Citat:
QUOTE=farbror_barbro|75429258]Du missförstår medvetet. PU hade såvitt känt exakt samma information tillgänglig före häktningen. [ÄTfn-listor, vittnesuppgifter, ljudinspelning. Att man sedan inte klarade att använda den är ingen ursäkt. GL skulle självklart inte häktats när samma bevisning leder till att han släpps två veckor senare. Att du inte ser rättsövergreppet här är märkligt. Minst sagt.
Så vitt känt kom det fram ytterligare bevis under häktningen som ledde till att förhörsledarna förstod hur det hela gått till. Samma dag släpptes Lambertz ur häktet. Beviset är ett sms som var raderat från hennes telefon och inte återskapat. Fabriksåterställningen gjorde ju det omöjligt att återskapa all information på telefonen.
För den som har facit och ser allt i backspegeln är det enkelt att säga exakt vad utredarna skulle ha gjort.
Vi vet inte hur utredarna fick kännedom om det raderade textmeddelandet, men informationen kom sannolikt från mottagaren av messet väldigt nära inpå att Lambertz släpptes. Fram tills Mats berättat om messet kunde utredarna sannolikt inte ha känt till dess existens eller att de haft kontakt med varandra under julnatten.
Så allt talar för att utredningen inte alls hade samma bevisning när de släppte Lambertz som de hade när han häktades.
Som jag tidigare skrivit vore det bra om förundersökningen mot Lambertz granskas. Jag hoppas att det blir så.
Citat:
Nu har det gått fem dagar sedan jag släpptes ur häktet och åklagaren lade ner förundersökningen mot mig. Det var skönt förstås men väntat efter det polisförhör som hade hållits tidigare på dagen (tisdagen den 23 mars). Då märkte jag rätt tydligt att de båda förhörsledarna var helt klara över hur det hela hade gått till. Det var inte någon våldtäkt utan ett påhitt.
Vid förhöret fick jag nämligen se ytterligare ett bevis (av väldigt många) för att kvinnan som anmält mig hade ljugit. Genom det här beviset (ett textmeddelande till nuvarande sambon Mats) kom det fram att hon hade messat med Mats vid en avgörande tidpunkt. Nämligen en tidpunkt då hon var så gott som medvetslös. Det hade hon själv och vittnet Lotta (som strax innan hade videopratat med henne) intygat för polisen. Men nu dök det alltså upp ett bevis för att hon just då inte bara hade messat med Mats utan också hade pratat med Lotta (mig ovetande förstås). Det hade hon ju inte kunnat göra om hon varit helt borta. Och beviset (textmeddelandet) hade hon raderat från sin egen telefon.
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-304/
Citat:
Sedan är det verkligen ingen halmgubbe att nagla fast dig vid den helt logiska platsen:
- den 1/1 ansåg du, jag och alla andra att GL har oskyldig till våldtäkt. Helt enkelt för att tanken aldrig slagit oss.
- idag, efter häktning och frisläppande, anser du (och många andra) att han
kanske är oskyldig. Du vet inte. ”Du har inte fog för det” (
(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)).
En viss skillnad från 1/1, inte sant?
Där ligger problemet. GL är redan dömd och kan aldrig frias från stämpeln ”kanske våldtäktsman”. Det ansvaret vilar på olyckan till åklagare.
Inte ens om GL skulle vinna en förtalsprocess går han fri. Se på Virtanen. Han blev aldrig häktad men blev av med jobbet, Cissi Wallin får inslag på SvtPlay. Smutsfläcken går inte att tvätta bort.
Du "glömde" att Virtanen fick ett avsnitt av "Uppdrag granskning ".
Jag skrev så här i inlägget du länkade:
Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
Det verkar som att du verkligen vill att jag ska hålla med dig och säga att Lambertz är oskyldig till brott och att EA är skyldig till brott. Men jag kommer inte att göra det eftersom jag inte har fog för den saken.
Jag har också skrivit massor av gånger att jag inte tror att Lambertz begick något brott på julnatten och jag har också utvecklat vad jag gissar hände. Eftersom det inte finns någon FUP tillgänglig finns ingen redogörelse för julhelgen tillgänglig. Det går inte att komma längre
just nu hur desperat gärna du än vill att jag ska säga något annat.