Citat:
Ursprungligen postat av
getupnow
Säkert att köpa XMR på Kraken via svenskt bankkonto?
Eftersom banken inte har någon aning om vad för crypto du köper så är svaret ett skrikande JA.
Däremot så är det vissa banker som hindrar dig från att göra överföring till kraken. Swedbank är en av dom, vilka mer som inte tillåter överföring till kraken har jag inte koll på, men jag vet att det är fler.
Om du är orolig så kan du ju annars skaffa ett konto på exempelvis Revolut eller någon liknande online-bank (Lunar kanske? Vet dock inte om dom blockerar kraken).
Tror du måste använda Revoluts virtuella bankkort för att göra en överföring till kraken. Banköverföring är blockerat, men kikade på reddit och bankkortet ska fungera (i appen har du alltså 2 kort, ett "engångskort" och ett "multi-use". Båda bör funka för att köpa crypto från kraken).
EDIT:
Kraken har visst flera metoder att föra över pengar via banköverföring nu tydligen.
SEPA vet jag är blockerat via Swedbank, men om övriga fungerar har jag ingen aning.
Det var ett tag sedan jag använde kraken.
EDIT 2:
På krakens FAQ så står det att när man gör ett köp av crypto med ett bank/kreditkort för första gången så blir ditt köp fryst i 72 timmar. Sedan efter dessa 72 timmar så kan du fortsätta köpa hur mycket du vill (som ditt konto och verifieringsnivå tillåter) utan att köpet blir fryst. Det är en en säkerhetsfunktion, förmodligen mot stulna kort och liknande, skulle jag tro.