Citat:
Ursprungligen postat av
Phobiazi
Så jag har varit frånvarande ett tag online, är det fortfarande fs4 och arch att välja på alltså?
Vill verkligen testa arch men nya saker, som hur man skaffar monero och för över det enklast, ger mig ångest. Vet inte om ni kan relatera det kanske är löjligt. Jag har cakewallet om den är bra, köper man xmr direkt på nån sida eller köper man btc och växlar det till monero?
Jag vet att frågan säkert kommit förr men jag är så osäker o slipper helst fs4 som inte är nå problem för jag har gjort det förr liksom.
Sen undrar jag hur säker man kan känna sig nu mera? Verkar inte som att så mycket blir taget - så har stealth blivit bättre eller var det bara överdrivet av polis/politikerna? Min vän fick alltid fram, han skulle lära mig arch också men han tog livet av sig så det sket sig.
Jag tackar för svar, förstår det kanske är irriterande frågor vissa läst förr, ber såna ignorera det och förlåta mig - jag har bara otroligt svårt med nya saker. Och jag har inget att dämpa den där brutala ångesten just nu.
Tack för tålamodet
Använd bara arch.. Dålig support på FS och dessutom svårt att komma in på sidan ibland och en hel del märkligheter på senaste tiden som luktar kommande exitscam eller åtminstone total teknisk inkompetens.
Lättaste sättet att köpa på Arch är att köra via Kraken. Det är lite mer krångel än förut, men inte värre än att man får vänta någon extra halvtimme. Arch kör ju bara med Monero. Här kommer en "guide för dummies"
1. Ladda ner applikationen CakeWallet till din telefon och skapa en plånbok
2. Köp Litecoin eller annan valfri skitvaluta. Kontrollera dock att CakeWallet supportar den valutan du tänkt köpa.
3. Skicka från Kraken till din plånbok på Cakewallet. Cakewallet har olika plånböcker beroende på valuta. Men bestämmer du dig tex för Litecoin, så skapa en Litecoin-plånbok.
4. När du tagit emot dina pengar på Cakewallet i form av Litecoin, använd "Swap"-funktionen för att byta till Monero (XMR). Då behöver du också skapa en plånbok för XMR.
5. Använd insättningsadressen på archetyp för att föra över din XMR från Cakewallet till archetyp. Det tar någon halvtimme, sedan har pengarna i XMR på ditt archetyp-konto. Dags att shoppa.
6. Ladda ner en PGP-tjänst. Kleopatra är enklast att lära sig. Skapa din egen publika nyckel och lägg till nyckeln tillhörande den säljaren du tänkte köpa av. Skriv inget till säljaren utan att kryptera. Det här är det mest omständiga steget att lära sig men det går snabbt. Finns många bra tutorials på nätet. Beställer man dead drop behöver man kanske inte kryptera eftersom du inte skriver något känsligt. Jag brukar bara skriva Tack. Men om säljaren behöver kontakta dig är det bra om du har en publik PGP-nyckel. Det finns i archetyps inställningar hur man lägger upp det.
7. Beställ bara REK eller Dead Drop. Vissa kör med paketboxar nu med. Jag har ingen erfarenhet av REK eller box, men verkar fungera bra för andra. Jag skulle aldrig våga beställa vanligt brev i dagens läge utom från en enda specifik säljare.
Edit: Och använd 2FA om du tänkt handla med större summor. Jag handlar bara för fickpengar så för mig känns det inte lönt.