2021-04-07, 18:48
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Notera att detta gäller även sms i iPhone. Sms/iMessage som skickades/togs emot med en annan mobil med ett annat nummer kan kopieras över till en ny iPhone om samma AppleID används. Detta sker såvitt jag förstår som default.
Korrekt! Det är också värre än så. Om man är påloggad med appleid på flera enheter, så kommer iMessages upp på alla enheter, inklusive iPaden, som ligger på vardagsrumsbordet!

Jag har numera stängt av bruk av iMessage. :-)
Citera
2021-04-07, 18:55
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
... Jag tror att det dokument som Lambertz skrev till MÄ var en fortsättning och fördjupning på det resonemang han förde i extrabetraktelsen. Den som läst vad Lambertz skrivit inser att det är trams att han skulle ha intyget hennes trovärdighet eller liknande...
http://goranlambertz.se/extrabetraktelse-om-domen-191209-mot-cissi-wallin/

Alldeles säkert. Och fint även av Hamilkar att betona den generella bedömningen och uttrycket för yttrandefriheten som GL bistått med.

Jag har dock mycket svårt för att hålla med GL. Jag har försökt och jag ska tänka över saken igen men idag håller jag inte med. Jag har män i min närhet som råkat ut för kvinnor av samma kaliber. Det kan omkullkasta livet och ge många svåra och helt oförtjänt svåra år. Jag har ingen, ingen, sympati för psykiatri. För det här är psykiatri.
Citera
2021-04-07, 19:11
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Haha härlig liten utläggning där men det kommer inte bli något av Lambertz stämning av staten att skriva hem om. Dock så förstår jag att han är förbannad först dragen i smutsen och förnedrad samt utskrattad i alla dessa år angående Quick och den rättsliga farsen. Nu hamnar han återigen i rampljuset när denna slinka försöker lura honom och denna gång som den kåta gamla gubben istället för den naiva enkelspåriga dåren som vägrade inse att han blivit lurad här ifrån till Pluto och tillbaka i Quick-fallet.

Till hans försvar så hade jag också gett efter för mina köttsliga lustar och satt på EA så det stod härliga till.
HE HE jo men hela han utstrålar ju gammal kåt bagge. Gubben bör ju veta sin plats i stutabåset i den åldern.
Citera
2021-04-07, 19:11
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Eftersom du har studerat mina inlägg i tråden vet du att jag skrivit om "MÄ's person, ansvar eller inblandning". Du vet också att jag inte håller med dig om att Lambertz "bara medverkar av slumpen och är ett offer i det hela" utan att jag ser hela skeendet på ett annat sätt. Jag har också motiverat varför jag ser saken som jag gör. Finns ingen anledning att tugga om samma sak igen. Om någon skulle vara intresserad är det som du vet bara att läsa igenom mina poster.

Det är väl i stort sett bara bergsturk i tråden som delar min uppfattning.

Jag har t ex läst Lambertz extrabetraktelse om domen mot Cissi Wallin. Lambertz tyckte inte att det skulle vara brottsligt att ett våldtäktsoffer på eget bevåg berättar offentligt om sin våldtäktsman. Han tyckte inte heller att det spelade någon roll om våldtäktsanklagelsen var sann eller inte.

Av detta drar jag slutsatsen att Lambertz inte heller tyckte att det spelade någon roll om de våldtäktsanklagelser som MÄ riktade mot PO på Facebook var sanna eller inte. Lambertz verkar mena att den som upplever sig ha blivit våldtagen ska ha rätt att tala om våldtäkten och namne gärningsmannen offentligt. Eftersom MÄ upplever sig vara utsatt för våldtäkt av PO förstår jag inte varför Lambertz skulle dra tillbaka sitt stöd för henne i förtalsmålet. I sak har ju ingenting förändrats i förtalsmålet genom anklagelserna mot Lambertz själv utan Lambertz uppfattning om förtal borde vara densamma som när han skrev sin extrabetraktelse 2019.

Jag tror att det dokument som Lambertz skrev till MÄ var en fortsättning och fördjupning på det resonemang han förde i extrabetraktelsen. Den som läst vad Lambertz skrivit inser att det är trams att han skulle ha intyget hennes trovärdighet eller liknande.

http://goranlambertz.se/extrabetraktelse-om-domen-191209-mot-cissi-wallin/

Nej, du har aldrig uttryckt något utöver att du tror att inget brott begåtts av EA. Du har inte motiverat detta på något vettigt sätt heller, än att du börjar gaffla om Lambertz eller försöker skifta fokus till irrelevanta sidospår.

Du har Aldrig gett en sammantagen bild av EA's ansvar i de 3 fallen. T.ex. att hon klippt ljudfiler, fabriksåterställt i 2 av fallen, anklagat en 3:e man, inget fysiskt våld mot EA osv. osv.

Det är absolut INGENTING som pekar mot att EA blivit våldtagen av dessa 3 män. Trots det har EA försökt snärja och falskeligen anmäla dem för våldtäkt. Dvs. EA har begått flertal brott.

När vi dessutom har EA's historik med tvångsvård, missbruk, utvik, porrfilm och massor av strul i relationer m.m. så kan vi nog alla vara eniga i att EA inte direkt är en människa av heder, ära eller trovärdighet.

Håller det dessutom ytterst osannolikt att bergsturk delar din uppfattning i någonting, utöver att möjligtvis EA's dokument om tvångsvård inte ska spridas här.
Senast redigerad av Vaxad 2021-04-07 kl. 19:57.
Citera
2021-04-07, 19:27
Medlem
Lambertz har sett till så att JK måste möta honom i domstolen i och med sitt stämning mot staten.
En miljon ger inte JK möjlighet att göra något annat och då kommer han dra på och dra in samtliga inblandade i den här felaktiga häktningen. Det kommer i sig bli ett eget spektakel.
Citera
2021-04-07, 19:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Lambertz har sett till så att JK måste möta honom i domstolen i och med sitt stämning mot staten.
En miljon ger inte JK möjlighet att göra något annat och då kommer han dra på och dra in samtliga inblandade i den här felaktiga häktningen. Det kommer i sig bli ett eget spektakel.
Vilket också kommer att få en massa material från den initiala förundersökningen att tas upp & bli offentligt.
Citera
2021-04-07, 19:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilket också kommer att få en massa material från den initiala förundersökningen att tas upp & bli offentligt.
Offentlig kölhalning av Bodeklant: trevligt.
Citera
2021-04-07, 20:03
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Alldeles säkert. Och fint även av Hamilkar att betona den generella bedömningen och uttrycket för yttrandefriheten som GL bistått med.

Jag har dock mycket svårt för att hålla med GL. Jag har försökt och jag ska tänka över saken igen men idag håller jag inte med. Jag har män i min närhet som råkat ut för kvinnor av samma kaliber. Det kan omkullkasta livet och ge många svåra och helt oförtjänt svåra år. Jag har ingen, ingen, sympati för psykiatri. För det här är psykiatri.
Det ska bli intressant att se om Lambertz på något sätt reviderar sin hållning I fråga om förtal framöver. I en betraktelse beskrev han sin frustration över att inte bli offentligt förklarad oskyldig av åklagaren och vad människor tycker om honom på sociala medier. Hur kommer Lambertz att reagera om MÄ väljer att i framtiden berätta om det som i hennes upplevelse var en våldtäkt? Kommer Lambertz att nicka förnöjt och försvara hennes rätt att göra berätta på samma sätt som han försvarade Cissi Wallin? Jag tvivlar.

Jag tror att Lambertz börjar inse vilka enorma konsekvenser hans tidigare hållning I frågan om förtal får för enskilda människor även om han inte kommer att vilja erkänna det. Det första testet är MÄ:s kommande förtalsrättegång och hans stöd till henne.

Citat:
Så nog kände jag mig helt rentvådd. Men åklagaren, Annika Bokefors, valde att säga att ”bevisen inte räckte för fällande dom” fast hon rimligen borde ha sagt att "det framkommit att det inte var fråga om någon våldtäkt" e.d. Det måste väl ha berott på prestige eller ovilja att erkänna egna fel. Att meddela att jag var oskyldig kändes väl inget vidare för åklagaren när jag hade varit inlåst i 15 dagar mest på grund av henne och EP.

Sedan dess har sociala medier översvämmats av hatfulla meddelanden mot mig. Till kanske hälften har det handlat om p. 2 ovan, mitt hela tiden erkända kladdande. Men till mycket stor del har hatet också handlat om den fråga som vid det laget var klarlagd: den juridiska skulden.

Några exempel ur floden: ”Enda fördelen med att han får utrymme i media är att fler människor får se vilket äckel han är. Uppmärksammas han inte så kanske folk tror att kvinnan gjort fel vilket hon inte har. Men kvinnan ska uppmärksammas mer och hennes berättelse ska stå i fokus.” (Erik Eson) – "Hur du hängde ut en kvinna som DU våldtagit." (Marthina Bergström) "Jag och oerhört många fler tror på dej 'Sara'! Naturligtvis har du inte gått med på denna våldtäkt. Vi är otroligt många som stöttar dej!" (Annelie Bengtsson) – "Låt honom inte komma undan. Då godkänner ni alla att det är OK att förödmjuka och ljuga och söndra för kvinnor i hela världen. Han ska in i fängelse, helst sitta i stupstocken på torget och skämmas." (Agneta Cronholm) – "Hon borde hyllas som en hjälte." (Anna Andersson) – "Nej han är inte oskyldig ... Fattar inte hur han kunde frias. Blir så jävla arg." (Alexandra Erdélyi)

Är det verkligen så att det finns så många människor som inte är riktigt kloka?

Och är det faktiskt så att en del av kvinnorörelsen stöttar våldtäktsanmälningar av det här slaget? Jag tycker mig inte kunna dra någon annan slutsats. Är det inte i så fall ganska allvarligt?

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-304/
Citera
2021-04-07, 20:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror inte ett ögonblick att Lambertz har försäkrat att EA är en trovärdig person i sitt intyg. Den typen av karaktärsvittnesutsagor är redan i sig själva i princip värdelösa i svensk rättspraxis, men skulle dessutom, också i en rättstradition där man fäster mer vikt vid sådana, vara enbart löjliga om det gällde en person som karaktärsvittnet vid tidpunkten för intygets skrivande inte hade träffat alls IRL. Det enda rimliga är att Lambertz, utifrån sin position som auktoritet på yttrandefrihetslagstiftning har intygat att det, givet yttrandefrihetsgrundlagen, Europakonventionen för mänskliga rättigheter och bla, bla och bla är fullt tillåtligt att påstå att man blivit utsatt för brott också om den man anklagar för brottet har friats i domstol för brottet i fråga.

Och den frågan är ju i sig totalt oberoende av hurpass trovärdig EA är.

Jag har för mig att jag sett något om GLs yttrande till EAs försvar i förtalsfallet, men jag hittar det inte nu. Min minnesbild stämmer ungefär med det du skriver, dvs. att Lambertz har åberopat att yttrandefrihet skulle väga tyngre än förtalet.

GL måste betraktas som en kunnig jurist, till skillnad från undertecknad.

Ändå förstår jag inte. Förtal och grovt förtal är brott där yttrandefriheten inte kan åberopas.

I Lawline finns en formulering som jag tycker beskriver detta bra.
«Dock finns det en gräns för när yttrandefriheten inkräktar på andra människors rättigheter, då yttrandefriheten inte får övergå till att skada eller kränka andra. »

https://lawline.se/answers/olaga-hot-fortal-forolampning-eller-yttrandefrihet
Jag tror att EA ligger pyrt till, om det genomförs en förhandling i morgon. Med eller utan expertutlåtande från GL. Kanske får hon dagsböter och villkorligt. Det borde fungera avskräckande. En resa till med en andra fällande dom så blir det nästan säkert buren...

Citera
2021-04-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det där med att han ljög för att skydda sina polare är väldigt långsökt. Det skulle innebära att han medvetet gör sig själv till åtlöje för att skydda sina polare. Han är godtrogen och slarvig, men han tror på det han säger, det är jag helt övertygad om.

Alltså, jag kan ju inte säga säkert. Men att landets justitiekansler skulle vara så pass godtrogen känns ju isåfall extremt oroväckande. Nedan följer ett axplock om vad som sagts i ämnet. Vet i fan hur detta slutat utan den mycket modige och rättframme journalisten Hannes Råstams ihärdiga arbete (may he rest in peace)

https://www.youtube.com/watch?v=_kkYjgV1vFY
https://www.youtube.com/watch?v=8AfLVfiJ934
https://www.youtube.com/watch?v=lsX02aXMcbQ
https://www.youtube.com/watch?v=OVUforXhf1I
Senast redigerad av motherofpearl 2021-04-07 kl. 20:35. Anledning: felstavning
Citera
2021-04-07, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
För övrigt, kudos till SVT att de hade modet att visa dokumentären om Soran i dessa dagar!

Eller hur! Även om de kände sig tvungna att ha med feministjournalisten som vågskål som sitter och hävdar att Soran bara borde erkänna våldtäkterna så att han kan ”få komma in i värmen igen”.
Det är som att dessa kvinnor skiter högaktningsfullt i om det verkligen har begåtts något sexuellt övergrepp. Om en kvinna känner så så äger hon den känslan och upplevelsen och om mannen ifråga ens skall uttala sig så är det endast tillåtet med ett erkännande (och helst självmord) alldeles oavsett om en våldtäkt ens har ägt rum.
Hur i hela fridens namn kan det här anses som jämställdhet?
Alla människor, oavsett kön (eller könsdysfori), har väl ändå rätt att lämna sin version?
Oavsett om man heter Soran, Lambertz, Greta eller Perra Pys!
Citera
2021-04-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuckelimuckmedicin
Eller hur! Även om de kände sig tvungna att ha med feministjournalisten som vågskål som sitter och hävdar att Soran bara borde erkänna våldtäkterna så att han kan ”få komma in i värmen igen”.
Det är som att dessa kvinnor skiter högaktningsfullt i om det verkligen har begåtts något sexuellt övergrepp. Om en kvinna känner så så äger hon den känslan och upplevelsen och om mannen ifråga ens skall uttala sig så är det endast tillåtet med ett erkännande (och helst självmord) alldeles oavsett om en våldtäkt ens har ägt rum.
Hur i hela fridens namn kan det här anses som jämställdhet?
Alla människor, oavsett kön (eller könsdysfori), har väl ändå rätt att lämna sin version?
Oavsett om man heter Soran, Lambertz, Greta eller Perra Pys!

Och där tappade du 20% av väljarna. Politiskt självmål.
Skämt åsido. Självklart har du rätt. Om samhället vore friskt skulle det vara så, men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in