Citat:
Jag kan tyvärr inte röja min källa och med det sagt så förstår jag att jag har noll trovärdighet.
Dina inlägg lyfter alltid nivån på tråden, tack för det.
Det är riktigt knepigt att mäta kommundopingen.
Leksand får 4MSEK i kommunalt driftstöd för arenan. För den pengen har hockey och konståkningsskolorna istider i toppmodern arena, samt att övriga allmänna aktiviteter har nyttjande rätt till 3 isytor, varav 2 är konstis. Det är ju en fantastiskt bra deal för kommunen. Det är annars vad det kostar att ha en konstfrusen is i en rutten lada under kommunens regi.
Så innan man skriker kommundoping får man se vad som ges tillbaka. Även fast jag inte räknar med någon trovärdighet utan källor kastar jag ut dessa siffror ändå.
SAIK, Luleå och MODO spelar i en liga helt för sig själva när det gäller "kommundoping". Alla siffror ink kommunala bolag. Vad som fås i utbyte kan bara folk från respektive ort svara på.
SAIK 28MSEK
Luleå 20MSEK
MODO 18MSEK
Dina inlägg lyfter alltid nivån på tråden, tack för det.
Det är riktigt knepigt att mäta kommundopingen.
Leksand får 4MSEK i kommunalt driftstöd för arenan. För den pengen har hockey och konståkningsskolorna istider i toppmodern arena, samt att övriga allmänna aktiviteter har nyttjande rätt till 3 isytor, varav 2 är konstis. Det är ju en fantastiskt bra deal för kommunen. Det är annars vad det kostar att ha en konstfrusen is i en rutten lada under kommunens regi.
Så innan man skriker kommundoping får man se vad som ges tillbaka. Även fast jag inte räknar med någon trovärdighet utan källor kastar jag ut dessa siffror ändå.
SAIK, Luleå och MODO spelar i en liga helt för sig själva när det gäller "kommundoping". Alla siffror ink kommunala bolag. Vad som fås i utbyte kan bara folk från respektive ort svara på.
SAIK 28MSEK
Luleå 20MSEK
MODO 18MSEK
Snälla någon - du har ingen koll.
Luleå Kommun ger Luleå Hockey ett driftsbidrag på 8-10 miljoner om året. Det är den kostnad kommunen hade för ishallen när man själv drev den. Så det är inga pengar som går till spelare eller så utan till driftspersonal - vaktmästare, städ och så vidare.
Sen har Kommunen ett elitbidrag till elitföreningarna i staden och jag vet inte exakt vilka som räknas. Men det är både dam- och herrlaget i basket, Luleå Hockey och kanske nån till. Där får alla föreningar exakt samma summa och det rör sig om 100 - 200 k.
Kommunens energibolag är en minimal aktör. Allmännyttan sponsrar med pengar till knattehockeyn och det är inte miljoner vi pratar om.
Så dina 20 MSek är rena lögner.