Citat:
Ursprungligen postat av
Xavian
Har varit inskriven i Jobb och Utvecklingsgarantin i ett tag nu. Har gått på Rusta och & Matcha. Har skött mig genom att söka relevanta jobb, förbättra mitt CV och personliga brev, och alltid aktivitetsrappoterat i god tid. Varit arbetslös i mer än ett halvår.
Har kommit in på en utbildning på 2 terminer som jag sökte lite halvspontant. Den lockar inte så jättemycket. Kanske kan leda till jobb i framtiden, eller så slösar man bara sin tid, och kanske behöver betala tillbaka ett CSN lån.
Om jag tackar nej till utbildningen så kommer Arbetsförmedlingen få reda på det. Kommer dom sparka ut mig? Eller får jag en varning? Inget aktivitetstöd på ett tag?
Tack.
Numera kan du plugga med aktivitetsstöd i upp till 12 månader om du är med i jobb- och utvecklingsgarantin:
Citat:
Om du deltar i jobb- och utvecklingsgarantin kan du även studera med aktivitetsstöd på yrkeshögskola, högskola, universitet eller eftergymnasiala utbildningar på folkhögskola.
Citat:
Du kan få aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning under maximalt 12 månader under tiden du studerar. Det kan handla om att läsa en hel utbildning eller att påbörja studierna med aktivitetsstöd för att senare studera med studiemedel.
Citat:
Studier med aktivitetsstöd kan innebära att du går en yrkesutbildning, läser svenska som andra språk eller studerar mot en gymnasieexamen, till exempel om du inte har gått klart gymnasiet. Det kan också handla om att du läser allmän kurs på folkhögskola eller läser ämnen på grundskolenivå inom vuxenutbildningen.
Om du deltar i jobb- och utvecklingsgarantin kan du även studera med aktivitetsstöd på yrkeshögskola, högskola, universitet eller eftergymnasiala utbildningar på folkhögskola.
Scrolla ner till "Studera med stöd från Arbetsförmedlingen":
https://arbetsformedlingen.se/for-ar...h-gymnasieniva
Detta är något som du bör ha fått information av från AF om du är med i jobb- och utvecklingsgarantin, det gäller att lyssna på och läsa den information som du får av AF.
Du
måste få godkänt från AF för det
innan du påbörjar utbildningen så ring till dem och förklara situationen och fråga om möjligheten för det i ditt specifika fall.
Spelar för övrigt ingen roll om du kommit in på en utbildning eller inte om du är med i jobb- och utvecklingsgarantin, du blir självfallet inte straffad för att du är ambitiös.
Du kommer bara att få frågan om du tänker gå utbildningen eller inte och om ja, då kan du få plugga med bibehållet aktivitetsstöd som sagt.