2023-01-02, 19:36
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSettKungenNaken
Kärringen på ditt lokala ICA kan äntligen sätta dit knark Olle som ska hämta ut sina xanor från flugsvamp.
Vad ska hon sätta dit honom för? Det är inte i sig olagligt att få narkotikaklassade preparat skickade till sig. Om Olle ska åka dit måste åklagaren fortfarande antingen visa att det är Olle som beställt varorna, eller att Olle befattat sig med dem efter leverans. Ändringarna i postlagen ändrar inte på det.
Citera
2023-01-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Inget – jag kan inte heller se att jag skulle ha kommit med något sådant påstående.

För mig ser det i nuläget ut som att regeringen tror sig kunna bekämpa droghandeln genom att förlita sig på att brevbärare och postsorterare vill jobba extra som angivare utan att för den skull få mer betalt. Jag tycker att det är en rätt öppen fråga huruvida detta innebär att de faktiskt kommer att ta på sig arbetsuppgiften.

Jag hoppas verkligen att det du skriver och tänker visar sig i framtiden att stämma. Men att vara naiv och förlita sig på att den nya lagen inte betyder något tycker jag är lite väl naivt. Det är ända ett lagförslag från regeringen, de har nog haft kontakt med alla iblandade parter och informerat dessa om vad deras mål är. Räcker att en nitisk anställd på postnord misstänker ett brev så kan det leda till tråkigheter med polis. Något jag gärna undviker.

Allt jag sagt är att jag tror risken har ökat och att stealth blivit viktigare än tidigare.
Citera
2023-01-02, 19:42
Medlem
Citat:
Vad ska hon sätta dit honom för? Det är inte i sig olagligt att få narkotikaklassade preparat skickade till sig. Om Olle ska åka dit måste åklagaren fortfarande antingen visa att det är Olle som beställt varorna, eller att Olle befattat sig med dem efter leverans. Ändringarna i postlagen ändrar inte på det.

Kan leda till husis och urinprov osv. Om det är större mängder tar de gärna med din dator samt telefon för att leta bevis. Kollar dina transaktioner för krypto osv.

Har en vän som torska med nyinköpt ladd på gatan helt random, hans telefon har han fortfarande inte fått tillbaka efter nära ett år. Allt beror på vilka resurser de vill lägga på fallet.
Citera
2023-01-02, 19:47
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incognito272
Jag hoppas verkligen att det du skriver och tänker visar sig i framtiden att stämma. Men att vara naiv och förlita sig på att den nya lagen inte betyder något tycker jag är lite väl naivt. Det är ända ett lagförslag från regeringen, de har nog haft kontakt med alla iblandade parter och informerat dessa om vad deras mål är. Räcker att en nitisk anställd på postnord misstänker ett brev så kan det leda till tråkigheter med polis. Något jag gärna undviker.

Vem är det som förlitar sig på att den nya lagen inte betyder något? Mitt intryck är att den skapar en hel del oro.

Jag kan garantera dig att regeringen inte har haft kontakt med inblandade parter utöver den kommunikation vi alla har insyn i: betänkande, remissvar och proposition. Det har den varken tid eller lust med. Det finns inga hemliga samtal mellan regeringen och postcheferna eftersom det inte ger något. Nu när lagen är ett faktum är det vars och ens eget problem att efterleva den; det är inte något regeringen lägger tid på att hålla utbildningar kring.
Citera
2023-01-02, 19:48
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Kan leda till husis och urinprov osv. Om det är större mängder tar de gärna med din dator samt telefon för att leta bevis. Kollar dina transaktioner för krypto osv.

Har en vän som torska med nyinköpt ladd på gatan helt random, hans telefon har han fortfarande inte fått tillbaka efter nära ett år. Allt beror på vilka resurser de vill lägga på fallet.
Ja, jo. Om de verkligen orkar lägga resurser på att gå efter köparna. Och det orkar de förmodligen, eftersom de inte kommer åt säljarna.
Citera
2023-01-02, 19:56
Medlem
Citat:
Vem är det som förlitar sig på att den nya lagen inte betyder något? Mitt intryck är att den skapar en hel del oro.

Jag kan garantera dig att regeringen inte har haft kontakt med inblandade parter utöver den kommunikation vi alla har insyn i: betänkande, remissvar och proposition. Det har den varken tid eller lust med. Det finns inga hemliga samtal mellan regeringen och postcheferna eftersom det inte ger något. Nu när lagen är ett faktum är det vars och ens eget problem att efterleva den; det är inte något regeringen lägger tid på att hålla utbildningar kring.

Men det är väl självklart att en dialog har förts med postnord? Där man förklarar vad som lagen innebär och vad som gäller. Inga hemliga möten utan möten där man diskuterar hur lagen ska fungera i praktiken.

Förhoppningsvis leder detta ingenvart, men om regeringen verkligen vill stoppa handeln över internet kan nog detta bara vara början.

Citat:
Ja, jo. Om de verkligen orkar lägga resurser på att gå efter köparna. Och det orkar de förmodligen, eftersom de inte kommer åt säljarna.

Det hade inte varit första gången, enkel statistik för polisen med att lösa ringa narkotikabrott. Kan de göra husrannsaken på lösa grunder som att en granne tycker det luktar cannabisrök kan de nog göra husrannsaken för en femma ladd som var addresserat till dig.
Senast redigerad av incognito272 2023-01-02 kl. 19:59.
Citera
2023-01-02, 20:17
Medlem
lmgcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSettKungenNaken
Kärringen på ditt lokala ICA kan äntligen sätta dit knark Olle som ska hämta ut sina xanor från flugsvamp.

Folk kommer Fortsätta köpa droger

Resultat av lagen kommer bli mer gatulangning och mer territoriumstrider mellan olika gäng.

Ja ändå mer dödand blir följden och ändå fler självmord när folk inte får tag på sin medicin.
100+ skjutningar i år.
Citera
2023-01-02, 20:17
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Men det är väl självklart att en dialog har förts med postnord? Där man förklarar vad som lagen innebär och vad som gäller. Inga hemliga möten utan möten där man diskuterar hur lagen ska fungera i praktiken.
Nej, verkligen inte. Det är inte så lagstiftningsarbete fungerar. De som får merjobb på grund av en ny lag får inte veta det tidigare än någon annan.

Citat:
Det hade inte varit första gången, enkel statistik för polisen med att lösa ringa narkotikabrott. Kan de göra husrannsaken på lösa grunder som att en granne tycker det luktar cannabisrök kan de nog göra husrannsaken för en femma ladd som var addresserat till dig.
Tyvärr har du nog helt rätt om detta.
Citera
2023-01-02, 20:26
Medlem
Citat:
Nej, verkligen inte. Det är inte så lagstiftningsarbete fungerar. De som får merjobb på grund av en ny lag får inte veta det tidigare än någon annan.

Haha stämmer detta är det ju helt sinnes. Har ingen koll på området så antog bara att det vore en självklarhet.

Tyvärr har du nog helt rätt om detta.

Haha stämmer detta är det ju helt sinnes. Har ingen koll på området så antog bara att det vore en självklarhet.

Ja, där problemet ligger. Polisen älskar gripa brukare/missbrukare, leder till ökat anslag för deras myndighet. Du kan inte ens söka de enklaste jobben utan att de vill ha ett utdrag ur ditt belastningsregister nuförtiden. Då chillar jag hellre lite och ser hur utvecklingen ser ut framöver med darknet.
Citera
2023-01-03, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lmgc
...och ändå fler självmord när folk inte får tag på sin medicin.
100+ skjutningar i år.

Citat:

Ja, där problemet ligger. Polisen älskar gripa brukare/missbrukare, leder till ökat anslag för deras myndighet. Du kan inte ens söka de enklaste jobben utan att de vill ha ett utdrag ur ditt belastningsregister nuförtiden. Då chillar jag hellre lite och ser hur utvecklingen ser ut framöver med darknet.

Men. Vad SKA vi ta oss till då? Jag har väntat på leveranser sen den 12/11 och fler. Kommer allt gå att skylla på den nya lagen dvs säljaren skickar inte, men hävdar att de skickat men att det nog är beslagtaget. Borde man (jag) inte fått veta det av polisen vid de här laget..eller hur lång tid tar det?
Citera
2023-01-03, 01:02
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milianna
Men. Vad SKA vi ta oss till då? Jag har väntat på leveranser sen den 12/11 och fler. Kommer allt gå att skylla på den nya lagen dvs säljaren skickar inte, men hävdar att de skickat men att det nog är beslagtaget. Borde man (jag) inte fått veta det av polisen vid de här laget..eller hur lång tid tar det?
Saker och ting försvinner i PostNords hantering. Ibland dyker de upp senare, ibland inte. Allt möjligt kan ha hänt med de grejer du har beställt, t ex kan någon förslagen anställd på PostNord ha norpat dem.

Scenariot du målar upp – att säljare skulle låta bli att skicka varorna och sedan skylla på PostNord – tror jag inte kommer att inträffa. Det kommer visa sig ganska snart vilka säljare som får fler dispyter än andra, och då blir de snabbt impopulära.
Citera
2023-01-03, 12:14
Medlem
st33rs avatar
Citat:

Men polisen har sopat mattan för lagen och på vissa håll i landet haft samarbeten och utbildningar till postombud osv i flera år, så jag skulle säga att det förarbetet har polisen stått för på många håll.
Det är bara att googla för exempel. Det finns gott om regionala samarbeten mellan polis och handel och postombud - där man kontinuerligt föreläst om postlagen och hur den snart kommer ändras och hur man ska konatkta polisen osv.

Tyvärr har svensk polis i praktiken en narkotikapolitisk agenda, de är inte bara verktyg för lagstiftarna. De jobbar hårt mot ideerna om avkriminalisering t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in