2021-11-18, 15:47
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Hur kom du fram till det påståendet?

Det känns i dajmen, hjärtat och psyket.
Citera
2021-11-18, 15:57
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Det känns i dajmen, hjärtat och psyket.
Lycka till med det...
Citera
2021-11-19, 08:12
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
Vilket jag gjorde? Jag är socionom? Men alla vill/kan inte läsa på högskola. När jag var 20 och arbetslös så fick jag inte 22k bidrag som du påstår. 99% av alla långtidsarbetslösa har aldrig jobbat förr. Förstår du inte detta? Hur hjälper vi dom med 7 timmars vuxendagis som kostar åtskilliga miljarder kr? Vore väl bättre att lägga dom pengarna på att sänka arbetsgivaravgiften eller dylikt...
Jag vet att det här är sent svar men kan vara bra att förstå "arbetsgivaravgiften".

Företagarna försöker helt fräckt få människor att tro att arbetsgivaravgiften är något som drabbar företagaren. Det är det icke.

"Arbetsgivaravgift" är en skatt på din lön som ska betala bl.a. pensionen.

Så vad företagarna vill göra är att ta dina sociala skyddsnätpengar och göra till sina istället.

Säljaren pratar om vilken fantastisk färg hästen har för att vi inte ska märka att tänderna ramlar ur och benen är av.
Citera
2021-11-19, 22:05
Medlem
Ett större skämt av stöd och matchning skulle jag kalla det. Valde ett bolag utifrån deras säljande budskap om samarbeten med ditten och datten vilket skulle ge väldigt goda chanser till jobb. Redan vid andra samtalet med handledaren visade det sig att budskapet inte stämde. Betydligt mer invecklat än vad som stod i beskrivningen. Falsk marknadsföring?

Senaste samtalet med handledaren slutade med att hen blev förbannad för att jag började ifrågasätta dennes förslag och inte svalde allt med hull och hår. Enligt hen räcker det med att ha klart för sig för vad man vill i detalj, så löser sig resten automatiskt. Typ law of attraction haha
Efter det samtalet blev man tilldelad en ny handläggare.
Citera
2021-11-26, 11:00
Medlem
Citat:
En arbetslös får idag ut ca 22.000:-/mån i bidrag utan att göra någonting för att förbättra sin situation, en extern KRoM aktör får ca 3000:- för att sysselsätta denna så att han/hon blir motiverad att hitta ett jobb där han/hon kan försörja sig själv. Jag skulle vilja påstå att det är bra investerade pengar om man lyckas i 15% av fallen...

Varje jobbcoach har ~25-30 arbetslösa att stötta och det veckovisa personliga samtalet tar ~1 timme så inte så mycket att beklaga sig över...

Vad är det här för trams, du saknar fullständigt en verklighetsuppfattning med din snedvridna fördomsfulla dra alla över kam bidragsföraktande kommentar.

Vad har detta att göra med skillnaden mellan stöd och matchning och det som nu går över till Krom?
Absolut Ingenting.

1. a-kassa är inte bidrag... om du betalat in det som försäkring när du arbetat tidigare, det är en försäkring, du ansluter dig till det borgerliga fördomsfulla packet som valt att köra det som häxprocess för att nedvärdera arbetslösa.

2. 22.000 i månaden?? hur i hela världen kan du få ihop det till att Alla arbetslösa har den ersättningen, jag fick som mest 13.400 ca , och efter det och i samband med antalet dagar ersatta, ca 11700-12 300 i månaden i aktivitetsstöd när man går hos jobbcoach.

3. menar du att under tidigare stöd och matchning så var det medvetet så att jobbcoacher bara lyfte pengar för att de som gick programmet skulle gå och och inte göra någonting för att förbättra sin situation, och skillnaden i KROM nu är att de faktiskt skulle anstränga sig för att få ut folk i jobb??
Din inledande kommentar om detta kan ju inte tolkas på annat sätt.

Krom är inte mycket större i skillnad, Arbetsförmedlingen ger ingen utvecklad beskrivning av skillnaden, endast att kraven blir större på coacherna att få ut snabbar i jobb, men inte vad det uttryckligen manifisterar sig för den arbetssökande.

Det som är skillnad är att man nu istället för 2-3 månader, skrivs in på 6 månader hos leverantör..en ändring som är kosmetika, samt att tydligen så är det så att en arbetssökande nu skall vara arbetssökande 40 tim i veckan, där det innan var ca 30 tim i veckan, detta är riktlinjer som dock inte skickas ut till de arbetssökande utan framförs av jobbcoacher.

KROM är också en anpassning till EU och samarbetshistorik som skall utbytas inom europa för att analysera arbetsmarknaden och arbetslöshet, en sådan historik skall finnas tillänglig på arbetsförmedlingens mina sidor, och syftar på en överenskommelse som du som arbetssökande och leverantör av kompletterande tjänst godkänner, denna samarbetshistorik kan du godkänna och då upphävs sekretess och denna information lagras över internationella gränser och databaser.

Dock så behöver du inte godkänna sådan samarbetshistorik, det påverkar inte din rätt till ersättning..utan det är arbetsförmedling och nationella program som ser det som önskvärt för att förbättra matching.

Jobbcoacher ger inte enligt riksrevisionen ett tillräckligt bra utfall när det gäller att få arbetssökande ut i jobb.
Det är också så att det är omöjligt att utvärdera vilka som fått jobb tack vare jobbcoach eller helt enkelt den jobbsökande som genom tid och flit och andra omständigheter lyckats träffa rätt hos arbetsgivare.
Citera
2021-11-26, 11:06
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Jag är inskriven på jobb- och utvecklingsgarantin, medlem i a-kassan och uppbär aktivitetsersättning.
Jag har verkligen inte sett röken av någon höjning.

Denna höjning skedde väl sommaren 2020?
Citera
2021-11-26, 14:37
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Denna höjning skedde väl sommaren 2020?
Tydligen, men det skiter FK i.
Citera
2021-11-26, 14:39
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Tydligen, men det skiter FK i.

Ja, det är ju FK som står för degen. Men då har de gjort fel, så ring dem.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-11-26 kl. 14:41.
Citera
2021-11-26, 16:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattsguiden
Vad har detta att göra med skillnaden mellan stöd och matchning och det som nu går över till Krom?
Absolut Ingenting.
Ja du har ju rätt på flera punkter och jag håller helt med om att som deltagare upplever du nog ingen större skillnad mellan StOM och KRoM men som anordnare är det ett helt nytt åtagande att förhålla sig till. I StOM kunde anordnaren i stort sett vara hur oseriös som helst och skriva in hur måna deltagare per handledare dom vill vilket resulterade att deltagarna fick minimal hjälp. I KRoM finns det uppstyrt helt hur deltagarna skall hjälpas att aktiveras och få anpassad hjälp beroende på behov.

Tanken med aktivitetsersättningen är att den skall vara densamma som a-kassan d.v.s 2/3 av slutlönen innan man blev arbetslös. Tidigare var maxbeloppet 760 kr/dag och då hamnade de flesta under 2/3 och man höjde det då till 1000 kr/dag så majoriteten kvalade in. Man får då som max 22000:- /månad minus skatt vilket blir ~15000 kr/månad

Idag bedrivs ju StOM och KRoM helt digitalt vilket innebär att man skall ha 1 tim/vecka samtal med sin coach, att "jobba" 4 timmar i månaden är ju ingen större skillnad mot att inte vara med i något program man bollar lite ideer med sin coach that's all...
Citera
2021-11-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ja du har ju rätt på flera punkter och jag håller helt med om att som deltagare upplever du nog ingen större skillnad mellan StOM och KRoM men som anordnare är det ett helt nytt åtagande att förhålla sig till. I StOM kunde anordnaren i stort sett vara hur oseriös som helst och skriva in hur måna deltagare per handledare dom vill vilket resulterade att deltagarna fick minimal hjälp. I KRoM finns det uppstyrt helt hur deltagarna skall hjälpas att aktiveras och få anpassad hjälp beroende på behov.

Tanken med aktivitetsersättningen är att den skall vara densamma som a-kassan d.v.s 2/3 av slutlönen innan man blev arbetslös. Tidigare var maxbeloppet 760 kr/dag och då hamnade de flesta under 2/3 och man höjde det då till 1000 kr/dag så majoriteten kvalade in. Man får då som max 22000:- /månad minus skatt vilket blir ~15000 kr/månad

Idag bedrivs ju StOM och KRoM helt digitalt vilket innebär att man skall ha 1 tim/vecka samtal med sin coach, att "jobba" 4 timmar i månaden är ju ingen större skillnad mot att inte vara med i något program man bollar lite ideer med sin coach that's all...

Max beloppet fick man som arbetslös bara under visst antal dagar, ca 100, och det oftast innan man går till jobbcoach, när man väl gått så länge att jobbcoach kopplas in, då har man inte den ersättningen du beskriver, om man nu inte haft särskilda extra tillägg försäkringar, men även det är tidsbegränsat.

Javisst är det så att det nog nu ställs större krav, men jag skulle väl lägga fokus på vad det innebär för deltagare, knappast så att jobbcoacher behöver information eller stöd kring detta på flashback forumen.

Att komma till slutsatsen att jobbcoacherna bara ville få ut pengar och inte brydde sig om du fick jobb eller inte, det är väl lite den åsikten jag haft själv, men efter att ha gått jobbcoachningen också fått en annan bild av det, det är naturligtvis säkert en skillnad på ägare av jobbcoachföretaget, och coacherna, likväl som skillnad på vissa individer som jobbar där.

Den digitala mötesformen har varit spikad till December, därefter är nu läget osäkert, jag tror det var tänkt att de skulle öppna upp för varannan gång möten fysiskt och digitalt, men nu verkar det ju covid öka på igen så möjligt att de fortsätter enbart digitalt, vilket säkert underlättar både för deltagare och jobbcoacher med att spara tid på att resa..och annat.

som jag fått höra är det inte samtal varje vecka på 30 minuter, utan ändringen (gällande de jag har kontakt med) är ett samtal varannan vecka istället och då på 1 timme, så total tid för samtal är densamma på en månad.
Jag kan tycka att det upplägget låter mer rimligt och mer fokuserat där utvärdering bättre göres efter lite längre tid.

Däremot verkar de ha lagt in 3 timmar extra gentemot föregående scheman, och enligt jobbcoach har arbetsförmedlingen ändrat på regler (ej verifierat) så att man nu skall vara arbetssökande fullt ut 40 timmar, och inte ungefär 30 timmar.

Det är information jag som arbetssökande inte fått ta del av från arbetsförmedling via deras sidor eller övrig information till mig, utan något som då bara skickats ut till jobbcoacher, bedrövligt med myndighets utövning som endast kommunicerar till 3de part och inte direkt den det berör.
Om det nu stämmer vill säga.

Viktigt är att man får en bra kontakt med sin coach, att man klickar, känner man att det skär sig redan de första veckorna, fråga om annan coach hos den leverantörern, vill de inte vara lyhörda för det, byt leverantör och kolla upp dem innan noga.

Eller om möjligt, hitta egen praktik där du gärna skulle vilja jobba, vilket kan vara en stor skillnad från att tvingas in i praktik där du skall jobba för ett mindre företag och vara "beredd o kavla upp ärmarna" för att de just är ett mindre företag, då är det liksom en fråga om att utnyttja dig obetald och inte en handledning där du ökar din kompetens.

Men, riksdag och regering skulle kunna fördela jobbcoach pengarna till kommuner och även inom staten anordna jobb inom kommun och stat, låta folk få en större ersättning än a-kassa upp till en viss procent, om de går med på att jobba i sådant program i ca 3-4 månader, då får man referenser, kontakter och det ser bra mycket bättre ut, samt förtjänsten i att göra ett jobb där det behövs, och få bättre ekonomi själv, dessa program skall vara frivilliga, och med möjlighet att byta, eller avsluta.
Efter genomgånget arbetsmarknadsarbete, väljer du själv om du vill fortsätta söka egna jobb eller fortsätta i arbetsmarknadsjobbet under ca 6 månader.

Jag har svårt för att begripa att resurser läggs på jobbcoacher istället för att faktiskt skapa arbete inom stat och kommun, det torde finnas en hel del att utveckla där, samt att börja se människor utifrån motivation och kompetensresurs istället för en belastning som måste styras i hur man söker jobb, och hålla igång en särskild marknad för det enbart.
Senast redigerad av rattsguiden 2021-11-27 kl. 20:29.
Citera
2021-11-27, 21:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattsguiden
Max beloppet fick man som arbetslös bara under visst antal dagar, ca 100, och det oftast innan man går till jobbcoach, när man väl gått så länge att jobbcoach kopplas in, då har man inte den ersättningen du beskriver, om man nu inte haft särskilda extra tillägg försäkringar, men även det är tidsbegränsat.
Reglerna från försäkingskassan: När du deltar i ett program får du ett bestämt belopp per dag för högst fem dagar per vecka. Hur mycket du får beror bland annat på hur gammal du är och om du uppfyller villkoren för a-kassa. Man kan få maximalt 1 200 kronor om dagen före skatt. Efter 100 dagar sänks ersättningen till maximalt 1000 kronor per dag. Man kan alltså max få 26 400 kr/mån före skatt, i snitt får man 22 dagar per månad om man är arbetslös på heltid. Det finns ingen bortre gräns när beloppet sänks ytterligare utan så länge man är med i StOM/KRoM får man max 1000 kr/dag.

Kravet från arbetsförmedlingen har väl alltid varit att man skall söka nytt jobb aktivt hela tiden man är arbetslös typ 40 timmar/vecka det har inte ändrats i.o.m StOM/KRoM
Citera
2021-11-28, 21:53
Medlem
Citat:
Reglerna från försäkingskassan: När du deltar i ett program får du ett bestämt belopp per dag för högst fem dagar per vecka. Hur mycket du får beror bland annat på hur gammal du är och om du uppfyller villkoren för a-kassa. Man kan få maximalt 1 200 kronor om dagen före skatt. Efter 100 dagar sänks ersättningen till maximalt 1000 kronor per dag. Man kan alltså max få 26 400 kr/mån före skatt, i snitt får man 22 dagar per månad om man är arbetslös på heltid. Det finns ingen bortre gräns när beloppet sänks ytterligare utan så länge man är med i StOM/KRoM får man max 1000 kr/dag.

Kravet från arbetsförmedlingen har väl alltid varit att man skall söka nytt jobb aktivt hela tiden man är arbetslös typ 40 timmar/vecka det har inte ändrats i.o.m StOM/KRoM

så mycket du beskriver fick jag inte ens ut på min högsta nivå akassa de första dagarna innan sänkning.
Jag får idag ut efter skatt mellan 11700-12300, beroende på antar dagar i månaden.
en hyra på 5823.

När det gäller krav från arbetsförmedlingen i fråga om hur många timmar man skall vara sökande..
Nej..där har du fel, det har varit ca 73-74% av heltid som de anser vara rimligt, det har de uttryckligen skrivit på sina sidor.
40 timmar är något nytt, och som jag nämnde klart och tydligt, något som Jobbcoach också bekräftade att det var nya regler.

Det må vara som det är och jag opponerar mig inte emot det, utan tillvägagångssättet från en förvaltningsmyndighet som Arbetsförmedlingen, inte följer förvaltningslagarna och kommunicerar beslut som rör är myndighetsutövning på rätt sätt.

Om inte vi individer får reda på ändrade regler..hur skall vi då på ett rättsäkert sätt kunna följa dem, istället döljer de reglerna eller bara av ren inkompetens och nonchalans skiter i det..och därmed åsidosätter de varje arbetssökandes rättsäkerhet och trygghet, vilket kanske inte är så förvånande.
De brukar skicka ut direktiv till jobbcoacher osv, och låter dem käbbla om det och föra fram dessa direktiv istället för att de själva som första part i förvaltningled göra det.

Det är bland annat därför jobbcoacher inte skall vara en del i myndighetsutövning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in