2021-03-24, 11:07
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedstrumpa
Har tagits bort ja - låter som SVT pudlar
https://sverigesradio.se/artikel/kritik-mot-sandning-av-goran-lambertz-presskonferens

Kvinnor ska skyddas till varje pris i feministdiktaturen Sverige. Anledningen är att det här stör det ideologiska narrativet om män som förövare och kvinnor som offer.
Citera
2021-03-24, 11:08
Medlem
Ksenia74s avatar
Nu kommenterar kriminologiprofessorn Leif GW Persson Lambertz utspel.

– Det var en ganska omfattande historia och han la ut texten om målsäganden. Han talade om vem hon var. Han tog helt enkelt heder och ära av henne, säger Persson i TV4:s Nyhetsmorgon.

– Han upplever det som att han är offret i sammanhanget, det var hon som ville och så vidare. Det är den absolut vanligaste invändningen från folk som är misstänkta för våldtäkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nu hittade inte väninnan henne på gräsmattan där hon grät. EA sökte upp sin väninna och berättade sin saga och väninnan spred sedan den sagan till polisen. Att sagan tog omvägen via väninnan gör inte sagan på något sätt starkare.

Hela det tankesättet bygger på att MÄ är ärlig och inte medvetet spider sin saga till tredje part för att sedan använda den personen som vittne. Men om man antar att MÄ alltid är ärlig räcker förstås hennes ord vilket är just fallet här.
Absolut, trovärdigheten är något rätten får avgöra men precis som man lyssnar på den misstänktes alibi kan man också lyssna på målsägandes "vittnen". Det handlar om att ställa flera uppgifter mot varandra i ett sammanhang. Berättar vännen en historia och målsäganden en annan är det snarare en nackdel.

Om någon ringer och gråter hysteriskt efter brottet ska ha skett är det en detalj att ta med.

Hade du föredragit att man inte ska höra vänner överhuvudtaget? Gäller det även alibi?
Citera
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Det kan ju finnas ett mörkertal av män som betalar eller betalat på ett eller annat sätt än skadestånd också, kanske GL ställde det på sin spets genom att tidigare på kvällen säga att han absolut inte skulle hjälpa henne ekonomiskt med vad det nu var hon hade besvär med vilket så att säga fick henne att gå till nästa nivå om än halvt omedvetet ( men med inspelningen igång )
Det skulle han i så fall ha sagt på presskonferensen. Finns ingen anledning för honom att mörka att hon försökt utöva utpressning.
Citera
Medlem
Tycker det är underbart att se hur Göran Lambertz genom att totalt äga sin egen berättelse retar gallfeber på ledarskribenter och andra proffstyckare så till den milda grad att de är högröda i nyllena av förtrytelse.

Ingen av oss som inte var där vet vad som egentligen hände i den meriterade juristens hem den ödesdigra julaftonskvällen, men det har inte hindrat vissa från att anse sig veta att han är skyldig. Detta rättfärdigar man med att han är gammal och att det därför är otänkbart för en yngre kvinna att vilja ha sex med honom. Skönt att sånt fördomsfullt trams inte har nån bärighet i svenskt rättsväsende.

Angående GW:s utspel om att Lambertz tagit heder och ära av kvinnan vill jag bara säga: She had it coming!
Senast redigerad av Sculker 2021-03-24 kl. 11:22. Anledning: stavfel
Citera
2021-03-24, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Kan man få en repost på länken till pressträffen?
Varsågod!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/goran-lambertz-haller-presskonferens-om-nedlagda-fallet
Citera
Medlem
[quote=tjugofemore|75206169]Det var ju synd, kanske väntat.

Att det var 'synd' är långtifrån alla överens om:
https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/kraftig-kritik-mot-lambertz-presskonferens-svt-och-expressen-sande-live/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jus-sanguinis
...när samma kvinna anklagat 3 män som friats för våldtäkt där hon manipulerade bevisen i minst ett fall.

Tror framförallt detta avgjorde saken. Kvinnan är helt bränd på all trovärdighet om det inte finns teknisk bevisning. Har hon dessutom en historik där hon bevisligen dikterat ihop liknande våldtäktsscenarion i flera fall så är hon givetvis rökt för all framtid utan faktiska bevis. Sedan har det gått några månader sedan det hände och varför framkommer detta nu, det låter inte rimligt. Jag gillar inte GL men starkare bevisning krävs annars är rättssäkerheten obefintlig.
Citera
2021-03-24, 11:11
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74

– Det var en ganska omfattande historia och han la ut texten om målsäganden. Han talade om vem hon var. Han tog helt enkelt heder och ära av henne, säger Persson i TV4:s Nyhetsmorgon.

– Han upplever det som att han är offret i sammanhanget, det var hon som ville och så vidare. Det är den absolut vanligaste invändningen från folk som är misstänkta för våldtäkt.

Vilka jävla dumheter. Lambertz är släppt ur häkte och brottsmisstankarna är nedlagda. Hon förtjänar att berövas ära och heder. Tveksamt om hon haft någon till att börja med. Du kan inte förlora något du inte har.
Citera
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74

Kanske kommer det en dag då GW står anklagad för samma sak. Det krävs bara en kvinna och en utsaga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
GL har agerat omoraliskt och utnyttjat situationen, inget snack om saken. Men vad är det för 29-årig tjej som spenderar julafton med en 70-årig gubbe som agerat mentor inom det hon pluggar?

Och när hon dessutom anmält två andra personer inom loppet av några år, då tycker jag att det är något helt annat... Jag tycker att det luktar väldigt mycket psykisk ohälsa och daddy issues. Det sägs ju att om man blir utsatt för ett övergrepp så söker man sig till liknande situationer, så den första anmälningen kan mycket väl ha varit korrekt. Sen tror jag att det övergått till att hon utsätter sig för situationer hon inte vill hamna i, och killarna fattar inte bättre.

Så du tror att nöjesprofilen de facto våldtog henne och hennes väninnor under "tortyrliknande omständigheter" - men att det ändå inte gick till åtal av någon anledning? Utan resuterade istället till ett förtalsmål som kommer upp nu den 8.4..

Pga detta sökte "offret" sen sig till en jurist som hon falskanmälde och även manipulerade bevismaterialet.

Och ytterligare en gång till en annan jurist. Som nu släpptes.

Du har ju rätt att tro vad du vill. Jag delar inte din tro.
Citera
2021-03-24, 11:12
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Jag vet vem MÄ är och jag vet hennes bakgrund. Jag tror inte att hon somnat och att GL skulle hoppat på och satt på henne när hon sover. Jag tror att de båda var onyktra. De har inlett sexuella handlingar med varandra. Hon kan möjligen ha minnesbilder etc. Men än så länge bedömer jag det som att det var frivilligt och att hon i efterhand ångrat sig, fått det till våldtäkt av påhejade väninnor. Det är ju inte heller första gången...

Jag vill passa på att tacka för dina inlägg i tråden och speciellt för inlägget ovan som du postade den 13/3, du visade genom ditt sätt att skriva och genom din posthistorik att du kunde tillmätas en hög trovärdighet, ett skolexempel på Flashback styrka ditt nick (snyggastefittan) till trots. Du visste!

Jag som inte visste tillät mig istället att spekulera men jag är faktiskt rätt nojd med min spekulation som jag postade för en dryg vecka sedan:
Nu ska vi spekulera!

Tänk om det är kvinnan som varit drivande både vad gäller alkoholen och det sexuella. Kvinnan propsar på att dom ska ta ett glas till och ger GL uppmuntrande blickar, toppjurist eller ej så är han när allt kommer till kritan bara en man som sin ålder till trots fortfarande har en sexuell aptit. Att ha en 'extrapappa' som man dessutom kan ha en sexuell hållhake på ska inte föraktas när rättegångsdatumet för förtal närmar sig.

Som bekant grumlas omdömet av alldeles för stort alkoholintag, det ena leder till det andra och dagarna efter inser GL sitt misstag. SMS skickas i anklagande ton och GL försöker sig på 'damage control', jag är dock övertygad om att vi ur denna sms-konversation inte kommer kunna leda något i bevis, så slug är han trots allt.

Kvinna som är aktiv i social media omger sig med ett nätverk av 'systrar', den ena mer drivande än den andra, nu råkar en av dom veta att våldtäkt faller under allmänt åtal, då hon inte bara är 'syster' utan även ser en åklagarkarriär i vardande har hon ingen annan utväg än att anmäla GL, med eller mot kvinnans egen vilja.

En våldtäktsanmälan upprättas och booom, den misstänkte är ingen mindre än Göran Lambertz, nu sätter man in allt man har, inget får gå fel, inget får lämnas till slumpen. Men man glömmer en liten detalj, en detalj som kommer visa sig vara helt avgörande, hennes bakgrund (i vanlig ordning).

Göran ska nog vara nöjd med att detta prövas rättsligt istället för att han hängs ut i sociala media utan dom, han kommer även ompröva sitt sätt att se på vad som är åtalbart gällande förtal av icke dömda personer.
(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)

Efter två timmar så nämndes GL i tråden, efter ytterligare 6 timmar så bekräftades detta av användaren selust som efter det helt lyst med sin frånvaro i tråden, lägg den användaren på minnet nästa gång selust droppar en one-liner, Andra som även förtjänar ett omnämnande är flicka och intenog. I tillägg finns det även ett antal juridiskt kunniga som bidragit till att reda ut flera olika spetsfundigheter, ni vet vilka ni är!

Tack Flashback!

/Provokatör

PS Han har bara tappat 49 vänner av dom 4943 han hade på Facebook när han anmäldes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in