Citat:
Ursprungligen postat av
Trivselgruppen
Jag menar varken ditt eller datt; jag har hittills inte gjort några påståenden om vad den här lagen kommer att medföra för konsekvenser. Du verkade antyda att det kommer hända saker för att polisen vill se resultat, och jag undrade hur du tänkte att det skulle gå till rent praktiskt.
Att staten äger majoriteten av aktierna i PostNord gör inte Postnord till en myndighet under polisen, så det finns ingen formell ordergång dem emellan. Om PostNord vill ändra arbetsbeskrivningen för sina postsorterare och brevbärare, så att deras jobb även innefattar att spionera på folk som köper knark, antar jag att det behöver förhandlas med facket. Eller? Jag misstänker att facket i så fall inte kommer att låta en sådan förändring passera obemärkt.
Vad jag tror att konsekvenser kan innebära är att fler brev som anses vara misstänksamma kommer att utredas. Jag tror 100% att vissa postanställda gärna sätter dit någon för att ge lite krydda till sitt jobb. Många knarkbrev kan man identifiera direkt, genom dålig stealth av säljaren. Vad skulle då stoppa en på terminalen att gå vidare med att lämna över detta brev till polisen?
Postnord samarbetar redan med tullen gällande inkommande paket från utomrikes, varför skulle de inte samarbeta med polisen inrikes? Lagen innebär att postanställda nu har laglig rätt att informera polisen om misstänksamma brev. Du kan läsa nedan från regeringens egna sida:
"Vi ska vända på varje sten för att bekämpa kriminalitet och begränsa handeln av illegala varor. Då behöver postanställda kunna lämna uppgifter till exempelvis Polismyndigheten. Om brev misstänks innehålla illegala varor så behöver polisen får reda på det. Med en justering av tystnadsplikten kan den illegala handeln begränsas, säger energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar."
Vad får dig att tro att nya lagen inte kommer att innebära några förändringar?