2022-03-07, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag vet vad vissa åkare har sagt och kan man lyssna/läsa "mellan raderna" på vad andra åkare säger så var det så det gick till.
Man även titta på andra lopp och se vilka som kan åka skidor. Ebba gjorde ju en huvudlös manöver i Falun också och tyckte inte hon gjort något fel då heller…
Citera
2022-03-07, 17:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Vad kan det annars bero på enligt dig?

Norge har väl flest antal utövare fortfarande, eller har jag fel?

Har ingen tydlig alternativ förklaring. Men man har ju ett rekruttlandslag där man borde kunna anpassa träningsmängden och inte överträna talangerna. Det är ju inte så att de slängs in A-landslaget som förstaårsseniorer. För bra skidgymnasier vilket gör att de inte själva kan ta hand om sin egen träning sedan som unga seniorer? (Inte tillräcklig uppföljning nämns i artikeln).

Relativt till bredden i varje årgång har ju Sverige en bättre talangutveckling på tjejsidan.
Citera
2022-03-07, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
För bra skidgymnasier vilket gör att de inte själva kan ta hand om sin egen träning sedan som unga seniorer? (Inte tillräcklig uppföljning nämns i artikeln).
Hmm det här låter intressant och ganska vettigt. Norska tränare försöker för mycket helt enkelt och det leder till att deras juniorer blir bortskämda och inte klarar sig själva i senare ålder. Kan ligga något i där.
Citera
2022-03-07, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Man även titta på andra lopp och se vilka som kan åka skidor. Ebba gjorde ju en huvudlös manöver i Falun också och tyckte inte hon gjort något fel då heller…
och det har jag inte kommenterat.
Ebba och några till, ÄR dåliga på att åka utför, det kan vi nog konstatera.
Citera
2022-03-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
och det har jag inte kommenterat.
Ebba och några till, ÄR dåliga på att åka utför, det kan vi nog konstatera.
Fast du slår fast att det är Svahns för att Ebba säger det. Jag är övertygad om att det är Ebbas fel eftersom hon är urdålig på att åka utför, uppenbart omedveten om det medan Svahn visat att hon både kan åka utför och brukar ha koll på vad hon säger.
Citera
2022-03-07, 17:55
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
I Norge har man problem med talangutvecklingen särskilt på damsidan och i steget från att vara stor talang som junior till att bli en internationellt bra senioråkare. Intressant artikel i norska Nettavisen: https://www.nettavisen.no/sport/utviklingen-i-norsk-langrenn-bekymrer-trener-skremmende/s/12-95-3424248746 där man menar att åkarna tränar för mycket och tufft i övergången från junior till senior. Men frågan är om hela svaret ligger där.
Undrar om inte den stora bredden i Norge är en del av förklaringen då det finns en del komplexa fenomen som avgör vilka som blir stjärnor som seniorer. Olika kroppar växer olika och för de flesta växer vi rent muskulärt (men inte på längden) även efter man passerat junioråren. Denna variation är dessutom större bland tjejer än bland killar. Dvs för damer finns en större variation från pr till år som inte kopplas till träning. Man kan notera att det är väldigt stor variation i kroppsbyggnad på olika juniordamer (jämför norskan som vann sprinten med Märta!). Detta innebär att två åkare som egentligen har samma förutsättningar att bli stjärnor när de är 23-24 kan ha väldigt olika förutsättningar som juniorer, eller annorlunda uttryckt - det behöver inte vara den som är bäst som junior som blir bäst som senior. För Norge med sin stora bredd så kan det medföra att de kanske största talangerna ”sorteras bort” innan de hunnit utvecklas färdigt eftersom andra åkare utvecklats snabbare. Detta då det är väldigt få åkare per årgång som ges de optimala förutsättningarna under junioråren och in i senioråren.
Man kan se fenomenet i de flesta sporter, om jag minns rätt så är spelare födda första halvåret överrepresenterade i allsvenskan men de som är födda sent är överrepresenterade i landslaget (vilket förklaras av att det krävts mer av dem för att hänga med under junioråren). I kanadensisk hockey så finns (fanns?) på samma sätt en kraftig överrepresentation av spelare födda i juli om jag minns rätt.
Att åkarna har negativ utveckling ett eller flera år är inget märkligt - jag tror de flesta damer har minst en säsong då de får negativ utveckling även om de tränar optimalt (inget unikt för längdåkning, jag har diskuterat det med elittränare/löpare i orientering och medel-/långdistanslöpning även om det var ett antal år sen nu)
Tillägg - jag tror Johaug haft en negativ inverkan på övriga damåkare i Norge (Ingvild hade nog aldrig fått sina problem om hon inte sneglat för mycket på Johaug)
Senast redigerad av bcdefg 2022-03-07 kl. 18:18.
Citera
2022-03-07, 18:43
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Inget superlopp av Lovisa Modig men ändå 1:30 före Sofia Henriksson vilket visar att landslagsledningen var ute och cyklade igen.
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Byström var förbundskapten för juniorlandslaget mellan 2010-2013, då Henriksson var en supertalang, han har säkert ett extra gott öga till henne..

Liksom vissa här på forumet verkar ha, vilket jag fick erfara när jag ifrågasatte uttagningen av Henriksson till Kollen.
Citera
2022-03-07, 19:16
Medlem
rainbowias avatar
Jag tycker vi ställer oss upp och ger Dario "super-Dario" Cologna en rungande applåd. En av de största någonsin har slutat!
Citera
2022-03-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ribom tillbaka (trodde hon inte skulle vara tillbaka så snabbt då hon såg ut att var rejält sjuk) och ingen Märta.

Ribom var väl aldrig smittad men fick stanna hemma som en försiktighetsåtgärd?
Citera
2022-03-07, 19:54
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Jag tycker vi ställer oss upp och ger Dario "super-Dario" Cologna en rungande applåd. En av de största någonsin har slutat!

Citera
2022-03-07, 20:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Ribom var väl aldrig smittad men fick stanna hemma som en försiktighetsåtgärd?

När uttagningen gjordes blev hon inte uttagen pga närkontakt men ej testat positivt. Men två dagar sedan testade hon positivt och uppvisade symptom.
Citera
2022-03-07, 20:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Liksom vissa här på forumet verkar ha, vilket jag fick erfara när jag ifrågasatte uttagningen av Henriksson till Kollen.

Fast när uttagningen gjordes så var den rimlig utifrån de resultat Modig och Henriksson hade gjort i klassiskt. Medan du tyckte att Modig skulle gå före pga ett lopp i fristil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in