2015-01-11, 17:03
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Jag kan tyvärr inte röja min källa och med det sagt så förstår jag att jag har noll trovärdighet.

Dina inlägg lyfter alltid nivån på tråden, tack för det.

Det är riktigt knepigt att mäta kommundopingen.
Leksand får 4MSEK i kommunalt driftstöd för arenan. För den pengen har hockey och konståkningsskolorna istider i toppmodern arena, samt att övriga allmänna aktiviteter har nyttjande rätt till 3 isytor, varav 2 är konstis. Det är ju en fantastiskt bra deal för kommunen. Det är annars vad det kostar att ha en konstfrusen is i en rutten lada under kommunens regi.

Så innan man skriker kommundoping får man se vad som ges tillbaka. Även fast jag inte räknar med någon trovärdighet utan källor kastar jag ut dessa siffror ändå.

SAIK, Luleå och MODO spelar i en liga helt för sig själva när det gäller "kommundoping". Alla siffror ink kommunala bolag. Vad som fås i utbyte kan bara folk från respektive ort svara på.

SAIK 28MSEK
Luleå 20MSEK
MODO 18MSEK

Snälla någon - du har ingen koll.
Luleå Kommun ger Luleå Hockey ett driftsbidrag på 8-10 miljoner om året. Det är den kostnad kommunen hade för ishallen när man själv drev den. Så det är inga pengar som går till spelare eller så utan till driftspersonal - vaktmästare, städ och så vidare.

Sen har Kommunen ett elitbidrag till elitföreningarna i staden och jag vet inte exakt vilka som räknas. Men det är både dam- och herrlaget i basket, Luleå Hockey och kanske nån till. Där får alla föreningar exakt samma summa och det rör sig om 100 - 200 k.

Kommunens energibolag är en minimal aktör. Allmännyttan sponsrar med pengar till knattehockeyn och det är inte miljoner vi pratar om.

Så dina 20 MSek är rena lögner.
Citera
2015-01-11, 17:06
Medlem
Kalle-Kottes avatar
För att förtydliga - en arenas kostnad är ju ingen sponsring utan det är vad kommunerna satsar för att det ska finnas en ishall i kommunen. Ishallen byggdes 1970 av kommunen och har såklart varit en utgiftspost i budgeten sen dess. På samma sätt som fotbollsplaner, övriga idrottshallar, skidanläggningar och så vidare. Att ishallen kostar pengar betyder ju inte att kommunen ger samma summa till Luleå Hockey att värva spelare för. Skellefteå Krafts avtal på fem miljoner kronor däremot - det är ren sponsring. Inte att Skellefteå Kommun har kostnader för sin ishall, för sitt badhus eller för sitt bibliotek.

Det verkar vara svårt det där med äpplen och päron för somliga.
Citera
2015-01-11, 17:07
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Inte för att vara sån men var finns det källor där Skellefteå Kommun slår fast att man sponsrar med 12 miljoner kr per år exkl kommunala bolag. Skellefteå Kraft betalar fem miljoner om året vilket är i nivå med vad de starkaste enskilda sponsorerna i SHL betalar. Finns inte en chans att Skellefteå Kommun sponsrar ishockeylaget med 12 miljoner. Det där är fantasisummor.
Interpellationsdebatten med Elvy Söderström (S) i Örnsköldsvik. Hennes siffror var först 20+ mkr för Skellefteå ink. SK-sponsring, men Skellefteå Kommun hörde av sig och ville justera till att kostnaden för kommunen för SAIK A-lag årligen var 12 mkr efter man räknat bort sponsringen från kommunala bolag och lite annat diverse. Jag har inte dokumenten på mig, men kan ta fram när jag kommer hem om du inte vill leta fram på internet innan dess.

Eller är det själva ordet "sponsring" du vänder dig mot? Vi kan kalla det kostnad för kommunen istället, om vi inte vill gå ner oss i träsket för vad Skellefteå återbördar till kommunen (likt vad kommersiell sponsring återbördar till sponsorerna.)
Citera
2015-01-11, 17:10
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Interpellationsdebatten med Elvy Söderström (S) i Örnsköldsvik. Hennes siffror var först 20+ mkr för Skellefteå ink. SK-sponsring, men Skellefteå Kommun hörde av sig och ville justera till att kostnaden för kommunen för SAIK A-lag årligen var 12 mkr efter man räknat bort sponsringen från kommunala bolag och lite annat diverse. Jag har inte dokumenten på mig, men kan ta fram när jag kommer hem om du inte vill leta fram på internet innan dess.

Eller är det själva ordet "sponsring" du vänder dig mot? Vi kan kalla det kostnad för kommunen istället, om vi inte vill gå ner oss i träsket för vad Skellefteå återbördar till kommunen (likt vad kommersiell sponsring återbördar till sponsorerna.)

Men kostnaden för ishallen kan ju inte bara fall på SHL-laget? Ishallarna används ju av andra. Du kanske aldrig varit i Luleå och tittat men varje helg är det ju aktiviteter där (ungdomslag) som inte har med Luleå Hockey att göra. Hade inte Luleå Hockey funnits så hade ju Luleå Kommun likförbannat haft kostnader för arenan.

Skellefteå AIK: s A-lag kostar inte kommunen 12 miljoner - det är ju bara löjligt. 12 miljoner är förmodligen hela personalkostnaden för driften och den har du så länge du har en ishall.
Citera
2015-01-11, 17:10
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Min fetmarkering.

Det är det jag menar, man får se till vad som kommer tillbaka. För utomstående är det inte alltid klart vad som ingår i kommundopingpengen utan man skriker bara fusk. Fast lite anmärkningsvärt är det på flera håll. Till exempel dom kommuner som själva stod för arenabyggen i flera 100-miljonersklassen (Växjö).
Oavsett vad så är det snacket med fusk helt galet. Det är klart att mindre kommuner med ishockeyn som den kanske största och viktigaste identiteten har behov och nytta av framgångar och därmed kan kommunala "sponsorpengar" rättfärdigas.
Det är väl mest 08-lagen som gnäller om det där, vad socialdemokraterna i Övik har för poäng i att gissa/ljuga ihop siffror vete sjutton?
Citera
2015-01-11, 18:18
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Men kostnaden för ishallen kan ju inte bara fall på SHL-laget? Ishallarna används ju av andra. Du kanske aldrig varit i Luleå och tittat men varje helg är det ju aktiviteter där (ungdomslag) som inte har med Luleå Hockey att göra. Hade inte Luleå Hockey funnits så hade ju Luleå Kommun likförbannat haft kostnader för arenan.

Skellefteå AIK: s A-lag kostar inte kommunen 12 miljoner - det är ju bara löjligt. 12 miljoner är förmodligen hela personalkostnaden för driften och den har du så länge du har en ishall.
Självklart förstår jag att arenorna i regel nyttjas till faktiskt kommunal service också, det är ju med den motiveringen man försöker ta sig till rätt sida om den lagstadgade kommunala kompetensen. Jag menade alltså vad jag skrev, 12 miljoner var vad Skellefteå kommun anser att de pungar upp för A-laget årligen. Totalkostnaden för hallen var 22 miljoner, dvs inklusive också all övrig verksamhet och dess kostnader. Vissa stordriftsfördelar erhålls rimligen, men de äts såklart upp mångfalt av de merkostnader en evenemangsarena medför i förhållande till isytor anpassad primärt för bredd- och ungdomsidrott.

Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
[V]ad socialdemokraterna i Övik har för poäng i att gissa/ljuga ihop siffror vete sjutton?
Socialdemokraterna ville i debatten om hur mycket man skulle satsa på MoDo rättfärdiga sin mer frikostiga linje med jämförelser till andra - i deras påstående - ännu frikostigare SHL-lag. Deras siffror och vad de bakat in går minst sagt att problematisera på ett flertal punker. Påståendet om vad Skellefteå kommun själva enligt påpekande anser att deras A-lag kostar ser jag däremot ingen anledning att betvivla, en sådan sak hade de inte kommit undan att ljuga om utan häftig kritik från Skellefteå kommun.
Senast redigerad av sm910dif 2015-01-11 kl. 18:23.
Citera
2015-01-11, 19:43
Medlem
€rics avatar
Samtidigt så finns risken nu att ingen tredje ishall byggs vid Ritorp för AIK ungdomsverksamhet pga att Solna ska betala ännu mer i skatteutjämningen! De är ett härligt land vi bor i, verkligen.

Någon dag ska jag kolla upp vilka kommuner som får pengar i skatteutjämningen. De kommunerna bör
verkligen inte få sponsra a-lag.

Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Oavsett vad så är det snacket med fusk helt galet. Det är klart att mindre kommuner med ishockeyn som den kanske största och viktigaste identiteten har behov och nytta av framgångar och därmed kan kommunala "sponsorpengar" rättfärdigas.
Det är väl mest 08-lagen som gnäller om det där, vad socialdemokraterna i Övik har för poäng i att gissa/ljuga ihop siffror vete sjutton?

Klart ekonomisk dopning är fusk och dessutom något negativt i längden då lag som satsar på ungdomsverksamhet förlorar på de.
Citera
2015-01-11, 19:55
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Samtidigt så finns risken nu att ingen tredje ishall byggs vid Ritorp för AIK ungdomsverksamhet pga att Solna ska betala ännu mer i skatteutjämningen! De är ett härligt land vi bor i, verkligen.

Någon dag ska jag kolla upp vilka kommuner som får pengar i skatteutjämningen. De kommunerna bör
verkligen inte få sponsra a-lag.

Kan bidra med de tio kommuner som får mest.

Malmö 3,2 miljarder
Göteborg 1,7 miljarder
Norrköping 0,99 miljarder
Örebro 0,95 miljarder
Botkyrka 0,85 miljarder
Eskilstuna 0,8 miljarder
Helsingborg 0,77 miljarder
Borås 0,74 miljarder
Jönköping 0,69 miljarder
Södertälje 0,68 miljarder
Citera
2015-01-11, 20:30
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Självklart förstår jag att arenorna i regel nyttjas till faktiskt kommunal service också, det är ju med den motiveringen man försöker ta sig till rätt sida om den lagstadgade kommunala kompetensen. Jag menade alltså vad jag skrev, 12 miljoner var vad Skellefteå kommun anser att de pungar upp för A-laget årligen. Totalkostnaden för hallen var 22 miljoner, dvs inklusive också all övrig verksamhet och dess kostnader. Vissa stordriftsfördelar erhålls rimligen, men de äts såklart upp mångfalt av de merkostnader en evenemangsarena medför i förhållande till isytor anpassad primärt för bredd- och ungdomsidrott.

Socialdemokraterna ville i debatten om hur mycket man skulle satsa på MoDo rättfärdiga sin mer frikostiga linje med jämförelser till andra - i deras påstående - ännu frikostigare SHL-lag. Deras siffror och vad de bakat in går minst sagt att problematisera på ett flertal punker. Påståendet om vad Skellefteå kommun själva enligt påpekande anser att deras A-lag kostar ser jag däremot ingen anledning att betvivla, en sådan sak hade de inte kommit undan att ljuga om utan häftig kritik från Skellefteå kommun.

Du tolkar en interpellationsdebatt som fakta? Det framgår ju inga siffror från primärkällorna.

Kom igen - bättre kan du!
Citera
2015-01-11, 22:18
Medlem
melackos avatar
Det är väl allmänt känt att småstadslagen får massor med stålar från kommunen eller är jag ute och cyklar? Vore intressant om det fanns någon vettig lista med hur mycket varje förening får från kommunen i form av direkta bidrag, diverse subventioner osv
Citera
2015-01-11, 22:33
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Du tolkar en interpellationsdebatt som fakta? Det framgår ju inga siffror från primärkällorna.

Kom igen - bättre kan du!
Jag utgick från att Söderström inte drog en ren rövare, när hon återberättade vad Skellefteå kommun påpekat för henne eftersom det hade blivit rejält pinsamt om Skellefteå synat henne en andra gång. Uppenbarligen är min politikertillit alldeles för hög - vad jag kan utläsa från Skellefteå kommun innebär hela komplexet en kostnad om 22 miljoner årligen och A-hallen, inte A-laget, har en kostnad om 12 miljoner. Vad jag vet finns det inte mycket mer evenemang i Skellefteå som åtnjuter något betydande mervärde av verksamhet i en arenahall med 6000+ platser och loger (Melodifestivalen? Den årliga släktträffen?) så borträkna vad driftkostnaden för vad en spartansk hall duglig åt ungdomar och gärdsgårdslag skulle vara plus lite till för marginaler och stordriftsfördelar och vi borde hamna på en ungefärlig slutsumma.

C-hallen i Skellefteå Kraft Arena kan som referens nämnas ha en driftkostnad om 2,5 miljoner enligt Skellefteå Hockeys årsredovisning 13/14, lägg på ett par miljoner till för sakens skull och vi hamnar ändå på 7-8 miljoner från Skellefteå kommun till Skellefteå elithockey bara genom arenan. Jag kontaktar fritidsnämnden i Skellefteå under morgondagen, så får du mer svart på vitt och direkt från källan än det här inlägget.
Citera
2015-01-11, 22:46
Medlem
Citat:
Min fetmarkering.

Det är det jag menar, man får se till vad som kommer tillbaka. För utomstående är det inte alltid klart vad som ingår i kommundopingpengen utan man skriker bara fusk. Fast lite anmärkningsvärt är det på flera håll. Till exempel dom kommuner som själva stod för arenabyggen i flera 100-miljonersklassen (Växjö).

Växjös, Vida, så lånades väl av kommunen till att bygga arenan. Avbetalningen är ju igång. Vet dock att man får bidrag för att driva den, men då är det 2 st hallar till som drivs av Lakers arenabolag. Samtidigt byggdes det in ett gym, rehabcenter och sjukgymnastik i hallen. Kommunen har ju satsat stort på Arenastaden som det kallas här. Man har byggt ny fotbollsarena (Myresjö), innebandyhall (Fortnox), friidrottsarena (Tele2) osv. Tror det är ca 16-17 miljoner som betalas årligen nu i amorteringar och räntor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in