mycket pengar fr ett trevligt restaurangbesk, och familjen lskar det.
Varfr tycker du det visar p lg beskaffenhet?
Helt ondigt personangrepp frn din sida istllet fr en vettig diskussion.

Jag kunde ju i s fall kalla dig fr en snl fattiglapp som inte kan pynta upp ynkliga 800 kr fr en middag, tycker du det r ett bra stt att diskutera?

Men ass kolla hr, du gnller skert nr Netflix hjer sitt abonnemang med 20 kr i mnaden men samtidight r du beredd att betala 800 kr fr 1timmas mat+snack runt ett bord? Frstr du orimligheten?

Jag vet nr netflix hjde sitt abonnemang s gick kunder i taket. Folk ringer in och gnller ver hjningar om 20-30 kr i mnaden. Men r fullt beredda att betala 800 kr fr en mltid. r inte det lite sjukt eller? Tycker inte du att det r en konstig prioritering d?
Citera
2021-11-17, 14:56
Medlem
link71s avatar
Skulle aldrig tnka mig kka ute med familjen fr dom summorna.
Maten man lagar hemma till jul r inte s billigt heller, men blir s mycket godare med allt hem gjort.
Som tur r det ej min tur att st fr maten utom kttbullarna hoppas jag.
Mvh
Citera
2021-11-17, 14:58
Medlem
Drfr man ter julbord p Ikea tills man verkligen sprngs av mttnad, 149kr inget tjafs och ofast lika bra som mormors julbord
Citera
2021-11-17, 14:58
Medlem
DontWantWars avatar
Gr eget mini-julbord. Mycket godare och mycket billigare.

Ni nazister fr sluta g och sprida covid-19
Citera
2021-11-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
800kr r vl inte speciellt mycket fr en rejl middag nu fr tiden om maten r god och vllagad? P ett julbord brukar det finnas 20-30 rtter som r tillverkade av ett hundratal ingredienser av ett flertal kockar. Det r klart det blir dyrare n om du smetar p lite tomatss p en utkavlad deg och strr p lite skinka och champinjoner.

Nu fr jag julbord genom kneget men annars hade jag absolut prjsat 800kr fr att g privat.

Ja allts 99% av alla som besker ett julbord r ju dr i egenskap av fretag s r det ju av den enkla anledningen att det r fr dyrt s ngonstans har jag ju redan rtt p frhand nr jag skapar trden. Men sen finns de dom som ska hvda sig och sga att 800 kr fr en mltid inte r mycket, men jag tycker det oavsett hur mycket pengar jag har eller skulle ha. Det r inte rimligt helt enkelt.

800 kr x 4 kan jag gra vrldens jvla sjukaste middag med galna ingredienser hemma fr min familj som uppskattas till 5000x procent mer fr att jag gjort det sjlv och man slipper slips och prlhalsbandet. Men jag ska sluta argumentera, det r lnlst. Folk fattar inte vad knsla fr gemenskap och allt annat som man gr miste om nr man vljer att spenda tid med familj och nra vnner p ett julbord - s stelt och sterilt det bara kan bli. 0 knsla. Alla tjejer i vrlden om man ska p dejt hade uppskattat hemlagad mat ihop n och betala fr ett dyrt julbord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in