2023-11-22, 19:29
Medlem
Dollmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusnu
Pratade idag med af och fick detta rusta&matcha. Måste man gå med på det? Jag kommer att få nya dagar på A-kassan efter att mina är slut som jag har nu.

Om jag tackar nej till rusta&matcha vad händer då?
Jag tacka nej första gången, fick 3 dagar avdrag. Hela skiten e bluff ☹️ Möte 30 min varannan vecka som bäst. Ofta sjuk eller sen till möte. Inga jobb blev det ☹️
Citera
2023-11-23, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Tror du riskerar att bli av med din ersättning då. Varenda människa skulle tacka nej om de kunde.

Men hon snacka ju om att jag skulle få aktivitetsersättning från f-kassan. Men jag har ju redan a-kassa?

Kan jag bli av med a-kassan alltså?
Citera
2023-11-23, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Jag tacka nej första gången, fick 3 dagar avdrag. Hela skiten e bluff ☹️ Möte 30 min varannan vecka som bäst. Ofta sjuk eller sen till möte. Inga jobb blev det ☹️

Var på något likande i 18-20 års åldern. Ren skit var det haha.
Citera
2023-11-23, 17:51
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Pratade idag med af och fick detta rusta&matcha. Måste man gå med på det? Jag kommer att få nya dagar på A-kassan efter att mina är slut som jag har nu.

Vägrar du får du ett straff. Straffet varierar beroende på situationen och kan vara allt från en varning till att du förlorar ersättningsdagar. Du blir ÄNDÅ inskriven i skiten mot din vilja så det finns ingen anledning att vägra.
Citera
2023-11-30, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Visst kan jag det om hoten, trakasserierna och ofredanden jag utsätts för utav andra deltagare, och jobbcoacher grundar sig i min religionstillhörighet och sexuella läggningar.

Muslimer har ju stort agg gentemot judar, och GHTBQWE++ personer, det är allmänt känt, och jag kan tänka mig att det finns en och annan muslim hos dessa leverantörer.

Du skriver om muslimer som om kloner där alla tänker likadant..det är ren bullshit. Många muslimer hatar inte någon. Sprid inte dynga.
Citera
2023-11-30, 09:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Om dina 300 A-kassa dagar håller på att ta slut så får du inga nya nej (såvida du inte är ensamstående och har barn under 18 år då får du 150 till)

Nej du behöver inte gå med i "rusta&matcha" det avgör du och AF tillsammans, kan du motivera varför du inte behöver gå eller har jobb på gång så "slipper" du.
Citera
2023-11-30, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om dina 300 A-kassa dagar håller på att ta slut så får du inga nya nej (såvida du inte är ensamstående och har barn under 18 år då får du 150 till)

Nej du behöver inte gå med i "rusta&matcha" det avgör du och AF tillsammans, kan du motivera varför du inte behöver gå eller har jobb på gång så "slipper" du.

Ska få nya troligtvis från a kassa vad jag förstått.

Preliminär bedömning av rätten till en ny ersättningsperiod. Kassan gör för närvarande bedömning att ett nytt villkor är uppfyllt.

Så står det på min a-kassa. Också att jag har 58 deltidsveckor kvar.

Då jag jobbat 6 månader precis. Men med det sagt att jag ska få nya dagar från a-kassa innebär det fortfarande att jag måste gå hos coach? Kan väl inte få a-kassa och från försäkringskassan samtidigt?
Senast redigerad av Solljusnu 2023-11-30 kl. 12:25.
Citera
2023-12-01, 08:57
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ska få nya troligtvis från a kassa vad jag förstått.

Preliminär bedömning av rätten till en ny ersättningsperiod. Kassan gör för närvarande bedömning att ett nytt villkor är uppfyllt.

Så står det på min a-kassa. Också att jag har 58 deltidsveckor kvar.

Då jag jobbat 6 månader precis. Men med det sagt att jag ska få nya dagar från a-kassa innebär det fortfarande att jag måste gå hos coach? Kan väl inte få a-kassa och från försäkringskassan samtidigt?
Ja har du kvalificerat dig för en ny period hos A-kassan så stämmer det.
Citera
2023-12-01, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja har du kvalificerat dig för en ny period hos A-kassan så stämmer det.

Ja men precis. Det jag undrar då om jag fortfarande är ”tvingad” till coach rusta och hormatcha?

Fick nån Abdullah Mohamed liiii till coach. Låter inte så lockande
Citera
2023-12-02, 16:06
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ja men precis. Det jag undrar då om jag fortfarande är ”tvingad” till coach rusta och hormatcha?

Nej, verkligen inte. Du kan byta till ett annat bolag, tips är att mejla och fråga vilka som är handläggare.
Citera
2023-12-02, 16:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Du är i din fulla rätt att byta till någon annan eller tacka nej helt och hållet.
Citera
2023-12-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFoe
Som jag skrev ovan, det är betydligt mer givande att gå en utbildning än att stå ut med allt som KROM innebär. Ta gärna tid att läsa igenom det jag skrev ovan.

Jag förstår precis vad du menar med att man blir "erbjuden" inskrivning i KROM. Men jag har inte varit med om att man blir inskriven i KROM redan innan a-kassedagarna är slut. Det dröjde hela två år och lite till innan jag blev inskriven i KROM. Sedan fick jag en andningspaus på tre månader, för att man inte får vara i KROM mer än 6 månader i taget, eller sammanhängande 12 månader om man får förlängning efter första perioden. Sedan skrev de in mig på nytt, och nu har jag avtjänat 7 månader av mitt straff och är inne på den andra perioden av 12 månader i andra omgången av KROM.

Om 4 månader, 2 veckor och 2 dagar är jag en fri man igen. Jag skojar inte. Det här en bestraffning! Och för vad? För att arbetsmarknaden ser ut som den gör? För att de för den arbetspolitik de för? Jag har varit på ett 30 tal intervjuer bara de senaste tre åren. Min bästa placering var en intervju med en toppchef på Ericsson. Men de hittar alltid något att fälla mig på. Antingen är det brist på utbildning eller erfarenhet. Så heter det rent officiellt, men om det förekommer diskriminering eller nepotism tiger de om förstås. De har sina favoriter, helt klart. Det hjälper inte mig att jag är utlandsfödd och har fel namn. Att jag kan två världsspråk, och att jag kan både skriva och tala svenska bättre än de själva är inte värt ett piss. Min reella kompetens bryr de sig inte om. De har aldrig frågat mig vad jag kan, de bara stirrar sig blinda på vad jag har skrivit på mitt CV.

Men, men... det finns alltid en omgång tre i KROM. Ad infinitum.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du "ligger under normen". Det var länge sedan jag hade ekonomiskt bistånd, och jag vet inte vad "normen" är på idag, men regeln är väl fortfarande att man inte får ligga över normen... inte under den. Klarar du dig inte ekonomiskt så ska du självklart söka ekonomiskt bistånd från socialkontoret. Det har du all rätt till, och har du rätt så ska du ta ut din rätt. Jag vet som få hur jobbigt och kämpigt det kan vara. Men du ska absolut inte vika dig och ge upp inför dessa byråkrater och översittare. Stå på dig och fortsätt kämpa! Jag vet att övergången från a-kassa till aktivitetsstöd kan vara utdragen, men snart är vi i november, och jag hoppas verkligen att du kan få hjälp av goda vänner och familjen under den här svåra perioden.

Uppdatering: Jag inser nu att jag har tolkat fel det du skrev om "normen". Du menar att din inkomst är tillräckligt låg för att bli beviljad ekonomiskt bistånd, inte det omvända, att få ett avslag. Då ska du självklart söka. Du har inget att förlora på det, ekonomiskt sett, förutom lite tid och möda, och lite självkänsla kanske. Men jag tycker ändå du ska söka, om du inte har något annat val.

Jag går på a A kassa nu endast gjort det 2 månader, och måste söka jobb förstår inte varför min rapport inte har granskats det brukar gå igenom direkt att den är granskad nu står det väntar på granskning i 3 dagar sen har jag fått ett meddelande på AF hemsida ” Har du fått meddelande från a-kassan om ett nytt arbetsvillkor? Kontakta Arbetsförmedlingen för att ansöka om rätt ersättning. Jag har inte fått något meddelande från försäkringskassan.. vad menas ens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in