2025-06-11, 17:22
Medlem
Bastuvurpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfCheese
Ja, typ.

Om du ska köpa bitcoin så är det bara att köra på enligt kedjan jag skrev tidigare.
Ska du köpa Monero så bör du vara medveten om att den har delistats hos de flesta (som kraken, Binance, med mera).
Istället för att köpa Monero direkt från kraken så köper jag en annan krypto (LTC/Litecoin i mitt fall) och sen växlar via exempelvis ChangeNOW eller Trocador (använder Cakewallet och låter den välja dom som är billigast automatiskt).

Så jag rekommenderar att du öppnar ett konto hos Revolut ifall du har problem med Swedbank eller någon annan bank.

Jag köpte från Archetyp som senast i slutet av Maj enligt min tidigare nämnda kedja, dock då med tillägget att jag köpte LTC som jag sen växlade till Monero eftersom Kraken inte säljer Monero längre.

Så här gör många och LordOfCheese och nämnt detta flertalet gånger i denna tråd, det börjar nästan bli på varje sida snart. Lite bakåt koll så ser du det samt även tipsat av mig så vi är fler som gör just som LordOfCheese nämner. Sen är LTC en av de billigare crypto och växla även XMR där av så är det tacksamt att använda sig av dessa i de här stegen
Citera
2025-06-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfCheese
Ja, typ.

Om du ska köpa bitcoin så är det bara att köra på enligt kedjan jag skrev tidigare.
Ska du köpa Monero så bör du vara medveten om att den har delistats hos de flesta (som kraken, Binance, med mera).
Istället för att köpa Monero direkt från kraken så köper jag en annan krypto (LTC/Litecoin i mitt fall) och sen växlar via exempelvis ChangeNOW eller Trocador (använder Cakewallet och låter den välja dom som är billigast automatiskt).

Så jag rekommenderar att du öppnar ett konto hos Revolut ifall du har problem med Swedbank eller någon annan bank.

Jag köpte från Archetyp som senast i slutet av Maj enligt min tidigare nämnda kedja, dock då med tillägget att jag köpte LTC som jag sen växlade till Monero eftersom Kraken inte säljer Monero längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Bastuvurpa
Så här gör många och LordOfCheese och nämnt detta flertalet gånger i denna tråd, det börjar nästan bli på varje sida snart. Lite bakåt koll så ser du det samt även tipsat av mig så vi är fler som gör just som LordOfCheese nämner. Sen är LTC en av de billigare crypto och växla även XMR där av så är det tacksamt att använda sig av dessa i de här stegen

LordOfCheese's monero-guide borde bli Pinnad på förstasidan.
Riktig MVP!
Citera
2025-06-12, 02:30
Medlem
KIFORSs avatar
Arch nere för maitenence eller bara för mig?
Citera
2025-06-12, 03:01
Medlem
KIFORSs avatar
försöker gå genom .wtf länken men får bara samma meddelande, down for maintainance. sux
Citera
2025-06-12, 11:04
Medlem
Generalkosmoss avatar
Kommer ej in, vilken timing precis när man varit aktiv där, fan också. Hoppas inget bull!
Citera
2025-06-12, 11:38
Medlem
Murkelpurkels avatar
Är det någon som minns vad senaste meddelandet var från dem på forumet där de skriver ut såna här saker?
Någon planerad maintenance som skulle inträffa nu? Eller vet någon om admins skriver nyheter på någon social media man kan följa, eller om det finns något större diskutionsforum där folk (inte bara från Sverige) skriver om marknaden?
Jag har inte kommit in på min privata mirror sen igår kväll någon gång mellan 20-22, så det känns ju lite länge för maintenance bara eller?

Dom lär ju inte gjort en exit precis nu när de spenderat massa tid på att uppgradera så alla får sina privata mirrors osv.. Lottopotten blev vunnen nyss också, så det hade ju inte varit så snart att ha gjort det när det bara ligger ca 20xmr i den, låg ju över 300 innan den blev vunnen.
Har för mig att den var uppe i 900+ förut en gång t.o.m.
Dessutom känns inte Arch som en marknad som kommer att gå ut på det sättet, mer bust isåfall, men vad vet jag..

Men om det skulle vara exitscam hade det varit mycket tråkigt för man precis nu har aktiva ordrar där på ca 10k, och precis samma sak hände mig på FS3, även där med ca 10-15k.

Men ingen panik ännu, det är ju inte första gången de legat nere under 12-24h.
Citera
2025-06-12, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murkelpurkel
Är det någon som minns vad senaste meddelandet var från dem på forumet där de skriver ut såna här saker?
Någon planerad maintenance som skulle inträffa nu? Eller vet någon om admins skriver nyheter på någon social media man kan följa, eller om det finns något större diskutionsforum där folk (inte bara från Sverige) skriver om marknaden?
Jag har inte kommit in på min privata mirror sen igår kväll någon gång mellan 20-22, så det känns ju lite länge för maintenance bara eller?

Dom lär ju inte gjort en exit precis nu när de spenderat massa tid på att uppgradera så alla får sina privata mirrors osv.. Lottopotten blev vunnen nyss också, så det hade ju inte varit så snart att ha gjort det när det bara ligger ca 20xmr i den, låg ju över 300 innan den blev vunnen.
Har för mig att den var uppe i 900+ förut en gång t.o.m.
Dessutom känns inte Arch som en marknad som kommer att gå ut på det sättet, mer bust isåfall, men vad vet jag..

Men om det skulle vara exitscam hade det varit mycket tråkigt för man precis nu har aktiva ordrar där på ca 10k, och precis samma sak hände mig på FS3, även där med ca 10-15k.

Men ingen panik ännu, det är ju inte första gången de legat nere under 12-24h.
Det forum jag vet är väl Dread, finns en sub som är Arches officiella men än så länge så är det bara massa spekulationer som skrivs där, en Mod är iaf aktiv där och säger att allting är okej och att det kommer komma tillbaka efter ”maintenance”, så just nu är det bara sitta still i båten och vänta.
Men håller med om att jag inte tror dom gjort någon exit-scam. Det kan ju däremot vara så att dom behövt göra en exit pga t.ex snuten kommit dom på spåren eller att deras identiteter på något annat sätt är röjda, men tror inte man skulle lämna en maintenance sida kvar då utan bara rycka pluggen helt och städa bort alla spår istället
Citera
2025-06-12, 12:23
Medlem
Murkelpurkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Det forum jag vet är väl Dread, finns en sub som är Arches officiella men än så länge så är det bara massa spekulationer som skrivs där, en Mod är iaf aktiv där och säger att allting är okej och att det kommer komma tillbaka efter ”maintenance”, så just nu är det bara sitta still i båten och vänta.
Men håller med om att jag inte tror dom gjort någon exit-scam. Det kan ju däremot vara så att dom behövt göra en exit pga t.ex snuten kommit dom på spåren eller att deras identiteter på något annat sätt är röjda, men tror inte man skulle lämna en maintenance sida kvar då utan bara rycka pluggen helt och städa bort alla spår istället

Meh, FS3 hade ju en maintenance grej när dom gjorde sin.
Dom skrev ju t.om ut när de låste inloggningar för kunder att "vendors kan fortfarande logga in och ta ut sina krypto om de vill men vi kommer bara vara borta under ca 24h så ni behöver inte göra det heller" typ något sånt fast i bättre ord skrev de...
Sen låstes inloggning för vendors med snart inpå har jag för mig.
Och sen stog det att det var maintenance i en dag eller så innan sidan försvann helt.

Men Arch har väl haft den här Maintenance grafiken förut under uppdateringar, eller?

Och alltså, vid en bust, absolut är det bäst att rycka allt, men när de gör det så kanske det går default till denna maintenance grafiken ifrån webhostingen?
Och sen måste man ju tänka på att det är andra tider nu, vid en bust av en marknad nuförtiden så har väl Interpol lärt sig att de inte bara kan storma in hur som helst, utan för att säkerställa bevis så måste de i lägre eller högre utsträckning i princip få in en man på insidan, så att de kan förhindra en autodestruct och frysa alla tillgångar.

Så med det i tanke så är en plötslig "Maintenance" ganska par for the course för en bust.
Polisen vill ju inte tillåta marknaden vara online, men vill samtidigt kunna samla så mycket info som möjligt på vilka adresser som försöker komma åt sina mirrors, och även förhindra en panik opsec wipe av eventuella stora vendors kopplade till Arch som de har koll på redan, så länge som de kan.

Därför jag undrar vad den senaste nyhetsposten var innan sidan gick ner, av en pgp verifierad admin.

Det enda som egentligen oroar mig är hur länge sidan legat nere nu.
Man får väl kolla koll efter plötsliga ned eller uppgångar av Monero och andra kryptovalutor, ifall de försöker flytta/göra sig av med sitt byte följande eventuell exitscam eller panikexit
Citera
2025-06-12, 16:48
Medlem
Till imorgon kväll senast är archtype uppe igen. Hoppas jag… är det flugsvamp 4.0 som gäller då? Skapade konto där nyss. Såg några bekanta vendors där från arch.
Senast redigerad av Flodareltih021 2025-06-12 kl. 17:34.
Citera
2025-06-12, 17:01
Medlem
LordOfCheeses avatar
Även jag är misstänksam över Archetyp.

ASNT, Archetyps admin, brukar vara mycket aktiv på Dread (via alias "BigBossChefOfArchetyp") men har inte skrivit något på 4 dagar.

FÖLJANDE ÄR ENDAST SPEKULATION:
Som Murkelpurkel skrev kan det vara att allt kopplat till marknaden har stängts av, och main-sidan därför visar "maintenance" för att den inte kommer i kontakt med servrarna som är host för marknaden och forumet samt databasen etc., alltså att det är något default-läge helt enkelt.
Eftersom ASNT vanligtvis är MYCKET aktiv, speciellt på Dread när sidan har problem, men nu helt plötsligt har varit tyst i flera dagar, känns detta som ett dåligt tecken.

Jag hoppas jag har fel, men magkänslan säger att något har hänt och jag misstänker att Archetyp inte kommer tillbaka.
Jag hoppas att jag har fel.

Här hittar ni ASNT/BigBossChefOfArchetyp på Dread:

http://dreadytofatroptsdj6io7l3xptbe...ChefOfArchetyp
Senast redigerad av LordOfCheese 2025-06-12 kl. 17:06.
Citera
2025-06-12, 20:51
Medlem
Generalkosmoss avatar
De är ju fan att man inte lagt order på arch sen i vintras, och att ja gjorde de nu och detta hänt. De märkliga är att ja la orden i tisdags men vendorn acceptera ej, som att hen visste nåt skulle hända.
Citera
2025-06-12, 21:26
Medlem
Update från bigboss nu på dread. Alla kan sitta lugnt i båten!

http://dreadytofatroptsdj6io7l3xptbe...135c18b0a6a9dc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in