2025-01-20, 14:45
Medlem
Vilket sätt är nu för tiden lättast att växla till monero för att undvika så mycket avgifter som möjligt?

Brukade köpa lite på kraken förut och omvandla på Trust, men det verkar inte fungera längre? Någon med tips?

Edit: Såg nu att exakt det jag efterfrågade fanns väl förklarat och utförligt cirka 10 sidor bakåt… ber om ursäkt för det.
Senast redigerad av bjurskan 2025-01-20 kl. 14:50.
Citera
2025-01-20, 18:19
Medlem
Smittorisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppsvrak
Många tack 🙏
Köpte på kraken, men om jag förstår rätt så får jag vänta 72h innan jag kan flytta dom till cakewallet som planen är. Tänker ja rätt kompis
Och då är det fliken sell man väljer?
Withdraw?

Någon annan som är kunnig och hjälpa guida en med svårigheter m med detta?
Tack på förhand gott folk!

När jag registrerade mitt kontokort på Kraken fick jag vänta 72h. Men det var bara första gången.

Senast imorse köpte jag 0.8 LTC och fick det till min Cake Wallet efter 20 minuter. Swappen tog cirkus en timme. Sen ytterligare 20 minuter till min egna wallet. Sen in på darknet. Jag fick in 0.4711 XMR.
Senast redigerad av Smittorisk 2025-01-20 kl. 18:43.
Citera
2025-01-20, 19:44
Medlem
Behöver hjälp med att skapa nytt konto på Archetyp. Har ett konto sen tidigare och har använt en privat länk från det kontot för att få fram en o-phishad adress. Ombeds att ange en publik PGP. Fixar en via en generator. Fyller i vad jag önskar för användarnamn, lösen etc och kommer till en sida med en ruta där det står PGP Decrypted message. Under det en ruta med en harrang med jibberisch. Hur tar jag mig vidare härifrån? Som alla nog förstår är jag helt okunnig kring detta med PGP-kryptering och har aldrig förstått hur de ska användas. Så den som vill får gärna förklara. Som om det vore för ett litet barn 😁
Citera
2025-01-20, 20:41
Medlem
LordOfCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnaskenstam
Behöver hjälp med att skapa nytt konto på Archetyp. Har ett konto sen tidigare och har använt en privat länk från det kontot för att få fram en o-phishad adress. Ombeds att ange en publik PGP. Fixar en via en generator. Fyller i vad jag önskar för användarnamn, lösen etc och kommer till en sida med en ruta där det står PGP Decrypted message. Under det en ruta med en harrang med jibberisch. Hur tar jag mig vidare härifrån? Som alla nog förstår är jag helt okunnig kring detta med PGP-kryptering och har aldrig förstått hur de ska användas. Så den som vill får gärna förklara. Som om det vore för ett litet barn 😁

Rekommenderar att använda Kleopatra istället. Utgår från att du har en Windows-dator.

Här är 2 korta guider du kan använda.
Det går otroligt mycket snabbare att bara titta igenom dessa 2 än att någon sätter sig ner och skriver en otroligt lång guide (vilket skulle behövas), som sen försvinner bland alla dessa sidor i tråden allt eftersom fler inlägg skapas.

(5min, 20sec)
https://www.youtube.com/watch?v=lAblt1Qt_ng&t

1min, 20sec)
https://www.youtube.com/watch?v=0lCp0A1IrsE

EDIT:
Du laddar ner kleopatra här:
https://www.gpg4win.org/download.html

(Gpg4win 4.4.0)

EDIT2:
Bara för att klargöra lite snabbt, så du förstår ett par nyckelord...

Public key = Som namnet antyder, det är något man ger ut till andra för att de ska kunna skicka ett krypterat meddelande till dig.

Private key = Som namnet antyder, det är vad DU använder för att AVKRYPTERA meddelandet du fått.
Ge ALDRIG ut din PRIVATE key till någon.
Senast redigerad av LordOfCheese 2025-01-20 kl. 20:47.
Citera
2025-01-20, 21:03
Medlem
Tack! Håller med dig om att det skulle vara lite slöseri med någons (din) tid att ta allt från början. Är tacksam för videotipsen även om jag kör Apple. Men det ska nog gå bra att hitta en app som funkar även på Macintosh.

Men, vore bra att veta redan nu, vad är det AT vill när de presenterar en ruta med rubriken PGP Decrypted Message utan någon som helst submit-knapp eller klicka i den brutna cirkeln etc?
Senast redigerad av Fnaskenstam 2025-01-20 kl. 21:06.
Citera
2025-01-20, 22:23
Medlem
LordOfCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnaskenstam
Tack! Håller med dig om att det skulle vara lite slöseri med någons (din) tid att ta allt från början. Är tacksam för videotipsen även om jag kör Apple. Men det ska nog gå bra att hitta en app som funkar även på Macintosh.

Men, vore bra att veta redan nu, vad är det AT vill när de presenterar en ruta med rubriken PGP Decrypted Message utan någon som helst submit-knapp eller klicka i den brutna cirkeln etc?

Du menar alltså sidan 2, EFTER att du valt användarnamn, login-namn, lösenord och PIN?
Där det kommer en ruta där det står något i stil med detta (detta är ett exempel)?

Detta är ett krypterat meddelande. Meddelandet är krypterat med en PUBLIC KEY (din public key, som du angav på första sidan där man skapar ett konto).

Nu med hjälp av din PRIVATE KEY så kan du AVKRYPTERA meddelandet.
I meddelandet så kommer du få en onion-url. Denna ska du använda för att slutföra din registrering.

Det var ett tag sen jag skapade ett konto, så jag gjorde ett lite snabbt test.
Jag skapade ett nytt PGP certifikat i kleopatra för att göra ett nytt konto. Sedan tog jag detta certifikats public key och fick meddelandet i spoiler-taggen jag gjorde ovan.
När jag avkrypterar meddelandet så får jag följande meddelande:

Som du ser i spoiler-taggen här ovan så får jag följande onion-url:

Kod:
4pt4axjgzmm4ibmxplfiuvopxzf775e5bqseyllafcecryfthdupjwyd.onion/sign_up/9d88e11c64b47c3131ad8f9b29e47319

Om jag går in på den så tas jag vidare till nästa steg man använder för att slutföra sin registrering.

NOTERA!!!
Du kan INTE använda onion-url:en ovan för DITT konto. Den gäller ENDAST för det test-konto jag skapade.
Du MÅSTE avkryptera meddelandet DU får för att få registrerings-url:en för kontot DU försöker skapa för att ta dig vidare.
URL:en som skapas i det krypterade meddelandet är unikt och helt bundet till det konto man försöker skapa.

Hittade denna på Github:
https://github.com/algertc/homebrew-kleopatra4mac

Jag kan INGET om Mac, så hur du installerar det får du lista ut själv.

Kleopatra är endast ett GUI för GPG. Ser ut som att instruktionerna på den Github-länken också förklarar hur du installerar GPG (GnuPG) också, vilket är ett krav.
GnuPG funkar endast via CLI, medans kleopatra ger dig ett GUI för GnuPG så du slipper använda kommandon...

Notera, du måste inte använda kleopatra, du kan använda vilket krypteringsprogram som helst som stödjer PGP.
Jag har bara vana av kleopatra vilket är varför jag skriver om det hela tiden.
Vilken sida är det du är inne på där du hittade en webbaserad PGP-klient? Du skrev att du använde någon "generator", så jag antar att det är något online du använt??
Senast redigerad av LordOfCheese 2025-01-20 kl. 23:04.
Citera
2025-01-21, 12:49
Medlem
EzraFs avatar
Är det någon som fått ett spårbart paket taget av PN/polisen? Hur såg det ut när du spårade paketet på PN hemsida eller app då?
Citera
2025-01-21, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfCheese
Du menar alltså sidan 2, EFTER att du valt användarnamn, login-namn, lösenord och PIN?
Där det kommer en ruta där det står något i stil med detta (detta är ett exempel)?

Detta är ett krypterat meddelande. Meddelandet är krypterat med en PUBLIC KEY (din public key, som du angav på första sidan där man skapar ett konto).

Nu med hjälp av din PRIVATE KEY så kan du AVKRYPTERA meddelandet.
I meddelandet så kommer du få en onion-url. Denna ska du använda för att slutföra din registrering.

Det var ett tag sen jag skapade ett konto, så jag gjorde ett lite snabbt test.
Jag skapade ett nytt PGP certifikat i kleopatra för att göra ett nytt konto. Sedan tog jag detta certifikats public key och fick meddelandet i spoiler-taggen jag gjorde ovan.
När jag avkrypterar meddelandet så får jag följande meddelande:

Som du ser i spoiler-taggen här ovan så får jag följande onion-url:

Kod:
4pt4axjgzmm4ibmxplfiuvopxzf775e5bqseyllafcecryfthdupjwyd.onion/sign_up/9d88e11c64b47c3131ad8f9b29e47319

Om jag går in på den så tas jag vidare till nästa steg man använder för att slutföra sin registrering.

NOTERA!!!
Du kan INTE använda onion-url:en ovan för DITT konto. Den gäller ENDAST för det test-konto jag skapade.
Du MÅSTE avkryptera meddelandet DU får för att få registrerings-url:en för kontot DU försöker skapa för att ta dig vidare.
URL:en som skapas i det krypterade meddelandet är unikt och helt bundet till det konto man försöker skapa.

Hittade denna på Github:
https://github.com/algertc/homebrew-kleopatra4mac

Jag kan INGET om Mac, så hur du installerar det får du lista ut själv.

Kleopatra är endast ett GUI för GPG. Ser ut som att instruktionerna på den Github-länken också förklarar hur du installerar GPG (GnuPG) också, vilket är ett krav.
GnuPG funkar endast via CLI, medans kleopatra ger dig ett GUI för GnuPG så du slipper använda kommandon...

Notera, du måste inte använda kleopatra, du kan använda vilket krypteringsprogram som helst som stödjer PGP.
Jag har bara vana av kleopatra vilket är varför jag skriver om det hela tiden.
Vilken sida är det du är inne på där du hittade en webbaserad PGP-klient? Du skrev att du använde någon "generator", så jag antar att det är något online du använt??

Tusen tack för ditt tålamod och pedagogiska förklaring. Jag inser tack vare ditt inlägg att de Public och Private PGP som jag gjorde via en onlinetjänst bara är att hiva. Ska kolla vad det finns för program för Mac.
Citera
2025-01-21, 19:07
Medlem
Citat:
Kraken.com
Binance.com
blockchain.com

Har dock inte köpt bitcoin på ett tag, men dom sidorna har funkat bra.
Jag kör XMR, eller LTC (eller annan valfri crypto) -> XMR vid behov.

Sen har du de svenska också:

bt.cx
Safello.com

På bt.cx kan man inte längre köpa krypto från Swedbank.

Kan man köpa bitcoins på Safello genom Swedbank? Sen undrar jag om man kan skicka sina bitcoins varsomhelst från Safello?
Citera
2025-01-21, 19:16
Medlem
LordOfCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skejthora
På bt.cx kan man inte längre köpa krypto från Swedbank.

Kan man köpa bitcoins på Safello genom Swedbank? Sen undrar jag om man kan skicka sina bitcoins varsomhelst från Safello?

Jag har ingen koll på vare sig Safello och BT.CX samt deras relation till Swedbank.

Du kan ju annars öppna ett konto på Revolut, och använda dom istället om du har Swedbank.
Det kostar inget att föra över över pengar, och du får virtuella bankkort, du kan beställa fysiska kort, och Revolut blockerar inte banköverföringar till olika exchanges, så jag tror det skulle vara det smidigaste för dig om du har problem med att köpa crypto.

Om du öppnar ett konto hos Revolut så för du bara över pengar dit via ditt bankkort (exempelvis), så dyker dom upp direkt på ditt konto på Revolut, sen handlar du på samma sätt som du försökt göra med Swedbank.

Man kan även handla crypto hos Revolut direkt.

EDIT:
Du KAN skicka dina crypto från Safello precis vart du vill, bara det är från ditt konto du skickar från.
Men den riktiga frågan är om du BÖR skicka direkt från Safello.
Eftersom du vill köpa Bitcoin så är det utan tvekan FS4 du tänker handla hos.
Hos FS3 lyckades polisen på fram massor med insättningsadresser. Alla som satt in Bitcoin på någon av dessa adresser polisen fått tag på blev direkt avstängda hos, exempelvis, bt.cx, och samma sak lär hända hos Safello. Detta är anledningen till varför man alltid ska föra över sina crypto till en privat plånbok först.
Senast redigerad av LordOfCheese 2025-01-21 kl. 19:32.
Citera
2025-01-21, 19:37
Medlem
Citat:
Jag har ingen koll på vare sig Safello och BT.CX samt deras relation till Swedbank.

Du kan ju annars öppna ett konto på Revolut, och använda dom istället om du har Swedbank.
Det kostar inget att föra över över pengar, och du får virtuella bankkort, du kan beställa fysiska kort, och Revolut blockerar inte banköverföringar till olika exchanges, så jag tror det skulle vara det smidigaste för dig om du har problem med att köpa crypto.

Om du öppnar ett konto hos Revolut så för du bara över pengar dit via ditt bankkort (exempelvis), så dyker dom upp direkt på ditt konto på Revolut, sen handlar du på samma sätt som du försökt göra med Swedbank.

Man kan även handla crypto hos Revolut direkt.

Tack så jättemycket!

Jag tycker att bt.cx är så dyra, finns det någon som är lika lätt att handla bitcoin av? Fick ett förslag om Binance. Kan man skicka bitcoins från Revolut till vilken plånbok som helst? (Nu vart det lite rörigt, hoppas att du förstår ändå)
Citera
2025-01-21, 19:45
Medlem
LordOfCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skejthora
Tack så jättemycket!

Jag tycker att bt.cx är så dyra, finns det någon som är lika lätt att handla bitcoin av? Fick ett förslag om Binance. Kan man skicka bitcoins från Revolut till vilken plånbok som helst? (Nu vart det lite rörigt, hoppas att du förstår ändå)

Jag har använt Binance tidigare, och Revolut fungerar bra tillsammans med dom.
Dock föredrar jag Kraken.

Både Binance och Kraken stödjer SEPA Instant dessutom, så om du för över pengar via banköverföring från Revolut så kommer de fram direkt.

Överföringskedjan skulle nog se ut på detta sätt för dig:

Swedbank -> Revolut -> Växla till EURO hos Revolut -> Banköverföring till Binance/Kraken -> Köp Crypto -> Skicka dina Crypto till privat plånbok -> Skicka dina Crypto vart du nu vill

Notera:
Att växla hos Revolut är gratis på vardagar. På helger så kostar det dock.

Osäker på om Binance stödjer svenska kronor eller ej. Kraken gör det inte.

EDIT:
Verkar som att jag missförstod din fråga om Revolut och att skicka pengar.
Skicka aldrig crypto från en plånbok som INTE är privat till en DNM (Darknet market).

Om du skickar Crypto från bt.cx, safello, binance, kraken, revolut, etc, till en DNM så lär du bli bannad.
Senast redigerad av LordOfCheese 2025-01-21 kl. 19:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in