2021-04-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
jo det skiter väl jag i. Jag vill veta vad som räknas som tillåtet kladd, när kommer det upp?
Vad är det för skillnad på kladda och tafsa?
Citera
2021-04-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja du, det vet väl bara den gode Göran själv.

Han kommer för all framtid att kommas ihåg som mannen som kladdade tillåtet. Till skillnad från raggarna från Rättvik som kladdar otillåtet ha ha

En passande elegi tycker jag
Citera
2021-04-09, 16:01
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Tror du det spelar någon roll för Virtanen att han blev friad? Visst, han hamnade inte i fängelse men han är fortfarande arbetslös.

Det är dock inte det värsta. Han kan ju knappt visa sig ute. Till skillnad från vad vissa kanske tror så kryllar det av Flashbackkrigare på krogarna på Söder. Sen bor de kanske i Hökarängen men de syns och hörs.

Det är därför jag bara går ut på tisdagar numera. Minst chans då att träffa på dessa.

Var var vi? Just det, Lambertz. Om idioten bara hade hållit käften hade vi inte en haft den här diskussionen. Men han kallar till presskonferens där han ska förklara vad som är otillåtet kladdande.

Det var en helt bisarr upplevelse. Karlen är ju helt klart inte normal. Ja jag har alltid hatat honom och visste väl att han förr eller senare skulle trampa i klaveret.

Att det skedde så här uppseendeväckande kunde jag inte ens drömma om. Fantastiskt Göran!

Citat:
Tror du det spelar någon roll för Virtanen att han blev friad? Visst, han hamnade inte i fängelse men han är fortfarande arbetslös.

Det var ju exakt det jag skrev, det spelar ingen roll om Virtanen, Ismail och Lambertz blir friade, pöbeln sliter dom i stycken och deras liv är för alltid förstörda.

Jag förstår att du hyser missaktning mot Lambertz, det gör jag också men det betyder inte att jag är redo att slänga honom under bussen som våldtäktsman för det.

Har du hängt med i Lambertz-fallet? Du borde i så fall ha koll på vem MÄ är, alltså EA. Hon bedriver ett besinningslöst förtals-korståg med alla män hon kan komma åt.

Läs gärna FUP:en om DU som finns här i tråden och om PA som finns här: (FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April

Då kanske du förstår vilken jävla rävsax som EA har riggat åt Lambertz.
Citera
2021-04-09, 16:02
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Men! GL var häktad pga falska bevis, dvs ogiltig bevisning, manipulerad teknisk sådan.

En icke politiserad åklagare, som har vettet att beakta elementär rättssäkerhet, väljer att först Syna EAs falska kort - sedan att event. agera mot den anmälde GL.
Men2; nu lever vi ju bara i den drömda världen!
Ja?!? Jag skrev detta två dagar efter att Lambertz häktats. Då såg det ju illa ut för Lambertz..
Vad är det för anmärkningsvärt med det konstaterande?
Citera
2021-04-09, 16:07
Medlem
Citat:
1. (Fylle) Kladda (enl, GL) är armen över axeln, smeka håret, kram etc är ömhetbetygelser..
2. (Kåt)Tafsa är "sexistiskt" och inkluderar puss (med tungan ute), rumpklapp/kläm, smeka tuttarna och innanlår , pill på muttan, etc.
Det är intentionerna som skiljer på berörningarna kladda och tafsa (enl, GL)..
Senast redigerad av 90510 2021-04-09 kl. 16:12.
Citera
2021-04-09, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Det var ju exakt det jag skrev, det spelar ingen roll om Virtanen, Ismail och Lambertz blir friade, pöbeln sliter dom i stycken och deras liv är för alltid förstörda.

Jag förstår att du hyser missaktning mot Lambertz, det gör jag också men det betyder inte att jag är redo att slänga honom under bussen som våldtäktsman för det.

Har du hängt med i Lambertz-fallet? Du borde i så fall ha koll på vem MÄ är, alltså EA. Hon bedriver ett besinningslöst förtals-korståg med alla män hon kan komma åt.

Läs gärna FUP:en om DU som finns här i tråden och om PA som finns här: (FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April

Visst hon verkar virrig minst sagt

Varför en före detta JK umgås med så labila personer är en annan fråga. Personligen tror jag att han knullat henne massor med ggr innan det famösa mötet på julafton men men

I övrigt förstår vi varann ganska bra
Citera
2021-04-09, 16:09
Medlem
Citat:
Ingen i normalt språkbruk. Men Lambertz är en idiot när det gäller att trassla in sig. Han kunde ha använt ordet kärvänlig vilket nog var vad han ville beskriva.
Citera
2021-04-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5

Ja, nu lär det nog dröja väldigt länge innan Förtalsmålet mot EA kommer upp i rätten. Hon kommer nog förhala tillfrisknandet så länge det går för att ha tak över huvudet. Känner på mig att lägenhetsinnehavaren där hon bodde har kastat ut henne. Hur blir det sedan då? Blir det försörjningsstöd resten av livet? Mest troligt, för ett vanligt jobb är hon nog för "fin" att ta. Studiepoängen räckte ju iallafall inte för fortsatt Studielån och studiebidrag. Den donnan har nog lite att fundera på. Kanske man är elak, men så är livet, lika för alla.Hennes hjälpsamma väninnor lär väl inte heller försörja henne.
Citera
2021-04-09, 16:53
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Fast farbror_barbro har ju rätt. Du misstolkar dessutom medvetet i vanlig ordning.

Du skrev även själv i din första post 11/3, när GL blev häktad på sannolika skäl, att det ser illa ut för Lambertz.

Du lyckades också gissa rätt på att EA och Lambertz hade haft kontakt i efterhand och att GL bett om ursäkt, eller som EA tolkar det - erkänt, eftersom det blev använt som bevisföring.

Det kom ju fram en dryg vecka senare i media att det var ett snarlikt efterspel mellan EA och GL. Hur drog du den slutsatsen?
Det var intressant!
Citera
2021-04-09, 16:56
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av 90510
1. (Fylle) Kladda (enl, GL) är armen över axeln, smeka håret, kram etc är ömhetbetygelser..
2. (Kåt)Tafsa är "sexistiskt" och inkluderar puss (med tungan ute), rumpklapp/kläm, smeka tuttarna och innanlår , pill på muttan, etc.
Det är intentionerna som skiljer på berörningarna kladda och tafsa (enl, GL)..

Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Ingen i normalt språkbruk. Men Lambertz är en idiot när det gäller att trassla in sig. Han kunde ha använt ordet kärvänlig vilket nog var vad han ville beskriva.
Polisen använder ordet "tafsa" i betydelsen sexuellt ofredande, dvs det är ett brott.
Har ni glömt kampanjen "Tafsa inte" som frontades av dåvarande rikspolischef Dan Eliasson?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-i-ny-kampanj-tafsa-inte

Så om Lambertz hade sagt att han tafsade hade han erkänt sexuellt ofredande, dvs en brottslig handling. Eftersom det inte handlade om något sexuellt ofredande blev det "kladd". Kladd kan enligt Lambertz också innehålla puss på halsen. Men eftersom gemene man inte förstår skillnaden mellan tafs och kladd och Lambertz inte förstår hur andra människor tänker och känner så trasslade han in sig ännu mer. Han borde helt ha skippat den delen.

"Kärvänligt" är ett bra ord. Jag tror också att det uttrycker vad han ville beskriva. Beröring mellan människor är ett minerat område.
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Det var intressant!
Vad är intressant?
Edit:
Jag gissar på att Vaxad tänker på mitt första inlägg i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Lägg till att brottsoffret studerar juridik (doktorand?), vilket betyder att hon mycket väl vet vilka bevis som behövs och hur hon ska formulera sin anmälan. Kanske har de haft kontakt efteråt och pratat om det som hände på julafton? Lambertz kan ha gjort vissa medgivanden och bett om ursäkt.

Ja, det ser illa ut för Lambertz.
Senast redigerad av Sandkaka 2021-04-09 kl. 17:17.
Citera
2021-04-09, 17:04
Medlem
lasternassummas avatar
Tre trådar har en rad beröringspunkter, den om nöjesprofilen, den om åtalet mot EA för grovt förtal och denna, om när Lambertz anklagades för våldtäkt.

För att inte göra mig skyldig till regelbrott (regel 0.04. korspostning) länkar jag till inlägg i tråden om grovt förtal som jag tycker har betydelse även för den här tråden.

Det handlar om vad som förevarit vid dom två tidigare tillfällen då EA varit målsägande i förundersökningar och i fallet DU även i rättegång, där hon anklagat de misstänkta för våldtäkt. Här specifikt då PA anklagades för våldtäkt.

En sökbar FUP avseende grovt förtal där "texten" finns (om man vill klippa och klistra)
(FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April

Vad skrev EA på Facebook som nu resulterat i att hon åtalats för grovt förtal?
(FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April

Texten går att läsa i FUP. I inlägget ovan finns det som EA skrev som även text. Om någon föredrar att läsa så eller klippa och klistra i samband med citat.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-04-09 kl. 17:11. Anledning: klippa och klistra + korr
Citera
2021-04-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Polisen använder ordet "tafsa" i betydelsen sexuellt ofredande, dvs det är ett brott.
Har ni glömt kampanjen "Tafsa inte" som frontades av dåvarande rikspolischef Dan Eliasson?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-i-ny-kampanj-tafsa-inte

Så om Lambertz hade sagt att han tafsade hade han erkänt sexuellt ofredande, dvs en brottslig handling. Eftersom det inte handlade om något sexuellt ofredande blev det "kladd". Kladd kan enligt Lambertz också innehålla puss på halsen. Men eftersom gemene man inte förstår skillnaden mellan tafs och kladd och Lambertz inte förstår hur andra människor tänker och känner så trasslade han in sig ännu mer. Han borde helt ha skippat den delen.

"Kärvänligt" är ett bra ord. Jag tror också att det uttrycker vad han ville beskriva. Beröring mellan människor är ett minerat område.

Vad är intressant?
Edit:
Jag gissar på att Vaxad tänker på mitt första inlägg i tråden.
Kärvänligt?

vem har använt det de senaste 50 åren?

Nej jag tycker Görans användande av kladd ska uppmuntras.

Att egenhändigt ha fört in det rakt in i Svenskarnas vardagsrum är hans stora bidrag i offentlighetens tjänst

Kladd kladd kladd

Tillåtet kladd

Förbjudet kladd

Göran har bidragit med så mycket för framtida juridikstudenter, för att inte säga filosofer, att fundera över.

Tack Göran
Senast redigerad av Alpoxen 2021-04-09 kl. 17:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in