2022-03-07, 14:08
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ribom tillbaka (trodde hon inte skulle vara tillbaka så snabbt då hon såg ut att var rejält sjuk) och ingen Märta.

Grate måste dock fortfarande vara sjuk eftersom han inte finns med.

Dyvik har testats positiv för Covid-19 och saknas därför.
Citera
2022-03-07, 15:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Juniorerna åker väl JSM? Undrar däremot var Dyvik är.
Hon har testat positiv
Citera
2022-03-07, 15:23
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Svenska laget till Falun

Damer sprint
Johanna Hagström, Maja Dahlqvist, Jonna Sundling, Emma Ribom, Moa Lundgren, Frida Karlsson

Nationell grupp, damer sprint
Ebba Andersson, Ingrid Hallquist, Moa Olsson, Jenny Solin, Louise Lindström, Moa Hansson

Herrar sprint
Johan Häggström, Oskar Svensson, Anton Persson, Calle Halfvarsson, Gustav Eriksson, George Ersson

Nationell grupp, herrar sprint
Gustaf Berglund, Olle Jonsson, Hugo Jacobsson, Truls Gisselman, Johan Ekberg, Emil Danielsson

Damer distans
Moa Olsson, Jonna Sundling, Ebba Andersson, Emma Ribom, Frida Karlsson, Charlotte Kalla

Nationell grupp, damer distans
Maja Dahlqvist, Lisa Vinsa, Johanna Hagström, Louise Lindström, Moa Lundgren, Lovisa Modig

Herrar distans
Jens Burman, Wille Poromaa, Leo Johansson, Calle Halfvarsson, Jonas Eriksson, Johan Häggström

Nationell grupp, herrar distans
Björn Sandström, Eric Rosjö, Marcus Ruus, Oskar Svensson, Karl-Johan Westberg, Johan Herbert
Finns det någon logik i vilken ordning åkarna nämns eller sitter nån och försöker få det att se slumpmässigt ut? Att nationell grupp är att betrakta som ett ”B-landslag” förstår jag, men jag funderar över ordningen inom respektive sexpersonersgrupp som inte på något sätt är i bokstavsordning.
Edit - kul att Frida är tillbaka - hoppas hon avslutar världscupsäsongen på topp
Citera
2022-03-07, 15:26
Medlem
Metallharrys avatar
Ingrid Hallquist blir intressant att se vad hon kan mäkta med. Har väl gjort det rätt bra i nationella tävlingar?
Citera
2022-03-07, 15:43
Medlem
Alkibiadess avatar
I Norge har man problem med talangutvecklingen särskilt på damsidan och i steget från att vara stor talang som junior till att bli en internationellt bra senioråkare. Intressant artikel i norska Nettavisen: https://www.nettavisen.no/sport/utviklingen-i-norsk-langrenn-bekymrer-trener-skremmende/s/12-95-3424248746 där man menar att åkarna tränar för mycket och tufft i övergången från junior till senior. Men frågan är om hela svaret ligger där.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-03-07 kl. 15:53.
Citera
2022-03-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Ingrid Hallquist blir intressant att se vad hon kan mäkta med. Har väl gjort det rätt bra i nationella tävlingar?

Kommer få gräva djupt om hon ska klara prologen, det hon gjort i år räcker inte och det blir inte lättare av utökad svenskkvot i Falun(om än utan ryskor). Generellt gjort det bätte i heaten. Ja hon har haft en väldigt bra säsong utefter sin måttstock och utvecklats mycket, chans på en landslagsplats nu.
Citera
2022-03-07, 16:26
Medlem
Citat:
I Norge har man problem med talangutvecklingen särskilt på damsidan och i steget från att vara stor talang som junior till att bli en internationellt bra senioråkare. Intressant artikel i norska Nettavisen: https://www.nettavisen.no/sport/utviklingen-i-norsk-langrenn-bekymrer-trener-skremmende/s/12-95-3424248746 där man menar att åkarna tränar för mycket och tufft i övergången från junior till senior. Men frågan är om hela svaret ligger i detta.

Stagnerande JVM-medaljörer nämns och där tycker jag tycker Norge varit bra på att få till fullträffar på just JVM.

Lone Johansen som fick en JVM-start och tog ett silver bakom Frida på den chansen, det är en sån talang som nästan ingen känner till, och där det är högst oklart vad det silvret egentligen säger. Nordsveen Hustads JVM-guld före Carl och Ebba(m.fl., brutal topp-20 sett i efterhand) kanske en ännu större skräll. Jag kanske är partisk men tycker Sverige presterar i underkant materialet och Norge i överkant nästan varje år på flicksidan. Om det så är en förbedelsegrej eller något annat(norska åkare kör ofta klokt redan i tidig ålder, svenska juniorer är kalvar på grönbete, kanske är det så enkelt).

Dom gör säkert några fel saker men JVM-resultaten har kanske vaggat in dom i en falsk återväxttrygghet också i några år. Nu tycker jag däremot att dom har flera talanger som även klarar ögontestet och inte borde gå att misslyckas med.
Senast redigerad av frankkk 2022-03-07 kl. 16:31.
Citera
2022-03-07, 16:36
Medlem
Citat:
Dumt att lägga JSM samtidigt som det är hemmavärldscup.

Ja, hur tänkte man där?
Citera
2022-03-07, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Stagnerande JVM-medaljörer nämns och där tycker jag tycker Norge varit bra på att få till fullträffar på just JVM.

Lone Johansen som fick en JVM-start och tog ett silver bakom Frida på den chansen, det är en sån talang som nästan ingen känner till, och där det är högst oklart vad det silvret egentligen säger. Nordsveen Hustads JVM-guld före Carl och Ebba(m.fl., brutal topp-20 sett i efterhand) kanske en ännu större skräll. Jag kanske är partisk men tycker Sverige presterar i underkant materialet och Norge i överkant nästan varje år på flicksidan. Om det så är en förbedelsegrej eller något annat(norska åkare kör ofta klokt redan i tidig ålder, svenska juniorer är kalvar på grönbete, kanske är det så enkelt).

Dom gör säkert några fel saker men JVM-resultaten har kanske vaggat in dom i en falsk återväxttrygghet också i några år. Nu tycker jag däremot att dom har flera talanger som även klarar ögontestet och inte borde gå att misslyckas med.

Sverige satsar ju inte på sina skidjuniorer. Endast 4+4 juniorer i Team Svenska Spel Juniorer är ju ett skämt. När man sen skickar 6+6 juniorer till mästerskapen så är det minst 2+2 som aldrig har fått ordentlig träning före ett mästerskap. Av de juniortjejer som tävlade i Lygna i år hade 4 av 6 aldrig blivit uttagna till någon landslagstrupp. Snacka om att komma dåligt förberedda!
Citera
2022-03-07, 16:59
Medlem
Citat:
Men frågan är om hela svaret ligger där.
Vad kan det annars bero på enligt dig?

Norge har väl flest antal utövare fortfarande, eller har jag fel?
Citera
2022-03-07, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Jag tycker det är mest du som håller på och snackar skit trots att du inte vet ett smack om vad som hände.
Jag vet vad vissa åkare har sagt och kan man lyssna/läsa "mellan raderna" på vad andra åkare säger så var det så det gick till.
Citera
2022-03-07, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Sverige satsar ju inte på sina skidjuniorer. Endast 4+4 juniorer i Team Svenska Spel Juniorer är ju ett skämt. När man sen skickar 6+6 juniorer till mästerskapen så är det minst 2+2 som aldrig har fått ordentlig träning före ett mästerskap. Av de juniortjejer som tävlade i Lygna i år hade 4 av 6 aldrig blivit uttagna till någon landslagstrupp. Snacka om att komma dåligt förberedda!

Visst kan vi ha fler i juniorlagen(där handlar det lika mycket om ekonomi) men på JVM har det ju annars främst handlat om att vi snittar 1-2 återbud per mästerskap.

Men visst spelar förberedelserna stor roll för resultaten även om den rätta talangen finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in