Det är bara allmän kunskap. Jag resonerar utifrån vanliga kriterier och vad vi vet om berusning, alkoholhalt och medvetandegrad. Om E:s historia stämmer (att hon praktiskt taget svimmade) så bör hon väl ha legat mellan 2 och 3 promille. Jag antar att hon inte är alkis. Jag har inte hört att hon är det iaf. Så jag försöker resonera utifrån ett normalperspektiv.
En alkis kan köra bil och prata ordentligt med 3 promille, men så funkar väl inte denna "Emma"..
Alla människor är olika, men är man avsvimmad (utan koll på någonting omkring sig) så passerar man flera stationer innan dess. Man kräks, för oväsen, sluddrar, får affektutbrott, ramlar osv. Varken inspelningen, Lambertz berättelse eller "Emmas" berättelse innehåller de inslag man förväntar sig, om hon nu supit sig medvetslös.
Här är enkla riktlinjer:
https://www.drugsmart.com/faq/hur-mycket-maste-man-ha-druckit-for-att-uppna-vissa-promillenivaer/
Under resan till 3 promille borde följande ha iakttagits:
Sluddrigt tal, gångsvårigheter, känsloutbrott, dålig balans, dålig koordination, raglande gång, aggressivitet eller plötsliga gråtattacker, dubbelseende, kräkningar, dålig uppfattning om omvärlden, trötthet (eventuellt somnar personen).
Det "Emma" beskrev ("Jag bara däckade") bör nog hända mellan 2 och 3 promille.
Att uppnå 3 promille på 6 timmar är ju brutalt också. Det är få icke-alkisar som lyckas med det utan olyckor på vägen: kräkningar, fall, trasiga saker, trasiga kläder, skrikande, gapflabbande, rejäla minnesluckor och allmänt yvigt och pinsamt beteende..
Jag var förvisso inte på plats.. jag bara resonerar allmänt.