Citat:
Ursprungligen postat av
aec
Jag vet
Men pengar att överbetala spelare har man ännu råd med
Det är totalt kaos uppe bland knätofsarna. Fick den här skickad till mig av en kompis – tydligen från ett lokalt debattforum. 😂
Jag rekommenderar alla att hitta någon som älskar er lika mycket som Leksands kommun älskar Leksands IF.
Hade Gnaget fått samma uppbackning från Stockholm/Solna stad hade AIK vunnit Stanley Cup varje år.
-Politiskt ledarskap på hal is är rubriken
Häromdagen slog kommunalrådet *ebas**an La***on (M) slår sig för bröstet på Facebook: kommunens ekonomi har ”stärkts jättemycket”, soliditeten har ”dubblerats” och styrningen är ”tydlig”. Bilden är glansig, självsäker – och helt oförenlig med vad han samtidigt vill driva igenom.
För i mediaintervjuer försvarar han planerna på att kommunen ska köpa 49 procent av LIF:s fastighetsbolag för runt 50 miljoner kronor och dessutom acceptera höjda hyror. Säljaren? Leksands IF Ishockey AB. Argumentationen han använder i media är svår att beskriva som något annat än häpnadsväckande.
Kommunalrådet hävdar nämligen att Leksands IF i 20 år har ”subventionerat kommunens tillgång till is” genom för låga hyror.
Det vänder upp och ned på all ekonomisk logik.
Ett fastighetsbolag ansvarar själv för att räkna på sina kostnader och sätta sina priser. Om man skriver ett avtal och senare inser att man tagit för lite betalt, är det bolagets egen affärsrisk. Men nu menar kommunalrådet att kommunen ska känna skuld för att man ”betalat för lite” – och därför glatt ställa in sig på både högre hyra och en investering i 50‑miljonersklassen.
När det dessutom visar sig att kommunens egen förvaltning fått i uppdrag att ”se över hyran” och nu kommit fram till att kommunen bör betala mer, blir rollförvirringen total. Förhandlar kommunen mot sig själv som konsult åt sin egen leverantör?
Sen kommer det lite saker som handlar grusvägarna runt arenan och lokalt tjafs men det är intressant hur man jobbar som en enhet där uppe. Imponerande samanhållning