2021-04-03, 10:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vill inte gå offt, men måste påpeka att Fallet TQ, med i princip fri tilldelning av narkotikaklassade preparat för att "framkalla bortträngda minnen", hade sanktionerats från högsta ort, nämligen Socialstyrelsen. Där blundade man för det experiment som Stu*re Bergw*all utsattes för på Säter. Sverige skulle visa vad svensk psykiatri minsann kan prestera!

Därför är det inte mer än rätt, en sorts salomonisk rättvisa, att GL som varit en indirekt beskyddare av experimentet, nu får smaka på hur det är att vara utsatt för ett "våldtäktsexperiment".

Kontot Enoch.Thulin har påpekat något väldig viktigt här: Många av de som i tråden träder fram till försvar för GL ogillar honom starkt för det som han tidigare bevisligen gjort, nämligen varit aktivt medverkande i att nedmontera rättssäkerheten i Sverige.
Vi stöder inte GL som individ, vi stöder honom nu som ett offer för falskanmälan rörande våldtäkt, det näst värsta en man kan bli anklagad för. Trumfas bara av anklagelser om incest.
tror jag män upplever det.

Där slog du nog till huvudet på spiken med din slutsats i den sista delen av ditt inlägg, vi är många som ogillar vad Göran Lambertz ställt till med under sin yrkeskarriär och finner nog en viss tillfredsställelse med den karma han drabbats av men trots det måste han få stöd i det här läget och förhoppningsvis kommer hans fall leda till att rättssäkerheten skärps i dessa mål, som det är nu så är det ju rena lotteriet om du ska kunna klara dig från en anklagelse om den är falsk.

Jag undrar om han är lika positivt inställd till aktivister inom det juridiska systemet nu som han verkar ha varit tidigare.
Citera
2021-04-03, 10:46
Medlem
Citat:
Vill inte gå offt, men måste påpeka att Fallet TQ, med i princip fri tilldelning av narkotikaklassade preparat för att "framkalla bortträngda minnen", hade sanktionerats från högsta ort, nämligen Socialstyrelsen. Där blundade man för det experiment som Stu*re Bergw*all utsattes för på Säter. Sverige skulle visa vad svensk psykiatri minsann kan prestera!

Därför är det inte mer än rätt, en sorts salomonisk rättvisa, att GL som varit en indirekt beskyddare av experimentet, nu får smaka på hur det är att vara utsatt för ett "våldtäktsexperiment".

Kontot Enoch.Thulin har påpekat något väldig viktigt här: Många av de som i tråden träder fram till försvar för GL ogillar honom starkt för det som han tidigare bevisligen gjort, nämligen varit aktivt medverkande i att nedmontera rättssäkerheten i Sverige.
Vi stöder inte GL som individ, vi stöder honom nu som ett offer för falskanmälan rörande våldtäkt, det näst värsta en man kan bli anklagad för. Trumfas bara av anklagelser om incest.
tror jag män upplever det.
Det finns en skadeglädje att Göran åker dit för sådant han sannolikt inte har gjort.

Likväl som samma glädje fanns när Cissi Wallin ljög om Virtanen och våldtäkt.

Men de båda Lambertz och Virtanen är högst sannolikt oskyldiga för de som de anklagas för; våldtäkt.

Wallins första notering om mötet med Virtanen
Jag var förvisso full men har aldrig varit med om ett sånt totalmörker på fyllan före eller efter det. Han drogade mig, jag är säker. Vaknade upp i hans säng av att ljuset stack i ögonen som värkte av baksmälla och ångest. Han hade klätt av mig, mer än så vet jag inte. Jag minns inget av natten, inte ett skit. Jag tog mina grejer, spydde som en kalv på hans toa och gick hemåt.
https://web.archive.org/web/20080411225300/http://brudpepp.blogg.se/

Från hennes dåvarande blogg, uppbackad.

Hur många fler falskligen anklagade finns?

-----
Jag är ingen vän av de båda anklagade - men tror på rättvisa
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-04-03 kl. 11:11.
Citera
2021-04-03, 10:46
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
...

En formulering är IMO lite intressant.

«Kvinnan ska efter den påstådda våldtäkten ha skrivit att hon ville ha ett löfte från honom att han aldrig mer skulle ha sex med henne......

Det sms:et gör mig övertygad om att hon, oavsett om hon planerat det sedan en tid eller bara varit öppen för det, skriver såhär för att sätta dit honom, inte för att hon var rädd att han skulle ha sex med henne igen. Alltså, lova att han aldrig mer skulle ha sex med henne? Är hon imbecill? Har hon en ledsagare som droppar av henne på olika adresser? Hennes intelligens tycks väldigt ojämn.

Ett riktigt offer hade knappast skrivit sådär. Att han svarar - Lovar, är dock märkligt och jag undrar om det är ett direkt svar på det. Hade förstås varit intressant att läsa transkriptionen.
Citera
2021-04-03, 10:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Rätt skön tant. Av namnet att döma en gamma hippie. Shefali är ett ord på Hindi, som betyder ungefär "Väldoftande blomma".

De som passerade T-Centralen på 70-talet har sannolikt sett henne i Hare Krishna-mundering.

Dom tycks inte hindra GL i städningen. Shefali bor bara 1,8 km från GL, granne med Eriksbergs vårdcentral, så hon kan ha fått en uppfriskande promenad i det fina vädret. Jag tror inte dom retar GL så mycket.

Citera
2021-04-03, 10:51
Medlem
Citat:
Dom tycks inte hindra GL i städningen. Shefali bor bara 1,8 km från GL, granne med Eriksbergs vårdcentral, så hon kan ha fått en uppfriskande promenad i det fina vädret. Jag tror inte dom retar GL så mycket.

Lite komiskt är det av Guran att vända häcken till o städa den egna trappan först. En härlig sketch som skulle passa i många buskisar framåt sommaren.
Citera
2021-04-03, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Någon i tråden som har en Iphone och kan förklara följande hur det kan finnas kvar meddelanden i EA:s mobiltelefonen efter full fabriksåterställning?
Fredagsbetraktelse

9. Efter fabriksåterställningen fanns det bl.a. meddelanden kvar i telefonen.
http://goranlambertz.se/fredagsbetraktelse/

Den information som jag funnit på nätet förtäljer att det finns generellt två typer av fabriksåterställningar:
* Nollställ alla inställningar återställer mobilen till de inställningar den hade när den var ny men behåller dina kontakter, påminnelser, anteckningar, bilder etc.

* Radera allt innehåll och inställningar tar bort allt som finns på mobilen.
https://www.telia.se/privat/support/info/fabriksaterstallning-iphone

Hur det kan finnas kvar meddelanden i hennes mobiltelefon, kan det hela vara en missuppfatting av Göran?

Hela utvalda deltexten:

http://goranlambertz.se/fredagsbetraktelse/[/spoiler]
Så vitt jag vet fungerar raderingar så här. När man gör det tas adresserna bort så att det inte längre går att hitta det raderade. Samtidigt så blir det möjligt att skriva in på nytt och därmed över det gamla som ligger där. Men telefonen raderar inte någonting aktivt. Det här gör att så länge det inte är överskrivet går det att återfinna filerna. Men det är nog rätt svårt då en viss fil ligger utspridd i småbitar i hårddisken.
Citera
2021-04-03, 10:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

En snabb sökning visar att det inte var Hare Krishna, som jag först gissade. Det var istället Bhagwanrörelsen, ihop med Ted Gärdestad. Close enough.

Skön tant. GL borde bjuda dom på kaffe.
Citera
2021-04-03, 10:54
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det sms:et gör mig övertygad om att hon, oavsett om hon planerat det sedan en tid eller bara varit öppen för det, skriver såhär för att sätta dit honom, inte för att hon var rädd att han skulle ha sex med henne igen. Alltså, lova att han aldrig mer skulle ha sex med henne? Är hon imbecill? Har hon en ledsagare som droppar av henne på olika adresser? Hennes intelligens tycks väldigt ojämn.

Ett riktigt offer hade knappast skrivit sådär. Att han svarar - Lovar, är dock märkligt och jag undrar om det är ett direkt svar på det. Hade förstås varit intressant att läsa transkriptionen.

Även om pusselbitarna inte är så lätt att passa ihop, så tycker jag det finns många bitar som gör att man måste ställa frågan:

– Varför häktades GL?

Citera
2021-04-03, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Där slog du nog till huvudet på spiken med din slutsats i den sista delen av ditt inlägg, vi är många som ogillar vad Göran Lambertz ställt till med under sin yrkeskarriär och finner nog en viss tillfredsställelse med den karma han drabbats av men trots det måste han få stöd i det här läget och förhoppningsvis kommer hans fall leda till att rättssäkerheten skärps i dessa mål, som det är nu så är det ju rena lotteriet om du ska kunna klara dig från en anklagelse om den är falsk.

Jag undrar om han är lika positivt inställd till aktivister inom det juridiska systemet nu som han verkar ha varit tidigare.
Det fetade:
Säkerligen inte!

Nu har ju GL egentligen aldrig visat sig vara speciellt ömhudad och jag tror inte att han av dessa falska våldtäktanklagelser drabbas av svarta tankar av desperat karaktär, men det är viktigt att den som drabbas av falska anklagelser får stöd. Suicidprevention är viktigt!

Det är också, mitt i allt, viktigt att EA får adekvat terapi och rätt stöd så att inte hon i desperation hittar på något dumt. Det måste vara en mardröm för henne att nu vara uthängd som en värsta sortens manipulatör som för snöd vinnings skull falskanmäler män.
EA förtjänar straff/vård men hon skall inte brännas på bål. Häxor finns, men de likaväl som EA skall rannsakas!
Citera
2021-04-03, 11:01
Medlem
Citat:
Det fetade:
Säkerligen inte!

Nu har ju GL egentligen aldrig visat sig vara speciellt ömhudad och jag tror inte att han av dessa falska våldtäktanklagelser drabbas av svarta tankar av desperat karaktär, men det är viktigt att den som drabbas av falska anklagelser får stöd. Suicidprevention är viktigt!

Det är också, mitt i allt, viktigt att EA får adekvat terapi och rätt stöd så att inte hon i desperation hittar på något dumt. Det måste vara en mardröm för henne att nu vara uthängd som en värsta sortens manipulatör som för snöd vinnings skull falskanmäler män.
EA förtjänar straff/vård men hon skall inte brännas på bål. Häxor finns, men de likaväl som EA skall rannsakas!

Här brister samhället totalt. Inget stöd finnes om man inte söker detta aktivt själv och kräver detta. Och vem gör det?
Isolering, brist på förtroende och sen alkoholism är inte helt ovanligt.
Här tar inte samhället något ansvar utan allt lämnas till den drabbade själv, möjligtvis dennes advokat som oftast försvinner till nästa fall när fakturan är attesterad.
Citera
2021-04-03, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Så vitt jag vet fungerar raderingar så här. När man gör det tas adresserna bort så att det inte längre går att hitta. Samtidigt så blir det möjligt att skriva in på nytt och därmed över det gamla som ligger där. Men telefonen raderar inte någonting aktivt. Det här gör att så länge det inte är överskrivet går det att återfinna filerna. Men det är nog rätt svårt då en viss fil ligger utspridd i småbitar i hårddisken.
Det du skriver om gäller hårdiskar med snurrande platta/plattor. Men "SSD minnen" som Iphone använder fungerar inte på samma sätt.

This is why data recovery from SSD devices when the TRIM command is used is extremely difficult, if ever even possible.
https://www.r-studio.com/SSD_Recovery.html
Citera
2021-04-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john-oskar
Här brister samhället totalt. Inget stöd finnes om man inte söker detta aktivt själv och kräver detta. Och vem gör det?
Isolering, brist på förtroende och sen alkoholism är inte helt ovanligt.
Här tar inte samhället något ansvar utan allt lämnas till den drabbade själv, möjligtvis dennes advokat som oftast försvinner till nästa fall när fakturan är attesterad.
Ett välkommet och viktigt inlägg, tack för det!

Utan att i detalj gå in på vad DU (mannen som på falska grunder satt häktad i 7 månader pga EA!) råkade ut för och hur han efteråt mådde, så även om han ersattes med pengar, gissar jag att Staten inte ansåg sig tvungen att erbjuda honom ovillkorlig och obegränsad terapi efter den mardröm han varit med om.

Har Staten när det gäller GL, tidigare JK, nu tagit kontakt med honom och frågat om han upplever att han behöver stöd efter att, på falska premisser, suttit frihetsberövad i mer än två veckor?
Tror inte det.

Men jag tror -och hoppas!- att GL kommer att göra affär av det han har råkat ut för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in