Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Ja du har ju rätt på flera punkter och jag håller helt med om att som deltagare upplever du nog ingen större skillnad mellan StOM och KRoM men som anordnare är det ett helt nytt åtagande att förhålla sig till. I StOM kunde anordnaren i stort sett vara hur oseriös som helst och skriva in hur måna deltagare per handledare dom vill vilket resulterade att deltagarna fick minimal hjälp. I KRoM finns det uppstyrt helt hur deltagarna skall hjälpas att aktiveras och få anpassad hjälp beroende på behov.
Tanken med aktivitetsersättningen är att den skall vara densamma som a-kassan d.v.s 2/3 av slutlönen innan man blev arbetslös. Tidigare var maxbeloppet 760 kr/dag och då hamnade de flesta under 2/3 och man höjde det då till 1000 kr/dag så majoriteten kvalade in. Man får då som max 22000:- /månad minus skatt vilket blir ~15000 kr/månad
Idag bedrivs ju StOM och KRoM helt digitalt vilket innebär att man skall ha 1 tim/vecka samtal med sin coach, att "jobba" 4 timmar i månaden är ju ingen större skillnad mot att inte vara med i något program man bollar lite ideer med sin coach that's all...
Max beloppet fick man som arbetslös bara under visst antal dagar, ca 100, och det oftast innan man går till jobbcoach, när man väl gått så länge att jobbcoach kopplas in, då har man inte den ersättningen du beskriver, om man nu inte haft särskilda extra tillägg försäkringar, men även det är tidsbegränsat.
Javisst är det så att det nog nu ställs större krav, men jag skulle väl lägga fokus på vad det innebär för deltagare, knappast så att jobbcoacher behöver information eller stöd kring detta på flashback forumen.
Att komma till slutsatsen att jobbcoacherna bara ville få ut pengar och inte brydde sig om du fick jobb eller inte, det är väl lite den åsikten jag haft själv, men efter att ha gått jobbcoachningen också fått en annan bild av det, det är naturligtvis säkert en skillnad på ägare av jobbcoachföretaget, och coacherna, likväl som skillnad på vissa individer som jobbar där.
Den digitala mötesformen har varit spikad till December, därefter är nu läget osäkert, jag tror det var tänkt att de skulle öppna upp för varannan gång möten fysiskt och digitalt, men nu verkar det ju covid öka på igen så möjligt att de fortsätter enbart digitalt, vilket säkert underlättar både för deltagare och jobbcoacher med att spara tid på att resa..och annat.
som jag fått höra är det inte samtal varje vecka på 30 minuter, utan ändringen (gällande de jag har kontakt med) är ett samtal varannan vecka istället och då på 1 timme, så total tid för samtal är densamma på en månad.
Jag kan tycka att det upplägget låter mer rimligt och mer fokuserat där utvärdering bättre göres efter lite längre tid.
Däremot verkar de ha lagt in 3 timmar extra gentemot föregående scheman, och enligt jobbcoach har arbetsförmedlingen ändrat på regler (ej verifierat) så att man nu skall vara arbetssökande fullt ut 40 timmar, och inte ungefär 30 timmar.
Det är information jag som arbetssökande inte fått ta del av från arbetsförmedling via deras sidor eller övrig information till mig, utan något som då bara skickats ut till jobbcoacher, bedrövligt med myndighets utövning som endast kommunicerar till 3de part och inte direkt den det berör.
Om det nu stämmer vill säga.
Viktigt är att man får en bra kontakt med sin coach, att man klickar, känner man att det skär sig redan de första veckorna, fråga om annan coach hos den leverantörern, vill de inte vara lyhörda för det, byt leverantör och kolla upp dem innan noga.
Eller om möjligt, hitta egen praktik där du gärna skulle vilja jobba, vilket kan vara en stor skillnad från att tvingas in i praktik där du skall jobba för ett mindre företag och vara "beredd o kavla upp ärmarna" för att de just är ett mindre företag, då är det liksom en fråga om att utnyttja dig obetald och inte en handledning där du ökar din kompetens.
Men, riksdag och regering skulle kunna fördela jobbcoach pengarna till kommuner och även inom staten anordna jobb inom kommun och stat, låta folk få en större ersättning än a-kassa upp till en viss procent, om de går med på att jobba i sådant program i ca 3-4 månader, då får man referenser, kontakter och det ser bra mycket bättre ut, samt förtjänsten i att göra ett jobb där det behövs, och få bättre ekonomi själv, dessa program skall vara frivilliga, och med möjlighet att byta, eller avsluta.
Efter genomgånget arbetsmarknadsarbete, väljer du själv om du vill fortsätta söka egna jobb eller fortsätta i arbetsmarknadsjobbet under ca 6 månader.
Jag har svårt för att begripa att resurser läggs på jobbcoacher istället för att faktiskt skapa arbete inom stat och kommun, det torde finnas en hel del att utveckla där, samt att börja se människor utifrån motivation och kompetensresurs istället för en belastning som måste styras i hur man söker jobb, och hålla igång en särskild marknad för det enbart.