2014-11-18, 22:09
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Du kan gärna förklara hur jag går i försvar

Men jag förstår att du är positiv till kommunal sponsring, jag är de icke. Tror knappast vi kommer övertyga varandra. Kanske är jag en idealist som inte hänger med i hur sporten utvecklas i vårt land . Men jag har svår att förstå hur folk kan försvara 51% regeln och men sedan är positiv till kommunal sponsring.

Fotbollen är mer jämn där kommunalsponsring inte haft samma påverkan som inom hockeyn. Intressant att jämföra. En faktor är troligtvis att man faktiskt får betalt för juniorutveckling när spelare går till större ligor.
Förklara gärna vad som är så fel med kommunal sponsring annat än att det är orättvist (eftersom olika lag får olika storlekar på kommunala pengar i olika former). Ni i Stockhlm är ju patetiska kring det här med hockey och ekonomi, ni har ju troligtvis de bästa förutsättningarna men lyckas inte få något bra ur det, fel folk i ledningen kanske.? Men gnälla kan ni..
Kan ju vara så att fotbollen i Stockholm har haft mer kommunal sponsring än på andra orter (troligt men vilket du lär förneka), bara att gratulera i så fall. Eller också är det fotbollslagen som snor era sponsorer.
Citera
2014-11-18, 23:00
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Förklara gärna vad som är så fel med kommunal sponsring annat än att det är orättvist (eftersom olika lag får olika storlekar på kommunala pengar i olika former). Ni i Stockhlm är ju patetiska kring det här med hockey och ekonomi, ni har ju troligtvis de bästa förutsättningarna men lyckas inte få något bra ur det, fel folk i ledningen kanske.? Men gnälla kan ni..
Kan ju vara så att fotbollen i Stockholm har haft mer kommunal sponsring än på andra orter (troligt men vilket du lär förneka), bara att gratulera i så fall. Eller också är det fotbollslagen som snor era sponsorer.
Jag har redan sagt det flera gånger. Kommunala sponsringen har gett en utveckling där ligorna baseras till stor del på kommunal sponsring.

Bäst förutsättningar med en uråldrig hall där det har tagit år och dagar att ens få fjuttiga små procent av vad kioskerna tjänar och möjligheterna till att förbättra avtalen rejält är mer eller mindre omöjliga då det inte går att få till någon annan spelplats. Biltrafik som är full med köer till spelplatsen och parkeringar som antingen ligger rejäl bit bort eller kostar 100-150 kr. Nog har vi senaste 20 åren haft fel folk i ledningen, men att påstå att vi har bästa förutsättningarna vet jag inte om det är ett skämt eller bara ren idioti?

Sedan pekar du endast ut oss, men du kan ju gärna visa hur bra dif gått ekonomiskt i hockeyn eftersom de har så bra förutsättningar eller är det ledningens fel där också att privatpersoner tvingats pumpat in pengar för överlevnad?

Du är välkommen att visa på kommunal sponsring utav fotbollslagen i Stockholm och som dessutom skulle vara större än andra orter. Fotbollen ska sägas också har fördelen på juniornivå av att spelplatser är betydligt fler och mer lättillgängliga. Vi ska äntligen få en 3e hall vid Ritorp även om den andra är ganska nybyggd. Brist på istider.
Senast redigerad av €ric 2014-11-18 kl. 23:02.
Citera
2015-01-11, 14:22
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Man har inte Skellefteås kommunala miljonpengar att pytsa ut på diverse spelare som man ska sparka sen om det inte funkar

Här har vi vinnaren i SM i störst skygglappar. Riktigt töntigt skrivet, Luleå har naturligtvis otroligt bra förutsättningar för att "pytsa ut på diverse spelare". Låter som en chelseasupporter som gnäller på Manchester City för att de är ett köplag.

Jag håller hädanefter på Hälsinggårdens AIK. Alla spelare och ledare i Leksand är dumma i huvudet.
Citera
2015-01-11, 14:36
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Här har vi vinnaren i SM i störst skygglappar. Riktigt töntigt skrivet, Luleå har naturligtvis otroligt bra förutsättningar för att "pytsa ut på diverse spelare". Låter som en chelseasupporter som gnäller på Manchester City för att de är ett köplag.

Jag håller hädanefter på Hälsinggårdens AIK. Alla spelare och ledare i Leksand är dumma i huvudet.

Haha! Luleå är laget som får mest kommunala pengar efter SAIK.

20MSEK OM ÅRET

Jämför med DIF som får 0
Citera
2015-01-11, 15:10
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie

20MSEK OM ÅRET

Jämför med DIF som får 0
Stämmer inte alls. Vart har du hittat dom där uppgifterna?
Citera
2015-01-11, 15:14
Medlem
Illusioners avatar
Citat:

20MSEK OM ÅRET

Jämför med DIF som får 0
Källa?
Citera
2015-01-11, 16:14
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Källa?
Antar att Crunchie syftar på http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=5822953
Socialdemokraterna i Örnsköldsvik kom i sin utredning fram till att Luleå Hockey fick drygt 27 miljoner i stöd av kommunen, men trovärdigheten i deras siffror är klart tvivelaktig.

Hur mycket man ska räkna på hur stort stöd kommunerna ger, vad som är stöd, subventionering, investering eller bara allmän kommunservice, vilken återbäring det ger osv är en lika svårdefinierad som omstridd diskussion, och jag antar att vi snart åker på en dagsedel från moderatorerna för att vi tar den i den här tråden. Kort kan bara nämnas på Crunchies nämnda lag att Skellefteå kommun anser att Skellefteå sponsras med 12mkr/år (exkl. kommunala bolag), vilken vi därför borde kunna enas är vad deras nivå minst ligger på. Att Djurgården får 0kr är en sanning med modifikation.
Senast redigerad av sm910dif 2015-01-11 kl. 16:18.
Citera
2015-01-11, 16:34
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Stämmer inte alls. Vart har du hittat dom där uppgifterna?

Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Källa?

Jag kan tyvärr inte röja min källa och med det sagt så förstår jag att jag har noll trovärdighet.

Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Antar att Crunchie syftar på http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=5822953
Socialdemokraterna i Örnsköldsvik kom i sin utredning fram till att Luleå Hockey fick drygt 27 miljoner i stöd av kommunen, men trovärdigheten i deras siffror är klart tvivelaktig.

Hur mycket man ska räkna på hur stort stöd kommunerna ger, vad som är stöd, subventionering, investering eller bara allmän kommunservice, vilken återbäring det ger osv är en lika svårdefinierad som omstridd diskussion, och jag antar att vi snart åker på en dagsedel från moderatorerna för att vi tar den i den här tråden. Kort kan bara nämnas på Crunchies nämnda lag att Skellefteå kommun anser att Skellefteå sponsras med 12mkr/år (exkl. kommunala bolag), vilken vi därför borde kunna enas är vad deras nivå minst ligger på. Att Djurgården får 0kr är en sanning med modifikation.

Dina inlägg lyfter alltid nivån på tråden, tack för det.

Det är riktigt knepigt att mäta kommundopingen.
Leksand får 4MSEK i kommunalt driftstöd för arenan. För den pengen har hockey och konståkningsskolorna istider i toppmodern arena, samt att övriga allmänna aktiviteter har nyttjande rätt till 3 isytor, varav 2 är konstis. Det är ju en fantastiskt bra deal för kommunen. Det är annars vad det kostar att ha en konstfrusen is i en rutten lada under kommunens regi.

Så innan man skriker kommundoping får man se vad som ges tillbaka. Även fast jag inte räknar med någon trovärdighet utan källor kastar jag ut dessa siffror ändå.

SAIK, Luleå och MODO spelar i en liga helt för sig själva när det gäller "kommundoping". Alla siffror ink kommunala bolag. Vad som fås i utbyte kan bara folk från respektive ort svara på.

SAIK 28MSEK
Luleå 20MSEK
MODO 18MSEK
Senast redigerad av Crunchie 2015-01-11 kl. 16:37.
Citera
2015-01-11, 16:40
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Jag kan tyvärr inte röja min källa och med det sagt så förstår jag att jag har noll trovärdighet.

Dina inlägg lyfter alltid nivån på tråden, tack för det.

Det är riktigt knepigt att mäta kommundopingen.
Leksand får 4MSEK i kommunalt driftstöd för arenan. För den pengen har hockey och konståkningsskolorna istider i toppmodern arena, samt att övriga allmänna aktiviteter har nyttjande rätt till 3 isytor, varav 2 är konstis. Det är ju en fantastiskt bra deal för kommunen. Det är annars vad det kostar att ha en konstfrusen is i en rutten lada under kommunens regi.

Så innan man skriker kommundoping får man se vad som ges tillbaka. Även fast jag inte räknar med någon trovärdighet utan källor kastar jag ut dessa siffror ändå.

SAIK, Luleå och MODO spelar i en liga helt för sig själva när det gäller "kommundoping". Alla siffror ink kommunala bolag.

SAIK 28MSEK
Luleå 20MSEK
MODO 18MSEK

Fast det här är ju lite som när man kommer fram till att män tjänar mer än kvinnor genom att jämföra en man som är civilingenjör med 5 år på högskolan med en kvinna som undersköterska och jobbar 75%...

Det kan hända att Skellefteå får mer än andra, men å andra sidan så rymmer SKA tre isytor, curlinghall, tennishall, friidrottsbana, klättervägg och fan och hans moster.
Citera
2015-01-11, 16:47
Medlem
B-Dawks avatar
Flyttade över några inlägg från SHL-tråden som passade bättre här.

/Mod
Citera
2015-01-11, 16:52
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif

Inte för att vara sån men var finns det källor där Skellefteå Kommun slår fast att man sponsrar med 12 miljoner kr per år exkl kommunala bolag. Skellefteå Kraft betalar fem miljoner om året vilket är i nivå med vad de starkaste enskilda sponsorerna i SHL betalar. Finns inte en chans att Skellefteå Kommun sponsrar ishockeylaget med 12 miljoner. Det där är fantasisummor.
Citera
2015-01-11, 16:59
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Fast det här är ju lite som när man kommer fram till att män tjänar mer än kvinnor genom att jämföra en man som är civilingenjör med 5 år på högskolan med en kvinna som undersköterska och jobbar 75%...

Det kan hända att Skellefteå får mer än andra, men å andra sidan så rymmer SKA tre isytor, curlinghall, tennishall, friidrottsbana, klättervägg och fan och hans moster.

Min fetmarkering.

Det är det jag menar, man får se till vad som kommer tillbaka. För utomstående är det inte alltid klart vad som ingår i kommundopingpengen utan man skriker bara fusk. Fast lite anmärkningsvärt är det på flera håll. Till exempel dom kommuner som själva stod för arenabyggen i flera 100-miljonersklassen (Växjö).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in