2021-04-26, 23:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-oskar
Nej. Och absolut inte sexbrott. Därför måste ansvariga lära sig att alla kvinnor inte är oskyldiga lamm och se till att de har på fötter bra mycket bättre än vad de har idag.
Det är ju inte för inte FN kritiserar Sverige för långa häktes tider och slentrianmässiga restriktioner ex.v.
Men FN kanske har fel och du rätt? Jag tvivlar av erfarenhet. Du verkar vara ett troll.
Fine, då är jag väl ett troll då. Skall vi diskutera vad jag tror att du är nu?

Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Vad i förundersökning somgenomfördes när han var häktad var det som inte kunde genomföras med honompå fri fot och t.o.m. utan att han informerats. Vad kunde han ha påverkat på fri fot ens om han känt till det hela? Hur klarar man sig iomvärlden utan dessa långa häktningar?
Var i omvärlden klarar man sig utan långa häktningar?
Citera
2021-04-26, 23:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Är vi säkra på att åklagare verkligen kände till alla detaljer då?

Kan tänka mig typ följande scenario:

Polis-Bosse: Lena! Lena! Vet du? Den här Stackars tjejen här har blivit våldtagen TRE gånger tidigare!
Åklagare-Lena: Näee... Usch samhället e så hemskt idag!! MÄN som går på SVAGA tjejer alltså. Fyfan!!
Polis-Bosse: Ja fyfan män är vidriga!!
Åklagare-Lena: Jaa och nu den här Lambertz också!! nU JäVlaR SkA vI SäTtA DiT GöRaN!

Dvs. att feminismen lyser starkt inom polisväsendet och rättssystemet. En kvinnas ord = sanning.
Så jag är tveksam att de gjort sitt jobb och efterforskat särskilt mycket. Dvs. att åklagare ev. medvetet valt att inte söka all tillgänglig information för att kärringen redan bestämt sig.

Synd att det inte gick till åtal för FUP:en åtminstone. Hade varit intressant att få en liten inblick i hur det gick till.
Det sjuka är att ett av EAs tidigare fall t.o.m. använts i polisutbildningen som varnande exempel på hur det inte får gå till. Den killen sätt oskyldigt häktad i 220 dar. David Massi föreläser för polisstudenter:

https://www.youtube.com/watch?v=Fe7Gev0OCHA

Videon här funnits på youtube ett par år, ändå spelade åklagaren ovetande.
Citera
2021-04-27, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Från Aftonbladet:

Är det bara jag som tycker att det är lite komiskt att prata om publicitetsskada som motivering till att begära en miljon när det är en själv som har gått ut med dig namn och ställt upp i medier?
Ni är några ja. Och ni tänker alla fel då han hela tiden varit identifierbar.
Citera
2021-04-27, 10:22
Medlem
Synd att skadeståndsmålet inte gav önskat resultat. Nån här som vet om det finns fler alternativ för att göra förundersökningsmaterialet offentligt?
Citera
2021-04-27, 17:38
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculker
Synd att skadeståndsmålet inte gav önskat resultat. Nån här som vet om det finns fler alternativ för att göra förundersökningsmaterialet offentligt?

Jag blir inte klok på vad Lambertz menar, enligt detta SMS som han skickade till Expressen igår så håller han ju öppet på att det trots allt blir en rättegång:
”18 000 kr är standardersättningen. [1 mkr begärde jag för att vara säker på att det ska bli rättegång, för så mycket skulle staten inte kunna medge.] Nu blir det en rättegång om några av de fel som jag menar begicks
https://www.expressen.se/nyheter/goran-lambertz-far-18-000-i-skadestand--kravde-en-miljon/

Någon som kan reda ut detta åt oss?

/Provokatör
Citera
2021-04-27, 17:47
Medlem
Jodå! Den gode GL får väl prova med att köra en egen stämning, mot åklageriet och staten, såsom ett antal SÅ KALLADE rättshaverister har gjort före honom?! I den svenska korkskallens sönderskruvade huvud så är staten i princip alltid så god och välmenande.
Därför skall populasen helst låta sig nöja, oavsett vilka ofantliga missgrepp man har råkat utsättas för.
Heja heja till Guran - ge den politiska åklagerskan i Uppsala en omgång i ämnet elementär rättssäkerhet!
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag blir inte klok på vad Lambertz menar, enligt detta SMS som han skickade till Expressen igår så håller han ju öppet på att det trots allt blir en rättegång:
”18 000 kr är standardersättningen. [1 mkr begärde jag för att vara säker på att det ska bli rättegång, för så mycket skulle staten inte kunna medge.] Nu blir det en rättegång om några av de fel som jag menar begicks
https://www.expressen.se/nyheter/goran-lambertz-far-18-000-i-skadestand--kravde-en-miljon/

/Provokatör
Citera
2021-04-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör

/Provokatör

Om jag förstår det rätt (min sakinfo kommer från ett par twittertrådar så jag har inte läst nåt av rättegångsdokumenten) har JK i sitt svaromål medgett 18.000 kr, men inte mer. Därför ska alltså GLs resterande krav (982.000 kr) och grunden för det prövas i målet. Det är det GL menar. Men det är långt i från klart att det innebär att GL får åberopa den bevisning som han har tänkt. (Det är för processtekniskt att djuploda i en förklaring om det här.)
Citera
2021-04-27, 21:27
Medlem
BussigeBossess avatar
Serieskaparna Berglins har skapat en rolig serieruta med rubriken: Vem skulle aldrig få ta hand om dina blommor?

Två kvinnor talar med varandra vid ett bord.

Kvinna 1: ”Okej, det här är kanske en udda fråga, men vem är den sista som som skulle få vattna dina blommor när du åker bort?
Kvinna 2: Göran Lambertz!
Kvinna 1: Lambertz?

Kvinna 2: Jamen, du vet, en del av mina pelargoner har jag haft sedan dom var små sticklingar, och han skulle säkert vattna ihjäl dom, hävda att dom var med på det, sedan namnge dom, hävda att dom ljuger och sedan stämma dom för förtal.
Sedan skulle väl svenska pellargonsällskapet utkräva mitt ansvar!”

https://www.svd.se/las-de-senaste-berglin-serierna-har
Citera
2021-04-27, 21:28
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamreallyLars
(Det är för processtekniskt att djuploda i en förklaring om det här.)
Prova gärna när tillfälle ges.
Citera
2021-04-27, 21:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BussigeBosses
Serieskaparna Berglins har skapat en rolig serieruta med rubriken: Vem skulle aldrig få ta hand om dina blommor?

Två kvinnor talar med varandra vid ett bord.

Kvinna 1: ”Okej, det här är kanske en udda fråga, men vem är den sista som som skulle få vattna dina blommor när du åker bort?
Kvinna 2: Göran Lambertz!
Kvinna 1: Lambertz?

Kvinna 2: Jamen, du vet, en del av mina pelargoner har jag haft sedan dom var små sticklingar, och han skulle säkert vattna ihjäl dom, hävda att dom var med på det, sedan namnge dom, hävda att dom ljuger och sedan stämma dom för förtal.
Sedan skulle väl svenska pellargonsällskapet utkräva mitt ansvar!”

https://www.svd.se/las-de-senaste-berglin-serierna-har
Vilket på något vis bekräftar att vi lever i en post-komisk tid.
Citera
2021-04-28, 17:14
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Kärvänligt?

vem har använt det de senaste 50 åren?

Nej jag tycker Görans användande av kladd ska uppmuntras.

Att egenhändigt ha fört in det rakt in i Svenskarnas vardagsrum är hans stora bidrag i offentlighetens tjänst

Kladd kladd kladd

Tillåtet kladd

Förbjudet kladd

Göran har bidragit med så mycket för framtida juridikstudenter, för att inte säga filosofer, att fundera över.

Tack Göran

Oavsett vad det kallas är det för mej att gå över gränsen när en man kladdar/tafsar/pussar någon som inte vill vara med på det utan värjer sej.För mej har orden samma innebörd nämligen att någon kränker dens gränser som han/hon berorr på ett vis som man inte ska behöva acceptera.
Med tanke på att han också kallade henne för sin bonusdotter som han dessutom skulle bistå i ett rättsligt ärende med råd om just våldtäkt (om jag har rätt) borde han varken ha bjudit henne på alkohol eller rört henne som han gjorde.

Diskussionen att det inte kan stämma för att hon tidigare varit utsatt att det skulle vara en lögn förstår jag inte för det är inte så sällan det händer.Har en hel del att göra med att människor tidigare rivit ner en kvinnas (i det här fallet) gränser vilket gör det svårare att helt enkelt gå. Det som ofta glöms är att den som utsatts för dyligt ofta får (av förövaren) ta skulden och känner skuld,medan förövaren anser sej vara skuldfri.
Sen vill jag skriva så att ingen missförstår mej att om någon anmäler falskt så hjälper det ingen.Utan den som utsatts hamnar ännu mer i underläge och får ännu mer svårare att bli trodd.
Jag har sett utsatta på nära håll som inte blivit trodda fast den faktiskt varit utsatt upprepade gånger.

Jag tycker att G L skulle ha haft betydligt bättre vett när han nu visste vad han gjorde och visste hur han fungerade.Han om någon borde ha låtit bli att göra som han gjorde. Att han dessutom lämnade ut sitt namn själv )och därför fick sitt skadestånd nedsatt) och sen hennes och baktalade henne säger väl något om hans person? Han utnyttjade den redan utnyttjade
Senast redigerad av Stina-Lina 2021-04-28 kl. 17:20. Anledning: Omformulering
Citera
2021-04-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Oavsett vad det kallas är det för mej att gå över gränsen när en man kladdar/tafsar/pussar någon som inte vill vara med på det utan värjer sej.För mej har orden samma innebörd nämligen att någon kränker dens gränser som han/hon berorr på ett vis som man inte ska behöva acceptera.
Med tanke på att han också kallade henne för sin bonusdotter som han dessutom skulle bistå i ett rättsligt ärende med råd om just våldtäkt (om jag har rätt) borde han varken ha bjudit henne på alkohol eller rört henne som han gjorde.

Diskussionen att det inte kan stämma för att hon tidigare varit utsatt att det skulle vara en lögn förstår jag inte för det är inte så sällan det händer.Har en hel del att göra med att människor tidigare rivit ner en kvinnas (i det här fallet) gränser vilket gör det svårare att helt enkelt gå. Det som ofta glöms är att den som utsatts för dyligt ofta får (av förövaren) ta skulden och känner skuld,medan förövaren anser sej vara skuldfri.
Sen vill jag skriva så att ingen missförstår mej att om någon anmäler falskt så hjälper det ingen.Utan den som utsatts hamnar ännu mer i underläge och får ännu mer svårare att bli trodd.
Jag har sett utsatta på nära håll som inte blivit trodda fast den faktiskt varit utsatt upprepade gånger.

Jag tycker att G L skulle ha haft betydligt bättre vett när han nu visste vad han gjorde och visste hur han fungerade.Han om någon borde ha låtit bli att göra som han gjorde. Att han dessutom lämnade ut sitt namn själv )och därför fick sitt skadestånd nedsatt) och sen hennes och baktalade henne säger väl något om hans person? Han utnyttjade den redan utnyttjade
Det där kan man gärna tycka samt hävda.
Men långsiktigt var Gurans "jul gökeri" en helschysst sak. Detta oavsett om den Corona-ofredande Eulalia beter/betedde sig slampigt, där och då. Eller ej.
GL.s "bot" för juleäventyret kan få bli, att han ordnar med en total genomlysning av det svenska fenomenet Falska Våldtäktsanmälningar.
Så bra då - eller??!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in