2021-04-09, 10:37
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ditt inlägg motsäger sig självt.
- Om jag hade frågat dig 1/1 2021 om GL hade var skyldig till våldtäkt så hade ditt svar varit nej (eller?).
- Om jag hade frågat dig samma sak när det blev GL satt häktad på sannolika skäl så hade du förmodligen svarat: ”sannolikt” (i alla fall i lagens mening av våldtäkt).
- nu när han släppts så är ditt svar: ”vet inte”.
Han är alltså inte, och kommer aldrig att komma, tillbaka på ruta 1.

Så GLs oskuldspresumption må gälla om han hamnar i rättssalen, men den gäller inte för polis och åklagare (det tog till tvångsmedel och låste in honom). Och den gäller inte för allmänhetens åsikt om GL. Han ju bara ”släppt i brist på bevis”. Detta är kärnan i detta fall och liknande: om polis och åklagare går så långt att de häktar någon med så svaga bevis som här (inget nytt material tillkom egentligen innan frisläppandet) så är skadan redan skedd. Vi har därför rätt att kräva mer.
Du blandar ihop dina fantasier och åsikter med det som är känt om ärendet.

- Vilka bevis fanns innan Lambertz häktades? Hur vet du att dessa var svaga?
- Hur vet du att inget nytt material tillkom egentligen innan frisläppandet?

Om du hade läst vad Lambertz har skrivit hade du vetat att han menar att han blev frisläppt efter att nytt material tillkommit. Enligt dig så ljuger Lambertz på den punkten. Var kommer din information?

Det är meningslöst att bemöta din halmgubbe. Dina fantasier om vad jag tyckt under resans gång är meningslösa att bemöta eftersom facit finns i tråden. Om du läst vad jag skrivit och tyckt hade du vetat att du är helt fel ute när det gäller min syn på Lambertz och om han gjort sig skyldig till våldtäkt.
Citera
2021-04-09, 10:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka

Om du hade läst vad Lambertz har skrivit hade du vetat att han menar att han blev frisläppt efter att nytt material tillkommit. Enligt dig så ljuger Lambertz på den punkten. Var kommer din information?

Det är meningslöst att bemöta din halmgubbe. Dina fantasier om vad jag tyckt under resans gång är meningslösa att bemöta eftersom facit finns i tråden. Om du läst vad jag skrivit och tyckt hade du vetat att du är helt fel ute när det gäller min syn på Lambertz och om han gjort sig skyldig till våldtäkt.
Du missförstår medvetet. PU hade såvitt känt exakt samma information tillgänglig före häktningen. Tfn-listor, vittnesuppgifter, ljudinspelning. Att man sedan inte klarade att använda den är ingen ursäkt. GL skulle självklart inte häktats när samma bevisning leder till att han släpps två veckor senare. Att du inte ser rättsövergreppet här är märkligt. Minst sagt.

Sedan är det verkligen ingen halmgubbe att nagla fast dig vid den helt logiska platsen:
- den 1/1 ansåg du, jag och alla andra att GL har oskyldig till våldtäkt. Helt enkelt för att tanken aldrig slagit oss.
- idag, efter häktning och frisläppande, anser du (och många andra) att han kanske är oskyldig. Du vet inte. ”Du har inte fog för det” ( (FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)).
En viss skillnad från 1/1, inte sant?

Där ligger problemet. GL är redan dömd och kan aldrig frias från stämpeln ”kanske våldtäktsman”. Det ansvaret vilar på olyckan till åklagare.

Inte ens om GL skulle vinna en förtalsprocess går han fri. Se på Virtanen. Han blev aldrig häktad men blev av med jobbet, Cissi Wallin får inslag på SvtPlay. Smutsfläcken går inte att tvätta bort.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-04-09 kl. 11:00.
Citera
2021-04-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namn21
Någonting har hänt i målet och kanske med EA.

Det blev ingen huvudförhandling igår 2021-04-08.

Det blev bara ett sammanträde klockan 9-11 B 4666-19 grovt förtal Sal 7.

Kan någon kolla upp det vad hände och när huvudförhandling planeras i målet ?
Vem har någonsin dokumenterat att det skulle ske en huvudförhandling igår i ärendet, som ett första steg?
Är detta så som du inbillar dig att det ska gå till?!

Det var någonting annat, just igår.
En förberedande förhandling!
Citera
2021-04-09, 11:20
Medlem
Vaxads avatar
Citat:

Fast farbror_barbro har ju rätt. Du misstolkar dessutom medvetet i vanlig ordning.

Citat:
Lägg till att brottsoffret studerar juridik (doktorand?), vilket betyder att hon mycket väl vet vilka bevis som behövs och hur hon ska formulera sin anmälan. Kanske har de haft kontakt efteråt och pratat om det som hände på julafton? Lambertz kan ha gjort vissa medgivanden och bett om ursäkt.

Ja, det ser illa ut för Lambertz.

Du skrev även själv i din första post 11/3, när GL blev häktad på sannolika skäl, att det ser illa ut för Lambertz.

Du lyckades också gissa rätt på att EA och Lambertz hade haft kontakt i efterhand och att GL bett om ursäkt, eller som EA tolkar det - erkänt, eftersom det blev använt som bevisföring.

Det kom ju fram en dryg vecka senare i media att det var ett snarlikt efterspel mellan EA och GL. Hur drog du den slutsatsen?
Senast redigerad av Vaxad 2021-04-09 kl. 11:28.
Citera
2021-04-09, 11:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Vem har någonsin dokumenterat att det skulle ske en huvudförhandling igår i ärendet, som ett första steg?
Är detta så som du inbillar dig att det ska gå till?!

Det var någonting annat, just igår.
En förberedande förhandling!
Jag tror detta har framgått tidigare. Att det var, som du säger, ett inledande möte mellan ombuden & rättens ordförande.
Citera
2021-04-09, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror detta har framgått tidigare. Att det var, som du säger, ett inledande möte mellan ombuden & rättens ordförande.
Mjo, man skulle väl definiera otillåtet kladd, till skillnad från tillåtet.
Citera
2021-04-09, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Inledande möte mellan ombuden & rättens ordförande förekommer i civil/tvistemål men inte i brottmål.
Citera
2021-04-09, 12:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Mjo, man skulle väl definiera otillåtet kladd, till skillnad från tillåtet.
Nu handlar denna inledande förhandling inte om Lambertz. Utan det är ett förtalsmål som härrör sig till tidigare falskanmälningar.
Citera
2021-04-09, 12:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namn21
Inledande möte mellan ombuden & rättens ordförande förekommer i civil/tvistemål men inte i brottmål.
Jag har som sagt bara läst om det tidigare i tråden. Att förtalsmålet skulle inledas med ett mindre möte.
Citera
2021-04-09, 12:33
Medlem
Citat:
Den svenska juryn i FemiNazzis är för tillfället iväg på förhandling.
GL har fullkomligt överumplat dom, med helt ny grammatik rörande välkomna eller mindre tillåtna "inbjudningar till sex med barntillverkning".
Men var så säker: GL.s innovativa KLADDUTSPEL ,vid sin arrangerade presskonferens i sin trädgård, kommer snart föranleda ett yttrande från lagrådet;
Hur ska sexbrottslagstiftningen kunna skärpas till, så att pensionerade Kladdare kan lagföras??
Eller så kommer han inte bli fälld för att ha gått över kladdgränsen. Han kommer bara ses som en creepy gammal gubbe.

Man kan inte straffas för att vara en idiot.
Citera
2021-04-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Eller så kommer han inte bli fälld för att ha gått över kladdgränsen. Han kommer bara ses som en creepy gammal gubbe.

Man kan inte straffas för att vara en idiot.
Nja, av en viss kategori "hat-svenskar" kommer nog GL för alltid anses som "nog skyldig till sexbrott mot juridikstuderande flicka" - dvs exakt som svensk MSM hat- media har framställt intimiteterna i GLs bostad under julen.
FÖR ÖVRIGT ÄR GL KNAPPAST NÅGON IDIOT!
GL har berikat detta land med en alldeles perfekt INSTALLATION!
Vilken har som funktion att sätta strålkastarljuset på de män som dömts för sexbrott - trots att de var snövitt oskyldiga till brott. De oskyldigt dömda!
Citera
2021-04-09, 12:56
Medlem
Citat:
Nja, av en viss kategori "hat-svenskar" kommer nog GL för alltid anses som "nog skyldig till sexbrott mot juridikstuderande flicka" - dvs exakt som svensk MSM hat- media har framställt intimiteterna i GLs bostad under julen.
FÖR ÖVRIGT ÄR GL KNAPPAST NÅGON IDIOT!
GL har berikat detta land med en alldeles perfekt INSTALLATION!
Vilken har som funktion att sätta strålkastarljuset på de män som dömts för sexbrott - trots att de var snövitt oskyldiga till brott. De oskyldigt dömda!
Jo han är en idiot. Det insåg regeringen efter en månad var det väl när han ville ha rubriker och skulle starta en utredning om den svenska polisen eller säpo eller vad det nu va.

Då insåg man vilket misstag man gjort men gubbjäveln fick ju sitta kvar. Han fick väl lite diskreta tips om att hålla käften.

Om hans kladdande är tillåtet kladdande eller otillåtet kladdande vet jag inte. Dessa definitioner om tillåtet och otillåtet kladdande kommer inte från mig eller kvällstidningarna. De kommer från Lambertz själv så naturligtvis vill det tappra svenska folket veta var en av landets ledande jurister sätter gränsen för tillåtet kladdande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in