2024-08-20, 10:37
rusta och matcha leverantörer får betalt bara sålänge dem hittar dig någon utbildning eller jobb. Det spelar ingen roll för dem om vad det är för jobb eller utbildning. jobbcoacherna behöver inte gör deltagarna glada med resultatet dem behöver bara ljuga till dig tillräckligt länge för att de ska hitta dig något skit innan du byter leverantör. Så även om du skulle vara utbildad som läkare kan jobbcoachen erbjuda dig ett jobb som städare istället eller en utbildning till truckförare och tackare du nej till det blir du straffad av arbetsförmedlingen.
Citera
2024-08-24, 10:40
Medlem
James.Fjongs avatar
Blir man avstängd från A-kassan om man tackar nej till Rusta & Matcha vid ett uppföljningssamtal med Arbetsförmedlingen?
Citera
2024-08-24, 14:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James.Fjong
Blir man avstängd från A-kassan om man tackar nej till Rusta & Matcha vid ett uppföljningssamtal med Arbetsförmedlingen?
Om man har a-kassa och tackar nej till att delta i ett arbetsmarknadspolitiskt program – till exempel Rusta och matcha – anses man ha förlängt sin arbetslöshet och kan bli avstängd från arbetslöshetsersättning.

Vid första tillfället stängs man av i 5 avstängningsdagar,
andra tillfället stängs man av i 10 ersättningsdagar,
tredje tillfället är det 45 ersättningsdagar.
Skulle man tacka nej en fjärde gång upphör rätten till arbetslöshetsersättning.
För att åter få rätt till arbetslöshetsersättning måste man jobba ihop ett nytt arbetsvillkor.

Varför skulle du tacka nej?
Citera
2024-08-24, 15:54
Medlem
James.Fjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om man har a-kassa och tackar nej till att delta i ett arbetsmarknadspolitiskt program – till exempel Rusta och matcha – anses man ha förlängt sin arbetslöshet och kan bli avstängd från arbetslöshetsersättning.

Vid första tillfället stängs man av i 5 avstängningsdagar,
andra tillfället stängs man av i 10 ersättningsdagar,
tredje tillfället är det 45 ersättningsdagar.
Skulle man tacka nej en fjärde gång upphör rätten till arbetslöshetsersättning.
För att åter få rätt till arbetslöshetsersättning måste man jobba ihop ett nytt arbetsvillkor.

Varför skulle du tacka nej?
Tack för svaret, jag är bara nyfiken. Tacka nej kanske man gör om man inte tycker man behöver hjälp?
Jag tänker om man har ett bra CV och går på intervjuer rör det ju på sig.
Om inget händer, då är det ju en annan sak.
Arbetsförmedlingen verkar ju erbjuda tjänsten mer eller mindre direkt oavsett behov.
Citera
2024-08-24, 19:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James.Fjong
Tack för svaret, jag är bara nyfiken. Tacka nej kanske man gör om man inte tycker man behöver hjälp?
Jag tänker om man har ett bra CV och går på intervjuer rör det ju på sig.
Om inget händer, då är det ju en annan sak.
Arbetsförmedlingen verkar ju erbjuda tjänsten mer eller mindre direkt oavsett behov.
Det kostar ju inget att vara med i Rusta och matcha så varför inte ge det en chans?
Vad är alternativet? Sitta hemma och inte göra någonting alls...
Citera
2024-08-24, 23:10
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Det kostar ju inget att vara med i Rusta och matcha så varför inte ge det en chans?
Vad är alternativet? Sitta hemma och inte göra någonting alls...

Idag blir man intvingad i det med hot om avstängning om man vägrar. Det är hela problemet. Samt att många jobbcoacher man blir tvingad att gå till är oseriösa eller inkompetenta.

Och sen kan man ju givetvis ha en djupare diskussion till om det är vettigt att finansiera något som helt uppenbarligen inte har någon effekt.
Om jag som arbetslös vill jobba gratis åt nåt företag så är det ju inte direkt svårt att hitta företag som tar emot mig. Det ger inget arbete men det är ju bra för företaget som sparar in på en anställd. Samma om jag vill gå en arbetsmarknadsutbildning. Jag kan gå till utbildningsplatsen och skriva upp mig och så kontaktar en arbetsförmedlare mig nästan direkt, kåt som fan på att få in mig på en utbildning som definitivt inte ökar mina chanser till anställning men är ett bra tillfälle för mig att lära mig lite skit som jag tycker är intressant. Finansierat av skattepengar givetvis.
Varför behöver man då ett helt program med en massa folk som avlönas av staten för att sitta och rekommendera dessa åtgärder till arbetslösa? Det känns ofta som att arbetsförmedlingen får alla dessa miljarder av regeringen men de har ingen aning överhuvudtaget vad de ska göra för att få folk i arbete så de bara skapar en massa låtsasåtgärder som de pumpar in dem i. Sen tvingar man folk att vara inskrivna i åtgärderna trots att de inte vill.
Citera
2024-08-25, 09:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Och sen kan man ju givetvis ha en djupare diskussion till om det är vettigt att finansiera något som helt uppenbarligen inte har någon effekt...
Njae du har missat några fakta:
1. Man väljer själv anordnare och coach, är man inte nöjd kan man byta när man själv vill. Innan fanns bara en leverantör AF nu finns många med många olika inriktningar att välja bland.

2. Man har dragit ner på handledare och AF kontor (enl Januariöverenskommelsen) dessa pengar har gått till att handla upp Rusta & Matcha hos externa anordnare. Deras ersättning är prestationsbaserad så troligtvis blir kostnaden lägre per arbetssökande för oss skattebetalare. Man har ej gjort någon utvärdering men erfarenhet från andra länder säger att det ger resultat.

3. Största förändringen blir nog 2025 när ersättningen till långtidsarbetslösa sänks 10% var 100 dag. Innan har man kunnat få ut 65% max 1000kr/dag i aktivitetsstöd hur länge som helst, fr.o.m 2025 kommer aktivitetsstödet att trappas ner ytterligare 10% var 100 dag till som lägst 365kr/dag
Senast redigerad av kimdah2002 2024-08-25 kl. 09:15.
Citera
2024-08-25, 17:31
Medlem
anre24s avatar
De sämsta leverantörerna enligt min erfarenhet är Folkuniversitet och Medborgarskolan.
Citera
2024-08-25, 20:28
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Njae du har missat några fakta:
1. Man väljer själv anordnare och coach, är man inte nöjd kan man byta när man själv vill. Innan fanns bara en leverantör AF nu finns många med många olika inriktningar att välja bland.

2. Man har dragit ner på handledare och AF kontor (enl Januariöverenskommelsen) dessa pengar har gått till att handla upp Rusta & Matcha hos externa anordnare. Deras ersättning är prestationsbaserad så troligtvis blir kostnaden lägre per arbetssökande för oss skattebetalare. Man har ej gjort någon utvärdering men erfarenhet från andra länder säger att det ger resultat.

3. Största förändringen blir nog 2025 när ersättningen till långtidsarbetslösa sänks 10% var 100 dag. Innan har man kunnat få ut 65% max 1000kr/dag i aktivitetsstöd hur länge som helst, fr.o.m 2025 kommer aktivitetsstödet att trappas ner ytterligare 10% var 100 dag till som lägst 365kr/dag

Nej jag har inte missat att man blir tvingad att välja en av en uppsjö av leverantörer. Men vad menar du egentligen med att de har olika inriktningar? Jag har aldrig upplevt att det är så, utan det är olika coacher som fungerar mer eller mindre likadant. Det de kan erbjuda är samma sak då det är af som styr vad de har tillgång till.
2025 kommer troligen att bli året då självmorden ökade explosionsartat. För vad ska man egentligen göra som arbetslös över 50? Inga företag vill anställa dig, du kan gå på gratisjobb och utbildningar hu mycket som helst men det är ju egentligen meningslöst om man ändå får sänkt ersättning var 100:e dag. Det är lika bra att avsluta direkt och slippa den förnedringen.
Men jag tror nog att många kommer att drivas till att ta skitjobb som telefonförsäljare och dammsugarförsäljare och väljer detta istället för att ta livet av sig. Jag vet inte riktigt om jag ser något positivt i det dock då ingen gillar dessa företeelser direkt. Och är det inte egentligen menat att arbetsmarknaden ska reglera sig självt enligt högerpopulistisk politik? Varför ska man då behöva piska folk till arbete?
Citera
2024-08-26, 10:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Nej jag har inte missat att man blir tvingad att välja en av en uppsjö av leverantörer. Men vad menar du egentligen med att de har olika inriktningar? Jag har aldrig upplevt att det är så, utan det är olika coacher som fungerar mer eller mindre likadant. Det de kan erbjuda är samma sak då det är af som styr vad de har tillgång till. Och är det inte egentligen menat att arbetsmarknaden ska reglera sig självt enligt högerpopulistisk politik? Varför ska man då behöva piska folk till arbete?
Jag tror du har erfarenhet av gamla AF och tidigare försök med Stöd och Matchning där var det AF som styrde o ställde. AF har inte längre några handledare som förmedlar jobb eller hjälper den arbetssökande det har tagits över a Rusta o Matcha, dessa får betalt efter prestation när en arbetssökande kommit i arbete 6 månader resp 12 månader. Innan dess är de arbetssökande endast en kostnad ingen kassako som tidigare. Detta ger initiativ att så snabbt som möjligt få någon i anställning. När man erbjuds Rusta o Matcha så får man själv välja en lämpligt, man kollar upp deras hemsidor vilken inriktning dom har och tar sedan kontakt med några och ställer de frågor man har och hur dom tror dom kan hjälpa mej.

Med en hög aktivitetsersättning reglerar inte arbetsmarknaden sig självt, varför skall jag jobba om jag får samma "lön" utan att behöva göra något i gengäld? Dessutom om jag är 50 och långtidsarbetslös behöver jag väl verkligen hjälp att hitta ett arbete. Vi har ju ingen politisk konsensus på att införa medborgarlön och så länge det gäller måste alla jobba för sin egen försörjning.

Det finns massor av arbeten Tex hemtjänst, äldrevård och personlig assistent m.fl. yrken skriker efter personal och där efterfrågan ständigt ökar p.g.a åldrande befolkning...
Citera
2024-08-26, 23:54
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Jag tror du har erfarenhet av gamla AF och tidigare försök med Stöd och Matchning där var det AF som styrde o ställde. AF har inte längre några handledare som förmedlar jobb eller hjälper den arbetssökande det har tagits över a Rusta o Matcha, dessa får betalt efter prestation när en arbetssökande kommit i arbete 6 månader resp 12 månader. Innan dess är de arbetssökande endast en kostnad ingen kassako som tidigare. Detta ger initiativ att så snabbt som möjligt få någon i anställning. När man erbjuds Rusta o Matcha så får man själv välja en lämpligt, man kollar upp deras hemsidor vilken inriktning dom har och tar sedan kontakt med några och ställer de frågor man har och hur dom tror dom kan hjälpa mej.

Med en hög aktivitetsersättning reglerar inte arbetsmarknaden sig självt, varför skall jag jobba om jag får samma "lön" utan att behöva göra något i gengäld? Dessutom om jag är 50 och långtidsarbetslös behöver jag väl verkligen hjälp att hitta ett arbete. Vi har ju ingen politisk konsensus på att införa medborgarlön och så länge det gäller måste alla jobba för sin egen försörjning.

Det finns massor av arbeten Tex hemtjänst, äldrevård och personlig assistent m.fl. yrken skriker efter personal och där efterfrågan ständigt ökar p.g.a åldrande befolkning...

Nu får man ju dock inte samma lön om man får aktivitetsstöd. Jag får ca 60% av min tidigare lön vilket räcker till räkningar och mat men inget mer. Och denna synen som många har att de som är arbetslösa bara är lata och inte vill jobba, och som lyser igenom klart här, är helt felaktig. Men det finns faktorer som alla människor tar hänsyn till i sina liv och som också reflekteras i sitt arbetssökande. Om man t.ex jobbat i 25 år, har 15 års erfarenhet inom sitt fält och har haft mycket ansvar och en massa kunskap som egentligen är ovärderlig så kanske man tycker att jobb på 10 timmar i veckan i en glasskiosk för 96:- i timmen inte är värt att söka. Och detta är mer eller mindre hur det är för ALLA man pratar med som går på rusta & matcha.
En i min grupp är utbildad elektronik-ingenjör men han får inga jobb för att han är 58. Ska han utbilda sig och börja jobba inom vården då? Där schemat är typ de sämsta man någonsin sett och stressen är på max hela tiden pga odugliga chefer och totalt fel inställning till arbetet. Hur löser det något? För att inte prata om det faktum att även om han söker så får han ju inte jobbet. Även dessa jobb inom vården som aldrig blir tillsatta har ju 2-300 ansökningar varje gång de läggs ut. Men lagom till att de tillsätts så slutar två andra och man börja om igen. Helt enkelt för att vården är en diskfunktionell arbetsplats som bränner ut människor. Jag själv är inte alls intresserad av att söka mig dit och de skulle inte anställa mig heller då jag är för gammal.

Och det finns inte "massor av arbeten". Det finns kanske 100.000 lediga jobb inkl. alla låtsasjobb, fake-annonser och jobb som ingen kan ta. Det räcker inte till de 500.000 arbetslösa som vi har om vi så skulle tillsätta varenda ett. Ju tidigare man lär sig att inse detta, desto bättre.
Citera
2024-08-27, 13:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Nu får man ju dock inte samma lön om man får aktivitetsstöd. Jag får ca 60% av min tidigare lön vilket räcker till räkningar och mat men inget mer. ... Helt enkelt för att vården är en diskfunktionell arbetsplats som bränner ut människor. Jag själv är inte alls intresserad av att söka mig dit och de skulle inte anställa mig heller då jag är för gammal.
Har du 60% av din tidigare lön förmodar jag att du har 1000kr/dag i ersättning vilket blir 22000kr/månad och 15000kr efter skatt. Om du är fortsatt arbetslös 2025-26 kommer det att gradvis minska till 365kr/dag vilket blir 8000kr/mån och 5625kr efter skatt. Du kan då ansöka om försörjningsstöd och ev få ut ytterligare 4000/mån (lite beroende på dina övriga tillgångar) Så visst förstår jag att få ut 5000kr mindre per månad känns i plånboken men det är många som har det värre (vilket är en klen tröst)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in