2025-04-15, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Du kontaktar din handläggare på AF. Teoretiskt räcker det väl med att vara inskriven där och med i någon av deras "arbetsmarknadsåtgärder", såsom jobb- och utvecklingsgarantin för att få ersättning från FK, men frågan är då varför du har RM. Kör du fortfarande a-kassa behöver du ju inte det.
Nope mina 300 a kassa dagar är slut, ska få från fk nu.
Vill bara vara på säkra sidan sen när jag söker stöd från fk för nästa månad, att jag faktiskt får den då jag är med i en ”rm” nu även fast de inte träffat mig utan bara skickat ett välkomstmejl?
Citera
2025-04-16, 18:50
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncreaseThePeace
Nope mina 300 a kassa dagar är slut, ska få från fk nu.
Vill bara vara på säkra sidan sen när jag söker stöd från fk för nästa månad, att jag faktiskt får den då jag är med i en ”rm” nu även fast de inte träffat mig utan bara skickat ett välkomstmejl?

Vad FK anbelangar räcker det nog med att du är inskriven på AF och med i någon av deras arbetsmarknadsåtgärder. Där är ju jobb- och utvecklingsgarantin en, och under den är ROM ytterligare en kategori, men det ska tydligen finnas flera. Hör som sagt med din arbetsförmedlare.
Citera
2025-04-17, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Vad FK anbelangar räcker det nog med att du är inskriven på AF och med i någon av deras arbetsmarknadsåtgärder. Där är ju jobb- och utvecklingsgarantin en, och under den är ROM ytterligare en kategori, men det ska tydligen finnas flera. Hör som sagt med din arbetsförmedlare.

Skrev in mig i rusta och matcha 1 april, men programmet började 15 april. Betyder det att jag får aktivitetsstöd fr.om. 15 april då? Väldigt trasigt system om så är fallet.
Citera
2025-04-17, 16:44
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Skrev in mig i rusta och matcha 1 april, men programmet började 15 april. Betyder det att jag får aktivitetsstöd fr.om. 15 april då? Väldigt trasigt system om så är fallet.

Vad jag kan minnas är det från datumet insatsen blev beviljad, men jag är inte helt hundra.
Citera
2025-04-19, 08:20
Medlem
Snart är det slut.

https://arbetet.se/2025/03/27/arbets...laga-resultat/
Citera
2025-04-19, 09:51
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Snart är det slut.

https://arbetet.se/2025/03/27/arbets...laga-resultat/

Citat:
Privata jobbcoacher som bara lyckas hjälpa två av hundra arbetslösa. De stora bristerna i insatsen Rusta och matcha ligger bakom Arbetsförmedlingens nya drag – nu väntas runt 100 avtal sägas upp. ”Vi har leverantörer med väldigt låga resultat.”

Helt rätt, dom borde lägga ner helt det där om bara så få hittar ett arbete via en jobbcoach
Citera
2025-04-27, 01:01
Medlem
kan någon svara på om rusta och matcha skvallrar till AF? hur gör ni som fått provjobba utan lön tills ett företag fått nystartsjobb. man får inte jobba före nystartsjobb men ideellt prova borde väl vara ok?
Citera
2025-04-27, 17:28
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
kan någon svara på om rusta och matcha skvallrar till AF? hur gör ni som fått provjobba utan lön tills ett företag fått nystartsjobb. man får inte jobba före nystartsjobb men ideellt prova borde väl vara ok?

Vad menar du med skvallra? Om du inte gör det du och RoM-företag kommit överens om har de rapporteringsskyldighet gentemot AF. Men även du kan rapportera dem om de inte gör vad de ska.
Citera
2025-05-12, 20:09
Medlem
Citat:

Du har ju samma aktivitetsstöd hela tiden så när du börjar har ingen betydelse.
Citera
2025-05-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Du har ju samma aktivitetsstöd hela tiden så när du börjar har ingen betydelse.

Hur menar du?
Citera
2025-05-14, 13:45
Medlem
Citat:
Hur menar du?

När du har aktivitetsstödet så rullar det på tillsvidare. Det har inget med R&M att göra. Så när du börjar på R&M har ingen betydelse. R&M är en insats i Jobb och utvecklingsgarantin (JOB) som AF har. Vad du än har för insats på AF så kommer du alltid ha aktivitetsstöd så länge du sköter dig.
Citera
2025-05-15, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
När du har aktivitetsstödet så rullar det på tillsvidare. Det har inget med R&M att göra. Så när du börjar på R&M har ingen betydelse. R&M är en insats i Jobb och utvecklingsgarantin (JOB) som AF har. Vad du än har för insats på AF så kommer du alltid ha aktivitetsstöd så länge du sköter dig.

Stämmer att man kan bli kvar länge med aktivitetsstöd men till hösten ryktas det om att det ska börjas sänkas varje 6 månader ner till en väldigt låg botten nivå. Oroande..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in