2024-08-04, 16:55
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Det är då 223kr om dagen.
Hur överlever man på det? Det räcker ju knappt till blodpudding och pripps 2.8%?
Citera
2024-08-04, 17:21
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Hur överlever man på det? Det räcker ju knappt till blodpudding och pripps 2.8%?

Går ju att ansöka om försörjningsstöd.
Citera
2024-08-04, 17:57
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo

Det är ju knapert absolut, men jag hade satsat på arbetsmarknadsutbildningar, gått på studiebesök, hittat något som inte är för lång kurs och som kan ge arbetet nästan direkt om det är en fråga om pengar.
Citera
2024-08-04, 19:11
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Ni som har rusta och matcha hade ni aktiviteter under sommaren eller var det semester uppehåll?
Som arbetslös och inskriven hos arbetsförmedlingen har man väl ingen semester? Fast jag ska svära på att jag deltagit på aktiviteter alla dagar jag söker ersättning för hos försäkringskassan. Aktiviteter som inte blir av när min handläggare på arbetsförmedlingen hade semester och ingen vikarie tog vid.

Där jag går har de inga aktiviteter på plats och inga privata möten heller förrän i mitten av aug. dock digitala föreläsningar men ingen verkar kolla om man går på dessa.
Vad jag förstår så är det Din coach som avgör om du deltagit när du är inskriven där, inte af. Så om de är lediga så är du ledig , typ. Och det år ju inte delta i aktiviteter om det inte finns några aktiviteter, eller hur? Så inte så svårt att svära på detta. Och sen får du ju gardera dig. Gör som jag och håll fingrarna i kors när du klickar i ansökningen hos FK, då kan de inte göra nåt.
Citera
2024-08-06, 21:11
Medlem
ironmanfists avatar
Hur är rusta och matcha? Hjälper dom en med arbetsmarknadsutbildning.
Citera
2024-08-07, 14:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Hur är rusta och matcha? Hjälper dom en med arbetsmarknadsutbildning.
https://arbetsformedlingen.se/for-ar...sta-och-matcha
Citera
2024-08-07, 21:35
Medlem
Någon som har koll på hur Rusta och Matcha kan se ut för personer över 60 år? Om jag inte hittar något jobb så lär jag väl hamna där nån gång nästa år. Då är jag 61 år.
Citera
2024-08-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Någon som har koll på hur Rusta och Matcha kan se ut för personer över 60 år? Om jag inte hittar något jobb så lär jag väl hamna där nån gång nästa år. Då är jag 61 år.

Är väl exakt samma skit som för alla andra. Spelar ingen roll om du är ung eller äldre.
Du kan hamna på R&M även i år..
Citera
2024-08-12, 14:35
Medlem
Vill tacka nej till utbildning, kan Arbetsförmedlingen sparka ut mig?

Har varit inskriven i Jobb och Utvecklingsgarantin i ett tag nu. Har gått på Rusta och & Matcha. Har skött mig genom att söka relevanta jobb, förbättra mitt CV och personliga brev, och alltid aktivitetsrappoterat i god tid. Varit arbetslös i mer än ett halvår.

Har kommit in på en utbildning på 2 terminer som jag sökte lite halvspontant. Den lockar inte så jättemycket. Kanske kan leda till jobb i framtiden, eller så slösar man bara sin tid, och kanske behöver betala tillbaka ett CSN lån.

Om jag tackar nej till utbildningen så kommer Arbetsförmedlingen få reda på det. Kommer dom sparka ut mig? Eller får jag en varning? Inget aktivitetstöd på ett tag?

Tack.
Citera
2024-08-12, 14:39
Medlem
Utbildningen är inte genom Arbetsförmedlingen?

Nej, det kommer inte att hända något. Så länge det inte handlar om ett jobb är det inget att tänka på.
Citera
2024-08-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Utbildningen är inte genom Arbetsförmedlingen?
Nej, det var via min jobbcoach från Rusta & MAtcha som jag pratade med. Hen har en skyldighet att rapportera till Arbetsförmedlingen att jag tackar nej. Förstår att det är värre att tacka nej till ett jobb, och det skulle jag inte göra.

Har inte tackat nej ännu, men det lutar år det. Måste fortsätta tänka.
Citera
2024-08-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Nej, det var via min jobbcoach från Rusta & MAtcha som jag pratade med. Hen har en skyldighet att rapportera till Arbetsförmedlingen att jag tackar nej. Förstår att det är värre att tacka nej till ett jobb, och det skulle jag inte göra.

Har inte tackat nej ännu, men det lutar år det. Måste fortsätta tänka.

Du ska inte ta vilken skit som helst, det är ditt liv det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in