2023-01-02, 15:10
Medlem
Hej

Hur vet jag om vendorn skickat mitt paket? Har fått bekräftelse på ordern. (archetype)
Citera
2023-01-02, 16:18
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iskallshaman
Hej

Hur vet jag om vendorn skickat mitt paket? Har fått bekräftelse på ordern. (archetype)
Det korta svaret är att du inte kan veta det förrän du har det i handen.

Det längre svaret: Klicka på rubriken "Beställningar" (som antagligen heter "orders" om du har valt engelska inställningar). När säljaren har markerat ordern som skickad kommer den att stå under rubriken "Shipped". Detta är dock ingen garanti för att säljaren faktiskt har skickat den.
Senast redigerad av Trivselgruppen 2023-01-02 kl. 16:47.
Citera
2023-01-02, 18:16
Medlem
lmgcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Problemet är att all post som inte skickas anonymt genom företagsavtal kommer sticka ut. de flesta fönsterkuvert har ju inte frimärken på sig t ex. De postas väl heller inte i vanliga brevlådor utan via företagspost eller nåt.

Det blir också konstigt om de inte börjar skriva avsändare på breven. De flesta privatpersoner som skickar brev har avsändare. Den mesta posten numera är reggade på ett eller annat sätt, via företag, eller vid dealar på tradera så är det rek. Eller via budföretag.

Visst skickas det handskrivna brev och julkort fortfarande. Men om jag var brevbärare skulle jag tycka det stack ut om en 25-årig kille i ett förortshyreshus året om fick små frimärkskuvert utan avsändare.

Jag känner att vi måste börja röra oss med nåt nytt system. Typ att säljarna portionerar ut över Sverige och erbjuder nån form av dead drops.

Hur går det nu för postanställda , är det inte risk för hot mm. kanske kan bli otäckt att vara postanställd....kanske är en bomb i.
Citera
2023-01-02, 18:36
Medlem
Själv tar jag en paus från att beställa online ett tag nu framöver. Får ser hur det utvecklar sig helt enkelt. Folk ska nog inte underskatta vad den nya lagen kan innebära, det är upp till säljarna nu att lyckas hitta ett sätt som fungerar. Många säljare tjänar extrema summor på sin försäljning på darknet, inget som de vill gå miste om. Så de har nog redan börjat arbeta på hitta ett fungerade system.

Men tror många kommer torska/förlora sina brev framöver tyvärr, polisen vill se resultat. Välj vendors noggrannare framöver. Läs deras recensioner samt forumtråd.
Citera
2023-01-02, 18:47
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incognito272
Men tror många kommer torska/förlora sina brev framöver tyvärr, polisen vill se resultat. Välj vendors noggrannare framöver. Läs deras recensioner samt forumtråd.
Du tänker dig alltså att polisen har befogenhet att ge brevbärarna order enligt den nya lagen? Vill du utveckla?
Citera
2023-01-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Du tänker dig alltså att polisen har befogenhet att ge brevbärarna order enligt den nya lagen? Vill du utveckla?

Tidigare har postanställda haft en tystnadsplikt angående brev. Vissa brev som de antagligen misstänker innehåller droger eller liknande kunde de tidigare inte göra något åt ut bara släppa igenom dessa. Nu med den nya lagen försvinner detta och personalen får bryta sekretessen om de misstänker brevet innehåller illegala saker. Sen ge dessa brev till polisen som väljer om åtal ska väckas efter vad som finns i breven.

Brevbärarna är väl inte det stora problemet utan personal på terminalen som sorterar breven. Allt jag säger är bara att man inte ska underskatta den nya lagen. Som jag skrev tidigare vill polisen se resultat.

Läs här nedan från polisens egna hemsida angående den nya lagen om du är intresserad:
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...a-sekretessen/
Citera
2023-01-02, 18:58
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Tidigare har postanställda haft en tystnadsplikt angående brev. Vissa brev som de antagligen misstänker innehåller droger eller liknande kunde de tidigare inte göra något åt ut bara släppa igenom dessa. Nu med den nya lagen försvinner detta och personalen får bryta sekretessen om de misstänker brevet innehåller illegala saker. Sen ge dessa brev till polisen som väljer om åtal ska väckas efter vad som finns i breven.

Brevbärarna är väl inte det stora problemet utan personal på terminalen som sorterar breven. Allt jag säger är bara att man inte ska underskatta den nya lagen. Som jag skrev tidigare vill polisen se resultat.

Läs här nedan från polisens egna hemsida angående den nya lagen om du är intresserad:
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...a-sekretessen/
Ja, men att polisen vill se resultat spelar väl ingen roll så länge PostNord inte lyder under polisen? Jag ser inte riktigt hur du tänker dig att polisens resultatlystnad skulle få praktiska konsekvenser för personalen på PostNord.
Citera
2023-01-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ja, men att polisen vill se resultat spelar väl ingen roll så länge PostNord inte lyder under polisen? Jag ser inte riktigt hur du tänker dig att polisens resultatlystnad skulle få praktiska konsekvenser för personalen på PostNord.

Nej såklart är det inte poliser som kommer stå och kontrollera brev, men jag tror absolut att postnords anställda kommer att använda sig av lagen för att ta fast narkotikan som skickas genom dem. Antagligen har postnord gett ut all nödvändig information till dess anställda. Det kanske till och med ingår i deras arbetsuppgifter att vara extra vaksamma. Postnord är till stor del ägt av svenska staten, vilket även polismyndigheten är.

Därmed borde deras mål vara gemensamt i denna frågan.

Det du menar är att postnords anställda inte skulle bry sig om den nya lagen? Det kan också hända. Ingen vet hur det kommer att utveckla sig samt konsekvenserna det innebär för droghandel över internet.
Citera
2023-01-02, 19:11
Medlem
JagSettKungenNakens avatar
Citat:

Citat:
Personalen på posten och utlämningsställena får äntligen möjlighet att kontakta polis. Det har varit en frustration för dem att se misstänkta försändelser och inte få larma om det. Nu ser vi fram emot nästa steg i arbetet med en nära samverkan med kommuner och postaktörer, säger Robert Janeheim, områdespolis LPO Piteå Älvdal/Älvsbyn, region Nord.

Kärringen på ditt lokala ICA kan äntligen sätta dit knark Olle som ska hämta ut sina xanor från flugsvamp.

Folk kommer Fortsätta köpa droger

Resultat av lagen kommer bli mer gatulangning och mer territoriumstrider mellan olika gäng.
Senast redigerad av JagSettKungenNaken 2023-01-02 kl. 19:14.
Citera
2023-01-02, 19:15
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Nej såklart är det inte poliser som kommer stå och kontrollera brev, men jag tror absolut att postnords anställda kommer att använda sig av lagen för att ta fast narkotikan som skickas genom dem. Antagligen har postnord gett ut all nödvändig information till dess anställda. Det kanske till och med ingår i deras arbetsuppgifter att vara extra vaksamma. Postnord är till stor del ägt av svenska staten, vilket även polismyndigheten är.

Därmed borde deras mål vara gemensamt i denna frågan.

Det du menar är att postnords anställda inte skulle bry sig om den nya lagen? Det kan också hända. Ingen vet hur det kommer att utveckla sig samt konsekvenserna det innebär för droghandel över internet.
Jag menar varken ditt eller datt; jag har hittills inte gjort några påståenden om vad den här lagen kommer att medföra för konsekvenser. Du verkade antyda att det kommer hända saker för att polisen vill se resultat, och jag undrade hur du tänkte att det skulle gå till rent praktiskt.

Att staten äger majoriteten av aktierna i PostNord gör inte Postnord till en myndighet under polisen, så det finns ingen formell ordergång dem emellan. Om PostNord vill ändra arbetsbeskrivningen för sina postsorterare och brevbärare, så att deras jobb även innefattar att spionera på folk som köper knark, antar jag att det behöver förhandlas med facket. Eller? Jag misstänker att facket i så fall inte kommer att låta en sådan förändring passera obemärkt.
Citera
2023-01-02, 19:25
Medlem
Citat:
Jag menar varken ditt eller datt; jag har hittills inte gjort några påståenden om vad den här lagen kommer att medföra för konsekvenser. Du verkade antyda att det kommer hända saker för att polisen vill se resultat, och jag undrade hur du tänkte att det skulle gå till rent praktiskt.

Att staten äger majoriteten av aktierna i PostNord gör inte Postnord till en myndighet under polisen, så det finns ingen formell ordergång dem emellan. Om PostNord vill ändra arbetsbeskrivningen för sina postsorterare och brevbärare, så att deras jobb även innefattar att spionera på folk som köper knark, antar jag att det behöver förhandlas med facket. Eller? Jag misstänker att facket i så fall inte kommer att låta en sådan förändring passera obemärkt.

Vad jag tror att konsekvenser kan innebära är att fler brev som anses vara misstänksamma kommer att utredas. Jag tror 100% att vissa postanställda gärna sätter dit någon för att ge lite krydda till sitt jobb. Många knarkbrev kan man identifiera direkt, genom dålig stealth av säljaren. Vad skulle då stoppa en på terminalen att gå vidare med att lämna över detta brev till polisen?

Postnord samarbetar redan med tullen gällande inkommande paket från utomrikes, varför skulle de inte samarbeta med polisen inrikes? Lagen innebär att postanställda nu har laglig rätt att informera polisen om misstänksamma brev. Du kan läsa nedan från regeringens egna sida:

"Vi ska vända på varje sten för att bekämpa kriminalitet och begränsa handeln av illegala varor. Då behöver postanställda kunna lämna uppgifter till exempelvis Polismyndigheten. Om brev misstänks innehålla illegala varor så behöver polisen får reda på det. Med en justering av tystnadsplikten kan den illegala handeln begränsas, säger energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar."

Vad får dig att tro att nya lagen inte kommer att innebära några förändringar?
Senast redigerad av incognito272 2023-01-02 kl. 19:28.
Citera
2023-01-02, 19:32
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Vad jag tror att konsekvenser kan innebära är att fler brev som anses vara misstänksamma kommer att utredas. Jag tror 100% att vissa postanställda gärna sätter dit någon för att ge lite krydda till sitt jobb. Många knarkbrev kan man identifiera direkt, genom dålig stealth av säljaren. Vad skulle då stoppa en på terminalen att gå vidare med att lämna över detta brev till polisen?

[...]

Vad får dig att tro att nya lagen inte kommer att innebära några förändringar?
Inget – jag kan inte heller se att jag skulle ha kommit med något sådant påstående.

För mig ser det i nuläget ut som att regeringen tror sig kunna bekämpa droghandeln genom att förlita sig på att brevbärare och postsorterare vill jobba extra som angivare utan att för den skull få mer betalt. Jag tycker att det är en rätt öppen fråga huruvida detta innebär att de faktiskt kommer att ta på sig arbetsuppgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in