Citat:
Ursprungligen postat av
€ric
Men jag har för mig att man får bidrag för cirka 20? Var ju något sådant nu när man skulle börja betala av så låg bidragen på högre än avbetalningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
€ric
Visst är det så. Men varför ska egentligen kommunen betala driften? Ska kommunen betala driften bör de även få vissa intäkter (och inte bara lite istider till isprinsessor och den egna juniorverksamheten).
Tror det var första åren man fick ett förhöjt bidrag för att få igång allt, är något år kvar tror jag. Kommunen har tillgång till isar (3 st nu mot tidigare 1), dels både för andra föreningar och även för korpen, allmänhetens åkning m.m.
Har för mig att totala kostnaden för Lakers arenabolag ligger runt 25 milj per år, efter bidragen från kommunen samt alla intäkter ifrån evenemang m.m så får de betala runt 12-15 miljoner själva av de totala 25 miljonerna, om jag fått rätt info.
Anledningen till att man betalade mindre amorteringar till kommunen i början var ju för att ett medicinskt centrum byggdes i arenan och det prioriterades först att betala av.
Ett annat krav kommunen hade var att det sattes in 4 miljoner varje år på ett konto för tillfälliga likviditetsbehov ifall man skulle ha ett dåligt år senare.
Kommunen får ju på ett sätt intäkter genom arenan, den är ju en investering. Växjö fick ju för något år sedan melodifestivalen, man har fått olika julgalor osv som man inte hade kunnat ha knappt här innan i Växjö.