Citat:
Ursprungligen postat av
J.R.
Stämmer inte alls. Vart har du hittat dom där uppgifterna?
Citat:
Ursprungligen postat av
Illusioner
Källa?
Jag kan tyvärr inte röja min källa och med det sagt så förstår jag att jag har noll trovärdighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
sm910dif
Antar att Crunchie syftar på
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=5822953
Socialdemokraterna i Örnsköldsvik kom i sin utredning fram till att Luleå Hockey fick drygt 27 miljoner i stöd av kommunen, men trovärdigheten i deras siffror är klart tvivelaktig.
Hur mycket man ska räkna på hur stort stöd kommunerna ger, vad som är stöd, subventionering, investering eller bara allmän kommunservice, vilken återbäring det ger osv är en lika svårdefinierad som omstridd diskussion, och jag antar att vi snart åker på en dagsedel från moderatorerna för att vi tar den i den här tråden. Kort kan bara nämnas på Crunchies nämnda lag att Skellefteå kommun anser att Skellefteå sponsras med 12mkr/år (exkl. kommunala bolag), vilken vi därför borde kunna enas är vad deras nivå
minst ligger på. Att Djurgården får 0kr är en sanning med modifikation.
Dina inlägg lyfter alltid nivån på tråden, tack för det.
Det är riktigt knepigt att mäta kommundopingen.
Leksand får 4MSEK i kommunalt driftstöd för arenan. För den pengen har hockey och konståkningsskolorna istider i toppmodern arena, samt att övriga allmänna aktiviteter har nyttjande rätt till 3 isytor, varav 2 är konstis. Det är ju en fantastiskt bra deal för kommunen. Det är annars vad det kostar att ha en konstfrusen is i en rutten lada under kommunens regi.
Så innan man skriker kommundoping får man se vad som ges tillbaka. Även fast jag inte räknar med någon trovärdighet utan källor kastar jag ut dessa siffror ändå.
SAIK, Luleå och MODO spelar i en liga helt för sig själva när det gäller "kommundoping". Alla siffror ink kommunala bolag. Vad som fås i utbyte kan bara folk från respektive ort svara på.
SAIK 28MSEK
Luleå 20MSEK
MODO 18MSEK