2021-11-18, 20:23
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Nu brjar rets julbord att ta emot inbokningar. Jag sg en reklam nu i en mindre stad (60k invnare) dr det kostar 799kr per person.

Vad r det fr jvla trams priser man stter p julbord nu fr tiden? r folk s jvla korkade att de tappat respekten fr pengar s mycket att man betalar 800 spnn fr att kka en buff av svensk husmanskost?

Det fr mig att tnka p alla dom som gnller p bensin kostnaden men kper LOKA fr 34 kr p Bensinmackar.

Vad fan har hnt med samhllet, har respekten och kunskapen fr vad pengars vrde faktiskt innebr sjunkit s lgt? 800 kr kan man gra vldigt mycket mer n och bara ta sig mtt p en restaurang?

Fr en barn familj med tv barn blir det en bra bit ver 3200 kr om man ska dricka ngot annat n vatten...

Det hr tycker jag vittnar om hur korkade svenskar har blivit. Vi har 0 konsekvenstnk och ambivalenta i vra val att spendera pengar fr ena sidan gnller vi p sm justeringar av priser men flskar upp 800 spnn fr snt hr. Detta r ett symptom p vrt politiska klimat ocks.

Min farmor och farfar, ni vet den ldre generationen som skapat det samhlle vi frstr idag, vnder sig i graven om man kper vanlig mat fr 800 spnn p restaurang.
Vad tnker ni?

Jag hller med om att det r fr dyrt. Julmat r helt okej, men det r ju inget mrkvrdigt verhuvudtaget. Att folk vill betala 800 SEK fr en tallrik barnmat r ganska komiskt. Jag vgrar att betala fr skiten.
Citera
2021-11-18, 20:27
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Ja priserna r helt sjuka nufrtiden.
Men visst kostar det nr dem har massor med olika matrtter.
Vi vanliga ddliga fr kpa och ta hemma istllet.

Betala fantasipriser fr micrad prinskorv och mamma scans kttbullar. Men det r en lyx fr verklassen, det finns nog en pervers dragning hos dessa plggskalvar att betala fr skit bara fr att man har rd.

Jag som r tillhr den vanliga arbetarklassen fr hlla tillgodo med en fryspizza frn Lidl.
Citera
2021-11-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Betala fantasipriser fr micrad prinskorv och mamma scans kttbullar. Men det r en lyx fr verklassen, det finns nog en pervers dragning hos dessa plggskalvar att betala fr skit bara fr att man har rd.

Jag som r tillhr den vanliga arbetarklassen fr hlla tillgodo med en fryspizza frn Lidl.

Att du inbillar dig stjrnkrgare kr med micrad frysmat, r det ngon sorts frsvarsmekanism gr att slippa knna du missar en trevlig upplevelse?
Citera
2021-11-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Oftast fretag som bjuder anstllda och dom drar av hela kostnaden mot intkter i bolaget. Detta plus den stora efterfrgan som trissar upp priset.

Aldrig vart p julbord dr privatpersoner betalt. D kan man lika grna g p White Guide-krog och ta en 5-rtters sittning fr samma pris och f mycket bttre och godare mat n prinskorv och inlagd sill.
Fretag kan inte dra ngot alls numera som betraktas som mltid. Moms fr lyftas i viss mn, men endast vad som motsvarar vad som pfrs ett nettopris p upp till 300 kronor.
Citera
2021-11-18, 22:12
Medlem
Mnsans avatar
Jag kkar bara ett julbord per r p restaurang, p Grand Hotels Veranda, kostar 875 pix i r. Vl vrt pengarna trots att notan kar ytterligare med l, ngra snapsar och en avec. Dom tar ju inte 875 spnn fr en portion flskkorv, potatis och en sill-usling. Nej, uppdukning r extraordinr, frmodligen landets bsta. r man inte sld p den vanliga, trista julmaten kan man g loss p annan lyxmat istllet ssom skaldjur, riktigt ktt och ett dessertbord som den genomsnittlige gottegrisen inte kan frestlla sig. Dessutom sitter man i en vidunderligt vacker milj, oslagbar utsikt och med utskt service. Som sagt, hellre ett bra julbord n flera halvbra.

Vad som dremot r svindyrt r ett julbord fr 600 spnn i slamrig milj, ointresserad personal, slarviga uppdukningar som frfaller alltmer under middagen. D knner man sig skinnad p riktigt.
Citera
2021-11-18, 23:13
Medlem
Vanstertrollets avatar
Om det enbart r julbord som ingr i det priset s var det definitivt i det grvsta laget. Sjlv ska jag p ett julbord som ligger p 595:- och d ingr det underhllning och lite annat runtomkring. Det kan jag tycka r vrt nd om det blir en helkvll med trevligt sllskap liksom.
Citera
2021-11-19, 10:08
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Detta serverades huvudsakligen 2019 enligt familjens digitala receptsamling.
2020 var det nog samma men jag hittar inte menyn.
* = hemmagjort

*Julskinka sous vide 72grader 12h
*Kttbullar
Prinskorv
*Leverlda
*Lantpate p kycklingever
*Potatisgratng (familjen gillar inte Janssons)
*Vsterbottenpaj
*Grnklspaj
*Waldorfsallad
Rdbetssallad
*Stuvad grnkl
*Stekt brysselkl med bacontrningar
3 sorters sill
Gravad lax
Kallrkt lax
Varmrkt lax
Charkbricka (Salami och Kabanos)
Inlagd gurka
Ostar (Brie, Edam och Cheddar)
Brd

+ En del stsaker som jag utelmnar hr

Det var inte illa att f ihop allt det dr med din budget.
Citera
2021-11-19, 12:41
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag kan tala om att vr julmiddag hemma kostar bra mycket mer n 500 fr endast mig sjlv, fru och tv barn. Men visst den rcker 2-3 dagar. Allt beror p vad du vil ha p bordet och vilken kvalitet p ingredienserna.
Hgt pris reflekterar inte kvalit vad det gller rvaror. Bara fr att en gris r uppfdd i Danmark s betyder inte det att den har en smre skina n den svenska motsvarigheten.

ven ekoskit r meningslst vad det gller ktt. Men somliga r villiga att betala det dubbla fr eko mrket.

ven billiga halvfabrikat som Scans kttbullar slr du inte.

Sen r inte storkk srskillt bra p att laga mat. S 800 kr/skalle r lurendrejeri.
Citera
2021-11-19, 14:14
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Det var inte illa att f ihop allt det dr med din budget.
Hftat med bred pensel. 5 personer * 800 kr = 4.000 kr
Det r vl ingen liten budget?
Och maten rcker till 5-10 sittningar.
Citera
2022-10-01, 16:06
Medlem
Om tv mnader str vi dr igen och funderar om man ska brja med sillen eller laxen frst, tror skarpt att rets julbord lr kosta p ordentligt, kanske till och med att mnga krogar skippar att erbjuda julbord, blir fr dyrt till slutkund.
Citera
2022-10-01, 19:10
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Har bokat Gamla Riksarkivet 1095 plus 795 fr vinpaket per skalle. Men det brukar vara riktigt bra dr. I r r det i regi av Niklas Eksted .

I regi av! Fy fan, har aldrig hrt ngot s skitndigt!
Citera
2022-10-01, 19:17
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av febojentan
Om tv mnader str vi dr igen och funderar om man ska brja med sillen eller laxen frst, tror skarpt att rets julbord lr kosta p ordentligt, kanske till och med att mnga krogar skippar att erbjuda julbord, blir fr dyrt till slutkund.
Tror ytterst f stllen kommer kra julbord i r. Priset blir fr hgt och folk vgar inte spendera fr mycket pengar p excesser. Blir nog en mer spartansk jul fr de flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in