2021-04-09, 17:22
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Kärvänligt?

vem har använt det de senaste 50 åren?

Nej jag tycker Görans användande av kladd ska uppmuntras.

Att egenhändigt ha fört in det rakt in i Svenskarnas vardagsrum är hans stora bidrag i offentlighetens tjänst

Kladd kladd kladd
Lambertz hade fått kritik oavsett vilket ord han använt. Det är därför han inte borde ha skippat hela den delen.
Senast redigerad av Sandkaka 2021-04-09 kl. 17:28.
Citera
2021-04-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Lambertz hade fått kritik oavsett vilket ord han använt. Det är därför han inte borde ha skippat hela den delen.
Han kanske skulle skippat att förklara hur förspelet gick till.

Han kanske skulle skippat att tala om hur kåt tjejen var på honom.

Han kanske skulle skippat att öppna munnen överhuvudtaget men vissa lär sig aldrig. Detta är ju knappast hans första PR-katastrof
Citera
2021-04-09, 17:39
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
...
- Om jag hade frågat dig 1/1 2021 om GL hade var skyldig till våldtäkt så hade ditt svar varit nej (eller?).
- Om jag hade frågat dig samma sak när det blev GL satt häktad på sannolika skäl så hade du förmodligen svarat: ”sannolikt” (i alla fall i lagens mening av våldtäkt).
- nu när han släppts så är ditt svar: ”vet inte”.
Han är alltså inte, och kommer aldrig att komma, tillbaka på ruta 1.
...

Det här är viktigt. Många människor är övertygade om att det inte finns rök utan eld. Jag skulle säga att det är den vedertagna synen i samhället. Jag motsätter mig detta bestämt, och med eftertryck efter att jag själv blivit utsatt. Ett tillfälle. Efter att jag avvisat en psykiskt sjuk kvinna. Hon gjorde samma sak mot en annan kvinna som mot mig. Den instans som mottog ärendet förutsatte dock att den språkligt inkorrekta utsagan var sann och ifrågasatte mig. Jag blev helt perplex. Den som mottog ärendet hade just den där synen och då är man rättslös.
Citera
2021-04-09, 17:43
Bannlyst
Om Lamertz hade erkänt våldtäkt hade han legat illa till.

Nu har han ju varken erkänt våldtäkt wller tafsande utan "kladd", vilket han definierar som en hand på armen eller på axeln. Således inget som står utanför lagen.Därför är diskussionen om han hade erkänt våldtäkt eller tafsande lika intressant som om han hade erkänt mord.

Det var nog därför åtalet om våldtäkt lades ner. Kvar finns anklagelsen om falsk tillvitelse.
Citera
2021-04-09, 17:46
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Polisen använder ordet "tafsa" i betydelsen sexuellt ofredande, dvs det är ett brott.
Har ni glömt kampanjen "Tafsa inte" som frontades av dåvarande rikspolischef Dan Eliasson?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-i-ny-kampanj-tafsa-inte

Så om Lambertz hade sagt att han tafsade hade han erkänt sexuellt ofredande, dvs en brottslig handling. Eftersom det inte handlade om något sexuellt ofredande blev det "kladd". Kladd kan enligt Lambertz också innehålla puss på halsen. Men eftersom gemene man inte förstår skillnaden mellan tafs och kladd och Lambertz inte förstår hur andra människor tänker och känner så trasslade han in sig ännu mer. Han borde helt ha skippat den delen.

"Kärvänligt" är ett bra ord. Jag tror också att det uttrycker vad han ville beskriva. Beröring mellan människor är ett minerat område.
Du har troligen hittat förklaringen till varför han alls gav sig in i den snurriga debatten.

Att friskriva sig från tafsande var nog det viktigaste. I min bekantskapskrets har vi kallat vissa människors för ”klängiga” om det hållit på som Lambertz påstår att han gör.
Citat:
Kärvänligt?

För mig låter kladd snarare bedrövligare än tafs. Kärvänlig hade väl varit utmärkt för en äldre gubbe att använda, men om han valt ett ord som är bättre skulle det också bli för utstuderat. Han har, trots all virrighet, huvudet på skaft. Genom att välja ”kladd” hamnar vi alla i diskussioner om vad fan karln menar, men är nyfikna på att förstå honom, istället för att ifrågasätta om det ens stämmer. Han kanske tafsar loss så snart han får tillfälle som vore han en nykommen ungdom på konsert i Kungsträdgården.
Citat:
Tänker att det, av något skäl, faktiskt var viktigt för honom att göra distinktionen.

Har han kanske fått klagomål för olämpligt beteende genom åren?
Citera
2021-04-09, 17:50
Bannlyst
Om det nu är så att svensken upplever att kladd, såsom Lambertz definierar det (klapp på arm/axel) bör vara olagligt mellan människor, så kanske lagstiftaren bör se lver detta område. Fram tills dess blir diskussionen lika meningslös som att diskutera det förfärliga i att någon går över gatan där det inte är ett markerat övergångsställe.

Den juridiska nivån i tråden just nu är mycket låg.
Citera
2021-04-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Om Lamertz hade erkänt våldtäkt hade han legat illa till.

Nu har han ju varken erkänt våldtäkt wller tafsande utan "kladd", vilket han definierar som en hand på armen eller på axeln. Således inget som står utanför lagen.Därför är diskussionen om han hade erkänt våldtäkt eller tafsande lika intressant som om han hade erkänt mord.

Det var nog därför åtalet om våldtäkt lades ner. Kvar finns anklagelsen om falsk tillvitelse.
Men enligt Lambertz finns det ju faktiskt otillåtet kladd. Han ägnade sig dock åt tillåtet kladd
Citera
2021-04-09, 17:54
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Jag har skrivit många inlägg. Vilket inlägg syftar du på?

Inlägget jag citerade naturligtvis;
Citat:
Lägg till att brottsoffret studerar juridik (doktorand?), vilket betyder att hon mycket väl vet vilka bevis som behövs och hur hon ska formulera sin anmälan. Kanske har de haft kontakt efteråt och pratat om det som hände på julafton? Lambertz kan ha gjort vissa medgivanden och bett om ursäkt.

Ja, det ser illa ut för Lambertz.

(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)

Du skrev det den 11/3, samma dag som GL häktades på sannolika skäl.

Det var ändå starkt jobbat av dig att gissa rätt på den biten, när du har haft fel om allt annat som är sakligt i tråden. Du får gärna motivera hur du kom fram till det?

Citat:
Han kanske skulle skippat att förklara hur förspelet gick till.

Han kanske skulle skippat att tala om hur kåt tjejen var på honom.

Han kanske skulle skippat att öppna munnen överhuvudtaget men vissa lär sig aldrig. Detta är ju knappast hans första PR-katastrof

Nja, det var ett smart val av GL att vara helt ärlig. Tråkigt bara att media gaslightar och fokuserar på fel saker.
Senast redigerad av Vaxad 2021-04-09 kl. 18:15.
Citera
2021-04-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Tre trådar har en rad beröringspunkter, den om nöjesprofilen, den om åtalet mot EA för grovt förtal och denna, om när Lambertz anklagades för våldtäkt.

För att inte göra mig skyldig till regelbrott (regel 0.04. korspostning) länkar jag till inlägg i tråden om grovt förtal som jag tycker har betydelse även för den här tråden.

Det handlar om vad som förevarit vid dom två tidigare tillfällen då EA varit målsägande i förundersökningar och i fallet DU även i rättegång, där hon anklagat de misstänkta för våldtäkt. Här specifikt då PA anklagades för våldtäkt.

En sökbar FUP avseende grovt förtal där "texten" finns (om man vill klippa och klistra)
(FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April

Vad skrev EA på Facebook som nu resulterat i att hon åtalats för grovt förtal?
(FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April

Texten går att läsa i FUP. I inlägget ovan finns det som EA skrev som även text. Om någon föredrar att läsa så eller klippa och klistra i samband med citat.

Tycker det framgår i förtalsmålet att (det som nämts tidigare ) att anmälningarna är avsedda att att nita dit "misogyna" män i allmänhet och dom utvalda offren i synnerhet. Vilket hon visar med den exempelösa smutskastingen av DU. EA och & är väl medveten(na) om var gränsen går, då ord står mot ord, vilket är anledningen till att hon/dom fabricerat falska "bevis". EA och & agerar "poliser" (typ bacebolligan) mot misogyna män och gömmer sig fegt bakom kvinnor som blir våldtagna och anonymiteten det kräver. Fyfan!

Att EA och & hängs ut är en välgärning för rättssäkerheten. Det är jäkligt illa (för rättsäkerheten) om det "tillåts" att med stort begär förstöra ett liv och åberopa anonymitet när den fruktansvärda gärningen avslöjas.

Tack Lambertz och FB för det.
Senast redigerad av 90510 2021-04-09 kl. 18:08.
Citera
2021-04-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Inlägget jag citerade naturligtvis;

(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)

Du skrev det den 11/3, samma dag som GL häktades på sannolika skäl.

Det var ändå starkt jobbat av dig att gissa rätt på den biten, när du har haft fel om allt annat som är sakligt i tråden. Du får gärna motivera hur du kom fram till det?

Nja, det var ett smart bra av GL att vara helt ärlig. Tråkigt bara att media gaslightar och fokuserar på fel saker.
Vad annars fanns det att fokusera på? Hela hans försvar gick ju ut på detta. Att han minsann var en oemotståndlig karlakarl så att han var omöjlig att motstå.

(mer eller mindre så menade han faktiskt detta)

Han förklarade utförligt i direktsändning hur det kom sig att hans helt tillåtna kladdande dels berodde på hans svaga karaktär men framför allt på hennes framfusighet.

Varför tar han fram sin svaga karaktär överhuvudtaget om det inte fanns några konstigheter? Att ha sex är fullt lagligt och inget man behöver ursäkta.

Så vad fan menar människan? Han ursäktar sig för att han hade sex. Varför?

Var det bara fel att ha sex med henne eller är det alltid fel?

Menar Göran Lambertz att sex är en synd och att bara människor som är svaga i sinnet ägnar sig åt det och att han själv råkade hamna där pga en fresterska?
Senast redigerad av Alpoxen 2021-04-09 kl. 18:23.
Citera
2021-04-09, 18:40
Medlem
Citat:
Vad annars fanns det att fokusera på? Hela hans försvar gick ju ut på detta. Att han minsann var en oemotståndlig karlakarl så att han var omöjlig att motstå.

(mer eller mindre så menade han faktiskt detta)

Han förklarade utförligt i direktsändning hur det kom sig att hans helt tillåtna kladdande dels berodde på hans svaga karaktär men framför allt på hennes framfusighet.

Varför tar han fram sin svaga karaktär överhuvudtaget om det inte fanns några konstigheter? Att ha sex är fullt lagligt och inget man behöver ursäkta.

Så vad fan menar människan? Han ursäktar sig för att han hade sex. Varför?

Var det bara fel att ha sex med henne eller är det alltid fel?

Menar Göran Lambertz att sex är en synd och att bara människor som är svaga i sinnet ägnar sig åt det och att han själv råkade hamna där pga en fresterska?
Nja, förutom den svaga anden så alluderade väl GL oxå på nån otrohet? Mot den sedan tre år avlidna frun? Eller mot nån ung särbo, nere i skåne?
Vi behöver nog utreda mera, om hur julekladd och otrohet spelar en roll i denna såpa!
Citera
2021-04-09, 18:45
Medlem
Citat:
Kärvänligt?

Nej jag tycker Görans användande av kladd ska uppmuntras.

Att egenhändigt ha fört in det rakt in i Svenskarnas vardagsrum är hans stora bidrag i offentlighetens tjänst

Kladd kladd kladd

Tillåtet kladd

Förbjudet kladd

Göran har bidragit med så mycket för framtida juridikstudenter, för att inte säga filosofer, att fundera över.

Tack Göran

Länstrafiken Västerbotten bla. Ett inte helt ovanligt ord för oss som fått gräsfläckar på knäna efter älgskog i sommarnatten.
https://sverigesradio.se/artikel/6886047
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in