Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
Polisen använder ordet "tafsa" i betydelsen sexuellt ofredande, dvs det är ett brott.
Har ni glömt kampanjen "Tafsa inte" som frontades av dåvarande rikspolischef Dan Eliasson?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-i-ny-kampanj-tafsa-inte
Så om Lambertz hade sagt att han tafsade hade han erkänt sexuellt ofredande, dvs en brottslig handling. Eftersom det inte handlade om något sexuellt ofredande blev det "kladd". Kladd kan enligt Lambertz också innehålla puss på halsen. Men eftersom gemene man inte förstår skillnaden mellan tafs och kladd och Lambertz inte förstår hur andra människor tänker och känner så trasslade han in sig ännu mer. Han borde helt ha skippat den delen.
"Kärvänligt" är ett bra ord. Jag tror också att det uttrycker vad han ville beskriva. Beröring mellan människor är ett minerat område.
Du har troligen hittat förklaringen till varför han alls gav sig in i den snurriga debatten.
Att friskriva sig från tafsande var nog det viktigaste. I min bekantskapskrets har vi kallat vissa människors för ”klängiga” om det hållit på som Lambertz påstår att han gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Kärvänligt?
vem har använt det de senaste 50 åren?
För mig låter kladd snarare bedrövligare än tafs. Kärvänlig hade väl varit utmärkt för en äldre gubbe att använda, men om han valt ett ord som är bättre skulle det också bli för utstuderat. Han har, trots all virrighet, huvudet på skaft. Genom att välja ”kladd” hamnar vi alla i diskussioner om vad fan karln menar, men är nyfikna på att förstå honom, istället för att ifrågasätta om det ens stämmer. Han kanske tafsar loss så snart han får tillfälle som vore han en nykommen ungdom på konsert i Kungsträdgården.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
Lambertz hade fått kritik oavsett vilket ord han använt. Det är därför han inte borde ha skippat hela den delen.
Tänker att det, av något skäl, faktiskt var viktigt för honom att göra distinktionen.
Har han kanske fått klagomål för olämpligt beteende genom åren?