2021-11-17, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Fast det är ju per definition ett fritt val?
Företag får ju göra som dom vill.

Du menar att en arrangör av en allmän sammankomst inomhus med över 100 personer kan strunta i både vaccinpass och smittskyddsåtgärder?

Källa på det tack, för det är inte så jag har uppfattat saken.
Citera
2021-11-17, 18:58
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cvf
Användes Remdesivir i Sverige? Sedan så har vi ju problemet med traumat som mekanisk ventilering orsakar på lungorna. Det var nog många som kolade av det också.

Majoriteten (80-90%) avled vill jag minnas att jag hört/läst.
Citera
2021-11-17, 18:58
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Kan inte heller se problemet med det.
Vill du gå på hockey, konserter, klubbar eller vad som helst som innebär fler än 100 personer så får du ju välja helt själv om det är värt att ta sprutan eller inte.

Du tror att det kommer stanna vid det här?

Nej du, det här är bara början. Som Herr Dr. Schwab uttrycker det: "We must prepare for an angrier world"

https://www.youtube.com/watch?v=LJTnkzl3K64&t=139s
Citera
2021-11-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du ställer intressanta frågor. Men samtidigt har folk missuppfattat (speciellt anti-vaccare) det där om den utlovade immuniteten. INGA vaccin eller ens egenförvärvad motståndskraft om man haft sjukan förr betyder att man är totalt oberörd vid infektion. Typ "märker noll". Man känner sig som "förkyld" om man är vaccad och utsätts för corona. Man hamnar inte på IVA eller värre. "Man får en vanlig förkylning". (Atjoo! Atjoo! Snörvel snörvel. Host host! Vicks blå och magnecyl. I några dar hemma medan man glor på Netflix. Inte respirator på IVA och ringa Fonus! Förskojat förklarat).

Anser det är helt okej att ha vaccinpass så länge dessa behövs för att bekämpa smittan.
Skitsnack. Det finns massor av vaccinerade som har blivit svårt sjuka och dött.
Det verkar knappt ha någon betydelse om man är vaxad eller inte och skyddet avtar snabbt.
Dessutom så är det massor av människor som har fått allvarliga biverkningar av vaccinet.

Vaccinpass är maktmissbruk. Bland annat har det ingen betydelse om man har haft sjukdomen trots att man vet att genomgången sjukdom ger bättre skydd än vaccin.
Citera
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Foliehatten går på högvarv här idag

Nja, det är medicinares analyser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Felaktigt.

Hög ålder (70 år och äldre) är den största riskfaktorn.

Varför ska de som precis fått gå i pension, inte få njuta av sina ca förväntade åtminstone 10-15 års pensionstid i livet. Bara för att du är för bekväm/lat/obstinat, för att ta en spruta….

Ungefär hur många % utav alla dessa kärnfriska 70-åringar tänker du att inte kan ta vaccin för att vara skyddade?
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Nej, jag avstår hellre resor och evenemang än ger vika. Det är en principsak att inte tvingas till att ta en spruta jag inte behöver ö.h.t. Jag är säker på att jag en vacker dag kommer vara väldigt glad för det beslutet. Om inte annat för att jag står upp för mig själv i något jag tror på. Viruset är jag inte det minsta rädd för så jag blir mer än gärna smittad om jag bara visste någon som just nu har det.

Jag tycker väl inte att du ska vara allt för rädd för viruset om du inte tillhör riskgrupp. Men du ska absolut ha respekt för viruset, det är ingen rolig sjukdom att få om din kropp reagerar starkt. Däremot tycker jag att var och en har sin egen tro på hur denne tacklar viruset. Dvs, om Du inte är vaccinerad men fortfarande håller avstånd och följer rekommendationer, då har du bidragit ditt strå till det hela. Vi ser ju inget slut på det här. I ena sekunden ska man öppna upp hela samhället för att i nästa andetag begränsa offentliga sammanhang. Jag menar, det finns gott om ovaccinerade som inte springer på denna typen av tillställningar utan istället håller avstånd medans alla som är 2x vaccinerade springer runt, skriker att dom är vaccinerade och bildar en stor ormgrop.

Viruset är här för att stanna och tyvärr hjälper det inte med 2x sprutor. I synnerhet inte när folk efter att dom tagit båda doserna beter sig som barn och inte kompletterar det hela med övriga rekommendationer.

Hallengren påstår att detta är för att inte smitta ovaccinerade. Men där har ju dom ovaccinerade totalt ansvar själva att inte springa på tillställningarna eftersom att dom aktivt valt en annan väg för att bekämpa viruset. Hur länge ska detta covidbeviset gälla då? I några månader? Ett år? 10? 20? 30? För alltid? Och för hur många sprutor? Glömmer man dessutom helt bort alla andra virus och bakterier i samhället som kan spridas på tillställningarna? Ren idioti rakt över.
Citera
2021-11-17, 19:00
Medlem
alicia66s avatar
Lycka till! Ska bli kul att se om folk fortfarande kommer försvara detta så kallade vaccin när inte detta kommer funka.
Citera
2021-11-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Samarbete och att vi hjälps åt i flocken är det som gjort människan som art så framgångsrik. Inte idioter som kör sitt eget race . De var kringstrykande individer i historiskt. Nu får de inte gå på nöjesetablissemang och blir kränkta 😅
Ja och nu leder självmords lämlarna alla möjliga topplistor från mest lurade idiot till topp kandidat att förbjudas att yttra sig online. Du finns på båda listorna.
Citera
2021-11-17, 19:01
Medlem
Det är någonting som inte stämmer här..
Jag satte mig och gick igenom befolkningsunderlaget för att ta reda på hur risken ser ut för de ca 1,2 miljoner personerna i vårt samhälle som anges vara ovaccinerade.

Det visar sig att folkhälsomyndighetens sammanställning för dubbelvaccinerade åldringar påvisar att man vaccinerat fler personer över 80 år (566 562) än vad SCB säger att det fanns i Sverige 31/12-2020 (543 720).. vilket blir extra märkligt med tanke på att FHM hävdar att det bara är ca: 93% vaccinerade över 80 år och att det under året även bör ha avlidit runt 45 000 personer fram till 1/11, som det gör varje år...

Om siffrorna från FHM stämmer så är gruppen 80+, som under 2021-2021 har haft högst risk för att bli allvarligt sjuka och hamna på IVA (0,1%) eller avlida (1,9%), nu helt ur riskzonen.

Det förutsätter iofs att SCB antingen har fel i sitt befolkningsunderlag eller att vi importerat runt 50 000 gamlingar.. oavsett så är samtliga nu vaccinerade.. med råge!

Låt oss även titta på de andra riskgrupperna;

De ca: 131 063 personerna mellan 60 och 79 som ännu inte är dubbelvaccinerade har under 2020-2021 haft en risk för att bli allvarligt sjuka och hamna på IVA på 0,2% eller avlida 0,21%.

De ca: 765 827 personerna mellan 30 och 59 som ännu inte är dubbelvaccinerade har under de senaste två åren haft en risk för att bli allvarligt sjuka och hamna på IVA på knappa 0,1% eller avlida på futtiga 0,02%.

Och de under 30 har haft så låg risk att drabbas överhuvudtaget att procenten blir promillen..

Dessa grupper har mao aldrig varit i någon större risk att drabbas allvarligt av Covid-19, även om det så klart är jättesorgligt när någon blir sjuk.

Så vilka är det man vill skydda med vaccinpass? De vaccinerade?
Citera
2021-11-17, 19:02
Medlem
texashatts avatar
Fårskallarna får ta till reträtt på punkt efter punkt.

Smittan skulle inte komma hit.
Vi skulle vara lugna för Tegnell hade koll.
Det skulle bli flockimmunitet.
Det skulle inte bli några restriktioner.
Det skulle inte bli långvariga restriktioner.
Det skulle inte bli något vaccin.
Det skulle inte vara några tveksamheter kring vaccinen.
Det skulle inte bli några vaccinpass.

Ändå fortsätter fårskallarna att bete sig som om de visste vad som skulle hända, som om utvecklingen är normal och jättebra.

Snart får dom väl retirera igen och säga att det inte blir något vaccinpass för att åka till jobbet eller gå in i affären. Men det är ju också fullt normalt och bra enligt fårskallen.
Citera
2021-11-17, 19:03
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engalunda
Japp, dom som vägrar vaccinera sig kan gott stanna hemma och tänka över sitt beslut. Det är ingen rättighet att vistas ut bland oss ansvarstagande människor, de är ett privilegium.
Och ge mig inte att de är orättvist, gå o ta den lille sprutan bara så kan du leva som oss andra du me.

Det är väl mer teorin om att alla skulle få två doser och därefter hålla övriga rekommendationer som inte hållit. Hur jävla ansvarstagande är det att ta sin andra spruta för att i veckan efter springa på feta evenemang och fester mitt i en pandemi? Inte så värst. Det är snarare rent egoistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in