2023-12-10, 10:07
Medlem
Vi kan konstatera att RoM kommer få mindre pengar 2024 och jag kan konstatera utifrån erfarenhet att de flesta aktörerna är pengakossor med dåliga arbetsförhållanden. Beslutsfattare har kommit fram till att programmet har fler nackdelar än fördelar. För er som är arbetslösa så kan jag tipsa om att satsa på Nystartsjobb 2024, dom pengarna rör dom inte. Men var noga med att arbetsgivaren följer villkoren, gör dom ej det så lägg fram upplevelse och argument för Arbetsförmedlingen och avbryt jobbet. Kom ihåg att Nystartsjobb inte är en anställningsform utan ett arbetsgivarstöd ni har samma rättigheter som alla andra.
Citera
2023-12-11, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du är i din fulla rätt att byta till någon annan eller tacka nej helt och hållet.

Jag menar om jag tackar nej till rusta och matcha, är inskriven nu, står även på akassan att jag har förmedlingsinsatser. Men om jag nu får nya dagar via akassa, söker jobb som vanligt ska jag då förnedra mig med att gå hos jobbcoach aka rusta och matcha?

Eftersom jag då kommer få nya dagar via a-kassa, kan jag då få både akassa + från försäkringskassan som tomten hos arbetsförmedlingen prata om att jag skulle få. hos såg även att jag skulle få nya dagar hos akassa, att jag uppfyller nya dagar
Citera
2023-12-11, 10:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusnu
Jag menar om jag tackar nej till rusta och matcha, är inskriven nu, står även på akassan att jag har förmedlingsinsatser. Men om jag nu får nya dagar via akassa, söker jobb som vanligt ska jag då förnedra mig med att gå hos jobbcoach aka rusta och matcha?

Eftersom jag då kommer få nya dagar via a-kassa, kan jag då få både akassa + från försäkringskassan som tomten hos arbetsförmedlingen prata om att jag skulle få. hos såg även att jag skulle få nya dagar hos akassa, att jag uppfyller nya dagar
Problemet är att du har olika instanser att prata med. Arbetsförmedlingen ser till att du söker arbete enligt reglerna. A-kassan och/eller Försäkringskassan betalar ut pengarna.

För att A-Kassan/Fkassan skall vara nöjda måste AF skicka ett godkännande varje månad.

Hur får man då Arbetsförmedlingen på gott humör.
1. Följ deras anvisningar (eller åtminstone låtsas göra det)
2. Fyll i din aktivitetsrapport (minst en aktivitet per dag >20st per månad)
Citera
2023-12-11, 13:29
Citat:
Problemet är att du har olika instanser att prata med. Arbetsförmedlingen ser till att du söker arbete enligt reglerna. A-kassan och/eller Försäkringskassan betalar ut pengarna.

För att A-Kassan/Fkassan skall vara nöjda måste AF skicka ett godkännande varje månad.

oj vad du tar i, det står nog antal jobb som behöver sökas i den individuella handlingsplanen. dumt att spamma med ansökningar
Citera
2023-12-11, 13:33
Medlem
Citat:

Jobb söker jag! Men nu när af fixat rusta och matcha till mig (dom tyckte det var nödvändigt) även fast jag haft jobb regelbundet senaste åren. Och att då skita i det antar jag ställer till problem för a-kassan. Men känns så jävla meningslöst med coach då jag kan söka jobb på egen hand.
Citera
2023-12-11, 14:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusnu
Jobb söker jag! Men nu när af fixat rusta och matcha till mig (dom tyckte det var nödvändigt) även fast jag haft jobb regelbundet senaste åren. Och att då skita i det antar jag ställer till problem för a-kassan. Men känns så jävla meningslöst med coach då jag kan söka jobb på egen hand.
https://arbetsformedlingen.se/for-ar...sta-och-matcha
Citera
2023-12-11, 14:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KareRaisu
oj vad du tar i, det står nog antal jobb som behöver sökas i den individuella handlingsplanen. dumt att spamma med ansökningar
En aktivitet behöver inte vara en jobbansökning, det kan vara vilken aktivitet som helst du utför t.ex. söker igenom AF arbetsplatsdatabas. Läser jobbannonser i en dagstidning, skriver på mitt cv eller personliga brev m.m. m.m.
Citera
2023-12-11, 22:55
Medlem
killawifes avatar
Citat:
En aktivitet behöver inte vara en jobbansökning, det kan vara vilken aktivitet som helst du utför t.ex. söker igenom AF arbetsplatsdatabas. Läser jobbannonser i en dagstidning, skriver på mitt cv eller personliga brev m.m. m.m.

Fast detta stämmer ju inte. Det finns ju hur många exempel som helst på folk som fått straff för att de inte söker tillräckligt många jobb då det är det enda af kollar på. Att man gör annat bryr de sig inte om för fem öre.
Citera
2023-12-11, 23:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Fast detta stämmer ju inte. Det finns ju hur många exempel som helst på folk som fått straff för att de inte söker tillräckligt många jobb då det är det enda af kollar på. Att man gör annat bryr de sig inte om för fem öre.
Har du något exempel du kan ta upp?
Citera
2023-12-13, 01:28
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Har du något exempel du kan ta upp?

Nej jag är för lat för att leta fram dom.
Citera
2023-12-14, 09:39
Medlem
anre24s avatar
Där jag går är det många närmar sig 60-års åldern... de har varit med i flera år.... vore det inte bättre att de plockade skräp i naturen 4h samt söka jobb 4h?
Citera
2023-12-15, 09:49
Medlem
AF Rusta och matcha

Hej, jag går A - kassa just nu och har lite över 150 dagar kvar. AF tvingar mig till något som kallas Rusta och matcha. Jag "måste" tacka ja till detta program anser AF. Tackar jag NEJ blir det bla bla bla. Jag undrar vad som kommer att hända med mina utbetalningar när jag övergår från A - kassa till F - Kassa. Tackar jag JA nu så bör jag gå över till F - kassa i början av januari. Är det februari som jag får utbildning då? Isåfall är jag utan inkomst i en månad om jag inte har fel.

Har varit på en jobb intervju och fått väldigt fin respons, de skulle höra av sig efter nyår. Känner inte ett behov av denna Rusta och matcha. Vad blir konsekvensen av att inte gå med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in