2021-09-28, 08:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Lite OT, men, var det någon som uppmärksammade att Lovisa Modig blev 3:a i Lidingöloppet i helgen?

Hon sprang visserligen bara 15km-klassen, men, över 800 startande med många duktiga löpare på startlinjen…

Hon sysslade lite med vintertriathlon tidigare så tydligen inte helt oäven att göra bra ifrån sig när det gäller denna typ av löpning heller.
Citera
2021-09-28, 09:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Är Rönnlund helt återställd från sina ryggproblem? Kan bli intressant att se vad hon kan göra i så fall (inte för att jat tror att hon kommer överraska mest i vinter men ändå).

Här är för övrigt en intervju med Rönnlund från lägret i Frankrike: https://www.expressen.se/sport/langdskidor/talangen-som-forsvann-herregud-varit-tufft/

Sedan kanske man inte skall överdriva hennes talang.
Citera
2021-09-28, 11:12
Bannlyst
Citat:
Här är för övrigt en intervju med Rönnlund från lägret i Frankrike: https://www.expressen.se/sport/langdskidor/talangen-som-forsvann-herregud-varit-tufft/

Sedan kanske man inte skall överdriva hennes talang.

Talang är väl inte allt - man kommer riktigt långt med envishet och bra pannben samt bra träningsmöjligheter…

Elina är ingen sämre talang än Ribom med flera…
Citera
2021-09-28, 13:40
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Talang är väl inte allt - man kommer riktigt långt med envishet och bra pannben samt bra träningsmöjligheter…

Det beror iofs på hur man definierar talang men i min värld är nog Ribom en större talang än Rönnlund.
Fram till 2019 har de haft väldigt likartade resultat (men Ribom är drygt ett år yngre), vintern 19/20 etablerade sig Ribom som stabilt topp 20 i världscupen, medan Rönnlund var stabilt topp 30 (topp 20 en gång, dvs färre än Ribom var topp tio). Därefter har Ribom fortsatt utvecklas medans Rönnlund varit skadad.
Förhoppningsvis kommer Elina tillbaka, men jag är tveksam till om hon verkligen skulle kunnat nå dit Ribom nu är även om Elina varit skadefri. Blir hursomhelst spännande att se vad de två kan prestera i vinter även om jag förväntar mig att de kommer vara på väldigt olika nivå.
Citera
2021-09-28, 14:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Var ju mer att hon inte är någon supertalang a la Ebba och Frida som föranledde min kommentar utifrån hur man i artikeln använde sig av talangbegreppet.
Citera
2021-09-28, 14:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det beror iofs på hur man definierar talang men i min värld är nog Ribom en större talang än Rönnlund.
Fram till 2019 har de haft väldigt likartade resultat (men Ribom är drygt ett år yngre), vintern 19/20 etablerade sig Ribom som stabilt topp 20 i världscupen, medan Rönnlund var stabilt topp 30 (topp 20 en gång, dvs färre än Ribom var topp tio). Därefter har Ribom fortsatt utvecklas medans Rönnlund varit skadad.
Förhoppningsvis kommer Elina tillbaka, men jag är tveksam till om hon verkligen skulle kunnat nå dit Ribom nu är även om Elina varit skadefri. Blir hursomhelst spännande att se vad de två kan prestera i vinter även om jag förväntar mig att de kommer vara på väldigt olika nivå.

Är det bara graden av talang som avgör hur framstående resultat man gör i världscupen? När man har passerat 23 så tycker jag nog inte man kan hänföra prestationer - uteslutande - till talang. Naturligtvis finns talangen i botten men tveksamt att säga att Ribom är en större talang är Rönnlund utifrån resultat gjorda efter 23 års ålder. Någon gång måste man gå från att vara talang till att bli senioridrottare där det är träningsmetoder, träningsmängd, mental förmåga, slippa skador och sjukdom mm som är mer avgörande.
Citera
2021-09-28, 16:48
Bannlyst
Citat:
Var ju mer att hon inte är någon supertalang a la Ebba och Frida som föranledde min kommentar utifrån hur man i artikeln använde sig av talangbegreppet.

Där håller jag med - Ebba och Frida är särskilda talanger utöver det vanliga - dom skall vi inte jämföra med…

Och, tycker nog Linn Svahn är en ännu större talang än både Frida & Ebba, men det är ju min egna subjektiva åsikt…

Dock tror jag Linn Svahn peakade sin karriär den 30-31 januari 2021 - efter fallet i Ulricehamn veckan efter tog karriären slut…
Citera
2021-09-28, 17:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Där håller jag med - Ebba och Frida är särskilda talanger utöver det vanliga - dom skall vi inte jämföra med…

Och, tycker nog Linn Svahn är en ännu större talang än både Frida & Ebba, men det är ju min egna subjektiva åsikt…

Dock tror jag Linn Svahn peakade sin karriär den 30-31 januari 2021 - efter fallet i Ulricehamn veckan efter tog karriären slut…

Angående Ebba & Frida vs Svahn så var ju Ebbas och Fridas talang tydligare under juniortiden. Svahn fanns ju med under juniortiden som talang men hon hade ju sjukdoms- och skadeproblem då vilket gjorde att hon inte fick ut sin fulla potential. Däremot under sina första seniorår hade ju Svahn otroliga framgångar i världscupen (fram till axelskadan). Så beror ju lite på hur man mäter talangen.
Citera
2021-09-28, 17:47
Bannlyst
Citat:
Angående Ebba & Frida vs Svahn så var ju Ebbas och Fridas talang tydligare under juniortiden. Svahn fanns ju med under juniortiden som talang men hon hade ju sjukdoms- och skadeproblem då vilket gjorde att hon inte fick ut sin fulla potential. Däremot under sina första seniorår hade ju Svahn otroliga framgångar i världscupen (fram till axelskadan). Så beror ju lite på hur man mäter talangen.

Linn Svahns talang ligger i huvudet - Linn och tidigare Stina Nilsson är ju fenomenala taktiker, bra fartomslag och goda spurtare - den talangen har varken Frida eller Ebba i jämförelse (Frida dock bättre än Ebba)…

Dessutom, både Linn (och Stina) grymma masstartsåkare - obehagliga för motståndarna (precis som bogserlinan Heidi Weng!)…

Och, varken Frida eller Ebba har Linn Svahns meriter i Världscupen, även om Ebba har 25 pallplatser (en vinst)…

Hade Linn Svahn fått varit skadefri hade hon säkerligen haft flera VC-titlar samt lämnat VM o Oberstdorf med minst två individuella medaljer (oklart dock om hon rått på Jonna Sundling i sprinten?)…
Senast redigerad av ErrkaP 2021-09-28 kl. 17:51.
Citera
2021-09-28, 17:54
Bannlyst
Citat:

Glömde nämna en sak till med Linn Svahns junior/ungdomstid - trots skadebekymmer och överträning så skrapade hon ihop 71 segrar som junior/ungdom… Talang? Svar ja…

Rekordet har väl Moa Lundgren har jag för mig - typ över 100 stycken segrar?
Även Tove Ericsson har väldigt många segrar…
Citera
2021-09-28, 18:18
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Du tror alltså inte att Linn kommer ta några internationella mästerskapsmedaljer under sin seniorkarriär?
Väldigt få elitidrottare peakar när de är 21 år och jag tvivlar starkt på att Svahn är ett undantag.
Citera
2021-09-28, 18:33
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

I D16 vann Linn guld på alla distanser i ungdoms-SM och gick obesegrad genom hela säsongen, sånär som på den avslutande Knallcrossen i Bruksvallarna - som väl mer är något slags utförsåkning på längdskidor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in