2024-08-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Har varit inskriven i Jobb och Utvecklingsgarantin i ett tag nu. Har gått på Rusta och & Matcha. Har skött mig genom att söka relevanta jobb, förbättra mitt CV och personliga brev, och alltid aktivitetsrappoterat i god tid. Varit arbetslös i mer än ett halvår.

Har kommit in på en utbildning på 2 terminer som jag sökte lite halvspontant. Den lockar inte så jättemycket. Kanske kan leda till jobb i framtiden, eller så slösar man bara sin tid, och kanske behöver betala tillbaka ett CSN lån.

Om jag tackar nej till utbildningen så kommer Arbetsförmedlingen få reda på det. Kommer dom sparka ut mig? Eller får jag en varning? Inget aktivitetstöd på ett tag?

Tack.

Du måste kontakta arbetsförmedlingen om du blir antagen (tackar ja) då jag förutsätter att du får någon form av aktivitetsstöd/bidrag. Om du inte gör detta riskerar du betydligt värre konsekvenser än att Arbetsförmedligen/försäkringskassan får reda på detta.

Edit: Beroende på utbildning kan du fortfarande få aktivitetsersättning om du studerar det är dock Arbetsförmedligen som gör den bedömningen, vad jag känner till gäller detta inte universitetsutbildningar, men tider förändras och jag kan givetvis ha fel.
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-08-12 kl. 15:12.
Citera
2024-08-12, 16:31
Medlem
Citat:
Nej, det var via min jobbcoach från Rusta & MAtcha som jag pratade med. Hen har en skyldighet att rapportera till Arbetsförmedlingen att jag tackar nej. Förstår att det är värre att tacka nej till ett jobb, och det skulle jag inte göra.

Har inte tackat nej ännu, men det lutar år det. Måste fortsätta tänka.
Säg du ska söka men sen gör du inte det.
Citera
2024-08-12, 16:48
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Har varit inskriven i Jobb och Utvecklingsgarantin i ett tag nu. Har gått på Rusta och & Matcha. Har skött mig genom att söka relevanta jobb, förbättra mitt CV och personliga brev, och alltid aktivitetsrappoterat i god tid. Varit arbetslös i mer än ett halvår.

Har kommit in på en utbildning på 2 terminer som jag sökte lite halvspontant. Den lockar inte så jättemycket. Kanske kan leda till jobb i framtiden, eller så slösar man bara sin tid, och kanske behöver betala tillbaka ett CSN lån.

Om jag tackar nej till utbildningen så kommer Arbetsförmedlingen få reda på det. Kommer dom sparka ut mig? Eller får jag en varning? Inget aktivitetstöd på ett tag?

Tack.

Vad säger din handläggare?
Citera
2024-08-12, 17:04
Medlem
DeadByDawns avatar
Citat:
Nej, det var via min jobbcoach från Rusta & MAtcha som jag pratade med. Hen har en skyldighet att rapportera till Arbetsförmedlingen att jag tackar nej. Förstår att det är värre att tacka nej till ett jobb, och det skulle jag inte göra.

Du fick väl beskedet att du blev antagen, inte din jobbcoach eller Arbetsförmedlingen? De vet väl inte att du blivit antagen förrän du berättar det? Tycker du det låter som en bra ide' att berätta att du blivit antagen till en utbildning du inte vill gå?
Senast redigerad av DeadByDawn 2024-08-12 kl. 17:06.
Citera
2024-08-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Vad säger din handläggare?
Hur mycket jag än förklarar att jag inte passar utbildningen så försöker hen vrida det hela till något positivt, att det är bättre att studera nåt halvvettigt istället för att fortsätta vara arbetslös. Hatar att vara arbetslös, men vill inte hoppa på vilka utbildningar som helst heller.

Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDawn
Du fick väl beskedet att du blev antagen, inte din jobbcoach eller Arbetsförmedlingen? De vet väl inte att du blivit antagen förrän du berättar det? Tycker du det låter som en bra ide' att berätta att du blivit antagen till en utbildning du inte vill gå?
Svårt att ljuga för min jobbcoach. Hen ville att jag skulle visa upp bekräftelse att jag hade sökt utbildningen och kom in på den. Hade jag ljugit och sagt att jag inte kom in så skulle jag behövt visa upp det med. Hen är hjälpsam, men noga med att man inte fuskar och ljuger. Arbetsförmedlingen tycker nog att det är värre att ljuga.

Det lutar ganska mycket åt att jag säger nej till utbildningen, och jobbcoachen får tycka vad dom vill. Jag har skött mig bra i övrigt, så jag gissar på att det blir bara en varning eller litet straff från arbetsförmedlingen.
Citera
2024-08-12, 17:41
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Hur mycket jag än förklarar att jag inte passar utbildningen så försöker hen vrida det hela till något positivt, att det är bättre att studera nåt halvvettigt istället för att fortsätta vara arbetslös. Hatar att vara arbetslös, men vill inte hoppa på vilka utbildningar som helst heller.

Där har du väl ditt svar, de kommer att nita dig om du hoppar av.
Citera
2024-08-12, 17:49
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Tack.

Vad är du utbildning genom? Kanske ska ta och fördjupa dig i andra kurser inom samma området. Eller en gren som sticker ut
Citera
2024-08-12, 20:35
Medlem
Citat:

Om du väljer en utbildning utanför Afs regi kan du komma tillbaka till Jobb o utvecklingsgarantin efter du är klar. Dock finns en längsta tid för detta. Tror det är 3 år men kolla upp med din handläggare
Citera
2024-08-12, 22:32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-08-19, 06:53
Medlem
Pushedrays avatar
Har sökt i tråden men inte hittat svar, frågan är hur länge man kan ha rusta och matcha. Kan man få någon mer hjälp så som praktik eller liknande? Har just nu rusta matcha tills årskiftet.
Citera
2024-08-20, 03:36
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushedray
Har sökt i tråden men inte hittat svar, frågan är hur länge man kan ha rusta och matcha. Kan man få någon mer hjälp så som praktik eller liknande? Har just nu rusta matcha tills årskiftet.

Det finns ingen bortre gräns. Däremot kan man inte få aktivitetstöd hur länge som helst utan att man ska göra en "utredning". Jag har för mig att det är 450 dagar som gäller. efter "utredningen" så får man en ny period. Varför jag skriver "utredning" inom parantes är för att ingen utredning görs utan man får mer eller mindre automatiskt en ny period. Det måste dock godkännas av nån livstrött AF-nisse så gör man sig ovän med denne så kan det ställa till problem då allt som har med AF att göra är helt godtyckligt och de gör lite som de vill.
Citera
2024-08-20, 05:25
Avstängd
Citat:

Tack.

Numera kan du plugga med aktivitetsstöd i upp till 12 månader om du är med i jobb- och utvecklingsgarantin:

Citat:
Om du deltar i jobb- och utvecklingsgarantin kan du även studera med aktivitetsstöd på yrkeshögskola, högskola, universitet eller eftergymnasiala utbildningar på folkhögskola.

Citat:
Du kan få aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning under maximalt 12 månader under tiden du studerar. Det kan handla om att läsa en hel utbildning eller att påbörja studierna med aktivitetsstöd för att senare studera med studiemedel.

Citat:
Studier med aktivitetsstöd kan innebära att du går en yrkesutbildning, läser svenska som andra språk eller studerar mot en gymnasieexamen, till exempel om du inte har gått klart gymnasiet. Det kan också handla om att du läser allmän kurs på folkhögskola eller läser ämnen på grundskolenivå inom vuxenutbildningen.

Om du deltar i jobb- och utvecklingsgarantin kan du även studera med aktivitetsstöd på yrkeshögskola, högskola, universitet eller eftergymnasiala utbildningar på folkhögskola.

Scrolla ner till "Studera med stöd från Arbetsförmedlingen":

https://arbetsformedlingen.se/for-ar...h-gymnasieniva

Detta är något som du bör ha fått information av från AF om du är med i jobb- och utvecklingsgarantin, det gäller att lyssna på och läsa den information som du får av AF.

Du måste få godkänt från AF för det innan du påbörjar utbildningen så ring till dem och förklara situationen och fråga om möjligheten för det i ditt specifika fall.
Spelar för övrigt ingen roll om du kommit in på en utbildning eller inte om du är med i jobb- och utvecklingsgarantin, du blir självfallet inte straffad för att du är ambitiös.
Du kommer bara att få frågan om du tänker gå utbildningen eller inte och om ja, då kan du få plugga med bibehållet aktivitetsstöd som sagt.
Senast redigerad av BinaryMachine 2024-08-20 kl. 05:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in