2022-09-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyDiam0nd
Är det dumt att alltid skicka nya insättningar från en exchange till en ny wallet?

Jag har electrum uppkopplat till tor och växlar sen till monero. Raderar alltid min wallet efter ett köp och skaffar en ny vid nästa köp. Men detta kanske bara ser misstänksamt ut?
Varför? Jag kör clearnet och växlar mina BTC till XMR och använder alltid samma adress i min wallet. De som växlar tror jag enbart bryr sig om växlingen och inte hur du växlar och till vilken wallet. Men det är bara mina spekulationer.
Citera
2022-09-19, 22:57
Medlem
Meforever_ws avatar
Kan någon snäll skäl här förklara för en ärthjärna som jag om hur man gör steg efter steg för att kunna handla från fs?

Jag har läst bra många sidor under denna tråd men känner mig fortfarande väldigt förvirrad.

Mikrodoserar svampar och har nu slut på det. Behöver få tillgång till sidan asap.

Jag har laddat ner TOR och gått på inställningar och valt "säkrast" som alternativ.

Men jag har aldrig köpt krypto. Vet inte vad jag ska göra. Sedan pratar folk om "mixer" för att göra transaktionen ospårbar. Det fattar jag inte heller. *hjärndimma"
Behöver en lathund som ser typ såhär ut:

1. Gå dit och gör så
2. ... ... ...
3. ... ... ...
4. ... ... ...

Alltså steg efter steg på amatörnivå.

Tacksam för hjälp.
Citera
2022-09-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meforever_w
Kan någon snäll skäl här förklara för en ärthjärna som jag om hur man gör steg efter steg för att kunna handla från fs?

Jag har läst bra många sidor under denna tråd men känner mig fortfarande väldigt förvirrad.

Mikrodoserar svampar och har nu slut på det. Behöver få tillgång till sidan asap.

Jag har laddat ner TOR och gått på inställningar och valt "säkrast" som alternativ.

Men jag har aldrig köpt krypto. Vet inte vad jag ska göra. Sedan pratar folk om "mixer" för att göra transaktionen ospårbar. Det fattar jag inte heller. *hjärndimma"
Behöver en lathund som ser typ såhär ut:

1. Gå dit och gör så
2. ... ... ...
3. ... ... ...
4. ... ... ...

Alltså steg efter steg på amatörnivå.

Tacksam för hjälp.
Kan inte Flugsvamp men Archetyp har jag bättre koll på. Det finns olika vägar!

1. Du behöver en wallet för XMR (Monero). Jag använder MyMonero men det finns alternativ.
2. Ifall du inte direkt köper XMR utan behöver växla från Bitcoin så behöver du även en Wallet till det. Jag använder Mycelium
3. Hur jag gör!
3a. Skapa konto på localbitcoins.com och köp Bitcoins av någon som inte tar ut mer än max 5% av vad dagsaktuellt värde är. (Eller skapa konto på Kraken och köp Monero direkt men jag har inget konto där så där får någon annan hjälpa dig)
3b. När du swishat personen så släpps dina Bitcoins till ditt konto (ofta behöver du verifiera ditt konto samt skicka id-bild etc annars kan du ofta inte handla).
3c. Gör en överföring från localbitcoins.com till din adress i appen Mycelium (recieve) och du har dina Bitcoins där inom en timme allt som oftast.
3d. Gå till changenow.io (eller annat växlingsställe) och välj att växla Bitcoins till Monero på förstasidan. Efter det klickar du dig vidare (enkel meny med bra info hela vägen) och det kommer upp en adress du ska skicka dina Bitcoins till. Detta tar också oftast under timmen och så fort transaktionen är genomförd så sänds dina Monero till den adressen som du angivet (recieve) i MyMonero. Går oftast att använda sin cam för att scanna en qr-kod men går också att skriva alla adresser för hand (skriver du fel så i 99.99% av fallen så står det fel adress bara så leta upp det och rätta). När dina Monero är på väg tar det mellan 30 minuter och upp till fem eller sex timmar beroende på hur mycket transaktioner som är igång just då.
3e. Registrera ett konto på Archetyp om du in redan gjort det (du måste använda TOR). Se till att inte hamna på en phishingsajt. Jag använder oftast samma länk dit alltid som inte ddosas så mycket numera. De har en sida archetyp.cc som du alltid kan vara säker på att få en korrekt adress, eller kolla in luffarn.com som också har korrekta länkar. Relativt enkelt att registrera sig. Bara följ informationen.
3f. Nu väljer du (send) från din MyMoner wallet och scannar qr-koden på archetyp när du är inloggad. För över dina Monero dit. Tar oftast inte mer än 30 minuter. Sen är du redo att handla. Välj produkt och skriv in adress dit det ska skickas. Pengarna hamnar i escrow och när du fått leveransen och den är korrekt så trycker du (finalize) så får säljaren sina pengar. Kommer inte produkterna inom autofinalize (oftast 7-14) dagar är de satta på, så tryck "förläng auto-finalize" (minns inte exakt vad det står) så släpps inga pengar. Dyker produkterna inte upp under denna tid så kontakta även säljaren och försök lös problemet - går inte det starta en "dispyt" och sajtägarna väljer efter kommunikation om får tillbaka dina pengar, ni delar på pengarna eller säljaren har rätt till pengarna. De flesta säljare är dock seriösa men gör research och läs hur många dispyter de haft och vunnit/förlorat etc, även reviews etc. Någon enstaka säljare kan ha auto-finalize redan vid beställning men köp inte av dessa då du betalar direkt utan att de ens skickat något.

Där har du en jäkla lathund till Archtyp!

Hoppas jag inte bryter mot någon regel jag inte vet om. Mod får radera detta isf!
Citera
2022-09-20, 00:14
Medlem
Meforever_ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer

Wow!

Tackar och bockar för hjälpen vännen!
Kärlek & respekt!
Citera
2022-09-20, 00:23
Medlem
Citat:
Wow!

Tackar och bockar för hjälpen vännen!
Kärlek & respekt!
Ska också säga att du med köp/växlingar etc förlorar mellan 7-15% av beloppet (störst avgift försvinner när du köper Bitcoins då de som säljer där tar ut från 3% till 25% över marknadsvärdet så du kan behöva vänta lite innan det dyker upp hyfsat billiga. Kontrollera också efter du tryckt "köp" att det är samma pris på den sidan för ibland ligger ett lägre pris kvar och "släpar" där alla säljare finns och sen har priset justerats uppåt.). Via Kraken och att du köper XMR (Monero) direkt och för över de så försvinner klart mindre pengar bort. Kanske 50 kr eller så på en dryg tusenlapp. Så det är väl att rekommendera men jag har inte orkat skapa konto hos Kraken (ännu?) dock.
Citera
2022-09-20, 00:25
Medlem
tOPOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Ja det är väl bättre men hur mycket kostar det att t.ex växla 1000kr? Hur mycket har du på kontot när du är klar? Växlar du en 1000kr på Kraken så har man ca 940 kr att handla för skulle jag gissa på.

Har SEB. Gjorde en SEPA bank överföring på 100 euro till kraken söndag kväll, hade pengarna innan 12 dagen efter. Växlade EUR till XMR. Skickade XMR till mymonero och sedan vidare till fs.
Allt som allt betalade jag SEB 1085 kr för 100 euro och slutade med 1037 kr på fs. Inte alls dumt.
Citera
2022-09-20, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tOPO
Har SEB. Gjorde en SEPA bank överföring på 100 euro till kraken söndag kväll, hade pengarna innan 12 dagen efter. Växlade EUR till XMR. Skickade XMR till mymonero och sedan vidare till fs.
Allt som allt betalade jag SEB 1085 kr för 100 euro och slutade med 1037 kr på fs. Inte alls dumt.

Brukar ju vara runt 5-6% i avgift så det är ok. Du menar Archetyp?
Citera
2022-09-20, 17:51
Medlem
Meforever_ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer

Jag vill bara se om jag fattat allt rätt:

1. Köper bitcoins hos localbitcoins
2. Skickar mina bitcoins till Mycelium
3. Går till changenow och skickar mina bitcoins dit för att kunna byta dem mot Monero.
4. När mina bitcoins är omvandlad till Monero skickar jag dem till MyMonero.
5. Väntar tills mina monero syns på MyMonero
6. Reggar mig på Archetyp
7. Hittar deras länk att överföra mina Monero till.
8. När pengarna syns där kan jag handla osv.

Visst var det rätt?
Citera
2022-09-20, 17:55
Medlem
Meforever_ws avatar
En sak till:

Om jag köper Monero direkt från kraken förkortas vägen helt va? Då behöver jag bara skicka dem direkt till Mymonero och därifrån direkt till Archetyp?
Citera
2022-09-20, 18:01
Medlem
Citat:

3. Går till changenow och skickar mina bitcoins dit för att kunna byta dem mot Monero.

Visst var det rätt?

4. När du växlar dina Bitcoins till Monero så anger du i något steg där vart dina Monero ska skickas och då väljer du den adressen i MyMonero som du har under recieve. Ange den när du växlar. Allt detta sker i ett steg!

7. Du förstår nog men jag förtydligar iaf. När du loggat in så gå till din wallet på Archetyp. Där har du adressen du ska skicka till. Finns qr-kod, dock kan inte min telefon läsa den så måste skriva in adressen manuellt varje gång. Många tecken kan jag säga!

Annars är det en korrekt steg för steg. Men du behöver verifiera dig och även använda din egna swish då localbitcoins är en säker och seriös sida, där folk dock tar överbetalt. Vissa kräver att du ska visa id-handling första gången du köper Bitcoins från de. Finns både privatpersoner och företag som säljer sina Bitcoins där. I registreringsprocessen tror jag också man skulle verifiera lite extra. Minns inte exakt men det var enkelt åtminstone att förstå sig på. Du swishar och sen släpper de escrow till dig så du får dina Bitcoins. Tar mindre än minuten alltid! Skulle du inte få några Bitcoins så starta en dispyt och skicka in bevis på att du betalat så kommer localbitcoins släppa de till dig då säljaren inte har tillgång till de Bitcoins som ligger i escrow. Jag har aldrig haft några problem där. Bara komma betyg och recensioner. Mitt problem är att vänta ut till det inte skiljer mer än max 5% från marknadspriset. Tror morgnar och luncher är bästa tiderna. Känns som på kvällen är det lite svårare men min uppfattning bara.

Lycka till och fastnar du i något steg så släng iväg ett PM bara! Och som jag skrev, hitta en riktig länk så du inte söker efter en länk via duckduckgo eller så. Då lär du i 90% hamna på en phishingsida!
Citera
2022-09-20, 18:02
Medlem
Citat:

Visst var det rätt?

Har skrivit en guide för hur du kan göra detta, dock via Cakewallet istället, vilket jag anser är lättare.

Kod:
1. Köp bitcoins precis som du alltid gjort.
2. Släng din gamla bitcoin-wallet, och skaffa cake wallet istället. Finns på google play store.
3. Skapa en bitcoin och monero-wallet i Cake wallet (du behöver båda).
4. För över dina bitcoins till din Cake wallet (till din bitcoin-wallet i Cake wallet. Känner på mig att jag måste förtydliga detta. Du kan dock inte av misstag föra över dina bitcoins till en monero-wallet, för adresserna är så olika varandra att det helt enkelt inte går att göra detta misstag. Det finns ingen wallet som skulle tillåta att göra detta misstag, så sluta stressa över att göra fel).
5. Klicka på "exchange"-knappen.
6. Välj hur många bitcoins du vill växla. Ska du växla alla bitcons, klicka på knappen "All".
7. Under "Convert to" så borde XMR (monero) redan vara vald. Det är default i cake wallet. Men dubbelkolla så det är XMR som är vald.
8. Under "Convert to", välj din monero-wallet under "address"-fältet (klicka på ikonen som ser ut som men öppen bok - ikonen längst till höger om "Address"-fältet och välj din monero-wallet som mottagare).
9. Klicka på konvertera.
10. Vänta. Snart växlas dina bitcoins till monero. Dina bitcoins förs över till en exchange (ChangeNOW) som automatiskt konverterar dina bitcoins till monero, och sen skickar dina monero till den adress du angav under "Convert to".
Eftersom du SKICKAR dina bitcoins till ChangeNOW så är det precis som vilken bitcoin-överföring som helst. Du måste vänta på confirmations så det kan ta runt 1 timme, om inte mer, för växlandet att utföras. Först måste dina bitcoins föras över till ChangeNOW, sen måste dina moneros skickas tillbaka till dig. Samtliga överföringar kräver confirmations, som du förhoppningsvis redan vet, vilket är anledningen till varför det tar ca 1 timma om inte mer att konvertera.

Citat:
En sak till:

Om jag köper Monero direkt från kraken förkortas vägen helt va? Då behöver jag bara skicka dem direkt till Mymonero och därifrån direkt till Archetyp?

Jepp.
Citera
2022-09-20, 18:03
Medlem
Citat:
En sak till:

Ja, och det är klart bästa alternativet då du tappar minst pengar i procent på detta sätt! Bara jag som inte orkar regga mig på kraken. Jag valde Bitstamp när jag började leka lite med crypto men nu har jag lagt det helt på is! Så jag tog den längre och dyrare vägen istället. Många banker stoppar transaktioner till cryptosidor dessutom, men SEPA verkar släppas igenom mer än kortbetalningar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in